מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 25, 2015 7:41 am

כ' בפי' רבינו חננאל בן שמואל בעירובין ד"ח "יראה לי שזה שאמרו ספק טומאה ברה"י טמא, מדרבנן הוא, וקרא אסמכת' בעלמ'. דלא הוי טמא מדאוריתא אלא טומאה ודאית, אבל מספק אינו טמא מדאוריתא, וברה"ר לא גזרו".
והיות והרחב"ש הנ"ל הוא מבימ"ד דהרמב"ם, ראוי לעיין בזה בשי' הר"מ, ועי"ש בהל' אבות הטומאה פי"ד ה"ד ובפט"ז ה"א ובהל' טו"מ פ"ט הי"ב, ובספר המפתח בכל המקומות, וציינו שם כמה אחרו' שדנים כן בשי' הר"מ דאולי ס"ל דדין ספ"ט ברה"י טמא הוא רק מדרבנן.
אבל אולי הראיה היא הפוכה, שאם רחב"ש נקט כן בשי' הר"מ, היה לו להביא כן בשמו כדרכו בכל פירושיו, ולא לכתוב "יראה לי".

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 25, 2015 9:02 am

אולי כתב כן הואיל ואינו מפורש בדברי הרמב"ם

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' ספטמבר 25, 2015 2:11 pm

בברכה המשולשת כתב:אולי כתב כן הואיל ואינו מפורש בדברי הרמב"ם

מן הסתם, לא התכוונת לומר "הואיל ואינו מפורש בדברי הרמב"ם [האם זה מדאורייתא או מדרבנן]", דא"כ מה הראייה של רבנו חננאל לומר דווקא דהוי מדרבנן? אלא ודאי התכוונת לומר, "הואיל ואינו מפורש בדברי הרמב"ם [דהוי מדאורייתא]". אבל עדין תמוה, סו"ס גם לא מפורש ברמב"ם דהוי מדרבנן, וא"כ מאי חזית.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 25, 2015 4:37 pm

התכוונתי הפוך

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' ספטמבר 25, 2015 4:47 pm

בברכה המשולשת כתב:התכוונתי הפוך

כלומר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 27, 2015 9:37 am

שברמב"ם לא מפורש שזה דרבנן אך כך נראה מדבריו

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' נובמבר 30, 2015 4:35 pm

עושה חדשות כתב:כ' בפי' רבינו חננאל בן שמואל בעירובין ד"ח "יראה לי שזה שאמרו ספק טומאה ברה"י טמא, מדרבנן הוא, וקרא אסמכת' בעלמ'. דלא הוי טמא מדאוריתא אלא טומאה ודאית, אבל מספק אינו טמא מדאוריתא, וברה"ר לא גזרו".
והיות והרחב"ש הנ"ל הוא מבימ"ד דהרמב"ם, ראוי לעיין בזה בשי' הר"מ, ועי"ש בהל' אבות הטומאה פי"ד ה"ד ובפט"ז ה"א ובהל' טו"מ פ"ט הי"ב, ובספר המפתח בכל המקומות, וציינו שם כמה אחרו' שדנים כן בשי' הר"מ דאולי ס"ל דדין ספ"ט ברה"י טמא הוא רק מדרבנן.
אבל אולי הראיה היא הפוכה, שאם רחב"ש נקט כן בשי' הר"מ, היה לו להביא כן בשמו כדרכו בכל פירושיו, ולא לכתוב "יראה לי".


א. ההוכחה שלו היא גם ההוכחה של הרמב"ם (שו"ת סי' שי) לכך שספיקא דאורייתא אסור רק מדרבנן (העתקתי עפ"י תרגום הרב קאפח מכיוון שבמהדורת בלאו חסר משפט מחמת הדומות) - "...וכבר ביארנו בכלל העיקרים שביארנום שכל הדברים מותרים מן התורה זולתי מה שנתברר איסורו, ושאמרם ספיקא דאורייתא לחומרא אינו אלא מדברי סופרים לא מן התורה, ובפירוש אמרו (קידושין עג ע"א) ממזר ודאי אסרה תורה, והוא הדין בכל איסורי לאוין...". ממילא, נראה שיש לראות בזה הבנה אישית שלו לאור מה שקיבל בבית המדרש או מהכתבים.

ב. ברמת העיקרון לא ניתן לומר שתלמידי הרמב"ם תמיד הסכימו איתו. אולם זה נכון, בדיוק כמו במקום הזה, שהם קיבלו ממנו תפיסות לגבי דיני התורה, דרכי חשיבה וסברה ועוד. עוד יש לציין שבאותה עת במצרים היו חכמים ודיינים נוספים, ואין הכרח שכולם למדו אצל הרמב"ם, או עכ"פ קיבלו רק ממנו.

נ.ב. הכת"י של הפירוש (אוטוגרף) נסרק בסריקה יפה מאוד בלונדון - http://www.bl.uk/manuscripts/SetupViewe ... 197_fs001r

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 27, 2015 9:00 pm

מענין לענין,
מחלוקת מענינת בין הרא"ש למהר"ם, האם בספק הכשר לקבלת טומאה אמרי' ספ"ט ברה"י טמא, (אמנם כו"ע מודו דבספיקא דדינא ל"א הכי).

ז"ל תורא"ש חולין לו.
כגון זו תולין לא אוכלין ולא שורפין. כתב רש"י דכל זאת גירסא שאינה צריכא היא, ורבי' מאיר ז"ל כתב ולי נראה לישבו ובלאו הכי קשה לי אמאי לא קאמר דר' חייא פשיטא ליה דאינה לשחיטה אלא לבסוף והכא בנתקנח ולא ידעינן אם נתקנח קודם גמר שחיטה אם לאו ולהכי תולין, וי"ל דלא מצי לאוקומי הכי דא"כ תולין לא משכחת לה דאי ברשות היחיד ודאי טמא ואי ברשות הרבים ודאי טהור ואי בדבר שאין בו דעת לישאל אפי' ברשות היחיד טהור, ולהכי קאמר כגון זאת תולין אף על גב דבשאר ספקות אין תולין הני מילי בספקא דעובדא גופא אבל בספיקא דדינא דלא ידעינן אם ישנה מתחלה ועד סוף או לא תולין, ונראה לי שהקושיא אינה קושיא וגם התירוץ אינו תירוץ, מה שהקשה דלוקמא דמספקא לן אם נתקנח קודם גמר שחיטה או לאו אינו קשה מאחר דסבירא ליה לר' חייא אינה לשחיטה אלא לבסוף אמאי אמר תולין ובספק נתקנח לימא בהדיא לא הוכשר בנתקנח דלא שייך למינקט פלוגתייהו בכי האי גוונא אם לא על ידי מעשה שאירע כך, וגם מה שתירץ דלא משכחת תולין בהאי ספיקא דאי ברשות היחיד ודאי טמא ואי ברשות הרבים ודאי טהור לא נהירא לי דבכי האי גונא לא ילפינן מסוטה אלא דוקא ספק נגע ספק לא נגע דומיא דסוטה דודאי נסתרה ספק נטמאת ספק לא נטמאת אבל הכא דודאי נגע ספק אם הוכשר וראוי לקבל טומאה או לאו כי האי גונא לא ילפינן מסוטה, ואפי' רבנן דר' אליעזר דילפי ספק ביאה מסוטה הכא מודו דספק ביאה דמי לספק טומאה שאם נכנס לשדה נטמא אבל ספיקא דהכא דמי לסוטה שנסתרה וספק אם קינא לה הבעל או לא דלא מתסרא לבעלה הילכך לא גמרי' מסוטה אלא מוקמינן ליה אחזקתו ובין ברשות היחיד ובין ברשות הרבים טהור.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' מאי 17, 2016 9:20 pm

עושה חדשות כתב:ראוי לעיין בזה בשי' הר"מ, ועי"ש בהל' אבות הטומאה פי"ד ה"ד ובפט"ז ה"א ובהל' טו"מ פ"ט הי"ב, ובספר המפתח בכל המקומות, וציינו שם כמה אחרו' שדנים כן בשי' הר"מ דאולי ס"ל דדין ספ"ט ברה"י טמא הוא רק מדרבנן.


א. לא הבנתי איך קשורים לשאלתך דברי הרמב"ם שציינת מהל' אה"ט יד ד.
ב. תמהני שיש לך ספק לגבי דעת הרמב"ם, אחרי שכבר ציינת את המקורות מהל' אה"ט טז א ומהל' טו"מ ט יב, שמשם יש לענ"ד ראייה ברורה שלדעת הרמב"ם - דווקא ספק-טומאה של סוטה אסור מדאורייתא - אבל לגבי איסורי טומאה אחרים (כל שאינם בכרת אלא בלאו בעלמא) ספיקם מותר מהתורה ואסור רק מדבריהם, שהרי כך כתב להדיא (אה"ט טז א): "חכמים...ומפני מה החמירו בספק-רשות-היחיד וכו". ודבריו יותר מפורשים בהל' טו"מ ט יב: "ואין טמא מן התורה אלא מי שנטמא טומאת ודאי, אבל כל הספיקות, בין בטומאות בין במאכלות...אין להם אלא מדברי סופרים". ובע"כ מיירי ברשות היחיד דהא ברשות הרבים מותר אפילו מדברי סופרים.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 17, 2016 9:36 pm

סתם יהודי כתב:
עושה חדשות כתב:ראוי לעיין בזה בשי' הר"מ, ועי"ש בהל' אבות הטומאה פי"ד ה"ד ובפט"ז ה"א ובהל' טו"מ פ"ט הי"ב, ובספר המפתח בכל המקומות, וציינו שם כמה אחרו' שדנים כן בשי' הר"מ דאולי ס"ל דדין ספ"ט ברה"י טמא הוא רק מדרבנן.


א. לא הבנתי איך קשורים לשאלתך דברי הרמב"ם שציינת מהל' אה"ט יד ד.
ב. תמהני שיש לך ספק לגבי דעת הרמב"ם, אחרי שכבר ציינת את המקורות מהל' אה"ט טז א ומהל' טו"מ ט יב, שמשם יש לענ"ד ראייה ברורה שלדעת הרמב"ם - דווקא ספק-טומאה של סוטה אסור מדאורייתא - אבל לגבי איסורי טומאה אחרים (כל שאינם בכרת אלא בלאו בעלמא) ספיקם מותר מהתורה ואסור רק מדבריהם, שהרי כך כתב להדיא (אה"ט טז א): "חכמים...ומפני מה החמירו בספק-רשות-היחיד וכו". ודבריו יותר מפורשים בהל' טו"מ ט יב: "ואין טמא מן התורה אלא מי שנטמא טומאת ודאי, אבל כל הספיקות, בין בטומאות בין במאכלות...אין להם אלא מדברי סופרים". ובע"כ מיירי ברשות היחיד דהא ברשות הרבים מותר אפילו מדברי סופרים.

א. ז"ל כסף משנה שם "ומ"ש רבינו ויראה לי שספיקו טהור נראה שטעמו משום דכיון שטהרו חכמים טומאה צפה ע"פ המים הו"ל ספיקא דרבנן לקולא", ודו"ק.
ב. האחרו' האריכו בשי' הרמב"ם, ולא ברירא להו כלל כמסקנתך, עי' בס' המפתח.
בכלל צ"ע האם חידוש זה דספ"ט ברה"י לא נאסר אלא מדרבנן אינו נסתר מדינים מפורשים, (וכגון שהנזיר מגלח על ספ"ט ברה"י, אמנם הר"מ באמת לא הביא דין זה).

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' מאי 17, 2016 10:46 pm

עושה חדשות כתב:א. ז"ל כסף משנה שם "ומ"ש רבינו ויראה לי שספיקו טהור נראה שטעמו משום דכיון שטהרו חכמים טומאה צפה ע"פ המים הו"ל ספיקא דרבנן לקולא", ודו"ק.

ייש"כ. רק שלכאו' בהודעתך הראשונה (שבראש האשכול) היה כדאי לציין מראש לכ"מ שם, משום דמהרמב"ם עצמו אין ראייה - דהא לולי דברי הכ"מ הוה אמינא דדילמא הא דכתב הרמב"ם דספיקו טהור - ה"ט משום דהוי ספק-ספיקא באופן שלא כל שני הספיקות הם בטומאה נחה ברשות היחיד (כי אילו שני הספיקות היו בטומאה נחה ברשות היחיד - אז הרמב"ם היה מטמא, כדקי"ל - דכל שאתה מרבה ספיקות וספיקי-ספיקות ברשות היחיד [בטומאה נחה] - טמא), וא"כ הוה אמינא דדמי לספק נגע בטומאה הנמצאת במקום שהוא ספק-רשות-היחיד - דטהור - כדמוכח ממה שפסק הרמב"ם אה"ט טו ט.
עושה חדשות כתב:ב. האחרו' האריכו בשי' הרמב"ם, ולא ברירא להו כלל כמסקנתך, עי' בס' המפתח. בכלל צ"ע האם חידוש זה דספ"ט ברה"י לא נאסר אלא מדרבנן אינו נסתר מדינים מפורשים (וכגון שהנזיר מגלח על ספ"ט ברה"י, אמנם הר"מ באמת לא הביא דין זה).

אמנם ספר המפתח אינו תח"י, אך תמהני מה עוד נותר להסתפק - אחרי הדברים המפורשים שציטטתי בהודעתי הקודמת מקולמוסו הטהור של הרמב"ם. אם - הקושיה על זה - היא מדין גילוח הנזיר, הרי זהו שטר ששוברו בצידו (כפי שציינת להדיא בסופם של הסוגריים שבסוף דבריך), ואדרבא מדבריו המפורשים של הרמב"ם - שספק טומאה ברשות היחיד אינו אלא מדבריהם - נשמע נמי דפוסק כרבי יוחנן (בירושלמי נזיר פ"ח ה"א) דהנזיר אינו מגלח על ספק טומאה ברשות היחיד.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 06, 2016 9:02 pm

להשלמת הענין בשי' הר"מ בדיני ספק טומאה, ראוי לעיין גם במובא כאן - viewtopic.php?f=17&t=24062&p=286059&hilit#p286059
וגם בלשונו בפט"ז מאבוה"ט (ע"פ התוספתא) "מפני מה טהרו חכמים ספק טומאה בר"ה, שהרי הציבור עושין פסח בטומאה בזמן שהטמאים מרובין אם טומאה ודאית נדחית מפניהן קל וחומר לספק טומאה שאיסור כל הספקות מדבריהן כמו שביארנו בהלכות ביאות אסורות, ומפני מה החמירו בספק רה"י, שהרי סוטה שנסתרה אף ע"פ שהדבר ספק הרי היא טמאה לבעלה עד שתשתה".

ואמנם שני המקורות הנ"ל עוסקים בטהרה ברה"ר, אבל כמדומני שזה משליך גם על הטומאה ברה"י.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 25, 2016 11:27 am

עושה חדשות כתב:בכלל צ"ע האם חידוש זה דספ"ט ברה"י לא נאסר אלא מדרבנן אינו נסתר מדינים מפורשים, (וכגון שהנזיר מגלח על ספ"ט ברה"י, אמנם הר"מ באמת לא הביא דין זה).
באמת זו בעיה בפנ"ע, האחרו' תמהו (ראה בשו"ת אחיעזר ובסטנ' מהגר"ח ועוד) למה הר"מ לא הביא שהנזיר מגלח על ספ"ט, ולהנ"ל א"ש. אבל עצם הנידון הוא מחלוקת בירו' בפסחים ונזיר נזיר שנטמא בספק רשות היחיד ואינו בפסח ר' הושעיא רבה אמר הנזיר מגלח ר' יוחנן אמר אין הנזיר מגלח, ואטו בזה נחלקו האם הוא טמא מדאו' או מדרבנן?

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: ספק טומאה ברה"י טמא - רק מדרבנן?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » א' אפריל 29, 2018 11:00 pm

מענין לענין, אני מעיין כעת בתושבת חת"ס יו"ד שלז, ושם כתב שלדעת רשב"י ספק טומאה ברה"י מקילין, מישהו יכול למצוא את מקור הדברים, דהיינו הציטוט המדויק של דברי ר"ש, החת"ס כותב 'בריש נידה'.
יישר כח למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 327 אורחים