מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 26, 2015 10:05 pm

התבוננתי כעת בשיעורי רבינו משולם דוד הלוי בריש מס' ערכין, בענין 'חינוך', וחושבני על כמה דברים שהניח בצ"ע, ליישבם בהנחה אחת.
הנה מתחילה דן שם למה חיוב חינוך קטן בלולב תליא ביודע לנענע, ולא סגי ביודע ליטול, וע"ז הביא ממרן הגרי"ז דהנענועים הם חלק ממצות הנטילה, והביא שם עוד ראיות לזה, אבל תמה עמש"כ שם בשטמ"ק דבעי' יודע לנענע ל"ו נענועים לו' רוחות, וע"ז תמה אטו הוי כל זה לעיכובא.
עוד הביא שם להוכיח דהעיטוף של ציצית אינו מעצם המצוה, עי"ש, וע"ז הק' א"כ למה שיעור חינוך לקטן תליא ביודע להתעטף ולא ביודע ללבוש.
עוד הק' שם על ד' השו"ע שכ' הטעם להחזיר ציציות ב' לפניו וב' לאחריו כדי שיהיה מסובב במצוות, דא"כ אי"ז הלכה בדיני ציצית, וא"כ שוב ק' למה שיעור חינוך קטן לציצית תליא ביודע להחזיר לפניו ולאחריו.
עוד הק' על מה שהוסיף הרמ"א דתליא שיעורו במה שיודע הקטן לאחוז הציצית בשעת קר"ש, ולכאו' זה דין בקריאת שמע ולא בציצית, וא"כ ק' למה חינוך של ציצית תליא בשיעור זה.

וכמדומה שכל זה מוכיח בפשיטות שאין צורך להגדיר את שיעור החינוך של קטן דווקא לפי דברים שהם מעצם גדר המצווה, אלא גם דברים שהם צדדיים לעצם המצווה, כגון שבאים מכוח מנהג בעלמא או מכח מצוה אחרת, ג"כ התחשבו בהם בקביעת שיעור חינוך. והטעם לזה, כי לא חייבו להתחיל לחנך קטן במצווה, אם עדיין א"א ללמדו את כל מנהגיה והליכותיה בשלימות.

ונראה לומר, דאף מרן הגרמ"ד שליט"א לא פליג על יסוד הגר"ח זצ"ל בענין 3 קושיות ותירוץ אחד, אלא דס"ל דמש"כ כאן "לאו שמיה תירוץ" כלל.
וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 09, 2015 9:30 am

עוד ראיתי מש"כ הריבב"ן בסוכה מב, ב "יש בו דעת להתעטף - להוריד הטלית על פניו טפח שלא יסתכל הנה והנה אלא יתכוין בתפילה",
ואטו גם בזה נצטרך לבאר דהוי מעצם מצוות הציצית שלא יסתכל הנה והנה וכו'
ומוכרח כנ"ל, דשיעור הגדלות לענין חינוך יכול להיות מותנה גם בדברים שאינם מעצם החפצא דמצווה, כי מ"מ הם חלק מההנהגה הראויה בקיום המצוה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 09, 2015 9:36 am

על עניין חינוך ראה מה שכתבתי בעקבות דיון עם חבר שלי, כאן - viewtopic.php?f=7&t=24030#p240498

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 09, 2015 9:42 am

אכן כוונתי למעין מש"כ כבודו שליט"א, בשם חבירו הטוען בצדק.
וראיותי מוכיחות לכאו'.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 05, 2016 8:22 pm

אבל עדיין דברי הרמ"א עדיין תמוהים הם, וצ"ע.
דרכי משה או"ח סי' י כתב:ולי נראה ליישב המנהג כי מאחר שמצות ציצית היא שיחזיר שתי ציציות לפניו ושתים לאחריו כמו שנתבאר לעיל בסימן ח' וכן כתב הרוקח (סי' שסא) דאיתא במדרש (אבכיר הובא בילקוט שמעוני בשלח רלד) בפסוק והמים להם חומה שהכריז גבריאל למים שאחריהם הזהרו שעתידים להשליך כנף ציצית לאחריהם לכן סבירא להו לאינשי דלא חייבה תורה אלא בכהאי גונא ששתי כנפות לאחוריו ושתי כנפות לפניו שאז שתי ציצית מאחוריו ושתי ציצית לפניו ומעוטף בציצית אבל במלבושים שלנו שכל הארבע כנפות לפניו ואי אפשר להלבישן בענין אחר אין זה חייב בציצית ולכן נהגו להקל ובאותן מלבושים שלנו שיש להם שתי קרנות לצד מטה ולצד מעלה אין לו קרנות אלא מחובר עליהן חתיכת בגד ומונח לו על כתיפו מאחריו וקורין לו קולני"ר בלשון אשכנז בזה פשוט שהוא פטור דהרי לצד מעלה אין לו כנפות רק כנפות הקולני"ר המונחין לו קצת מאחריו ואין זה קרנות הואיל ואין השתי קרנות שמאחריו מכוונים כנגד הכנפות שלפניו
והגם שכ"כ רק ליישב המנהג, מ"מ ק' הרי הדין להיות מסובב במצוות אינו שייך למצות ציצית במסויים, ולמה זה יהיה סיבה לפטור.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' דצמבר 05, 2016 9:43 pm

עושה חדשות כתב:עוד ראיתי מש"כ הריבב"ן בסוכה מב, ב "יש בו דעת להתעטף - להוריד הטלית על פניו טפח שלא יסתכל הנה והנה אלא יתכוין בתפילה",
ואטו גם בזה נצטרך לבאר דהוי מעצם מצוות הציצית שלא יסתכל הנה והנה וכו'
ומוכרח כנ"ל, דשיעור הגדלות לענין חינוך יכול להיות מותנה גם בדברים שאינם מעצם החפצא דמצווה, כי מ"מ הם חלק מההנהגה הראויה בקיום המצוה.

אדרבא היה נראה שיותר ממה שחשוב הדברים לעיכובא של המצוה, דבזה פליגי רא' וידועים דברי הריטב"א בסוכה ובחידושי ר' ראובן שם, הצורה החיצונית של המצווה היא ששיכת לחינוך ולחיקוי של הקטן, אמנם י"ל בין חינוך של הרגל לחינוך כמו עבדתם מחנכתם, וכן נראה ממתני' ב' גדרים בחינוך קטן במצוות יוה"כ, ועי' משנת יעב"ץ הל' יוה"כ.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' דצמבר 06, 2016 1:03 am

[אין ברור לי כוונת הרב פרי יהושע, ויתכן שאני חוזר על דבריו, ועמו הסליחה].
לא הבנתי כלל הנידון כאן. ובהיות שהוא נידון יסודי מאד, אשמח אם יואילו החכמים דכאן להאיר עיני בנידון זה.

הרי כל מה שאמרו (סוכה מ"ב א') היודע לנענע חייב בלולב היודע להתעטף חייב בציצית היודע לדבר אביו לומדו תורה צוה וכו', לכאו' תמוה מאד דהרי משמע שזהו גם כשאינו בן חמש או שש ואינו בן דעת ואיך יתכן לחייבו, - ולכאו' צ"ל שבאמת אינו מדין חינוך הרגיל שחייבו חז"ל הקטן במצוות [אותו או את אביו], אלא הוא רק כדי להרגילו במעשה המצוה ולא בתורת קיום מצוה כלל. וכ"כ בתר"י בברכות כ' א' (י"א ב' מדהרי"ף) וז"ל, "נשים ועבדים וקטנים פטורים מק"ש וכו' פרש"י ז"ל דאפילו קטנים שהגיעו לחינוך פטורים, ויש שמקשין עליו מדאמרינן בסוכה קטן היודע לדבר אביו מלמדו תורה היודע לקרוא אביו מלמדו פסוק ראשון של ק"ש היודע לשמור תפיליו אביו לוקח לו תפילין, וי"ל דהתם לא קאמר ע"ד חיוב אלא להרגילו במצות".

ואם כנים הדברים ל"ק כלל הג' קושיות הנ"ל, ומובן מאד מה שלא חייבוהו כשאינו יכול לקיים המצוה לכל פרטיה גם כשאין מעכבים, משום שכשאנו באים להרגילו במעשה המצוה בתורת הרגל בעלמא ודאי ראוי לעשות כן רק כשמקיים המעשה בשלמותו.
ולפי"ז נראה לומר שמי שהוא בן חמש או בן שש חייב בכל המצות מדין חינוך ואף כשאינו יכול לקיים כל פרטי המצוה שאין מעכבין וכגון אילו משכח"ל שאינו יודע לנענע וכדו' ג"כ יהא חייב.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי סעדיה » ג' דצמבר 06, 2016 6:33 pm

בחי' הגרי"ז על אתר יש הפניה למרומי שדה סוכה ל"ב.

פלוריש
הודעות: 2415
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי פלוריש » ה' דצמבר 08, 2016 12:53 am

אגב, לדברי הגר"ח בשוטה אפשר להביא ראיה משבועות לח ע"א:
ניתן לשבש את לשון המשנה פעמיים כדי להנצל מקושיה, אך לא בפעם השלישית וחייבים לומר שזו שיטה אחרת.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 09, 2016 12:22 pm

עושה חדשות כתב:אבל עדיין דברי הרמ"א עדיין תמוהים הם, וצ"ע.
דרכי משה או"ח סי' י כתב:ולי נראה ליישב המנהג כי מאחר שמצות ציצית היא שיחזיר שתי ציציות לפניו ושתים לאחריו כמו שנתבאר לעיל בסימן ח' וכן כתב הרוקח (סי' שסא) דאיתא במדרש (אבכיר הובא בילקוט שמעוני בשלח רלד) בפסוק והמים להם חומה שהכריז גבריאל למים שאחריהם הזהרו שעתידים להשליך כנף ציצית לאחריהם לכן סבירא להו לאינשי דלא חייבה תורה אלא בכהאי גונא ששתי כנפות לאחוריו ושתי כנפות לפניו שאז שתי ציצית מאחוריו ושתי ציצית לפניו ומעוטף בציצית אבל במלבושים שלנו שכל הארבע כנפות לפניו ואי אפשר להלבישן בענין אחר אין זה חייב בציצית ולכן נהגו להקל ובאותן מלבושים שלנו שיש להם שתי קרנות לצד מטה ולצד מעלה אין לו קרנות אלא מחובר עליהן חתיכת בגד ומונח לו על כתיפו מאחריו וקורין לו קולני"ר בלשון אשכנז בזה פשוט שהוא פטור דהרי לצד מעלה אין לו כנפות רק כנפות הקולני"ר המונחין לו קצת מאחריו ואין זה קרנות הואיל ואין השתי קרנות שמאחריו מכוונים כנגד הכנפות שלפניו
והגם שכ"כ רק ליישב המנהג, מ"מ ק' הרי הדין להיות מסובב במצוות אינו שייך למצות ציצית במסויים, ולמה זה יהיה סיבה לפטור.


דומה לזה, יש לתמוה בדברי המנהיג דלהלן, וצ"ע.

המנהיג הל' חנוכה כתב:ויראה לי דאין חיובא בבית הכנסת להדליק נר שלחנוכה כ"א בבית שאדם דר בו מדאמ' כדי שתהא מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל, ובית הכנס' פטור ממזוזה, כדאמ' בפ"ק דיומ' [י"א ע"ב], אלא אם כן יש שם בית דירה (לדור) [לחזן] (ב)בית הכנסת, אלא נהגו כך על זה שהנס בא במקדש בית עולמי' ועושים כמו כן במקדש מעט בגולה לפרסם הנס לפי שכולם מתקבצים שם
וע"ע קרואי מועד (גרינצייג) סי' כה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' דצמבר 16, 2016 11:21 am

אולי יש כאן איזה תוספת.
viewtopic.php?t=6446#p56511

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' דצמבר 25, 2016 3:42 pm

לאור כל מה שהביא הרב עו"ח מדברי הגרמד"ס ועוד, מעניין מאוד שדווקא בחנוכה רואים איפכא: שמחנכים את הקטן דווקא לקיום בלי "מהדרין"
ועוד בחנוכה שכולם מבארים עד כמה שההידור הוא חלק מהמצווה, (ובאו"ש כתוב שצריך למכור כסותו בשביל ההידור! פלא פלאים, אמנם נחלקו עליו וכן במ"ב)


רמ"א סו"ס תרע"ה:
ולדידן דכל אחד מבני הבית מדליק בפ"ע, קטן שהגיע לחינוך צריך להדליק ג"כ.
מ"ב
ונ"ל דלקטן א"צ להחמיר כולי האי ודי שידליק בכל לילה רק נר אחד לכו"ע.


ובביאוה"ל
עיין במ"ב ועיין לקמן בסימן תרע"ז במ"א סק"ח דהביא מש"ג דס"ל דאפילו לדידן שמדליקין נר לכאו"א קטנים פטורין [דנהי דמחוייב לחנכו היינו בדבר שיש בו חיוב על הגדול מצד הדין אבל בזה דגם בגדול ליכא כ"א משום הידור מצוה אינו מחוייב לחנך בו הקטן] ואח"כ מצאתי במאירי שגם הוא כתב כן וז"ל המהדרין במצות נר לכל אחד ואחד לפי מנין בני ביתו הגדולים עכ"ל ומה שכתב שם המחה"ש להשוות דעת הש"ג עם דעת הרמ"א הוא דוחק גדול. ובאמת מה שהמ"א הביא שם ד"ז משום דכתב מתחלה דלדעת המחבר מיירי ע"כ שיש לו בית בפ"ע להכי מסיים ואפשר דאפילו לדידן וכו' ואינו חייב אלא בשיש לו בית בפ"ע:

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על 3 קושיות אומרים תירוץ אחד...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 07, 2017 11:37 pm

ענין אחר, נוגע לחינוך על מצות ציצית,
מה פשר הדבר שמצוות חינוך של ציצית מחייבת לקנות לילד בגד של ד' כנפות, (עי' משנ"ב יז-ט), הרי אדם לעצמו אינו חייב בכך?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 226 אורחים