מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
טוב להודות
הודעות: 30
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 9:51 pm

עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי טוב להודות » ד' אוקטובר 07, 2015 11:35 pm

בדרשת חז"ל, שבולכם פה עם החמור - עם הדומה לחמור, מישהו העלה באוזניי סברה שמא צריך לקרוא עם בחיריק ולא בפתח
יש למישהו מקורות לכאן ולכאן?
תודה מראש


ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' אוקטובר 07, 2015 11:40 pm

מה הפירוש "עם (בחיריק) הדומה לחמור"?

טוב להודות
הודעות: 30
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 9:51 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי טוב להודות » ד' אוקטובר 07, 2015 11:42 pm

יחד

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוקטובר 08, 2015 12:31 am

לא הבנתי.

שבו לכם יחד עם מי שדומה לחמור?

טוב להודות
הודעות: 30
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 9:51 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי טוב להודות » ה' אוקטובר 08, 2015 12:45 pm

אכן

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוקטובר 08, 2015 12:46 pm

ומיהו זה שדומה לחמור?

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 12:53 pm

ישראל אליהו כתב:ומיהו זה שדומה לחמור?


מי שדומה לחמור, הוא אותו אחד שאליו היינו מתכוונים אילו קראנו את עם בפת"ח.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ה' אוקטובר 08, 2015 12:55 pm

"עם" הדומה לחמור. כלומר, מהמילה "עם" המופיעה בפסוק דורשים שהנערים דומים לחמור.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 1:06 pm

מרדכי וינטרויב כתב:"עם" הדומה לחמור. כלומר, מהמילה "עם" המופיעה בפסוק דורשים שהנערים דומים לחמור.


אתה מתכוון, שחז"ל דורשים את "עִם החמור" (בחיריק) כאילו היה מנוקד "עַם החמור" (בפתח), וא"כ המשמעות תהיה: עַם של חמורים, ולזה התכוונו חז"ל כשכתבו "עַם הדומה לחמור".
עכ"פ, אם נקרא את "עִם הדומה לחמור" בחיריק, אז הכוונה תהיה "עִם [מי ש]דומה לחמור". ואם אין ראייה לדבר, זכר לדבר, במיכה ב ט: "דבריי ייטיבו עִם הישר הולך", כלומר: דבריי ייטיבו עִם [מי ש]ישר הולך (כלומר עם מי שהולך ישר).

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוקטובר 08, 2015 1:22 pm

סתם יהודי כתב:
ישראל אליהו כתב:ומיהו זה שדומה לחמור?


מי שדומה לחמור, הוא אותו אחד שאליו היינו מתכוונים אילו קראנו את עם בפת"ח.

אם אנו קוראים בפתח, הכוונה היא שאליעזר וישמעאל הם עם שדומים לחמור.

אולם אם נקרא בחיריק, לא מובן עם מי יישבו אליעזר וישמעאל, "שבו עם (בחיריק) מי שדומה לחמור"? עם מי?

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 1:28 pm

ישראל אליהו כתב:
סתם יהודי כתב:
ישראל אליהו כתב:ומיהו זה שדומה לחמור?


מי שדומה לחמור, הוא אותו אחד שאליו היינו מתכוונים אילו קראנו את עם בפת"ח.

אם אנו קוראים בפתח, הכוונה היא שאליעזר וישמעאל הם עם שדומים לחמור.

אולם אם נקרא בחיריק, לא מובן עם מי יישבו אליעזר וישמעאל, "שבו עם (בחיריק) מי שדומה לחמור"? עם מי?


אליעזר יוכל לשבת עם ישמעאל, וישמעאל יוכל לשבת עם אליעזר.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוקטובר 08, 2015 1:47 pm

סתם יהודי כתב:אליעזר יוכל לשבת עם ישמעאל, וישמעאל יוכל לשבת עם אליעזר.

אברהם אומר "שבו" - שניכם. - עם מי שדומה לחמור?

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ה' אוקטובר 08, 2015 1:58 pm

סתם יהודי כתב:
מרדכי וינטרויב כתב:"עם" הדומה לחמור. כלומר, מהמילה "עם" המופיעה בפסוק דורשים שהנערים דומים לחמור.


אתה מתכוון, שחז"ל דורשים את "עִם החמור" (בחיריק) כאילו היה מנוקד "עַם החמור" (בפתח), וא"כ המשמעות תהיה: עַם של חמורים, ולזה התכוונו חז"ל כשכתבו "עַם הדומה לחמור".
עכ"פ, אם נקרא את "עִם הדומה לחמור" בחיריק, אז הכוונה תהיה "עִם [מי ש]דומה לחמור". ואם אין ראייה לדבר, זכר לדבר, במיכה ב ט: "דבריי ייטיבו עִם הישר הולך", כלומר: דבריי ייטיבו עִם [מי ש]ישר הולך (כלומר עם מי שהולך ישר).

לא, המילה "עם" בחיריק מורה על סמיכות ודמיון ובכך מורה על כך שנערי אברהם דומים לחמור.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 08, 2015 2:06 pm

בכתובות קיא. מבואר שהדרשה היא לקרוא עם בפתח, עד כדי עשיית גז"ש ממנה.
וכן בב"ר לא אמרו עם הדומה לחמור, אלא: ומניין שהעבדים דומין לבהמה מהכא שבו לכם פה עם החמור עם החמור. [וש"מ גם למקורות שכתוב בהם 'הדומה'].
[אגב לכאורה הדומה לחמור היה רק אליעזר ולא ישמעאל].

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 2:11 pm

ישראל אליהו כתב:
סתם יהודי כתב:אליעזר יוכל לשבת עם ישמעאל, וישמעאל יוכל לשבת עם אליעזר.

אברהם אומר "שבו" - שניכם. - עם מי שדומה לחמור?


לא כתוב "שניכם". כתוב "שבו" בלשון רבים, כמו ש"לא תגנובו" הוא לשון רבים, אבל לשון רבים אינו בהכרח מורה שאיסור גניבה חל רק כשאתם ביחד ואינו חל כשכל אחד מכם נמצא לבדו, אלא בלשון רבים הכוונה שאיסור גניבה חל על כל אחד ואחד מכם. ככה גם לגבי "שבו" בלשון רבים, להורות שהבקשה לשבת מופנית לכל אחד ואחד מכם, שמתבקש א"כ לשבת עם מי שדומה לחמור.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 2:17 pm

מרדכי וינטרויב כתב:
סתם יהודי כתב:
מרדכי וינטרויב כתב:"עם" הדומה לחמור. כלומר, מהמילה "עם" המופיעה בפסוק דורשים שהנערים דומים לחמור.


אתה מתכוון, שחז"ל דורשים את "עִם החמור" (בחיריק) כאילו היה מנוקד "עַם החמור" (בפתח), וא"כ המשמעות תהיה: עַם של חמורים, ולזה התכוונו חז"ל כשכתבו "עַם הדומה לחמור".

לא, המילה "עם" בחיריק מורה על סמיכות ודמיון ובכך מורה על כך שנערי אברהם דומים לחמור.

אם תבדוק טוב תראה שאתה מפרש בדיוק כפי שפירשתי את כוונתך. הרי אני כתבתי, שחז"ל דורשים את "עִם החמור" (בחיריק) כאילו היה מנוקד "עַם החמור" (בפתח). נו, אז מה זה אם לא "סמיכות" (כפי שציינת אתה)? ואגב בעל הניק "מה שנכון נכון" ציין את המקור בבראשית רבה (על הפסוק שבו לכם פה עם החמור): "מנין שהעבדים דומין לבהמה, מהכא: שבו לכם פה עִם החמור [אל תקרי בחיריק אלא בפתח]: עַם החמור". והרי זה בדיוק מילה במילה מה שכתבתי (וכאמור זה בעצם גם מה שאתה אומר רק שבמילים אחרות ודו"ק).

יש רק הבדל שולי וזניח בינינו: שאתה קושר בין "סמיכות" לבין "דמיון". אבל למעשה אין קשר. סמיכות זה סמיכות, ודמיון זה דמיון, והם לא קשורים זה לזה. סמיכות, מעידה על הבלעת המילה "של". למשל: "בית יעקב", זה: הבית [של] יעקב. אותו דבר לגבי "עַם החמור" (בפתח): עם [של] חמורים.
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ה' אוקטובר 08, 2015 2:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוקטובר 08, 2015 2:22 pm

סתם יהודי כתב:לא כתוב "שניכם". כתוב "שבו" בלשון רבים, כמו ש"לא תגנובו" הוא לשון רבים, אבל לשון רבים אינו בהכרח מורה שאיסור גניבה חל רק כשאתם ביחד ואינו חל כשכל אחד מכם נמצא לבדו, אלא בלשון רבים הכוונה שאיסור גניבה חל על כל אחד ואחד מכם. ככה גם לגבי "שבו" בלשון רבים, להורות שהבקשה לשבת מופנית לכל אחד ואחד מכם, שמתבקש א"כ לשבת עם מי שדומה לחמור.

יש משהו שמכריח אותך לנטות כל כך מהפשט?
נערך לאחרונה על ידי ישראל אליהו ב ה' אוקטובר 08, 2015 9:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 2:29 pm

ישראל אליהו כתב:
סתם יהודי כתב:לא כתוב "שניכם". כתוב "שבו" בלשון רבים, כמו ש"לא תגנובו" הוא לשון רבים, אבל לשון רבים אינו בהכרח מורה שאיסור גניבה חל רק כשאתם ביחד ואינו חל כשכל אחד מכם נמצא לבדו, אלא בלשון רבים הכוונה שאיסור גניבה חל על כל אחד ואחד מכם. ככה גם לגבי "שבו" בלשון רבים, להורות שהבקשה לשבת מופנית לכל אחד ואחד מכם, שמתבקש א"כ לשבת עם מי שדומה לחמור.

יש משהו שמכריח אותך לעקם כל כך את הפשט?


איפה העיקום? האמנם בזה שאני מנסה לרדת לסוף כוונתו של מי שהוזכר בפתיח של האשכול ושסובר שיש לקרוא בדרשת חז"ל "עִם" בחיריק כלשון הכתוב עצמו (בחיריק)? לענ"ד הוא סובר, שב"שבו" (לשון רבים) הכוונה היא לכל אחד אחד ואחד מכם, כמו שבפסוק "לא תגנובו" (לשון רבים) הכוונה היא לכל אחד ואחד מכם (ולא שאיסור גניבה חל רק כשאתם ביחד). אז איפה העיקום? האם גם מה שפירשתי בפסוק "לא תגנובו" (שאין הכוונה שאיסור גניבה חל רק כשאתם ביחד) הוא עיקום?

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוקטובר 08, 2015 2:34 pm

ב"לא תגנובו" הפשט הפשוט הוא על כל יחיד.
וב"שבו עם החמור" הפשט הפשוט הוא על שניהם יחד.
כך ההגיון אומר.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 2:44 pm

ישראל אליהו כתב:ב"לא תגנובו" הפשט הפשוט הוא על כל יחיד.
וב"שבו עם החמור" הפשט הפשוט הוא על שניהם יחד.
כך ההגיון אומר.


ההיגיון שלך אומר שיש לעשות אפליה בין הפסוק "לא תגנובו" לבין הפסוק "שבו", וההיגיון החמורי שלי (לפני שנכנסתי לתלמוד תורה) אמר ש"שבו לכם פה עם החמור" פירושו "שבו לכם כאן אתם והחמור ביחד", וההיגיון האלוקי של חז"ל אומר אחרת משנינו [אליבא דמאן דס"ל שיש לקרוא בדרשת חז"ל "עִם" בחיריק כפי שבפסוק עצמו זה בחיריק].

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוקטובר 08, 2015 7:38 pm

מה שנכון נכון כתב:בכתובות קיא. מבואר שהדרשה היא לקרוא עם בפתח, עד כדי עשיית גז"ש ממנה.
וכן בב"ר לא אמרו עם הדומה לחמור, אלא: ומניין שהעבדים דומין לבהמה מהכא שבו לכם פה עם החמור עם החמור. [וש"מ גם למקורות שכתוב בהם 'הדומה'].
[אגב לכאורה הדומה לחמור היה רק אליעזר ולא ישמעאל].


סבורני שאחרי הציטוט דלעיל מתייתרת השאלה מעיקרא, ובעקבותיו הויכוח הגולש למקום שנעדיף שלא יגלוש.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוקטובר 08, 2015 7:53 pm

דכורני מימי ילדותי שראיתי ספר בשם מסילות לבב - בירא דמיא (אם זכרוני איני מטעני המחבר הוא נכדו של רבי עמרם חסידא)
ובסופו מעיר על שני דברים שהעולם שוגים בהם
א) מה שאומרים עם הדומה לחמור בפתח וצריך להיות בחיריק
ב) מה שרגילים לפרש בנוסח אני מאמין ולא ישיגוהו משיגי הגוף שאי אפשר להשיג בדעת האדם את הקב"ה, והפירוש הנכון הוא שמשיגי הגוף היינו הקור והחום וכדומה אינם פועלים על הקב"ה.

דרו בר פפא
הודעות: 209
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:01 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי דרו בר פפא » ו' אוקטובר 09, 2015 9:45 am

שברי לוחות כתב:ב) מה שרגילים לפרש בנוסח אני מאמין ולא ישיגוהו משיגי הגוף שאי אפשר להשיג בדעת האדם את הקב"ה, והפירוש הנכון הוא שמשיגי הגוף היינו הקור והחום וכדומה אינם פועלים על הקב"ה.


הלשון הרגיל בקור וחום וכיוצ"ב הוא שליטה, לא ישלטו בו קור וחום. לשון השגה בלשונם של הראשונים בעלי החקירה והעיקרים, משמעו השגת השכל, מה שהשכל משיג.

אמנם אפשר לומר על אדם, הקור השיגו, וכיוצ"ב, אבל אין זה שכיח כל כך לומר בלשון זה.

ונראה לי שאם היה כתוב "ולא ישיגוהו בעלי הגוף" לא היה מקום להסתפק בכוונת הדברים, אבל עכשיו שכתוב "משיגי הגוף", יש מקום לומר שהכוונה לפגעים רעים השולטים בגוף האדם, דוגמת החום והקור וכל כיוצ"ב.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוקטובר 09, 2015 10:14 am

לא הבנתי מה יש בכלל להתפלפל בכונת המנסח האלמוני של הי"ג עיקרים שבסידור, בזמן שדברי הרמב"ם ברורים ומפורשים בפירוש המשניות סנהדרין רפ"י (אליבא דכל התרגומים).

דרו בר פפא
הודעות: 209
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:01 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי דרו בר פפא » ו' אוקטובר 09, 2015 10:19 am

מה שנכון נכון כתב:לא הבנתי מה יש בכלל להתפלפל בכונת המנסח האלמוני של הי"ג עיקרים שבסידור, בזמן שדברי הרמב"ם ברורים ומפורשים בפירוש המשניות סנהדרין רפ"י (אליבא דכל התרגומים).


מה שלא מובן זה למה לא היה נח לו לבעל ה"מסילות לבב" הנ"ל לפרש כהבנת העולם שהבורא ית' לא ישיגוהו בשכלם בעלי הגוף היכולים להשיג עניינים גשמיים אבל אינם יכולים להשיג הבורא ית' שאינו גוף.

מה שנכון נכון
הודעות: 11687
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוקטובר 09, 2015 10:23 am

דרו בר פפא כתב:
מה שנכון נכון כתב:לא הבנתי מה יש בכלל להתפלפל בכונת המנסח האלמוני של הי"ג עיקרים שבסידור, בזמן שדברי הרמב"ם ברורים ומפורשים בפירוש המשניות סנהדרין רפ"י (אליבא דכל התרגומים).


מה שלא מובן זה למה לא היה נח לו לבעל ה"מסילות לבב" הנ"ל לפרש כהבנת העולם שהבורא ית' לא ישיגוהו בשכלם בעלי הגוף היכולים להשיג עניינים גשמיים אבל אינם יכולים להשיג הבורא ית' שאינו גוף.

א. לא הובא כאן בשמו שהוא טען מהבחינה הלשונית, אלא שעיקר הפירוש אינו נכון, וזה ודאי אמת.
ב. לא הבנתי מה יש בכלל להתפלפל בדברי המסלות לבב וכו' [ההמשך לעיל].

דרו בר פפא
הודעות: 209
הצטרף: ו' יולי 25, 2014 6:01 pm

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי דרו בר פפא » ו' אוקטובר 09, 2015 11:30 am

זה לשון הי"ג עיקרים, העיקר השלישי:
אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל.

והרמב"ם בפיהמ"ש סנהדרין פרק עשירי, היסוד השלישי, אומר "לא ישיגוהו מאורעות הגופים כמו התנועה והמנוחה ... כי לא ראיתם כל תמונה כלומר לא השגתם אותו בעל תמונה לפי שהוא כמו שזכרנו אינו גוף ולא כח בגוף". עכ"ל הרמב"ם בתרגום הנדפס בסופי הגמרות.

לא נזכר בפיהמ"ש להרמב"ם עניין קור וחום וכיוצ"ב. כלומר אין אזכור של פגעים השולטים בבעלי הגוף. רק תנועה ומנוחה, עמידה וישיבה, חיבור ופירוד.

האם כוונת העיקר השלישי בהי"ג עיקרים לומר שאין בהבוי"ת אותה החולשה שיש בברואיו, שהקור והחום וכיוצ"ב שולטים בהם, מפני שהם בעלי גוף והוא ית' אינו בעל גוף ולכן לא שולטים בו כל הפגעים האלה?

למה בחר המנסח של הי"ג עיקרים לדבר על פגעים, בעוד שהרמב"ם בפירושו לסנהדרין מדבר רק על מעשים ומקרים הקיימים בבעלי הגוף כגון ישיבה ועמידה.

(ומה שמסיים בעל הי"ג עיקרים "ואין לו שום דמיון כלל" מקביל למה שמסיים הרמב"ם בפיהמ"ש הנ"ל "כי לא ראיתם כל תמונה כלומר לא השגתם אותו בעל תמונה לפי שהוא כמו שזכרנו אינו גוף")
נערך לאחרונה על ידי דרו בר פפא ב א' אוקטובר 11, 2015 10:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: עם הדומה לחמור, בפתח או בחיריק?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' אוקטובר 11, 2015 6:25 pm

הראייה מלשון 'שבו' אינה כ"כ ראייה, כיון שיתכן לדחוק (כמו שכל פירוש זה הוא דוחק) שאמר לחמור ולאליעזר לשבת עם ישמעאל שדומה לחמור.
אולם, הגמ' הביאה דרש זה לענין עבדים, שהם כחמורים, וא"כ זה שייך גם כלפי עבד אברהם וגם כלפי בן האמה (מה עוד, שהגמ' לא הזכירה שם את הדרש שהיו אליעזר וישמעאל, וא"כ פשטות הדרש היא על לשון 'נעריו', דהיינו שנים מעבדיו).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 309 אורחים