מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 08, 2015 5:50 pm

נסתפקתי,
בהא דקי"ל בתפילת שמו"ע דהכוונה בברכה ראשונה לעיכובא משא"כ בשאר ברכות,
האם החילוק בין הברכות הוא בתוכנם, והיינו דמחמת חשיבות התוכן של ברכה ראשונה, הכוונה בה היא לעיכובא,
או דאין חילוק של חשיבות בברכה ראשונה מחמת הנאמר בה, אלא מחמת היותה הראשונה, כי בתחילת התפילה הכוונה מעכבת.

אשמח מאד לקבל ראיות לנידון זה.
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ה' אוקטובר 08, 2015 9:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 6:03 pm

עושה חדשות כתב:נסתפקתי,
בהא דקי"ל בתפילת שמו"ע דהכוונה בברכה ראשונה לעיכובא משא"כ בשאר ברכות,
האם החילוק בין הברכות הוא בתוכנם, והיינו דמחמת חשיבות התוכן של ברכה ראשונה, הכוונה בה היא לעיכובא,
או דאין חילוק של חשיבות בברכה ראשונה מחמת הנאמר בה, אלא מחמת היותה הראשונה, כי בתחילת התפילה הכוונה מעכבת.

אשמח מאד לקבל ראיות לנידון זה.


בפשטות נראה, שהצורך בכוונה הוא הצורך להתכוון אל התוכן של הברכה (ולא להתכוון אל ראשוניותה של הברכה), ומכאן שבחשיבות התוכן תליא מילתא.

אפרט את הנקודה הזו:
קי"ל [ש"ע א"ח צג ב], שהתפילה צריכה להיות: א. בהכנעה; ב. באימה. ג. בשמחה.
הכנעה: נכנסת בלב האדם כשאומר "אלוקינו ואלוקינו אבותינו אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב...וזוכר חסדי אבות", שהרי הסיבה שבגללה מזכירים את האבות היא כדי לחשוב: "לא בזכותי אני בא לבקש, כי מה אני ומה חיי, אלא בזכות חסדי אבותיי".
אימה: נכנסת בלב האדם כשממשיך לומר "הגדול הגיבור והנורא...עליון...וקונה הכל...מלך".
שמחה: נכנסת בלב האדם כשממשיך לומר "גומל חסדים טובים...ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה...עוזר ומושיע ומגן".
נמצאת אומר, שברכת אבות כוללת בתוכה את כל שלוש הכוונות שבהן צריך המתפלל לכוון.

את זה לא מצינו בשום ברכה אחרת, חוץ מברכת מודים, אשר גם בה מצינו (בפוסקים כגון במשנ"ב ועוד) חיוב מיוחד לכווין:
הכנעה: בברכת אבות ובברכת מודים: "אלוקינו ואלוקי אבותינו".
אימה: בברכת אבות: "הגדול הגיבור והנורא...עליון...וקונה הכל...מלך"; בברכת מודים: "מלכנו", ובנוסח הספרדים גם "שמך הגדול".
שמחה: בברכת אבות: "גומל חסדים טובים...ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה...עוזר ומושיע ומגן"; בברכת מודים: "מגן ישענו...נודה לך ונספר תהילתך...ועל ניסיך...ועל נפלאותיך וטובותיך...הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך...ישועתנו ועזרתנו".
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ג' אוקטובר 13, 2015 1:36 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 08, 2015 6:22 pm

ראה במ"ב ר"ס קא, ובכה"ח שם מהאבודרהם והכלבו.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' אוקטובר 08, 2015 6:25 pm

סתם יהודי כתב:בפשטות נראה, שהצורך בכוונה הוא הצורך להתכוון אל התוכן של הברכה (ולא להתכוון אל ראשוניותה של הברכה), ומכאן שבחשיבות התוכן תליא מילתא.


ההיקש לא נכון. יתכן שהחשיבות של הברכה הראשונה נובעת מהיותה ראשונה (איזה מן כבוד האדם מייחס לבוראו אם כבר מההתחלה הוא לא שם לב מה פיו ממלמל?!) זאת על אף שהכוונה עצמה היא מצד התוכן.

ככל הזכור לי יש התייחסויות בראשונים לכאן ולכאן, ואין שעתי עומדת לי כרגע לכך. תפתח את כל(!) הראשונים על המקום בו נידון העניין בגמרא, וכן את קובץ שיטות קמאי שם, ואני בטוח שתמצא את מבוקשך.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 6:32 pm

עדיאל ברויאר כתב:יתכן שהחשיבות של הברכה הראשונה נובעת מהיותה ראשונה

לדעתי, הטעם שבגללו דווקא היא נבחרה ע"י חז"ל להיות ראשונה, הוא רק בגלל היותה הכי חשובה מבחינת תוכנה, ולא בגלל שום סיבה אחרת.
במילים אחרות: אילו תוכנה לא היה מספיק חשוב (ביחס לחשיבותן של שאר הברכות), אז היא לא הייתה נבחרת להיות הראשונה.

עדיאל ברויאר כתב:ככל הזכור לי יש התייחסויות בראשונים לכאן ולכאן, ואין שעתי עומדת לי כרגע לכך. תפתח את כל(!) הראשונים על המקום בו נידון העניין בגמרא, וכן את קובץ שיטות קמאי שם, ואני בטוח שתמצא את מבוקשך.

נדמה לי שדבריך אלה אינם מיועדים אליי אלא אל עושה חדשות, הלא כן?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' אוקטובר 08, 2015 6:50 pm

סתם יהודי כתב:
עדיאל ברויאר כתב:יתכן שהחשיבות של הברכה הראשונה נובעת מהיותה ראשונה

לדעתי, הטעם שבגללו דווקא היא נבחרה ע"י חז"ל להיות ראשונה, הוא רק בגלל היותה הכי חשובה מבחינת תוכנה, ולא בגלל שום סיבה אחרת.
במילים אחרות: אילו תוכנה לא היה מספיק חשוב (ביחס לחשיבותן של שאר הברכות), אז היא לא הייתה נבחרת להיות הראשונה.


זה בסדר גמור שזו דעתך (ואישורי הוא לא זה שהופך אותה לכזו...), אבל זו נטיית ליבך ותו לא (ואיני מזלזל ח"ו). הטענה שטענת למעלה אינה מוכיחה כלל, לענ"ד.


סתם יהודי כתב:
עדיאל ברויאר כתב:ככל הזכור לי יש התייחסויות בראשונים לכאן ולכאן, ואין שעתי עומדת לי כרגע לכך. תפתח את כל(!) הראשונים על המקום בו נידון העניין בגמרא, וכן את קובץ שיטות קמאי שם, ואני בטוח שתמצא את מבוקשך.

נדמה לי שדבריך אלה אינם מיועדים אליי אלא אל עושה חדשות, הלא כן?


אכן, מחילה שלא הבהרתי דבריי כראוי.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' אוקטובר 08, 2015 7:28 pm

עדיאל ברויאר כתב:זה בסדר גמור שזו דעתך (ואישורי הוא לא זה שהופך אותה לכזו...), אבל זו נטיית ליבך ותו לא (ואיני מזלזל ח"ו). הטענה שטענת למעלה אינה מוכיחה כלל, לענ"ד.


זה לא רק נטיית הלב, אלא גם יש לזה הוכחה פשוטה: מצינו בפוסקים (למשל בב"י במשנ"ב ועוד), שיש לכוון במיוחד גם בברכת מודים (עד כדי כך שמצינו שמי שלא כיוון באבות אבל כיון במודים יצא ידי חובה), למרות שברכת מודים אינה הברכה הראשונה!
אבל כן מצינו בברכת מודים את כל שלוש הכוונות, שישנן גם בברכת אבות, ושבהן יש לכוון בתפילה (כמובא בש"ע א"ח צג ב):
הכנעה: בברכת אבות ובברכת מודים: "אלוקינו ואלוקי אבותינו" (כידוע הסיבה שבגללה מזכירים את האבות היא כדי לחשוב: "לא בזכותי אני בא לבקש, כי מה אני ומה חיי, אלא בזכות אבותיי").
אימה: בברכת אבות: "הגדול הגיבור והנורא...עליון...וקונה הכל...מלך"; בברכת מודים: "מלכנו", ובנוסח הספרדים גם "שמך הגדול".
שמחה: בברכת אבות: "גומל חסדים טובים...ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה...עוזר ומושיע ומגן"; בברכת מודים: "מגן ישענו...נודה לך ונספר תהילתך...ועל ניסיך...ועל נפלאותיך וטובותיך...הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך...ישועתנו ועזרתנו".
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ג' אוקטובר 13, 2015 1:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוקטובר 08, 2015 7:51 pm

עושה חדשות כתב:נסתפקתי,
בהא דקי"ל בתפילת שמו"ע דהכוונה בברכה ראשונה לעיכובא משא"כ בשאר ברכות,
האם החילוק בין הברכות הוא בתוכנם, והיינו דמחמת חשיבות התוכן של ברכה ראשונה, הכוונה בה היא לעיכובא,
או דאין חילוק של חשיבות בברכה ראשונה מחמת הנאמר בה, אלא מחמת היותה הראשונה, כי בתחילת התפילה הכוונה מעכבת.


נפק"מ לברכת מגן אבות.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 08, 2015 9:23 pm

תודה לעונים המחכימים.

אני סברתי נפק"מ לענין ויכוח הפוס' זצ"ל האם מהני לכוין חלק מתיבות הברכה, דהיינו אם לא כיון במילים שאם היה מדלגם גם היה יוצא יד"ח. כי אם התוכן דורש את הכוונה, י"ל דתיבות שאינם מעכבות, אף כוונתם אינה מעכבת. אמנם אם הענין הוא בשל היות ברכה זו פתיחת התפילה, (ואזי אמרי' דמהני כלפי כל התפילה מעין כל העושה על דעת הראשונה הוא עושה וכיו"ב), י"ל שצריך לכוין בכל המילים שאמר.

ייש"כ לר' עדיאל ולר' משנ"נ על ההפניה למקורות, לר' סתם על הראיה ממודים ועל הביאור במרכזיותם של ברכות אלו, ולר' סעדיה על הנפק"מ.

הסיבה לבאר שהחשיבות היא מצד פתיחת התפילה ולא מחמת עצם התוכן, הוא בגלל לש' הגמ' "המתפלל צריך שיכוין את לבו בכולן ואם אינו יכול לכוין בכולן יכוין את לבו באחת אמר רבי חייא אמר רב ספרא משום חד דבי רבי באבות", ודו"ק. ובפרט שלפני זה איכא דמתני לה על סימן רע להמתפלל שטעה, ובזה פירש"י ועו"ר דטעות באבות היא סימן רע טפי כי זה התחלת התפילה.
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ש' אוקטובר 24, 2015 9:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קורא עכביש
הודעות: 110
הצטרף: ג' מאי 05, 2015 2:26 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי קורא עכביש » ה' אוקטובר 08, 2015 9:44 pm

כבר מזמן שמנקרת במוחי מחשבה דלהלן אך לא עבר כור הבחינה, כי עצם הזכרת האבות הוא כסימן שבזה מראה שהוא מתכוין לאלוהי השמים והארץ שאליו נשאו אבותינו את נפשם, כי באומרו אלוקינו גרידא עדיין יכול להיות במשמע איזשהו עבו"ז ח"ו אבל כשהוא אומר שהוא מתכוין לאותו אלוקי שאליו עבדו אבותיו אברהם יצחק ויעקב הרי שלל אותם לגמרי, ונשגב ה' לבדו. הנלענ"ד כתבתי בלי עיון

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' אוקטובר 09, 2015 4:32 am

קורא עכביש כתב:כבר מזמן שמנקרת במוחי מחשבה דלהלן אך לא עבר כור הבחינה, כי עצם הזכרת האבות הוא כסימן שבזה מראה שהוא מתכוין לאלוהי השמים והארץ שאליו נשאו אבותינו את נפשם, כי באומרו אלוקינו גרידא עדיין יכול להיות במשמע איזשהו עבו"ז ח"ו אבל כשהוא אומר שהוא מתכוין לאותו אלוקי שאליו עבדו אבותיו אברהם יצחק ויעקב הרי שלל אותם לגמרי, ונשגב ה' לבדו. הנלענ"ד כתבתי בלי עיון


ייש"כ. ואם אין ראייה לדבר, זכר לדבר, שכתוב בתורה: "הישמרו לכם פן...ועבדתם אלוהים (חול) אחרים", ועוד כתוב בנביאים (על הגויים): "ומתפללים אל אל (חול) לא יושיע". לכן אנו אומרים "אלוקינו ואלוקי אבותינו", כלומר לאפוקי ממי שיעלה על דעתו לחשוב שח"ו אנו מתפללים לאלה שעליהם מדברים הפסוקים הנ"ל.

ועוד אפשר, דהא דאנו מזכירים אבות בתפילה ה"ט, משום דאנו רוצים שתפילתנו תהיה דומה: לתפילת יעקב אבינו ע"ה (בתחילת פרשת וישלח): "אלוקי אבי אברהם ואלוקי אבי יצחק", ולתפילת אליהו על הר הכרמל: "ד' אלוקי אברהם יצחק וישראל", ולתפילת דוד המלך ע"ה (המובאת בדהי"א ובפיסקת ובא לציון): "ד' אלוקי אברהם יצחק וישראל אבותינו". ומעי"ז מצינו בתפילת עם ישראל במצרים (המובאת בתחילת פרשת כי תבוא): "ונצעק אל ד' אלוקי אבותינו". ומעי"ז מצינו בתפילת מרע"ה (בפרשת כי תשא) שהזכיר את האבות בתפילתו: "זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך". ומעי"ז מצינו בתפילתו (בפרשת עקב) שהזכיר את האבות בתפילתו: "זכור לעבדיך לאברהם ליצחק וליעקב". ומעי"ז מצינו בברכת יעקב אבינו ע"ה ליוסף ולמנשה ולאפרים, שהזכיר את האבות בברכתו: "האלוקים אשר התהלכו אבותי לפניו אברהם ויצחק".

ומה שכל אחד מאלה הזכיר את האבות בתפילתו, אפשר לתת לזה שני טעמים: א. משום הטעם שהוזכר בפיסקה הראשונה לעיל. או: ב. משום שהוא התכוון לומר: "לא בזכותי אני בא לבקש, כי מה אני ומה חיי, אלא בזכות אבותי"; והרי כוונה זו מביאה את האדם לידי הכנעה ("מה אני ומה חיי"), לכן הוא הזכיר את האבות בתפילתו כי צריך להתפלל מתוך הכנעה, כפי שנפסק בש"ע א"ח צג ב. ואגב אפשר שמאותו טעם גם אנו רוצים להזכיר את האבות: כדי שנבוא לידי הכנעה (וזה טעם שלישי לכך שאנו מזכירים אבות בתפילה, חוץ משני הטעמים שהובאו בשתי הפיסקאות הקודמות).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: כוונה לעיכבוא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 09, 2015 8:42 am

סתם יהודי כתב:
עדיאל ברויאר כתב:זה בסדר גמור שזו דעתך (ואישורי הוא לא זה שהופך אותה לכזו...), אבל זו נטיית ליבך ותו לא (ואיני מזלזל ח"ו). הטענה שטענת למעלה אינה מוכיחה כלל, לענ"ד.


זה לא רק נטיית הלב, אלא גם יש לזה הוכחה פשוטה: מצינו בפוסקים (למשל בב"י במשנ"ב ועוד), שיש לכוון במיוחד גם בברכת מודים (עד כדי כך שמצינו שמי שלא כיוון באבות אבל כיון במודים יצא ידי חובה), למרות שברכת מודים אינה הברכה הראשונה!


ראייה יפה, אמנם היא לא מוסכמת על כולם - מקור דין הכוונה במודים נובע מגירסה בגמרא של כמה מראשוני אשכנז. כמובן שלפי גירסה זאת אתה צודק (אם כי יתכן שבברכת מגן אברהם יש תרתי ובמודים חדא, אבל עכ"פ מתקבל על הדעת שהעיקר זה כוונת העניין), אמנם שאר הראשונים (כמדומני רוב) לא גרסו כך ולפי גירסתם אין ראייה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' אוקטובר 13, 2015 11:48 am

במקרה נתקלתי:
שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם סימן עט
[ז] והטעם שייחדו הכונה בברכת האבות, אם אינו יכול לכוון בתפלתו כולה, הטעם בזה כפי הנראה לי אחד משנים או שניהם. האחד שהיא התפלה הראשונה ובשעת הכניסה לתפלה צריכה שקידה בכונה. והשני תכלית הברכה שהיא קבלת עול מלכות שמים והיא ראויה ביותר לכונה ובשתי הפנים יתאים זה לפסוק הראשון של שמע

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 13, 2015 11:54 am

עדיאל ברויאר כתב:במקרה נתקלתי:
שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם סימן עט
[ז] והטעם שייחדו הכונה בברכת האבות, אם אינו יכול לכוון בתפלתו כולה, הטעם בזה כפי הנראה לי אחד משנים או שניהם. האחד שהיא התפלה הראשונה ובשעת הכניסה לתפלה צריכה שקידה בכונה. והשני תכלית הברכה שהיא קבלת עול מלכות שמים והיא ראויה ביותר לכונה ובשתי הפנים יתאים זה לפסוק הראשון של שמע


נפלא! יש"כ.
מענין שגם בפסוק ראשון של שמע יש לו אופן נוסף, ז"א לא רק מצד תוכנו בקבלת עומ"ש, אלא מצד עצם היותו הפסוק הראשון!

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 13, 2015 12:07 pm

חבל שבספר 'המספיק' חסרים דפים בדיוק כשהוא עסוק ב'כוונת הלב' בתפילה.

ובכל אופן יש לנו כאן הגדרה ממצה על חשיבות ברכה ראשונה מצ"ע (ולא מצד שהיא תחילת הכניסה לתפילה),
שהיא קבלת עול מלכות שמים!

בן טובים
הודעות: 82
הצטרף: ג' אוגוסט 11, 2015 2:46 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי בן טובים » ג' אוקטובר 13, 2015 5:51 pm

ועי' במ"ב (קא, סק"ג) שכתב שהטעם שצריך לכוין באבות 'כי הוא סידור שבחו של מקום, ע"כ אינו בדין שיהא אז פונה לבבו לדברים אחרים'. לכאורה הכוונה ברורה, שהתוכן הוא הענין. אלא שזה שכל השמנ"ע נגרר אחרי ברכה זו - כשלא כיוון בכל השמנ"ע, רק בברכת אבות - הוא מהאי טעמא שהיא הברכה הראשונה וגופא בתר רישא גרירא.

והנה הגר"ב זילבר (בבית ברוך ריש כלל כד) כתב דיש לחקור הא דאמרו אם כיון לבו באבות יצא, דהוי כאילו כיון בכל התפלה או דלא הוי כאילו כיון בכל התפלה אלא שכוונה באבות סגי לתפלת שמנ"ע, ויש לתלות חקירה זו בחקירת פפותח האשכול, דאם מצד התוכן י"ל שהרבותא של ברכת אבות היא שעל ידה נחשב שכיוון בכל התפלה, ואם מצד זה שהיא הראשונה, יותר מסתבר של"צ לכוין כלל בכל השמנ"ע (בדיעבד).

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 13, 2015 8:45 pm

עדיאל ברויאר כתב:שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם סימן עט: והטעם שייחדו הכונה בברכת האבות, אם אינו יכול לכוון בתפלתו כולה, הטעם בזה כפי הנראה לי אחד משנים או שניהם. האחד שהיא התפלה הראשונה ובשעת הכניסה לתפלה צריכה שקידה בכונה. והשני תכלית הברכה שהיא קבלת עול מלכות שמים והיא ראויה ביותר לכונה ובשתי הפנים יתאים זה לפסוק הראשון של שמע


לענין הדימוי של ראבר"מ בין קרי"ש לתפילה בדיני כוונת הלב, הנה כבר כתב כן בארוכה בברכת אברהם סי' לד, ז"ל:

ולענין זה שהארכת בענין כוונת קריאת שמע דהיא ככוונת התפלה לקבל מלכות שמים לא ידעתי באי זה מקום שהוא כוונת יציאה בעלמא ולא ידעתי מאי זה מקום נראה לך שאינו סובר כך והלא בפירוש אמר בסוף הלכה ראשונה מפרק שני בהלכות קריאת שמע והשאר אם לא כיון יצא אפילו היה קורא בתורה כדרכו וכו' למימרא דבפסוק ראשון לא סגיא ליה בכוונת קריאה בעלמא וכבר פירש הכוונה בהלכות תפלה ואמר כיצד היא הכוונה שיפנה לבו מכל עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה ולא יעלה על הדעת שלא פירש שם אלא כוונת תפלה בלבד שאילו היה הדבר כך היה אומר כיצד היא כוונת התפלה והואיל ולא אמר כך אלא היא הכוונה סתם משמע בין כוונת תפלה בין כוונת קריאת שמע ועוד ענין אחד הוא לקריאת שמע ולתפלה שהכל דבור לפני הקדוש ברוך הוא וצריכין כוונה אחת ובפירוש אמר בפרק שני מהלכות קריאת שמע וצריך להאריך בדלת של אחד כדי שימליכהו על השמים ועל הארץ ועל ארבע רוחות ואין בדבריו בכוונה ספק כלל.

וצ"ע האם זה מסייע את ד' הגר"ח זצ"ל דהכוונה המדוברת שם היא כוונת 'עומד לפני המלך'.

ועכ"פ יש לי בזה 'הרגשה':
דבר מצוי הוא שאדם קורא קרי"ש, והוא מאד מרוכז בכוונת פסוק ראשון, ומשגמרו והתחיל ואהבת וכו' מיד הוא 'מרפה', עד שנראה כאילו יש כאן ב' אמירות חלוקות, פסוק ראשון, ושאר הפרשה. (ובתפילת שמו"ע זה פחות מצוי, תודות לחידוש הגר"ח על כוונת עומד לפני המלך בשאר התפילה). אמנם ראוי לשים לב שאם חומרת פסוק ראשון וברכה ראשונה הוא בשל היותם "שעת הכניסה", אז ממש לא ראוי שיהיה פער גדול מידי בין הכוונה בתחילה לכוונה בהמשך.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' אוקטובר 13, 2015 9:06 pm

עושה חדשות כתב:וצ"ע האם זה מסייע את ד' הגר"ח זצ"ל דהכוונה המדוברת שם היא כוונת 'עומד לפני המלך'.


ממה שזכור לי דעתו קשה מאוד וגם לא מתאימה לדרכו של הרמב"ם.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' אוקטובר 15, 2015 7:18 pm

עיין גם במצ"ב עמ' 40-41
קבצים מצורפים
תוס' ספרדיות - ברכות פרק ב - מתוך 'שם עולם' [שניידר], ישיבת טעלז תשמ''ה.pdf
(3.66 MiB) הורד 439 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 26, 2015 8:21 pm

התבוננתי, שההגדרה של ברכה ראשונה כקבלת עומ"ש, דמה"ט הכוונה לעיכובא,
וכן הוא גם לגבי פסוק ראשון דשמע, וכד' ר"א בן הר"מ הנ"ל,
זה מתאים עם מה שכתב האבודרהם בהגדרת ברכת מודים, שהיא כקבלת עומ"ש,
וממילא מבו' השי' שהכוונה במודים היא לעיכובא.

ז"ל האבודרהם (ציטוט מר"י בר יקר) "כשיגיע ש"ץ למודים וכורע כל העם שוחין ואומרין הודאה קטנה המתחלת כמו כן במודים שאין דרך העבד להודות לרבו ולומר לו אדוני אתה על ידי שליח אלא כל אדם צריך לקבל בפיו עול מלכות שמים ואם יקבל על ידי שליח אינה קבלה גמורה שיוכל להכחיש ולומר לא שלחתיו".

וראה עוד - viewtopic.php?f=17&t=24435#p244863

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 29, 2015 11:08 pm

סעדיה כתב:נפק"מ לברכת מגן אבות.


ויש בזה כמה צדדים, או שחייב לכוין בכולה, או שהכוונה בה אינה מעכבת כלל, או שחייב לכוין עד אחרי המילים מגן אבות בדברו, ותו לא מידי.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 07, 2015 6:29 pm

עושה חדשות כתב:אני סברתי נפק"מ לענין ויכוח הפוס' זצ"ל האם מהני לכוין חלק מתיבות הברכה, דהיינו אם לא כיון במילים שאם היה מדלגם גם היה יוצא יד"ח. כי אם התוכן דורש את הכוונה, י"ל דתיבות שאינם מעכבות, אף כוונתם אינה מעכבת. אמנם אם הענין הוא בשל היות ברכה זו פתיחת התפילה, (ואזי אמרי' דמהני כלפי כל התפילה מעין כל העושה על דעת הראשונה הוא עושה וכיו"ב), י"ל שצריך לכוין בכל המילים שאמר.


הנה יש דס"ל דהכוונה ב'מודים' היא המעכבת. ויל"ע האם גם בזה נימא דבחנוכה ופורים הכוונה בכל תיבה ב'על הניסים' מעכבת?
אלא דלגבי ברכה ראשונה י"ל דמעלתה היא בראשוניותה ולכן כל מילה בה צריכה כוונה, ואז נחשב כאילו כיון כראוי,
אבל אם צריך כוונה במודים, ודאי הענין הוא מצד תוכן הברכה, וכל תיבה שאינה מעכבת את תוכן הברכה, ויוצא יד"ח גם בלי לאומרה, אף הכוונה בה אינה מעכבת.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 17, 2016 9:57 am

כעת נתעוררתי לדון עוד, לגבי מש"כ הפוס' דתפילה בציבור תליא בעשרה שמתפללים יחד ברכת אבות, האם שם זה ודאי רק בגלל שזאת הברכה הראשונה והיא תחילת התפילה, או י"ל דהתם נמי ברכת אבות קובעת יותר מפני חשיבות תוכנה, ואפי' אם היתה רק ברכה שניה ושלישית בסדר הברכות. אבל בזה מסתמא פשוט כהצד הא'. לא כך?

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 02, 2016 8:33 am

עושה חדשות כתב:...ויכוח הפוס' זצ"ל האם מהני לכוין חלק מתיבות הברכה, דהיינו אם לא כיון במילים שאם היה מדלגם גם היה יוצא יד"ח...

כמדומני שדנו בזה הקה"י והגרח"ק, איזהו מקומן?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוגוסט 02, 2016 8:52 am

בעיקר הנדון, לבד מדבריו הנפלאים של רבינו אברהם בן רבינו משה, לגמרא של "כל העושה ע"ד ראשונה הוא עושה", דהיינו שנמשך אחר הכוונה הראשונה, וממילא בכל תפילתו לכל הפחות אינו כמתעסק ויש לו לכל הפחות כוונה רפה [גר"ח גלי' חזו"א הל' תפילה].

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' אוגוסט 02, 2016 8:48 pm

כתב הרב פרי יהושע שליט"א:
בעיקר הנדון, לבד מדבריו הנפלאים של רבינו אברהם בן רבינו משה, לגמרא של "כל העושה ע"ד ראשונה הוא עושה", דהיינו שנמשך אחר הכוונה הראשונה, וממילא בכל תפילתו לכל הפחות אינו כמתעסק ויש לו לכל הפחות כוונה רפה [גר"ח גלי' חזו"א הל' תפילה].
ולענ"ד יש להרהר בדברים, שכן שאני תפילה ממעשה מצוה. אמנם כאשר עושים "מעשה מצוה" כלשהו שצריך לכוונו לשם מצוה שלא יהיה מעשה בעלמא, בזה נתחדש שלא צריך כל הזמן לחזור על ה"לשם מצוה" בדעתו או בדיבורו, שכן על דעת ראשונה הוא עושה, אבל היתכן לומר כך בתפילה שמטרתה לשבח שבחים ולבקש בקשות וליבו בל עימו. האם נוכל להחשיב את המבקש למבקש כאשר בכלל לא חושב באותו רגע שצריך לבקש משהו ממישהו?
אך אולי לפי הטעם השני בדברי רבינו אברהם בן הרמב"ם נתחדש לן ששאני דיבור של ברכה ראשונה משאר דיבורו בברכות האחרות, כי הדיבור בברכה הראשונה בעצם כל כולו נועד ליחד "כוונת ליבו" לקבל עול מלכות שמים, שזה דברים התלויים בלב, ולכן לא יועיל דיבור ללא כוונת הלב, אך בשאר הברכות מספיק מעשה דיבור בלבד ובלשון מופלגת ליתר ביאור: עקימת שפתיו בלבד מהני אם מוצאי הבקשה והשבח בפיו, ולכן גם אם לא כיוון בכוונת המילים יצא. אך מה שכן צריך ומעכב, זה כוונת עומד לפני המלך, שלזה אולי מהני הכלל שכל העושה על דעת ראשונה הוא עושה, כי זה דומה למי שעושה מעשה מצוה וכיוון רק בתחילת מעשהו לשם מצוה, והו"ה אם כיוון בברכה ראשונה בכל הכוונות הנדרשות כולל זה שהוא עומד לפני המלך, ולזה מהני שגם אם לא מכוון בהמשך הברכות בפועל שהוא עומד לפני המלך, מ"מ כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 03, 2016 11:15 pm

אליהו בן עמרם כתב:כתב הרב פרי יהושע שליט"א:
בעיקר הנדון, לבד מדבריו הנפלאים של רבינו אברהם בן רבינו משה, לגמרא של "כל העושה ע"ד ראשונה הוא עושה", דהיינו שנמשך אחר הכוונה הראשונה, וממילא בכל תפילתו לכל הפחות אינו כמתעסק ויש לו לכל הפחות כוונה רפה [גר"ח גלי' חזו"א הל' תפילה].
ולענ"ד יש להרהר בדברים, שכן שאני תפילה ממעשה מצוה. אמנם כאשר עושים "מעשה מצוה" כלשהו שצריך לכוונו לשם מצוה שלא יהיה מעשה בעלמא, בזה נתחדש שלא צריך כל הזמן לחזור על ה"לשם מצוה" בדעתו או בדיבורו, שכן על דעת ראשונה הוא עושה, אבל היתכן לומר כך בתפילה שמטרתה לשבח שבחים ולבקש בקשות וליבו בל עימו. האם נוכל להחשיב את המבקש למבקש כאשר בכלל לא חושב באותו רגע שצריך לבקש משהו ממישהו?
אך אולי לפי הטעם השני בדברי רבינו אברהם בן הרמב"ם נתחדש לן ששאני דיבור של ברכה ראשונה משאר דיבורו בברכות האחרות, כי הדיבור בברכה הראשונה בעצם כל כולו נועד ליחד "כוונת ליבו" לקבל עול מלכות שמים, שזה דברים התלויים בלב, ולכן לא יועיל דיבור ללא כוונת הלב, אך בשאר הברכות מספיק מעשה דיבור בלבד ובלשון מופלגת ליתר ביאור: עקימת שפתיו בלבד מהני אם מוצאי הבקשה והשבח בפיו, ולכן גם אם לא כיוון בכוונת המילים יצא. אך מה שכן צריך ומעכב, זה כוונת עומד לפני המלך, שלזה אולי מהני הכלל שכל העושה על דעת ראשונה הוא עושה, כי זה דומה למי שעושה מעשה מצוה וכיוון רק בתחילת מעשהו לשם מצוה, והו"ה אם כיוון בברכה ראשונה בכל הכוונות הנדרשות כולל זה שהוא עומד לפני המלך, ולזה מהני שגם אם לא מכוון בהמשך הברכות בפועל שהוא עומד לפני המלך, מ"מ כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה.


אין ספק שכל עניינים אלו הם רק משום שאנו עושים תפילה מעין מעשה מצווה מאחר שכך תקנו חז"ל טופס ברכות מסויים, וכבר התלוננו רבותינו שבירו' על קיצור הכוונה העולה מכך, וברור שגם המתארים תפילתם כדבקות עילאי בבורא עולם לא דיברו על כלל פירוש המילות בכל ג' תפילות ביום, אלא על כלל הכוונה, וכבר כתב בזה החזו"א שם.

ולוואי ונזכה ולו מעט להתפלל מעומק הלב בקשות ושבחים כחפץ נפשו הטהורה דמר

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 06, 2016 9:43 pm

עדיאל ברויאר כתב:במקרה נתקלתי:
שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם סימן עט
[ז] והטעם שייחדו הכונה בברכת האבות, אם אינו יכול לכוון בתפלתו כולה, הטעם בזה כפי הנראה לי אחד משנים או שניהם. האחד שהיא התפלה הראשונה ובשעת הכניסה לתפלה צריכה שקידה בכונה. והשני תכלית הברכה שהיא קבלת עול מלכות שמים והיא ראויה ביותר לכונה ובשתי הפנים יתאים זה לפסוק הראשון של שמע

עושה חדשות כתב:התבוננתי, שההגדרה של ברכה ראשונה כקבלת עומ"ש, דמה"ט הכוונה לעיכובא,
וכן הוא גם לגבי פסוק ראשון דשמע, וכד' ר"א בן הר"מ הנ"ל,
זה מתאים עם מה שכתב האבודרהם בהגדרת ברכת מודים, שהיא כקבלת עומ"ש,
וממילא מבו' השי' שהכוונה במודים היא לעיכובא.


לכאו' ההגדרה השניה של ראב"מ שהברכה הראשונה ראויה יותר לכוונה מצ"ע, גם בה יש חידוש, במה שהגדיר את עניינה כקבלת עומ"ש, (וכן באבודרהם הנ"ל על "מודים" אבל שם זה קרוב יותר לפשטות), זאת אומרת שהכוונה בברכה זו אינה מסתיימת בפירוש המילות ותוכנם וכו', אלא רק בצירוף קבלת עול המתחייבת מהם, (ואולי אדרבה, פי' המילות אינו לעיכובא לשיטה זו, אלא רק קבלת עומ"ש).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 07, 2016 12:57 am

ואם כבר, נזכיר את חידושו של המחדש שאין גבול לחידושיו


ראו ד"ה ואולם
באבות.PDF
(159.54 KiB) הורד 339 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 07, 2016 8:48 am

איש_ספר כתב:ואם כבר, נזכיר את חידושו של המחדש שאין גבול לחידושיו

אם כבר, היה לו לומר שהכוונה בכל ג' הראשות לעיכובא, דכחד חשיבי, אבל באחד מתוך הג'? צ"ע.

ונתנו ידידים
הודעות: 1112
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' אוגוסט 07, 2016 9:24 am

איש_ספר כתב:ואם כבר, נזכיר את חידושו של המחדש שאין גבול לחידושיו


ראו ד"ה ואולם
באבות.PDF


הוא באמת כזה מחדש, הרי דוגמא זו הוא קצת קיצוני, האם כך הוא בכלליות?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' אוגוסט 08, 2016 6:05 pm

עושה חדשות כתב:
עדיאל ברויאר כתב:במקרה נתקלתי:
שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם סימן עט
[ז] והטעם שייחדו הכונה בברכת האבות, אם אינו יכול לכוון בתפלתו כולה, הטעם בזה כפי הנראה לי אחד משנים או שניהם. האחד שהיא התפלה הראשונה ובשעת הכניסה לתפלה צריכה שקידה בכונה. והשני תכלית הברכה שהיא קבלת עול מלכות שמים והיא ראויה ביותר לכונה ובשתי הפנים יתאים זה לפסוק הראשון של שמע

עושה חדשות כתב:התבוננתי, שההגדרה של ברכה ראשונה כקבלת עומ"ש, דמה"ט הכוונה לעיכובא,
וכן הוא גם לגבי פסוק ראשון דשמע, וכד' ר"א בן הר"מ הנ"ל,
זה מתאים עם מה שכתב האבודרהם בהגדרת ברכת מודים, שהיא כקבלת עומ"ש,
וממילא מבו' השי' שהכוונה במודים היא לעיכובא.


לכאו' ההגדרה השניה של ראב"מ שהברכה הראשונה ראויה יותר לכוונה מצ"ע, גם בה יש חידוש, במה שהגדיר את עניינה כקבלת עומ"ש, (וכן באבודרהם הנ"ל על "מודים" אבל שם זה קרוב יותר לפשטות), זאת אומרת שהכוונה בברכה זו אינה מסתיימת בפירוש המילות ותוכנם וכו', אלא רק בצירוף קבלת עול המתחייבת מהם, (ואולי אדרבה, פי' המילות אינו לעיכובא לשיטה זו, אלא רק קבלת עומ"ש).

לדבריך היצירתיים, ניתקת לכאורה את תכלית הכוונה מן המילים ומשמעותן. ואדרבה נראה לומר לכאורה, כי כוונת המילים היא הדרך להצהרת קבלת עול מלכות שמים באמת. ודוגמא לכך: המכוון את פירוש המילים "מלך עוזר ומושיע ומגן" ומאמין שאין לו עזרה הגנה וישועה בקורות חייו אלא מן המלך, הרי שבכך הצהיר על קבלת מלכותו. וכן על זה הדרך בענין קונה הכל, שמי שמכוון ומאמין שהוא וכל הבריאה מסביבו קנויה למלך כעבדים לאדונם, הרי שבכך הגיע לתכלית: קבלת עול מלכות שמים. ומי שלא יכוון בפירוש המילים כלומר לא קירב את קבלת עול המלכות להוויות חייו, קרוב מאד הדבר כפי הנראה (פרט אולי ליחידי סגולה) שהצהרתו חלולה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 09, 2016 10:06 pm

עושה חדשות כתב:
איש_ספר כתב:ואם כבר, נזכיר את חידושו של המחדש שאין גבול לחידושיו

אם כבר, היה לו לומר שהכוונה בכל ג' הראשות לעיכובא, דכחד חשיבי, אבל באחד מתוך הג'? צ"ע.
ראיתי כעת מקור לחשיבות הכוונה בכל ג' ראשונות, (ואולי יש עוד בראש' לא בדקתי כעת), ר"י אבן שועיב בדרשת פ' ואתחנן, ז"ל -
וגם כן אמרו שלא ישאל אדם צרכיו בהם כמו שיכול לבקש באמצעיות. ואפילו צרכי רבים ובקושי התירו להוסיף זכרינו ומי כמוך מפני שהוא יום הדין, ואם לא אמרו אינו חוזר, כמו שאמרו במסכת סופרים. ולכן היו מוחין הראשונים שלא לומר פיוטים שאומרים במגן ומחיה אלא שכבר נהגו. ואפילו במקום שנהגו צריך שיסיים כל המטבע ולא יחסר דבר ויאמר עד מלך עוזר ומושיע ומגן. ולכן היה מורי זכרונו לברכה מוחה בתפלת ראש השנה ועשרת ימי תשובה כשמפסיקין למען שמו באהבה ואומר זכרנו. אלא שיסיים מלך עוזר ומושיע ומגן ויאמר זכרינו, כי כל המלות יש להם ענין ויותר באלו השלשה מלות כי הוא מלך עוזר ומושיע ומגן. כי יש מלכים ואינן יכולים לעזור והוא עוזר ואם יעזרו אינן יכולין להגן בעדם ממלך אחר גדול והוא מגן לחוסים בו, ולכן אין לדלג שום מלה מהם, כל זה למדנו מתפלת מרע"ה. ועל זה צריך כוונה, כמו שאמרנו בשלשתם אם יוכל וישתדל לעשות כן ועל כל פנים באבות. ואם לא כיון באבות חוזר
אגב, האם יש שיטה כזו לומר זכרינו לחיים וכו' אחרי תיבת "ומגן"?

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 10, 2016 9:15 am

מלשונו משמע שבא לאפוקי משיטה שכלל לא אומרים מלך עוזר ומושיע ומגן בעשי"ת

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 01, 2016 8:09 pm

'.png
'.png (31.96 KiB) נצפה 8822 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 22, 2017 11:29 pm

כיון שהוזכר כאן הענין של כוונה בקרי"ש, הריני מניח כאן דבר נאה מהגר"י הוטנר:

קרי''ש.png
קרי''ש.png (57.09 KiB) נצפה 8228 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 25, 2017 10:26 pm

ובס"ד הראוני השבת פשט חדש בפסוק ראשון של שמע.
ז"ל רש"י בחגיגה ג.
אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם דכתיב שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד - חטיבה אחת: שבח אחד, שבח מיוחד, לומר אין כמוך לכך בחרנוך לאלוה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 19, 2017 2:45 pm

ראיתי כעת, שהגר"י סרנא גם נקט כהדרך המחודשת הנ"ל, המבוארת בדברי הר"א בן הר"מ.

הנה -

דליות יחזקאל - על דעת הראשונה.png
דליות יחזקאל - על דעת הראשונה.png (164.34 KiB) נצפה 7978 פעמים

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי יזל מדליו » א' מאי 21, 2017 1:49 pm

עדיאל ברויאר כתב:במקרה נתקלתי:
שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם סימן עט
[ז] והטעם שייחדו הכונה בברכת האבות, אם אינו יכול לכוון בתפלתו כולה, הטעם בזה כפי הנראה לי אחד משנים או שניהם. האחד שהיא התפלה הראשונה ובשעת הכניסה לתפלה צריכה שקידה בכונה. והשני תכלית הברכה שהיא קבלת עול מלכות שמים והיא ראויה ביותר לכונה ובשתי הפנים יתאים זה לפסוק הראשון של שמע


אולי שני הטעמים בשורש הם טעם אחד, שאפשר שמה שחז"ל קבעו את ברכת האבות לברכה ראשונה משום שיש בה קבלת עול מלכות שמים. והיא הפתיחה של האדם העומד לפני קונו ובא לבקש בקשות, שיקדים לקבל על עצמו עול מלכות שמים ויידע לפני מי הוא עומד. דאל"ה כל הבקשות שלו נאמרות אל הקיר.

ואם יש נפק"מ בין הטעמים, אז יש מקום לדון ולהעמיק.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 26, 2017 11:44 pm

להלכה נפסק:

והאידנא אין חוזרין בשביל חסרון כוונה, שאף בחזרה קרוב הוא שלא יכוין, אם כן למה יחזור.
ואמנם את התפילה הבאה הוא מתפלל כרגיל, ולא אמרי' ליה אם לא כיונת שחרית לא תכוין מנחה.

וצ"ל דשינוי הזמנים מוליד תקוה שיזכה לכוין בתפילה הבאה.
או אולי י"ל, דתפילה בלי כוונה יש בה ג"כ קיום מצוה, ולכן כלפי התפילה הבאה ל"ש האי דינא.

ועכ"פ נסתפקתי, באופן שהיתה סיבה מסויימת שלא כיון בראשונה, וכעת נסתלקה,
דלכאו' בזה ל"ש לומר דקרוב שלא יכוין בחזרה, כי המצב השתנה ונסתלקו המפריעים.
האם בכה"ג חוזר?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 132 אורחים