או שהוא דווקא במצוות בעצם כציצית וסוכה ולא דין שהכשירו באותו המעשה כמקווה וסכין שחיטה.
נפק"מ כמובן לתשמישי בזיון.
מלך שלם כתב:עוד הרהרתי למ"ד יש דיחוי אצל מצוות אם הוא גם במצוות דרבנן כנר חנוכה.
ובדאו' יל"ע אם הוא בין במצווה חיובית ובין במצווה מכשירה כנ"ל או דרק במצווה חיובית [ומכיסוי הדם אין להוכיח דהוא מצווה בעצם ולא הכשר, ודמי לצדקה].
והנה ודאי דהוא דין בגדר המצווה ואף אם הוא דין בדעת הגברא י"ל דרבנן לא בעו הכשר דעת הגברא לאותה המצווה אלא רק קיום המטרה, וכ"ש הוא הוא דין בחלות דבעי' הכשר דהוא דווקא בדרבנן ולא בדאורייתא.
ובמק"א נת' דלא נראה דאי' שם פסול במידי דרבנן דהוו הכשר דהיינו עירובין ודווקא ברפ"ג דמקוואות תנן כה"ג דאי' שם פסול ע"ש אבל בעירובין העניין הוא המטרה בדווקא ופ"ז מבו' כמין חומר ד' הגמ' ריש סוכה ועירובין סוכה דאורייתא תני פסולה מבוי דרבנן תני תקנתא לו"ד תוס' ורש" שם שפי' בע"א, דלעולם בדאורייתא היינו הוראת שם פסול ושם הדין שם פסול הוא ומשא"כ בדרבנן דתני תקנתא דהיינו מבו שהוא גבוה למעלה מכ' אמה ימעט דאין חלות שם פסול אלא הוראת המטרה והנהגת המעש וזה תוקף חלות דין דרבנן [עכ"פ במידי דהכשרא, שכך ראו להחיל הדין, אבל ודאי שבכוחם לחיל דיני פסול כבנר חנוכה ופשוט].
ואם כנים אנו בזה יש להרחיב ולהפליג בזה אף לנידון דידן דאף אם בדאורייתא אי' שם תשמישי מצווה להני סכין ומקווה, מ"מ דרבנן שאני שלא החילו דיניהם כמקדשי האמצעים אלא הנהגה גרידא.
אבל מלבד שיש לחלק בהפלגה זו, י"ל דתשמישי מצווה הוא דין בעצם המציאות שהוא משמש למצווה, ולעולם לא בעינן החלת שם וקידוש על האמצעים, רק מעצם המציאות, ובזה גם יתכן דכלפי מצוות הכשרה הויא מצווה פחותה לעניין זה שיקדשו תשמישיה כציצית וסוכה, דדווקא בסוכה וציצית המעשה בתשמיש גורם המצווה ואז נעשה תשמיש דמצווה, אבל במצווה המכשירה י"ל דהאדם משתמש בדבר כדי ליצור בעצמו מצב המכשיר ובמצב המכשיר הויא ליה היתרא אך אין בזה שם מצווה אחפצא, ולא דתשמישי מצווה הוא כל שנשתמשו בו לקיים ציווי התורה דנתעלה ונתחבב אותו החפץ משימושו ושוב אין לנהוג בו בזיון דהויא בזיון למצווה.
וכעין הדברים י"ל בהספק דלעיל בדיחוי במצוות דאו' אם הוא במצווה בעצם או גם בהכשרה אם מצווה כעי"ז מעכב בה דעת או דאי' בה חלות [ב' צדדים שיש באחרונים] או שהוא פעולה גרידא.
האם למקווה או לסכין שחיטה יש שם תשמישי מצווה
הודעה שלא נקראהעל ידי מלך שלם » ב' אוקטובר 12, 2015 3:59 pm
או שהוא דווקא במצוות בעצם כציצית וסוכה ולא דין שהכשירו באותו המעשה כמקווה וסכין שחיטה.
נפק"מ כמובן לתשמישי בזיון.
מלך שלם
אולי כ"ז הוא במצוות שזמן להם קבוע, אבל במצוות שזמנם תדיר לא שמענו להקצאה, רק אולי אסור לבזותם מהסברות הנ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים