מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוקטובר 15, 2015 2:18 am

וז"ל הגר"א וייס
בשיעורי הגרש"ר כתב בשם הגרי"ז דאיסור גניבה משום עצם המעשה הוא אין בין הגונב פרוטה או מאה מנה לעולם אינו עובר אלא בלאו אחד, ומשו"כ כתב הרמב"ם דעובר בלאו בגונב משו"פ ומעלה, אבל בגזילה שאיסורו משום התוצאה דהיינו הפסד ממון חבירו עובר בכל פרוטה ופרוטה ומשו"כ לא כתב אלא הגוזל שו"פ עובר, עי"ש. (ועיין עוד באבן האזל ריש הל' גניבה ובחזון יחזקאל ב"מ פ"ג ה"ו, עי"ש(. אך לדידי כ"ז אינו מתיישב על הלב, וברור לענ"ד דאין בין גניבה לגזילה כמלוא נימא ביסוד גדרם, ולא אמרו חז"ל אלא שהתורה החמירה יותר בגניבה משום שיש עליו מורא בשר ודם ולא מורא שמים, אך ביסוד גדרם דומים הם לחלוטין, בזה ובזה יש הפסד לממון חבירו, ובזה וגם בזה יש מעשה עול ואון, ואין כל סברא לחלק ביניהם בענין חצי שיעור.
ומה שכתב הרמב"ם בריש הל' גניבה דהגונב משו"פ ומעלה עובר בל"ת, ובהל' גזילה כתב דהגוזל שו"פ עובר בל"ת, לענ"ד אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ

הודעהעל ידי צונאמי » ה' אוקטובר 15, 2015 2:20 am

נראה לי שיש מאות גדולים וטובים חולקים עליו, הלא כן?

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ה' אוקטובר 15, 2015 2:37 am

תיתי ליה להגרא"ו, שאינו חושש לנפץ מיתוסים שרבים דואגים לטפח על מנת להיות בסיס לפלפוליהם. בכשרונותיו היה יכול גם הוא לבנות טירות ומגדלים על בסיס דיוקים כאלו ואחרים, אולם בעקביות שכמעט אין שני לה, הוא נצמד לאמת שלו ול'ליבי אומר לי' למרות שהוא יודע שהדבר פוגע מאד במעמדו ובקונצנזוס סביבו.
בענין הזה (ובעוד כמה דברים) הוא מיחידי הדור ממש.

כל זה בלי לחוות דעה על עצם הענין.

בן טובים
הודעות: 82
הצטרף: ג' אוגוסט 11, 2015 2:46 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ

הודעהעל ידי בן טובים » ה' אוקטובר 15, 2015 2:25 pm

חכמה בגוים כתב:תיתי ליה להגרא"ו, שאינו חושש לנפץ מיתוסים שרבים דואגים לטפח על מנת להיות בסיס לפלפוליהם. בכשרונותיו היה יכול גם הוא לבנות טירות ומגדלים על בסיס דיוקים כאלו ואחרים, אולם בעקביות שכמעט אין שני לה, הוא נצמד לאמת שלו ול'ליבי אומר לי' למרות שהוא יודע שהדבר פוגע מאד במעמדו ובקונצנזוס סביבו.
בענין הזה (ובעוד כמה דברים) הוא מיחידי הדור ממש.

כל זה בלי לחוות דעה על עצם הענין.


לענ"ד יש למחות על הזלזול, האם דקדוק לשון הזהב של הרמב"ם הוא מיתוס? עפ"ל. והאם אלו שמדקדקים עושים זאת סתם כדי 'לפלפל', רח"ל.

המציאות היא שכל עולם התורה הן הליטאי והן החסידי מושתת על אותם דקדוקים ובכל אתר אתר למדו בני תורה מגאוני בריסק לדקדק ולספור את אותיות רבותינו הראשונים, באותה מדה שהאמוראים מדקדקים בלשונות המשנה והברייתא.

והמונח 'לבי אומר לי' הוא הצריך ביאור ואולי הוא 'מיתוס'.

יאיר1
הודעות: 1622
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ

הודעהעל ידי יאיר1 » ש' אוקטובר 17, 2015 9:23 pm

בן טובים כתב:
חכמה בגוים כתב:תיתי ליה להגרא"ו, שאינו חושש לנפץ מיתוסים שרבים דואגים לטפח על מנת להיות בסיס לפלפוליהם. בכשרונותיו היה יכול גם הוא לבנות טירות ומגדלים על בסיס דיוקים כאלו ואחרים, אולם בעקביות שכמעט אין שני לה, הוא נצמד לאמת שלו ול'ליבי אומר לי' למרות שהוא יודע שהדבר פוגע מאד במעמדו ובקונצנזוס סביבו.
בענין הזה (ובעוד כמה דברים) הוא מיחידי הדור ממש.

כל זה בלי לחוות דעה על עצם הענין.


לענ"ד יש למחות על הזלזול, האם דקדוק לשון הזהב של הרמב"ם הוא מיתוס? עפ"ל. והאם אלו שמדקדקים עושים זאת סתם כדי 'לפלפל', רח"ל.

המציאות היא שכל עולם התורה הן הליטאי והן החסידי מושתת על אותם דקדוקים ובכל אתר אתר למדו בני תורה מגאוני בריסק לדקדק ולספור את אותיות רבותינו הראשונים, באותה מדה שהאמוראים מדקדקים בלשונות המשנה והברייתא.

והמונח 'לבי אומר לי' הוא הצריך ביאור ואולי הוא 'מיתוס'.


מסכים איתך!!
[יתכן שלהיות מיחידי הדור בענין זה זה חסרון גדול לא מעלה...]

חכמה בגוים
הודעות: 68
הצטרף: ג' נובמבר 04, 2014 11:03 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומ

הודעהעל ידי חכמה בגוים » ש' אוקטובר 17, 2015 9:44 pm

לא אכנס לפולמוס בענין. כתבתי את דעתי ותו לא.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יוני 22, 2017 1:55 pm

תלמיד של החזון איש העיד בשמו שאי אפשר לדקדק על כל מילה ברמב"ם: זה מספיק נס שהרמב"ם הצליח במה שהצליח אתה עוד מצפה ממנו לדקדק בכל מילה?!

(אמר את זה על "בית בריסק")

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יוני 22, 2017 1:58 pm

זה מצריך מקור מוסמך. קיים דבר כזה?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יוני 22, 2017 2:01 pm

מתוך ראיון של הרב ד"ר צבי יהודה מאמריקה לבני בראון.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 22, 2017 2:08 pm

השווה למסופר כאן (ובעמ' הבא).

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' יוני 22, 2017 2:29 pm

כואב הלב לראות את הזלזול בהגרי"ז הלוי. [זה רק מראה את המרחק בין הנמלה להר, וכמה היא מופקעת שלא מכירה את גובהה כלל]

ויש ברמב"ם כמה וכמה לשונות [לפחות שלושה] שמראים את החילוק בין גזילה לגניבה. "רק צריך ללמוד" [את חכמת התורה ולא את חכמת הגוים.]

אני עצמי שמעתי שיעור נפלא מר' הלל זקס על החילוק בין גניבה לגזילה מלשונו הזהב של הרמב"ם.

[הרבה אחרונים ראו חילוק בין גזילה לגניבה דלא כהגר"א ויס]

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי חיים » ה' יוני 22, 2017 4:55 pm

מן הענין להביא את דבריו המפורסמים של ה"יד מלאכי" כללי הרמב"ם אות ג [בלי להתייחס לנושא האשכול]
כל דברי הרמב"ם הם בתכלית הדיוק ויש לדקדק ולפלפל בדבריו כאשר תוכל לדקדק בגמ' עצמה.

ויש גם יוצא מן הכלל, כמובא שם באות לד
מניינא למעוטי מאי אין זו שאלה בדברי הרמב"ם כי הוא ז"ל חיבר חבורו כדי שילמדו אותו על פה ולזה הטעם חלק אותו פרקים פרקים הלכות הלכות והמנין מבוא גדול וסימן לזכירה וללמוד הענין על פה, שו"ת רדב"ז ח"ב קובץ ג' בלשונותיו על הרמב"ם ריש סי' קס"ב:


שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' יוני 22, 2017 10:08 pm

מחקתי, כמבואר בהמשך.
נערך לאחרונה על ידי שומע ומשמיע ב ו' יוני 23, 2017 12:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' יוני 22, 2017 10:38 pm

לא הבנת בכלל "ההר" זה הגרי"ז הלוי.

משהו העיר שכל השיטה של הגרי"ז הלוי ועוד גדולי ישראל של דיוק לשון הרמב"ם זה "מיתוס שראוי לנפץ". ועל דא קא בכינא.

ואין זה קשור כלל למה שהגר"א ויס ועוד גדולי ישראל אחרים סוברים שלא צריך לדייק את לשון הרמב"ם.

כבודו יקרא היטב היטב.

[יתירה מזאת שבסוגיה של גניבה וגזילה יש כמה וכמה דיוקים ברמב"ם של הרבה מאד אחרונים]

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' יוני 23, 2017 12:58 am

יזל מדליו כתב:לא הבנת בכלל "ההר" זה הגרי"ז הלוי.

משהו העיר שכל השיטה של הגרי"ז הלוי ועוד גדולי ישראל של דיוק לשון הרמב"ם זה "מיתוס שראוי לנפץ". ועל דא קא בכינא.

ואין זה קשור כלל למה שהגר"א ויס ועוד גדולי ישראל אחרים סוברים שלא צריך לדייק את לשון הרמב"ם.

כבודו יקרא היטב היטב.

[יתירה מזאת שבסוגיה של גניבה וגזילה יש כמה וכמה דיוקים ברמב"ם של הרבה מאד אחרונים]

אני מתנצל, כי חשבתי שדברת על הגר"א וויס ועל דבריו.

הבנתי שדברת על הגרי"ז, ואינני נכנס לוויכוח ביניכם.

הוגה ומעיין
הודעות: 1964
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' יוני 23, 2017 7:46 am

עכ"פ על חיבור אחר של הרמב"ם כתב הרמב"ם בעצמו:

השב פרקיו זה על זה, ולא תהיה כוונתך מן הפרק הבנת כלל ענינו לבד, אלא להעלות בידך גם כן ענין כל מלה שבאה בכלל הדברים ואף על פי שלא תהיה מענין הפרק. כי המאמר הזה לא נפלו בו הדברים כאשר נזדמן, אלא בדקדוק גדול ובשקידה רבה והשמר מלחסר באור ספק.

אז או שליבו של ר' אשר ווייס לא מכיר את המשפט הזה מהספר ההוא - וזה בסדר גמור, או שהוא סובר שהרמב"ם ראה לנכון לדקדק רק בספר ההוא ולא במשנה תורה, וזה קצת יותר בעייתי.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קראקובער » ו' יוני 23, 2017 9:16 am

גם קאפח מדייק במילים והכוונה לשמות נרדפים וכד' אבל לא כמו אלו שמדייקים ברש"י לדוגמא למה פה כתב מפרש בגמרא ושם כתב בגמרא מפרש שזה שיטפא דלישנא ולזה מתכוונים.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קראקובער » ו' יוני 23, 2017 9:18 am

שומע ומשמיע כתב:
יזל מדליו כתב:לא הבנת בכלל "ההר" זה הגרי"ז הלוי.

משהו העיר שכל השיטה של הגרי"ז הלוי ועוד גדולי ישראל של דיוק לשון הרמב"ם זה "מיתוס שראוי לנפץ". ועל דא קא בכינא.

ואין זה קשור כלל למה שהגר"א ויס ועוד גדולי ישראל אחרים סוברים שלא צריך לדייק את לשון הרמב"ם.

כבודו יקרא היטב היטב.

[יתירה מזאת שבסוגיה של גניבה וגזילה יש כמה וכמה דיוקים ברמב"ם של הרבה מאד אחרונים]

אני מתנצל, כי חשבתי שדברת על הגר"א וויס ועל דבריו.

הבנתי שדברת על הגרי"ז, ואינני נכנס לוויכוח ביניכם.


איניש באיניש "פגע" טורא בטורא לא "פגע"...

אליהו.ב
הודעות: 60
הצטרף: ג' ינואר 17, 2017 9:05 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי אליהו.ב » ו' יוני 23, 2017 11:41 am

רק דבר אחד אני לא מבין.
באמת שאני שואל ח"ו לא כמעיר כי מי אני, אלא כשואל שאלה פשוטה שאין לי הבנה בה:

איך אפשר לדייק ברמב"ם כשהנוסח המקורי הוא בערבית, ואילו מה שנמצא בידינו הוא לשון תרגום שתורגם לא ע"י הרמב"ם ?

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי ישנו » ו' יוני 23, 2017 11:47 am

יד החזקה נכתב בלשוה"ק.
[ספה"מ ופיה"מ ומו"נ נכתבו בערבית].

אליהו.ב
הודעות: 60
הצטרף: ג' ינואר 17, 2017 9:05 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי אליהו.ב » ו' יוני 23, 2017 11:53 am

עכשיו אני מבין.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יוני 23, 2017 6:24 pm

קראקובער כתב:גם קאפח מדייק במילים והכוונה לשמות נרדפים וכד' אבל לא כמו אלו שמדייקים ברש"י לדוגמא למה פה כתב מפרש בגמרא ושם כתב בגמרא מפרש שזה שיטפא דלישנא ולזה מתכוונים.

אתה חולק על כללי רש"י(נדפס סוף מסכת ברכות) ???

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קראקובער » ש' יוני 24, 2017 9:21 pm

כנראה שלא ראית בפנים, הוא מחלק בין מפרש בגמרא למפרש ואזיל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' יוני 24, 2017 11:02 pm

כשמדייקים זה לא בגלל שכל שינוי בנוסח יש ליישב עליו שבעה נקיים, אלא קדמה כאן הבנה או שהקריאה הטבעית לימדה על הבנה זו, ולא רק דיוק טכני יש כאן, אלא "לבי אומר לי" יש כאן.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 25, 2017 6:41 am

קראקובער כתב:כנראה שלא ראית בפנים, הוא מחלק בין מפרש בגמרא למפרש ואזיל.

צדקת,
אבל ראיתי פעם מי שכתב כן

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קראקובער » א' יוני 25, 2017 9:30 am

חשוב "לדייק"...

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 25, 2017 9:38 am

אני מתנצל

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי קראקובער » א' יוני 25, 2017 10:56 am

שמואל דוד כתב:אני מתנצל


תיתי לך שגיליתי כמה דברים בדרך (אגב, מי המחבר של כללי רש"י?) וביניהם שקושיא יותר חזקה מפירכא (בניגוד למה שמורגל אצל אנשים.)

י. אברהם
הודעות: 2786
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי י. אברהם » א' יוני 25, 2017 1:17 pm

מחבר כללי רש''י
כללי רש''י.PDF
(283.9 KiB) הורד 316 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 07, 2017 10:18 pm

גם זו לטובה כתב:וז"ל הגר"א וייס
בשיעורי הגרש"ר כתב בשם הגרי"ז דאיסור גניבה משום עצם המעשה הוא אין בין הגונב פרוטה או מאה מנה לעולם אינו עובר אלא בלאו אחד, ומשו"כ כתב הרמב"ם דעובר בלאו בגונב משו"פ ומעלה, אבל בגזילה שאיסורו משום התוצאה דהיינו הפסד ממון חבירו עובר בכל פרוטה ופרוטה ומשו"כ לא כתב אלא הגוזל שו"פ עובר, עי"ש. (ועיין עוד באבן האזל ריש הל' גניבה ובחזון יחזקאל ב"מ פ"ג ה"ו, עי"ש(. אך לדידי כ"ז אינו מתיישב על הלב, וברור לענ"ד דאין בין גניבה לגזילה כמלוא נימא ביסוד גדרם, ולא אמרו חז"ל אלא שהתורה החמירה יותר בגניבה משום שיש עליו מורא בשר ודם ולא מורא שמים, אך ביסוד גדרם דומים הם לחלוטין, בזה ובזה יש הפסד לממון חבירו, ובזה וגם בזה יש מעשה עול ואון, ואין כל סברא לחלק ביניהם בענין חצי שיעור.
ומה שכתב הרמב"ם בריש הל' גניבה דהגונב משו"פ ומעלה עובר בל"ת, ובהל' גזילה כתב דהגוזל שו"פ עובר בל"ת, לענ"ד אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הדקדוק לחלק בדין חצי פרוטה או ב' פרוטות, הוא אכן דקדוק שיש לדון בו מצד טענת הגרא"ו, (ואינו של הגרי"ז אלא של הגרא"נ ברודיאנסקי, כידוע), אבל החילוקים בין גניבה לגזילה קיימים, הרבה יותר ממלוא נימא. כאן זה "ניתק לעשה" וכאן זה "ניתן לתשלומים", וזה לא רק דיוק. ואציין בקיצור לד' התורי"ד (ב"ק דס"ה) מש"כ לחלק בדין קרן כעין שגנב בין גנב לגזלן.

איש פלוני
הודעות: 760
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי איש פלוני » א' אוקטובר 08, 2017 7:46 pm

שו"ת שרידי אש חלק א סימן קעח
אמנם ידעתי שהגר"ח בחידושיו מפרש דברי הרמב"ם, שכוונתו לומר שמה שאינו מועל לאחר שנעשתה אפר, והרי בקדושת בה"ב מועל גם באפר, הוא משום דכתיב חטאת היא ובא הכתוב להוציא אפר אף מקדושת בדה"ב. ואף שהיא חריפות גדולה וראויה לגאון שכמותו, מ"מ פשטות לשון הרמב"ם אינה כן, כמבואר למעיין אוהב אמת לאמתו [וכבר אמרתי, שחידושי רבינו הגר"ח הם אמיתיים מבחינת העיון העמוק, אבל לא תמיד במובן היסטורי, כלומר, בכוונת הרמב"ם עצמו, שדרך לימודו היתה אחרת מזו של הגר"ח. ואין זה מקפח ערכו של גאון שכלי זה, שראוי הוא להיקרא "רמב"ם חדש", אבל לא תמיד כמפרש הרמב"ם, אלא שמרן הגר"ח הגיע בחריפותו לאותן מסקנות שהרמב"ם ז"ל הגיע להן בדרך לימודו הוא].

מלא מדע
הודעות: 48
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 9:04 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי מלא מדע » א' אוקטובר 08, 2017 8:45 pm

הוגה ומעיין כתב:עכ"פ על חיבור אחר של הרמב"ם כתב הרמב"ם בעצמו:

השב פרקיו זה על זה, ולא תהיה כוונתך מן הפרק הבנת כלל ענינו לבד, אלא להעלות בידך גם כן ענין כל מלה שבאה בכלל הדברים ואף על פי שלא תהיה מענין הפרק. כי המאמר הזה לא נפלו בו הדברים כאשר נזדמן, אלא בדקדוק גדול ובשקידה רבה והשמר מלחסר באור ספק.

אז או שליבו של ר' אשר ווייס לא מכיר את המשפט הזה מהספר ההוא - וזה בסדר גמור, או שהוא סובר שהרמב"ם ראה לנכון לדקדק רק בספר ההוא ולא במשנה תורה, וזה קצת יותר בעייתי.


אדרבא: גם בזה הדיבור בפתיחה להמורה נבוכים כוונת הרמב"ם בפשטות אינו על חודו של ביטוי, אלא על עניינים נטפלים ששזרם תוך כדי נושא מרכזי.

הוגה ומעיין
הודעות: 1964
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוקטובר 08, 2017 8:51 pm

"ענין כל מלה" אינו "ענין נטפל", אלא כמו שכתוב, "מלה". (גם במקור: לפט'ה, דהיינו: ביטוי, מילה).

(כמובן שאם לא משועבדים למה שכתוב אפשר לעשות מה שרוצים, כולל לומר על הגר"נ פרצוביץ שלא היה משועבד ללשונות הראשונים, כפי שראיתי לאחרונה מישהו הטוען כך).

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי מענה איש » ב' אוקטובר 09, 2017 1:31 am

הנה דוגמא לדבר שהוזכר ב' פעמים ברמב''ם אך בשינוי, בעניין בר כוכבא

הלכות תענית
ונלכדה עיר גדולה וביתר שמה והיו בה אלפים ורבבות מישראל והיה להם מלך גדול ודמו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא מלך המשיח. ונפל ביד הרומיים ונהרגו כולם והיתה צרה גדולה כמו חורבן בית המקדש


הלכות מלכים
שהרי רבי עקיבה חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזבא המלך. והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעוונות; כיון שנהרג, נודע שאינו זה.


בהלכות תענית השמיט את "עד שנהרג בעוונות"

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 21, 2017 1:00 am

אגב החילוקים בין גניבה לגזילה, הרמב"ם, והתורי"ד הנ"ל,
בס' חידושי הרי"ם ב"ק דס"ה. נראה שסובר, שהדין של רב "בדמים קננהו" (סנהדרין דע"ב), גם הוא נאמר רק בגניבה, אבל בגזילה מודה לרבא דל"מ קלב"מ להיפטר מהשבה. מה דעתכם על חידוש מרעיש זה? התעשו לו סמוכות?

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי דודי צח » ג' נובמבר 21, 2017 10:53 am

התווכחנו בבית המדרש אם גם גזלן שאין בידו להשיב את מה שגזל נמכר לעבד עברי, או רק גנב [כמובן משום חילוקים שהעלינו בין שניהם], ושאלתי על כך את מרן הגרח"ק - ואמר לי בפשיטות "ונמכר בגנבתו" כתיב [ולא בגזילתו]

בתוך הגולה
הודעות: 812
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ג' נובמבר 21, 2017 11:31 am

קראקובער כתב:תלמיד של החזון איש העיד בשמו שאי אפשר לדקדק על כל מילה ברמב"ם: זה מספיק נס שהרמב"ם הצליח במה שהצליח אתה עוד מצפה ממנו לדקדק בכל מילה?!

(אמר את זה על "בית בריסק")



לא למדנו כלום שהלשון מדברת אל הלב ואל השכל ויש לה החופש לבחור לשון קל או קצר וגם יש להחכם החפש לדקדק במכוון ולא לדקדק בלשון

קו"א חזו"א ח"ג אגרת יח (נכתב לגרח"ש גריינמן על חי' בספר כלילא דוורדא הל' בית הבחירה פ"א הי"ד. עי"ש שהדקדוק דקדוק יפה הוא)


ומעין זה בספר מסורת האתרוג עמ' רפב שהחזו"א לא חשש לאתרוג שמא הרכיבהו בעץ תפוח כי אין לזה אפשרות בדרך הטבע. וכשהקשה לפניו ר"י ברטלר מהרמב"ם (כלאים א ה) 'המרכיב אילן באילן כגון שהרכיב ייחור של תפוח באתרוג' אמר החזו"א שהרמב"ם נקטו לדוגמא בעלמא (ואמר 'גם על איוב אמו שרק משל היה')

ואף שאין הדברים דומים זל"ז ולא ראי שניהם כראי הנידון כאן מ"מ יש בזה ממין העניין.

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי חיים סגל » ג' נובמבר 21, 2017 8:19 pm

דודי צח כתב:התווכחנו בבית המדרש אם גם גזלן שאין בידו להשיב את מה שגזל נמכר לעבד עברי, או רק גנב [כמובן משום חילוקים שהעלינו בין שניהם], ושאלתי על כך את מרן הגרח"ק - ואמר לי בפשיטות "ונמכר בגנבתו" כתיב [ולא בגזילתו]

הגר"ח מסייע להגר"ח

הצבי
הודעות: 100
הצטרף: ב' אוגוסט 21, 2017 1:26 pm

Re: הגר"א וייס-אין דרך הרמב"ם לדקדק להשוות לשונו בכל מקום ומקום.

הודעהעל ידי הצבי » ג' נובמבר 21, 2017 8:54 pm

דודי צח כתב:התווכחנו בבית המדרש אם גם גזלן שאין בידו להשיב את מה שגזל נמכר לעבד עברי, או רק גנב [כמובן משום חילוקים שהעלינו בין שניהם], ושאלתי על כך את מרן הגרח"ק - ואמר לי בפשיטות "ונמכר בגנבתו" כתיב [ולא בגזילתו]

בשיטה לא נודע למי (קידושין י"ח ע"א) כתב: דהא פשיטא הוא ומאי איריא בזממו דאינו נמכר אפילו גזל אינו נמכר בגזלו בגנבה דוקא נמכר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים