מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו.

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' אוקטובר 16, 2015 1:11 am

כתב הרב א. סולוביצ'יק
ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו המועילות מצד אחד לביאור הצד הטכני של הנלמד, אבל משבשות את התמונה האמיתית של רוח ההלכה. ואתן לכך דוגמה: המשנה קובעת את שיעור הגובה המינימאלי של סוכה לעשרה טפחים. בציורי ההמחשה הנפוצים, רואים שכונה מודרנית, עם מבנים סטנדרטיים של ארבע חמש קומות, חצר מרוצפת, עם מתקנים מודרניים, ובאמצע החצר סוכה יפה ונמוכה של עשרה טפחים. כאשר אנו מצביעים על סוכה כזו שהיא כשרה, אנו מפספסים את העניין כולו. ההבנה הנכונה של שיעור עשרה טפחים להכשרת סוכה, נקבל רק כאשר נראה אותה בהקשר הנכון של הווי החיים הקדום, ואשר עדיין נהוג בארצות המזרח, והיא מה שנקראת ישיבה מזרחית. כדי להדגים את זה צריך להראות שכונה קדומה, עם בתים פשוטים, בתים שלא בכולם יש כסא ושולחן, כך אפשר להבין את העניין את כשרותה של סוכת עשרה טפחים שזהו השיעור הנדרש לישיבה על גבי מחצלת ולאכול.

בן פורת
הודעות: 40
הצטרף: ה' מאי 29, 2014 1:13 am

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי בן פורת » ו' אוקטובר 16, 2015 1:20 am

בדיוק הפוך, ההמחשה באה לומר שלמרות שהיום צורת החיים השתנתה, ויש מקום אולי לחשוב שהשיעור איננו רלוונטי - - מכל מקום זהו השיעור הנקבע בחז"ל, ורק כך, ולא יותר מכך, היא סוכה פסולה.
בדברי הכותב ישנו שמץ של 'התחדשות' לטעמי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוקטובר 16, 2015 1:34 am

בתים שלא בכולם יש כסא ושולחן, כך אפשר להבין את העניין את כשרותה של סוכת עשרה טפחים שזהו השיעור הנדרש לישיבה על גבי מחצלת ולאכול.

שיעור רוחב הסוכה נקבע לזע"ז בגלל שטפח א' לשלחנו.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 16, 2015 9:43 am

בן פורת כתב:בדיוק הפוך, ההמחשה באה לומר שלמרות שהיום צורת החיים השתנתה, ויש מקום אולי לחשוב שהשיעור איננו רלוונטי - - מכל מקום זהו השיעור הנקבע בחז"ל, ורק כך, ולא יותר מכך, היא סוכה פסולה.
בדברי הכותב ישנו שמץ של 'התחדשות' לטעמי.


שניכם צודקים - על ידו מבינים את טעמם של חז"ל, ועל ידך מבינים את המעשה אשר נעשה. יחד עם החינוך הברור להיצמד לדרכם של חז"ל לגמרי, חשוב שנחנך את עצמנו באותה מידה לכך שכל דברי חז"ל הגיוניים הם, והפערים במציאות של הדורות השונים מצריכים לפעמים גישור שכזה על מנת להבין את הטעם וההיגיון שמאחורי הדברים.

מה שנכון נכון כתב:
בתים שלא בכולם יש כסא ושולחן, כך אפשר להבין את העניין את כשרותה של סוכת עשרה טפחים שזהו השיעור הנדרש לישיבה על גבי מחצלת ולאכול.

שיעור רוחב הסוכה נקבע לזע"ז בגלל שטפח א' לשלחנו.


א. כמדומה שפה טעה הרב סולוביצ'יק, כיוון שכמדומני שהשולחנות המדוברים היו שולחנות אישיים בגובה המיטות, ולא בגובה של השולחנות שלנו.
ב. אני מעריך שרוב הסוכות היו גבוהות יותר מי' טפחים, ולכן עצם זה שקבעו את שיעור הרוחב ככזה שכולל בתוכו שולחן לא מחייב שזה גם אומר שהיו מכניסים אותו בסוכה בגובה י'. אמנם נטויה יד הדוחה לומר ששיעור המינימום נקבע לפי צורת הדירה הרגילה, בכל מישורי השיעור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוקטובר 16, 2015 10:51 am

לא הבנתי מה הכוונה במילים טעמם של חז"ל?
דין כשרות גובה הסוכה הוא מדאורייתא או מלימוד או מהלכה למ"מ (ר"מ ור"י) וכשרות זו היא מעשרה טפחים ועד עשרים אמה. מה עניין כל זה לישיבה מזרחית על הקרקע?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 16, 2015 11:11 am

כיוון שהתיאור היה של המציאות בעבר, נתפס לי שאנו עוסקים בדברי חז"ל, ונשכח ממני שאנו עוסקים בדין דאורייתא

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' אוקטובר 16, 2015 1:05 pm

אוצר החכמה כתב:דין כשרות גובה הסוכה הוא מדאורייתא או מלימוד או מהלכה למ"מ (ר"מ ור"י) וכשרות זו היא מעשרה טפחים ועד עשרים אמה. מה עניין כל זה לישיבה מזרחית על הקרקע?

יתכן והשיעור עניינו לפי מציאות חיים אפשרית בתוך הסוכה, ואפשר לחיות בה בישיבה על הקרקע, זה שאנו זקוקים לכסא לא רלוונטי

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוקטובר 16, 2015 1:08 pm

היא שיחתי כתב:
אוצר החכמה כתב:דין כשרות גובה הסוכה הוא מדאורייתא או מלימוד או מהלכה למ"מ (ר"מ ור"י) וכשרות זו היא מעשרה טפחים ועד עשרים אמה. מה עניין כל זה לישיבה מזרחית על הקרקע?

יתכן והשיעור עניינו לפי מציאות חיים אפשרית בתוך הסוכה, ואפשר לחיות בה בישיבה על הקרקע, זה שאנו זקוקים לכסא לא רלוונטי
אם כך, כדאי להמחיש סוכה של עשרה טפחים עם אנשים היושבים בתוכה על מחצלות.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' אוקטובר 16, 2015 4:28 pm

ברזילי כתב:
היא שיחתי כתב:
אוצר החכמה כתב:דין כשרות גובה הסוכה הוא מדאורייתא או מלימוד או מהלכה למ"מ (ר"מ ור"י) וכשרות זו היא מעשרה טפחים ועד עשרים אמה. מה עניין כל זה לישיבה מזרחית על הקרקע?

יתכן והשיעור עניינו לפי מציאות חיים אפשרית בתוך הסוכה, ואפשר לחיות בה בישיבה על הקרקע, זה שאנו זקוקים לכסא לא רלוונטי
אם כך, כדאי להמחיש סוכה של עשרה טפחים עם אנשים היושבים בתוכה על מחצלות.

כמדומה זו טענת הרב סולובייצ'יק

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הרב א. סולוביצ'יק- ביקורת על ציורי ההמחשה הנפוצים בימינו

הודעהעל ידי סעדיה » ש' אוקטובר 17, 2015 9:28 pm

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הכוונה במילים טעמם של חז"ל?
דין כשרות גובה הסוכה הוא מדאורייתא או מלימוד או מהלכה למ"מ (ר"מ ור"י) וכשרות זו היא מעשרה טפחים ועד עשרים אמה. מה עניין כל זה לישיבה מזרחית על הקרקע?

עי' בפנ"י סוכה ד: (וכ"ה בחי' מרן רי"ז הלוי שם) דיש ב' דינים: א]הלכתא דמחיצות עשרה ב]פחות מי' הויא דירה סרוחה (עיי"ש הנפק"מ), והרב סולובייצ'יק מדבר על הדין השני.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 212 אורחים