גם זו לטובה כתב:ד' בדין עלי חסה כיום הגדים בגידול מיוחד ללא תולעים, לא ידעתי האם מעיקר הדין איכא חיוב לחשוש דאיכא חרקים, ויש לברר את המציאות.
גם זו לטובה כתב:
ג' יש לעיין האם מיתת החרקים חשיב אינו מתכוון (משום דכוונת השטיפה להסיר את החרקים ולא להמיתם) ומעתה יש לדון האם חשיב פסי"ר, ולכ' תליא בדין פסי"ר דלשעבר.
.
גם זו לטובה כתב:ד' בדין עלי חסה כיום הגדים בגידול מיוחד ללא תולעים, לא ידעתי האם מעיקר הדין איכא חיוב לחשוש דאיכא חרקים, ויש לברר את המציאות.
עדיאל ברויאר כתב:גם זו לטובה כתב:ד' בדין עלי חסה כיום הגדים בגידול מיוחד ללא תולעים, לא ידעתי האם מעיקר הדין איכא חיוב לחשוש דאיכא חרקים, ויש לברר את המציאות.
עוד יש לדון - הרי מצאנו שיש אוסרים (ואולי זו הסכמת כולם, לא בדקתי את הנושא) לטבול כלים בשבת, וכן שאסור לבטל איסורים בשבת משום שהוא מתקן (יעוי' דרשות מהר"ח או"ז סי' כה). ויש לדון האם ניקוי החסה ושאר ירקות עליים מהחברות הטובות באמת מכשיר אותם לאכילה או שמלכתחילה מותר מצד הדין לאוכלם בלי ניקוי.
יבנה כתב:עדיאל ברויאר כתב:גם זו לטובה כתב:ד' בדין עלי חסה כיום הגדים בגידול מיוחד ללא תולעים, לא ידעתי האם מעיקר הדין איכא חיוב לחשוש דאיכא חרקים, ויש לברר את המציאות.
עוד יש לדון - הרי מצאנו שיש אוסרים (ואולי זו הסכמת כולם, לא בדקתי את הנושא) לטבול כלים בשבת, וכן שאסור לבטל איסורים בשבת משום שהוא מתקן (יעוי' דרשות מהר"ח או"ז סי' כה). ויש לדון האם ניקוי החסה ושאר ירקות עליים מהחברות הטובות באמת מכשיר אותם לאכילה או שמלכתחילה מותר מצד הדין לאוכלם בלי ניקוי.
שו"ע שכ"ג ז' הביא מח' אם מותר להטביל כלי חדש, ומסיק מ"ב דכשאין יכול ליתנו לגוי במתנה ולחזור ולישאלנו ממנו שרי.
ובביצה יז: אמרו דלכו"ע אין מטבילין כלים טמאים בשבת, ופירש רבא יח. טעמא מפני שנראה כמתקן כלי, אך אדם טובל מפני שנראה כמיקר או כמנקה עצמו. מבואר שהאיסור מצד שינוי הלכתי ומעמד הדבר אבל לנקיון ש"ד, ואפ' אם כוונתו לתקן שרי כיון שיכול לומר שכוונתו לנקות. וכ"ש כאן שכוונתו לנקותו.
גם אין מתקן כלי באוכלין, שהרי אין מכה בפטיש באוכלין וכדפסק ביה"ל שי"ח ס' ד' ד"ה והדחתן, וה"ה שאין בהם בנין.
וכ"ז לשיטת רבא, אבל שאר השיטות בגמ' שפירשו טעם האיסור מטעמים אחרים לית להו סברת רבא לאסור משום שנראה כמתקן כ"ש דשרי.
מהר"ח או"ז מיירי בשינוי הלכתי גרידא, ואף בזה לכאורה דבריו דברי יחיד.
עוד כתב שם–"אסור לשטוף עלי חסה בתוך מי חומץ או מי מלח ע"מ להסיר את הרחקים כי החרקים מתים במים האלה ויש בו משום איסור שחיטה".
עדיאל ברויאר כתב:יבנה כתב:עדיאל ברויאר כתב:
עוד יש לדון - הרי מצאנו שיש אוסרים (ואולי זו הסכמת כולם, לא בדקתי את הנושא) לטבול כלים בשבת, וכן שאסור לבטל איסורים בשבת משום שהוא מתקן (יעוי' דרשות מהר"ח או"ז סי' כה). ויש לדון האם ניקוי החסה ושאר ירקות עליים מהחברות הטובות באמת מכשיר אותם לאכילה או שמלכתחילה מותר מצד הדין לאוכלם בלי ניקוי.
שו"ע שכ"ג ז' הביא מח' אם מותר להטביל כלי חדש, ומסיק מ"ב דכשאין יכול ליתנו לגוי במתנה ולחזור ולישאלנו ממנו שרי.
ובביצה יז: אמרו דלכו"ע אין מטבילין כלים טמאים בשבת, ופירש רבא יח. טעמא מפני שנראה כמתקן כלי, אך אדם טובל מפני שנראה כמיקר או כמנקה עצמו. מבואר שהאיסור מצד שינוי הלכתי ומעמד הדבר אבל לנקיון ש"ד, ואפ' אם כוונתו לתקן שרי כיון שיכול לומר שכוונתו לנקות. וכ"ש כאן שכוונתו לנקותו.
גם אין מתקן כלי באוכלין, שהרי אין מכה בפטיש באוכלין וכדפסק ביה"ל שי"ח ס' ד' ד"ה והדחתן, וה"ה שאין בהם בנין.
וכ"ז לשיטת רבא, אבל שאר השיטות בגמ' שפירשו טעם האיסור מטעמים אחרים לית להו סברת רבא לאסור משום שנראה כמתקן כ"ש דשרי.
מהר"ח או"ז מיירי בשינוי הלכתי גרידא, ואף בזה לכאורה דבריו דברי יחיד.
א. אלמלא הסברה שהוא נראה כמנקה ולא כמתקן, הייתי משיב שאם בסופו של דבר אסור לאכול את החסה עד שהוא מנקה, כלל לא פשוט שהוא מותר, לענ"ד. ותלוי בשאלה אם התיקון הוא דווקא בגוף החפץ או שהתיקון הוא ביכולת להשתמש בו. וראה עוד בדברי התרוה"ד המוזכר לקמן, שכתב שזו גזירה אטו תיקון כלי, ולכאורה גזירה אטו תיקון יכולה להיות גם בתיקון היכולת להשתמש. יש לשים לב שבתרוה"ד עסק גם באיסור שהתערב מע"ש ונודע לו רק בשבת, ועולה מזה שהעיקר הוא החלת דין ההיתר. אמנם אין זו ראייה של ממש שהרי בסופו של דבר אתה מבין שכל עוד אין כאן חפצא של איסור אין כלל דין מתקן. אמנם שבתי וראיתי, ביחס לסברה שנראה כמתקן, כמדומה שאף בה יש לפקפק כי לא ראיתי מישהו שרוצה לנקות חסה ומשרה אותה 3 דקות במים עם סבון.
ב. נראה לי שאף מהר"ח או"ז לא חשב שיש כאן איסור דאורייתא. ותיקון אינו מכה בפטיש.
ג. אינו דעת יחיד, ראה שו"ת תרוה"ד סי' נד, מג"א סי' שכג ס"ק יד, פמ"ג יו"ד שפתי דעת סי' צט ס"ק יא, ומן הסתם עוד.
יבנה כתב:ב"י שכ"ג ח'-
כתב רבינו ירוחם חלק ח' (נתיב יב עז.) כוס ששתה בו הגוי כתב הרא"ש בתשובה (כלל יט ס"ו) דמותר להדיחו. ולא דמי לטבילה דהתם האיסור בגוף הכלי מיחזי כמתקן והכא גוף הכלי התר והיין אוסרו וכשמדיחו אינו מתקנו אלא כמסיר ממנו גרף של רעי עכ"ל: ונפסק בשו"ע, והביאו מ"א וט"ז הסבר רי"ו הנ"ל.
הרי שאף שיש דבר עליו המונעו מלהשתמש בו, אין הסרתו נחשב כמתקן אלא כהסרת לכלוך ושרי. וה"ה כאן.
ארזי ביתר כתב:כבר הרחיב בזה, ידידנו היקר והבלתי נשכח, הקדוש רבי איתם הנקין הי"ד, בספרו 'לכם יהיה לאכלה'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים