מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצוות חדשות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 12, 2017 8:26 pm

מצוה ישנה אמנם, אבל בכל זאת אינה מוכרת כה"צ.

קידושין לג: איבעיא להו מהו לעמוד מפני ספר תורה ר' חלקיה ור' סימון ור' אלעזר אמרי קל וחומר מפני לומדיה עומדים מפניה לא כל שכן.

לכאו' כיון דילפי' ליה בק"ו, א"כ יש כאן מצוה דאו' לקום מפני ס"ת.

ויש בזה נפק"מ למחזרים אחרי מצוות, לישב לפני ההגבהה, כדי שיוכלו לקיים מצוה בקומם בפני ס"ת.

ובעיקר נפק"מ, דהא מצוות צריכות כוונה, ומי שקם בפני הס"ת כמנהג בעלמא, (כמו כאשר הארון פתוח, או אמירת ישתבח), ואינו יודע שזה מצוה דאו', לכאו' נחסר לו קיומה.

האמנם?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 12, 2017 8:35 pm

א. אני תמיד מסתפק בהנהגה זו של לשבת ולקום (כמדומני שהגרש"ד מקפיד בזה) כי מסברא הייתי אומר שמי שמקפיד לעמוד קודם כדי לכבד את התורה בעמידתו כמו מנהג העולם זה גם מיקרי קם בפני הספר ורק אם נראה שלא עומד מחמת זה אז חסר בקימתו וגם בזה צריך לעיין מהגמרא בסנהדרין.

ב. איני יודע למה כוונתך. אם כוונתך שחושב שזה דין דרבנן והוא דאורייתא ?

ג. לגבי כשהארון פתוח, אני תמיד חשבתי שפשוט שאין בזה שום דין כי הס"ת מקרי נח ולא עומד או מהלך. אבל פעם כשלמדתי מנחות עם החברותא, טען לי שלפי רבינו תם במזוזה שם אפשר לטעון שהספרים שלנו מיקרו עומדים וצריך לקום בפניהם כשהארון פתוח.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 12, 2017 8:39 pm

א. אולי אם ניכר שעומד לכך שאני.
ב. אם חושב שזה דרבנן, או אפילו מנהג בעלמא.
ג. בדרך כלל הארון חולק רשות לעצמו, בצוה"פ או ב' לחיים או פי תקרה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 12, 2017 8:46 pm

א. אני חושב שזה ניכר לעין כל שאנשים קמים לפני ההגבהה או נשארים עומדים משום כבוד הספר.

ב. האם לדעתך בכל דבר כן הוא שהסבור שדין הוא מדרבנן אבל הוא מדאורייתא לא יצא. ואם יש מחלוקת ראשונים בזה ולא ידע את שיטת הראשונים שהוא דאורייתא לדידהו לא יצא?

ג. אני רואה שלך פשיטא שלא מיקרי שהספר מונח אני חשבתי שהפשטות הפוך. ומה תאמר בספר שני ספרדי שמעמידים אותו בצד עד זמן הקריאה (יש מקומות שיש כן מיוחד גם לספרים אשכנזים.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 12, 2017 8:57 pm

א. יתכן. ועדיין צ"ע אם זה מועיל. (הרי גם כשעובר זקן בהילוך איטי, הרבה יותר מכובד לקום ברגע שהוא עומד קרוב ממש, ולא עם תחילת כניסתו לד' אמות, שאז אינו ניכר כ"כ, וצ"ע אם משתנה הדין בזה).

ב. זאת חקירה מפורסמת. ויש בזה כמה דרגות. הסבור שזה דרבנן. או סבור שזה מנהג. או שסבור שהוא אינו מצווה ועושה. וכו'.

ג. לא פשיטא לי כלום, רק הערתי על ס"ת בארון. ועכ"פ אין אנו חוששים לשי' ר"ת של שוכב ועומד.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 18, 2017 7:47 pm

שוב התבוננתי, שאין הכרח לומר שהמצוה לעמוד בפני ס"ת היא דאו', ואפי' שזה נלמד מק"ו. הרי גם ברכת הנהנין ילפי' בק"ו מברכת המזון ואעפ"כ ל"ה דאו'. (ועי' פנ"י ברכות דל"ה).

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 20, 2017 12:28 am

לגבי השאלה האם הקימה בפני ס"ת היא מצוה דאו' משום דאתיא בק"ו או לאו, ראיתי כעת בס' קימה והידור עמוד רכג שהביא בזה מחלוקת באחרו'.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 22, 2017 9:32 pm

וכבר בנותן טעם להזכיר את שיטת הר"ן בקידושין, שיש חיוב קימה בפני בעל מעשים. ז"ל "ולפיכך נ"ל שכל שמוחזק בבעל מעשים ואין ספק בעניינו כרב יחזקאל עומדין מפניו שלא צותה התורה בחכם אלא מפני שהחכמה מביאה לידי מעשים אלא שלא פרשה תורה במעשה כמו שפרשה בחכמה לפי שאין הכשר המעשה גלוי כמו שיתרון הכשר החכמה נראה לכל".

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 10, 2017 12:10 pm

עושה חדשות כתב:ז"ל החינוך, מ' תקנ -
שלא לחרוש בשור ובחמור יחדיו ... מטעמי מצוה זו ענין צער בעלי חיים שהוא אסור מן התורה, וידוע שיש למיני הבהמות ולעופות דאגה גדולה לשכון עם שאינם מינן וכל שכן לעשות עמהן מלאכה, וכמו שאנו רואים בעינינו באותן שאינם תחת ידינו כי כל עוף למינו ישכון, וכל הבהמות ושאר המינין גם כן ידבקו לעולם במיניהן. וכל חכם לב מזה יקח מוסר שלא למנות שני אנשים לעולם בדבר מכל הדברים שיהיו רחוקים בטבעם ומשונים בהנהגתם כמו צדיק ורשע והנקלה בנכבד, שאם הקפידה התורה על הצער שיש בזה לבעלי חיים שאינם בני שכל, כל שכן בבני אדם אשר להם נפש משכלת לדעת יוצרם.

על צעב"ח באדם, ראיתי כעת בפי' רגמ"ה ערכין ז. שאין מענין את דינו אלא לאחר שנגמר דינו ליהרג [לאלתר] יהרג משום צער בעלי חיים.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 10, 2017 12:13 pm

חכמת שלמה סנהד' נט:

תוס' בד"ה והא פריה ורביה כו' תימה מנא לן כו' נ"ב אבל אמילה לא קשה מידי מאחר שעונשה כרת ואין עונש בלא אזהרה כדאיתא במסכת מכות שאמר כל חייבי כריתות אין צריכין אזהרה שהרי פסח ומילה כו' א"כ נקרא לא תעשה ר"ל שלא להשהותם בערלתם ודו"ק א"נ שלא למולו אלא משמנה ואילך ודו"ק.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 10, 2017 1:39 pm

תיבת גומא פ' האזינו כתב:וראיתי בצידה לדרך והוא דבר חדש אצלי, שכתב בשם הרמב"ן ז"ל במנין המצות ט"ו ובקרית ספר (הוא המבי"ט) שמצוה מן התורה לענות אמן אחר ברכת התורה ואחר ברכת המזון, והיינו כי שם ה' אקרא בברכה הבו גודל אמן, כך פירש"י ז"ל ברכות (כא א) יע"ש, ולפ"ז כל הברכות ועניית אמן דרבנן לחייב, ובהמ"ז וברכת התורה לפניה ומעין שלש למ"ד שחייב מן התורה בברכה, מחויב השומע לענות אמן, הן אמת שהרמב"ן ז"ל בעשין שלו מצוה ט"ו לא כתב רק שמצות עשה לברך ולהודות בברכת התורה, אלא דממילא משתמע מקרא, ולמ"ד ברכת התורה דרבנן וקרא אסמכתא לית אמן מן התורה אף בבהמ"ז, דהך דרשא הוה אסמכתא, ולהרא"ם ז"ל לכאורה דוקא במקדש הא בגבולין אמן אין זה התגדלות והתרוממת כו', וצ"ע יע"ש. ולפ"ז אם שמע ברכת התורה ומעין שלש בהמ"ז ולא ענה אמן ביטל מצות עשה מן התורה, ומחויב לומר פ' עולה ויה"ר כאלו הקרבתי עולה, עיין סימן א'.
ויש לשאול בעומד בתפלה ושמע ג' ברכות אלו י"ל דמפסיק דהוה מצות עשה, ואף על גב דאין מפסיק לקדושה וקדיש זה מן התורה הוה, וי"ל הא רוב ס"ל דברכת התורה דרבנן וקרא אסמכתא הוה, ומש"ה לא מנאה הר"מ ז"ל במנין המצות, ועיין במגילת אסתר א"כ עניית אמן מדרבנן הוא כמו הברכה, ועיין או"ח (רטו, ב) חייב לענות אמן. גם אם יש לפניו לשמוע ולענות אמן אחר בהמ"ז וברכת התורה ומעין שלש ויש לפניו לענות שאר אמנים הא עדיף, דהוה מצות עשה מן התורה להרמב"ן ז"ל, ואי"ה בפריי יבואר עוד.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 15, 2017 9:07 pm

חת"ס יו"ד רעו -
והגבה' ס"ת ולהראות חזותו לעם קרוב לדאוריי' היא וכמ"ש רמב"ן בפ' כי תבא על פסוק ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת ע"ש.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 17, 2017 4:06 pm

רמב"ן עשה ה -
ועיקר הכתוב ולעבדו בכל לבבכם מצות עשה שתהיה כל עבודתינו לאל ית' בכל לבבנו כלומר בכוונה רצויה שלימה לשמו ובאין הרהור רע, לא שנעשה המצות בלא כונה או על הספק אולי יש בהם תועלת.
לכאו' זה גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 20, 2017 9:15 pm

אוצר החכמה כתב:א. אני תמיד מסתפק בהנהגה זו של לשבת ולקום (כמדומני שהגרש"ד מקפיד בזה) כי מסברא הייתי אומר שמי שמקפיד לעמוד קודם כדי לכבד את התורה בעמידתו כמו מנהג העולם זה גם מיקרי קם בפני הספר ורק אם נראה שלא עומד מחמת זה אז חסר בקימתו וגם בזה צריך לעיין מהגמרא בסנהדרין.


אולי יש ראיה נחמדה מהכתוב עצמו בפרשת כי תשא, שצריך להתיישב על מנת לקום באופן מיוחד:

וְהָיָה כְּצֵאת מֹשֶׁה אֶל הָאֹהֶל יָקוּמוּ כָּל הָעָם וְנִצְּבוּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ וְהִבִּיטוּ אַחֲרֵי מֹשֶׁה עַד בֹּאוֹ הָאֹהֱלָה:
וברש"י: והיה. לשון הוה: כצאת משה מן המחנה ללכת אל האהל: יקומו כל העם. עומדים מפניו ואין יושבין עד שנתכסה מהם: והביטו אחרי משה. לשבח, אשרי ילוד אשה שכך מבטח, שהשכינה תכנס אחריו לפתח אהלו: (רש"י)

כלומר קמו מפני משה...והשכינה הולכת ונכנסת אחריו כביכול....

ובפסוקים הבאים כתיב:
וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה:
וְרָאָה כָל הָעָם אֶת עַמּוּד הֶעָנָן עֹמֵד פֶּתַח הָאֹהֶל וְקָם כָּל הָעָם וְהִשְׁתַּחֲוּוּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ:
וברש"י: והשתחוו. לשכינה: (רש"י)
כלומר, שוב כתיב "וקם" באופן מיוחד לשכינה, למרות שכבר כתיב לעייל שקמו מפני משה. כלומר שנתיישבו בין קימה זו לקימה זו, על מנת לקום באופן מיוחד לכבוד השכינה...

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 22, 2017 10:40 pm

יראים סי' עג כתב:שלא לשקץ את הגוף. הזהירה תורה לישראל בפרשת ויהי ביום השמיני דכתיב אל תשקצו את נפשותיכם פי' אל תמאסו עצמכם ואל תאכלו במאוס ובשיקוץ כדאמר רב ביבי בר אביי באלו הן הלוקין [ט"ז ב'] האי מאן דשתי מיא בקרנא דאומנא עובר בבל תשקצו ואמרינן נמי בשבת פר"ע [צ' ב'] רב כהנא הוה קאים קמיה דרב והוה קא מעבר שושיבא אפומיה, פי' חגב חי טהור. א"ל שקליה דלא לימרו מיכל קא אכלי ליה ועבר משום בל תשקצו. פי' באוכל כל דבר חי ואמר רבא מאן דמשהי בנקביו עובר בבל תשקצו. למדנו שהזהיר הבורא שלא ימאיסו ישראל לא באכילתם ולא בענינים כי אם ינהגו עצמם בקדושה וכבוד כדתניא באלו דברים [נ"ג ב'] והתקדשתם אלו מים ראשונים והייתם קדושים אלו מים אחרונים, כי קדוש אני למדנו מזה שהמפליג עצמו בשיקוץ ממנהג שכיניו ומבני עירו עובר בלאו:
לכאו', לפ"ד היראים, בימינו יש להחמיר בזה בהרבה אופנים.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 25, 2017 10:21 pm

רמב"ן פ' יתרו כתב:כבד את אביך - הנה השלים כל מה שאנו חייבין בדברי הבורא בעצמו ובכבודו, וחזר לצוות אותנו בעניני הנבראים, והתחיל מן האב שהוא לתולדותיו כענין בורא משתתף ביצירה, כי השם אבינו הראשון, והמוליד אבינו האחרון, ולכך אמר במשנה תורה (דברים ה טז) כאשר צויתיך בכבודי כן אנכי מצוך בכבוד המשתתף עמי ביצירתך. ולא פירש הכתוב הכבוד, שהוא נלמד מן הכבוד הנאמר למעלה באב הראשון יתברך, שיודה בו שהוא אביו, ולא יכפור בו לאמר על אדם אחר שהוא אביו, ולא יעבדנו כבן לירושתו, או לענין אחר שיצפה ממנו, ולא ישא שם אביו וישבע בחיי אביו לשוא ולשקר. ויכנסו בכלל הכבוד דברים אחרים, כי בכל כבודו נצטווינו, ומפורשים הם בדברי רבותינו (קדושין לא ב), וכבר אמרו (שם ל ב) שהוקש כבודו לכבוד המקום
לדעת הרמב"ן יש באמת איסור לקרוא "אבא" לשווער? או עכ"פ כאשר זה נעשה בפני האב עצמו? ועוד איסור דאורייתא? ומה הדין מי שאומר לבנו עשה כך וכך ואתן לך כך וכך, האם הכשיל את בנו באיסור גמור?

ספרים וועלט
הודעות: 1208
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' מרץ 26, 2017 5:14 am

עושה חדשות כתב:
רמב"ן פ' יתרו כתב:כבד את אביך - הנה השלים כל מה שאנו חייבין בדברי הבורא בעצמו ובכבודו, וחזר לצוות אותנו בעניני הנבראים, והתחיל מן האב שהוא לתולדותיו כענין בורא משתתף ביצירה, כי השם אבינו הראשון, והמוליד אבינו האחרון, ולכך אמר במשנה תורה (דברים ה טז) כאשר צויתיך בכבודי כן אנכי מצוך בכבוד המשתתף עמי ביצירתך. ולא פירש הכתוב הכבוד, שהוא נלמד מן הכבוד הנאמר למעלה באב הראשון יתברך, שיודה בו שהוא אביו, ולא יכפור בו לאמר על אדם אחר שהוא אביו, ולא יעבדנו כבן לירושתו, או לענין אחר שיצפה ממנו, ולא ישא שם אביו וישבע בחיי אביו לשוא ולשקר. ויכנסו בכלל הכבוד דברים אחרים, כי בכל כבודו נצטווינו, ומפורשים הם בדברי רבותינו (קדושין לא ב), וכבר אמרו (שם ל ב) שהוקש כבודו לכבוד המקום
לדעת הרמב"ן יש באמת איסור לקרוא "אבא" לשווער? או עכ"פ כאשר זה נעשה בפני האב עצמו? ועוד איסור דאורייתא? ומה הדין מי שאומר לבנו עשה כך וכך ואתן לך כך וכך, האם הכשיל את בנו באיסור גמור?


פשוט שכוונת רמב"ן היא רק כאשר הבן מתכחש לאביו, ואומר על אחר שהוא אביו. וק"ל

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 28, 2017 10:21 pm

רוקח סי' רפא - כל אדם חייב לתקן בעצמו המצות דאמר במכילתא ומשארותם צרורות בשמלותם ר' נתן אומר וכי לא היה שם בהמה אלא שהיו ישראל מחבבין את המצות.
מהרי"ל הל' אפיית המצות - ומצוה לכל אדם שיעסוק עצמו במצות. וכן נהג האשר"י שעמד ועשאם בגופו, משום שנא' צרורות בשמלותם על שכמם (שמות כב, לד), והלא סוסים וחמורים הרבה היו להם, אלא שחביבה היתה המצוה עליהם. ועוד טעם דכל מצוה יעשה בעל הבית גופיה, כדאשכחן בפרק כל כתבי גבי אמוראים חד חריך רישא לשבתא וחד מלח שיבוטא. ועוד דמצה מתקרי לחם עני, ודרכו של עני הוא מסיק ואשתו לשה, ועוד נמי משום שיבטל בעצמו את הפירורים בכל פעם ופעם טרם יחמצו. וכלל לא יעשו המצוות אך בני מצוה ולא הקטנים.


ואולי אזלי דוקא על מצות הנאפות בער"פ.

ישראל אליהו
הודעות: 1794
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' מרץ 28, 2017 10:32 pm

עושה חדשות כתב:רוקח סי' רפא - כל אדם חייב לתקן בעצמו המצות דאמר במכילתא ומשארותם צרורות בשמלותם ר' נתן אומר וכי לא היה שם בהמה אלא שהיו ישראל מחבבין את המצות.
מהרי"ל הל' אפיית המצות - ומצוה לכל אדם שיעסוק עצמו במצות. וכן נהג האשר"י שעמד ועשאם בגופו, משום שנא' צרורות בשמלותם על שכמם (שמות כב, לד), והלא סוסים וחמורים הרבה היו להם, אלא שחביבה היתה המצוה עליהם. ועוד טעם דכל מצוה יעשה בעל הבית גופיה, כדאשכחן בפרק כל כתבי גבי אמוראים חד חריך רישא לשבתא וחד מלח שיבוטא. ועוד דמצה מתקרי לחם עני, ודרכו של עני הוא מסיק ואשתו לשה, ועוד נמי משום שיבטל בעצמו את הפירורים בכל פעם ופעם טרם יחמצו. וכלל לא יעשו המצוות אך בני מצוה ולא הקטנים.

יש להעיר, שמלשון הטור שהביא את הנהגת אביו הרא"ש, משמע שהיה זה מצד שחשש מחימוץ. ולא מטעמים אחרים.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 30, 2017 5:19 pm

הנצי"ב בהקד' רינה של תורה כתב:ועתה נבא לספר שיר השירים, דשלמה המלך אמרו בחג המצות לפני ישראל לבד, כמו שבארנו בהעמק דבר ספר דברים ט"ז מקרא ח' בפשט המקרא ששת ימים תאכל מצות וביום השביעי עצרת לה' אלהיך לא תעשה מלאכה, דמשמעו לבד דרשת חז"ל, דביום השביעי של פסח מצוה להתבונן על ענין אכילת מצה בששת ימי הפסח, היינו לבד יום הראשון שיש בו טעם מיוחד במקרא ג' כי בחפזון וגו', אבל ששת ימים הוא כעין אכילת הכהנים שירי מנחות בכל השנה דוקא מצות, שבא ללמד להמתקדשים ומתקרבים לה' למעט בתחבולות הליכות עולם, וכמו כן לכל ישראל בפסח המצוה להיות נעצרים להתדבק באהבת ה', וביום השביעי טרם נפרדים מירושלים מקום הקודש והמקדש, יהיו נעצרים במחשבה להיות שמור בלב ישראל בלכתם לביתם. וע"ז התכלית אמר שלמה המלך שיר השירים לעורר אהבת ה' בלב ישראל. ומש"ה אמרו חז"ל (ברכות נ"ז ב') הרואה שיר השירים בחלום יצפה לחסידות, ופירש"י שהוא בקשת אהבת ה', הכוונה שיהיו ישראל אוהבים את ה', והוא ענין חסידות כמש"כ בהעמ"ד בפ' ברכה עה"פ תומיך ואוריך לאיש חסידך:
ועצם מה שנקט דשלמה המלך דרש את שיר השירים בחג הפסח, מצאתי חלק מזה בדרשת ר"י אבן שועיב על שה"ש (בשש"פ), ז"ל "ואף על פי שדבריו סתומים וחתומים יש בו נגלה, כדברי שלמה שיש בהם משל ומליצה וחידה, כי בעבור שדבריו היו בהקהל והשומעים היו בהם מן הארבעה כתות שאמרתי בדרש שבת הגדול, היה אומר דבריו נגלה ונסתר והכל דברי אלקים חיים". אולי יש עוד מקורות לזה?

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 20, 2017 10:32 pm

לא מצוה ולא חדשה, אבל האסמכתא מענינת,
ספר המנהיג הל' סעודה כתב:מנהג ברוב מקומות ישראל שיש להם בחצר בית הכנסת שוקת מים לרחוץ הידים, ויש לי סמך מדאמרי' ביומא אין אדם נכנס לעזרה אפי' טהור עד שיטבו' דכתי' בבאם אל אהל מעד ירחצו מים ולא ימותו, ואף על פי שאין לנו טהרה עד עמוד כהן לאורים ולתמים ותעשה הפרה העשירית מכל מקום מה שיש בידינו לתקן נתקן להטהר בעלי קריין בט' קבין, ושאינן בעלי קריין לרחוץ הידים שהן עסקניות, וכאשר ימצאו הדבר מזומן בבואם למקדש מעט יהיו נזהרין בכך.

וע"ע בתשובתו לחכמי אראגון.

יניק וחכים
הודעות: 48
הצטרף: ג' אפריל 12, 2016 2:02 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי יניק וחכים » ו' אפריל 21, 2017 4:11 pm

ראיתי בחרדים מצוה חדשה מדברי קבלה להקדים שלום לכל אדם.
המקור לכך עוד יותר מרתק.
הפסוק "בקש שלום ורדפהו"

אולי על כעין דא כ' בנוב"י אוהב מצוות לא ישבע מצוות (דבריו מוסבים ע"ד השל"ה בספירת זבה)
דרך אגב, החרדים הינו אותו מחבר שכתב מצוה לשמוע ברכת כהנים שהאריכו ע"ז כל האחרונים.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 23, 2017 1:01 pm

עושה חדשות כתב:מצווה ישנה, אבל המקור של הסמ"ק הוא מחודש, ז"ל במצוה א -
לידע שאותו שברא שמים וארץ הוא לבדו מושל מעלה ומטה ובד' רוחות כדכתיב (שמות כ') אנכי ה' אלהיך וגומר, וכתיב (דברים ד') וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד. ודרשו חכמים אפילו באויר. לידע, פירוש לאפוקי מן הפילוסופין שאמרו שהעולם נוהג מאליו במזלות. ואין לו מנהיג ולא דבר, ואפילו קריעת ים סוף ויציאת מצרים וכל הנפלאות שנעשו במזל היו. ויש לנו להאמין כי שקר הם דוברים. אכן הקדוש ברוך הוא מנהיג את העולם כולו ברוח פיו. והוא הוציאנו ממצרים ועשה לנו כל הנפלאות ואין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה שנאמר (תהילים ל"ז) מה' מצעדי גבר כוננו. ובזה תלוי מה שאמרו חכמים (שבת דף לא) ששואלין לאדם לאחר מיתה בשעת דינו צפית לישועה. והיכן כתיב מצוה זו. אלא ש"מ בזה תלוי, שכשם שיש לנו להאמין שהוציאנו ממצרים דכתיב אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך וגומר. ועל כרחין מאחר שהוא דיבור, הכי קאמר, כשם שאני רוצה שתאמינו בי שאני הוצאתי אתכם כך אני רוצה שתאמינו בי שאני ה' אלהיכם ואני עתיד לקבץ אתכם ולהושיעכם. וכן יושיענו ברחמיו שנית, כדכתיב (דברים ל') ושב וקבצך מכל העמים וגומר

ראיתי כעת בחרדים מקור אחר, ז"ל -

צוה יתברך על יד נביאיו להיות אדם מקוה ומצפה ישועת ישראל ע"י ביאת משיחנו בכל יום כנבואת צפניה דכתיב לכן חכו לי נאום ה' ובנבואת חבקוק כתיב אם יתמהמה חכה לו ופי' במדרש דעל ביאת משיחנו קאמר וקבלו חכמים מפיו:

אש משמים
הודעות: 2456
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אש משמים » ה' מאי 04, 2017 9:08 pm

עיין משנ"ב סי' שט"ז שכתב מצווה להרוג כלב שוטה ושאר חיות המסוכנות.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 18, 2017 11:27 pm

אבות דרבי נתן - רבי עקיבא אומר כל הנושא אשה שאינה מהוגנת לו עובר משום חמשה לאוין משום לא תקום (ויקרא י"ט י"ח) ומשום לא תטור (שם י"ח) ומשום לא תשנא אחיך בלבבך (שם י"ז) ומשום ואהבת לרעך כמוך (שם י"ח) ומשום וחי אחיך עמך (שם כ"ה ל"ו) מתוך ששונא אותה רוצה הוא שתמות ונמצא מבטל פריה ורביה מן העולם:

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יוני 18, 2017 11:57 pm

עושה חדשות כתב:וכבר בנותן טעם להזכיר את שיטת הר"ן בקידושין, שיש חיוב קימה בפני בעל מעשים. ז"ל "ולפיכך נ"ל שכל שמוחזק בבעל מעשים ואין ספק בעניינו כרב יחזקאל עומדין מפניו שלא צותה התורה בחכם אלא מפני שהחכמה מביאה לידי מעשים אלא שלא פרשה תורה במעשה כמו שפרשה בחכמה לפי שאין הכשר המעשה גלוי כמו שיתרון הכשר החכמה נראה לכל".


ועוד מצוה: לקום בפני עושי מצוה.
כגון: בפני מביאי ביכורים, בפני גבאי צדקה שלא ע'מ לקבל פרס, הנכנסים למול וכו' וכו'
כדאיתא בקדושין לג ובפתחי תשובה יו'ד בהלכות צדקה למיטב זכרוני

נויירא
הודעות: 359
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 8:21 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי נויירא » ב' יוני 19, 2017 12:14 pm

אולי מאן דהו עשה לעצמו סיכום של כל המצוות שנתחדשו כאן, ויוכל להעלותו לפה

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' יוני 19, 2017 8:56 pm

ועוד מצות עשה לדעת בני מערבא: לחלוץ תפילין לפני שהחמה שוקעת. דלילה לאו זמן תפילין.
(ולדבריהם יש על זה ברכת המצוות)
ומקורו בגמ' ברכות מד:
ובנדה נא:, ושם בתוס' ד"ה ולבני מערבא - דברי ר"ת
עפ"י גמ' במנחות לו: - המניח תפילין לאחר שקה"ח עובר בעשה דכתיב "ושמרת את החוקה", והשמר דעשה - עשה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 23, 2017 10:14 am

ברכת שהחיינו ברגלים, מדאו'.
ראבי"ה סי' שפג, תקלד, או"ז ח"ב סי' קמ, המנהיג הל' סוכה, רוקח סי' רצה, ועוד. אבל עי' מג"א סי' תרסב.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 25, 2017 11:14 pm

לאו מחודש:

יראים סי' שס -
השמר לך פן תשכח את ה'. כתוב בפ' ואתחנן [דברים ו' י"ב] השמר לך פן תשכח את ה' פי' שלא ישכח אדם מלקבל עול מלכות שמים עליו ויקרא ק"ש בכל יום.

וע"ע פי' ר"ח ברכות יא.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 20, 2018 11:40 am

רמב"ן פרשת אמור -
וטעם מקראי קדש - שיהיו ביום הזה כולם קרואים ונאספים לקדש אותו, כי מצוה היא על ישראל להקבץ בבית האלהים ביום מועד לקדש היום בפרהסיא בתפלה והלל לאל בכסות נקיה, ולעשות אותו יום משתה...

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 02, 2018 11:18 pm

אסור להיות עשיר!
(כ"כ רבינו מיוחס, ובעל סמיכת חכמים).
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?601646&

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' מאי 02, 2018 11:57 pm

עושה חדשות כתב:אסור להיות עשיר!
(כ"כ רבינו מיוחס, ובעל סמיכת חכמים).
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?601646&

חוץ מכהן גדול...
ומה נאמר על אבותינו אברהם ויצחק העשירים? ועל התנאים הקדושים והעשירים? עברו על איסורים? אתמהה

מיכאל וויינשטאק

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי מיכאל וויינשטאק » ה' מאי 03, 2018 2:46 am

מצוה לבטל רשות כמבואר בתוספתא עירובין [כמדומה פרק ו']

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' מאי 13, 2018 8:48 pm

עושה חדשות כתב:אסור להיות עשיר!
(כ"כ רבינו מיוחס, ובעל סמיכת חכמים).
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?601646&

ורבינו בחיי בהקדמה לפרשת בחוקותי כתב (בקיצור אמריו):
"שלמה המלך הודיענו בכתוב הזה כי העושר היא מידה שהחכמים זוכין בה ופושעים יכשלו בה, כי כשהעושר ברשות החכם הנה הוא לו עטרה וכבוד, ומפני שכל זמן שהוא חסר העושר חכמתו בזויה ודבריו אינם נשמעים, ועם העושר יש לאל ידו להרים ראש האמת ולהשפיל השקר ואת כל הדוברים אותו, ועוד שיפזר אותו במעלות ובמעשים שהוא מתעטר ומתכבד בו..."
והנה מצאנו לכה"פ מעלה גדולה שיש בעושר לחכם, ואולי אפילו "הכנה למצוה"...

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 21, 2018 4:39 pm

כסף משנה הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק י הלכה ו -
דאחיזת ס"ת בזרועו אף ע"פ שאינו קורא בו מצוה היא ואית בה משום לועג לרש.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 30, 2019 11:01 pm

ספר יראים סימן רמח [דפוס ישן - נה]
לא תחניפו. צוה יוצרנו בפ' ואלה מסעי לא תחניפו את הארץ. ותניא בסיפרא הרי זו אזהרה לחנפים. והריני מפרש פי' חנופה שהזהירה עליה התורה כל השומע דבר עולה ושאינו הגון או רואה דבר רע ואמר טוב הוא ואינו שותק מתוך יראה לא מגופו ולא מממונו אלא מתוך רשע לבבו או חושב בלבבו ואומר (בלבבו) ברע עשה פן אפו עלי ויתקוטט עמי ואיני מפסיד בקטיטתו כי אם חסדו ואהבתו נקרא חנף עובר בלא תחניף...

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 06, 2019 2:09 pm

עושה חדשות כתב:
עתניאל בן קנז כתב:מצוה להסתכל על הציצית
ב'חרדים' (מ"ע פ"ב) "מצות עשה מן התורה התלויות בעינים ואפשר לקיימן בכל יום - להסתכל בציצית, דכתיב (במדבר טו, לט) 'וראיתם אותו וזכרתם כו'', ראייה מביאה לידי זכירה, וזכירה מביאה לידי עשיה, ממנין תרי"ג לסמ"ק ורשב"ץ". [ומקורו מדברי חז"ל (מדרש תהלים לה, ב) המפרט את המצוות הנעשות בכל האברים - " ... בעיני אני מקיים 'וראיתם אותו' ..."].
וע"ע רשב"ש סי' כו, ריב"ש סי' תפו.

ויל"ע להאי שיטה, למה לא תיקנו ברכה על מצוה זו של ראיית הציצית.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אוקטובר 10, 2019 9:53 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:
עתניאל בן קנז כתב:מצוה להסתכל על הציצית
ב'חרדים' (מ"ע פ"ב) "מצות עשה מן התורה התלויות בעינים ואפשר לקיימן בכל יום - להסתכל בציצית, דכתיב (במדבר טו, לט) 'וראיתם אותו וזכרתם כו'', ראייה מביאה לידי זכירה, וזכירה מביאה לידי עשיה, ממנין תרי"ג לסמ"ק ורשב"ץ". [ומקורו מדברי חז"ל (מדרש תהלים לה, ב) המפרט את המצוות הנעשות בכל האברים - " ... בעיני אני מקיים 'וראיתם אותו' ..."].
וע"ע רשב"ש סי' כו, ריב"ש סי' תפו.

ויל"ע להאי שיטה, למה לא תיקנו ברכה על מצוה זו של ראיית הציצית.


לענ"ד אולי יש לישב:
א. וראיתם "אותו" קאי על התכלת בדווקא.
ב. לברכת המצוות בעינן "מעשה" ממשי/ניכר, ו"ראייה" בעלמא אין זה "מעשה" מספיק ממשי/ניכר שמברכים עליו ברכת המצוות (ובכלל, איזה שיעור נאמר ל"ראייה" זו? הבטה בעלמא? הסתכלות בעיון?). ומברכת השבח או "שהחיינו" - לכאו' אין ראיה, כיון שהראיה לא נדרשת כ"מעשה" אלא כהיכי תמצי להזכר/לקשור עצמו לדבר הנראה שעליו יש לשבח.
ג. אין זה אלא סעיף נוסף במצות ציצית הכללית, שעליה כבר נתקנה ברכת המצוות.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מצוות חדשות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 15, 2019 1:38 pm

סמ"ג עשה מז -
צוה הקב״ה לחשב התקופות והמזלות ומולדות הלבנה כדדרשינן במסכת שבת בפ׳ כלל גדול [דף ע״ה] מזה המקרא ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים איזוהי חכמה ובינה שהוא לעיני העמים זו היא חישוב תקופות ומזלות לפי שבישול התבואות והפירות אחר תקופות החמה הם הולכים ועוד כי על ידי חישוב התקופות ומולדות יודע מתי יצטרך לעבר החדש ולעבר השנה כמו שנ׳ שמור את חדש האביב שיהא הפסח בחדש האביב וכתיב וחג האסיף תקופת השנה שיהא החג בזמן האסיף ותקופת השנה היא לחשבון החמה כמו שנא׳ מקצה השמים מוצאו ותקופתו על קצותם ואין נסתר מחמתו...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים