מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יצחק נעקד על המזבח, והאיל נשחט בצדו של המזבח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אנא עבדא
הודעות: 373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

יצחק נעקד על המזבח, והאיל נשחט בצדו של המזבח

הודעהעל ידי אנא עבדא » ה' נובמבר 05, 2015 6:14 pm

כתוב בתנא דבי אליהו (רבה פ"ו): "אותו היום שעקד אברהם את יצחק בנו על גבי המזבח, התקין הקב"ה שני כבשים אחד שחרית ואחד ערבית וכו', וכל כך למה, שבשעה שישראל מעלין את התמיד על גבי המזבח וקורין את המקרא הזה 'צפנה לפני ה'' זוכר הקב"ה עקדת יצחק".
ולפי זה חידש מהרי"ל דיסקין, שקודם היה המנהג כשמקריבים קרבן לפני ה', לשחוט את הקרבן על גבי המזבח, ולא בצד המזבח, וכמו שכתוב בעקידת יצחק: "ויעקוד את יצחק בנו וישם אותו על המזבח ממעל לעצים", וכאשר נאמר לאברהם אבינו: "אל תשלח ידך אל הנער" והקריב את האיל במקום יצחק, לא העלה את האיל על המזבח לשחטו, כי מרוב רצונו לקיים רצון ה' חשש שמא יהיה איזה פסול בהקרבת האיל ויצטרך אח"כ שוב להקריב את יצחק, לכן השאיר את יצחק במקומו על המזבח, ואת האיל שחט בצד צפון של המזבח. ולכן בשעה שישראל מקריבים איל לקרבן ושוחטים אותו לצד צפון המזבח וקוראים את המקרא 'צפונה לפני ה'', מזכיר את עקידת יצחק, ולכן נקבעה לעולם שחיטת קדשי קדשים בצפון.

האם יש מקור קדום לחידוש זה?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: יצחק נעקד על המזבח, והאיל נשחט בצדו של המזבח

הודעהעל ידי גימפעל » ה' נובמבר 05, 2015 6:23 pm

איתא בשו"ע ויאמר עם הקרבנות פסוק ושחט אותו על ירך המזבח צפונה לפני ה'
ובט"ז שם ס"ק ח כתב - דאיתא במדרש אמר הקב"ה מעיד אני עלי שמים וארץ בין עובד כוכבים בין ישראל בשעה שהן קוראין מקרא זה צפונה לפני ה׳ אני זוכר עקידת יצחק:

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יצחק נעקד על המזבח, והאיל נשחט בצדו של המזבח

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יוני 24, 2018 5:51 pm

אנא עבדא כתב:חידש מהרי"ל דיסקין, שקודם היה המנהג כשמקריבים קרבן לפני ה', לשחוט את הקרבן על גבי המזבח, ולא בצד המזבח, וכמו שכתוב בעקידת יצחק: "ויעקוד את יצחק בנו וישם אותו על המזבח ממעל לעצים".

איה הדברים אמורים?

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: יצחק נעקד על המזבח, והאיל נשחט בצדו של המזבח

הודעהעל ידי אוצרניק » א' יוני 24, 2018 10:00 pm

עי' בתוס' זבחים נ"ח ע"א ד"ה קדשי קדשים ששחטן בראש המזבח - מדאורייתא שוחט לכתחלה כדדרשינן מוזבחת עליו. ושמא הא דנקט דיעבד, מדרבנן שלא תרביץ גללים.

ולפ"ז כשהקריב אברהם את יצחק בנו, שלא היה החשש מדרבנן הנ"ל, הרי לכתחילה עשה כן ע"ג מזבח ממש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים