אוצר החכמה כתב:אלא כמו שכתב הרמב"ם בפירוש בשם חז"ל שכל המצוות נאמרו כלליהן ופרטיהן ודקדוקיהן מסיני*
* לשון הרמב"ם בהקדמתו למשנה מחז"ל בתו"כ.
הקוראים הסומכים על ציטוטיו של הרב אוצה"ח ולא בודקים בפנים, עשויים לחשוב שהרמב"ם אומר שכל דיני התורה נמסרו למשה מסיני (כפי שאכן ניתן להבין את דברי התו"כ). כדאי להזכיר את מה שכתב הרמב"ם שם במקומו בפירוש - "ולא מצאנו ג"כ מחלוקת במה שאמר הכתוב פרי עץ הדר... ולא מצאנו ג"כ מחלוקת בעץ עבות, שהוא הדס...
(ויש שם עוד כמה דוגמאות של דינים דאורייתא שאין בהם מחלוקת, ב.) כיוצא בזה בכלל המצות אין מחלוקת בהן שכולן פירושים מקובלים מפי משה.
ועליהם ועל דומיהם אמרו, כל התורה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני".
כלומר, הרמב"ם בא להוציא מן ההבנה הזו, כאילו כל דיני התורה נמסרו למשה מסיני. לשיטתו רק על אותם פירושים מקובלים שלא נפלה בהם מחלוקת אמרו חז"ל "כל התורה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני". לשון אחר - כל הלכה שנפלה בה מחלוקת שוב ידענו שאינה בכלל אותם כללות פרטות ודקדוקים שנמסרו מסיני.
במחילת כת"ר, עם כל ההבנה לרצונך לחלוק על הרמב"ם בדרך כבוד, ציטוט מקוטע ומטעה נגד לשונו המפורשת של המחבר אינו ראוי.אוצר החכמה כתב:אלא כמו שכתב הרמב"ם... ועניין הוצאת הדברים בי"ג מידות הוא על דברים שלא שמעו אותם מפי משה**.
** גם זה שם, ומבואר שאין הכוונה שמשה לא ידעם אלא שלא שמעו מפיו.
זה אמת ויציב
(וכמבואר לעיל, אותם הדברים שלא שמעו ממשה כוללים (לפחות) את כל דיני התורה שנפלה בהם מחלוקת, כלומר חלק ניכר, ואולי רוב, מדיני התושבע"פ שבידינו). אלא שסיום ההערה ומבואר וכו' לא מבואר ולא רמוז בשום מקום ברמב"ם (והוא גם מוקשה בפני עצמו - אם משה ידע את כל הדרשות וכי למה החליט להעלים את כל דברי התורה הללו מכלל ישראל? אמנם שערי תירוצים לא ננעלו, אבל אין שום בסיס בדברי הרמב"ם לתלות עליו את ההשערה הזו).
ובסהמ"צ כותב הרמב"ם במפורש שכבר בימי משה היו חידושי דינים בי"ג מדות, דינים
שלא נמסרו למשה מסיני: "כי תרי"ג מצוות שנאמרו לו למשה בסיני לא ימנה בהן כל מה שילמד בשלוש עשרה מדות. ואפילו בזמנו
(ר"ל בזמנו של משה רבנו, ב.) עליו השלום, כל שכן שלא ימנה בהן מה שהוציאו באחרית הזמן". שמע מינה שיש דרשות שנדרשו כבר בזמנו של משה, ויש כאלה שנדרשו "באחרית הזמן", ואלה כאלה אינם מן הדברים שנמסרו מסיני - אינם נמנים בתרי"ג מצוות, והם הנקראים בלשון הרמב"ם דברי סופרים על אף שתוקפם כדין מדאורייתא לכל דבר, ובהם יכול כל בי"ד לבטל דברי קודמיו אף שאינו גדול מהם בחכמה ומנין וכו' וכו' כאשר נתבאר כל זה באריכות באשכולות הקודמים.
---
אגב, בעוד שמשמע מלשון הרמב"ם שכל עוד לא מצאנו מחלוקת בדין פלוני יש להניח שמדובר בפירוש מקובל, אחרים חלקו עליו בזה (למשל המהרש"ל ריש החובל הבין שעין תחת עין ממון נלמד מדרשה ואינו מן הפירושים המקובלים).