מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דיני אונאה בעתיקות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי ביליצר » ה' נובמבר 12, 2015 9:44 pm

כאחד שמתעסק קצת בשוקא דעתיקי [אגב מוזמנים באישי]מה יש לחברי אתרי דשופריא הדין לחדש בעניין,

צונאמי
הודעות: 728
הצטרף: ב' נובמבר 18, 2013 12:08 am

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי צונאמי » ה' נובמבר 12, 2015 9:46 pm

מאי שנא מחדתי?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי ביליצר » ה' נובמבר 12, 2015 10:38 pm

מדובר בשוק סמוי שאין לאף פריט מחיר קבוע אף פעם ,יש מכירות פומביות שכל אחד משלם לפי רצונו ,
נניח ספר עתיק שאין לו ביקוש ששוה בין הסוחרים 20 שח ,והינך מוצא מישהו שהוא נכד המחבר ומעוניין בו ומוכר לו ב100 דולר ,ברור שלא ימצא את הספר במקום אחר באותו יום ורק ייתכן שיזדמן לו בזמן אחר אם בכלל,כי באמת אין למצוא אלא אם יחפש בין כל סוחרי העולם שבודאי אינו מכירם ואף לא מתעסקים עם סחורה שאין לו ביקוש אלא אם כן קנה ספרייה שיש בו בדיוק את אותו ספר,
מאידך אם יזדמן לו סוכר וישאל כמה שוויו יוכל להצטער מתשובתו למרות שאותו סוחר גם היה לוקח ממנו מחיר גבוה אם היה יודע שיש לו בו עניין,האם נגיד שאין אונאה כי לדידי שוה לי
ומאידך ,אדם אמור להבין שכך השוק עובד ,המחיר לפי הביקוש,
נערך לאחרונה על ידי ביליצר ב ה' נובמבר 12, 2015 11:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' נובמבר 12, 2015 11:01 pm

איני מכיר את המקורות בנושא, אבל כשקראתי את דבריך היה נראה לי מסברת הכרס - אם המחיר עולה בגלל תמימותו של הלקוח (כפי שיש סוחרים שעושים עם תיירים, וכוונתי להפקעת מחירים אישית לתיירים), באמת מסתבר שיש בזה אונאה. אמנם אם המחיר עולה בגלל הביקוש אז לא מסתבר שזו אונאה.
כשצאצא של מחבר "נכנס לשוק" זה מקפיץ בבת-אחת את הביקוש, יש פה אדם שמוכן לשלם יותר, וממילא מסתבר שגם הוגן לבקש ממנו סכום מתאים.
אמנם, גם לאור האמור יש מקום לדון במקרה שיש כמה עותקים ידועים לכמה אנשים, ויש רק צאצא אחד שרוצה לקנות, כך שבאמת לא נראה שיש שינוי משמעותי בביקוש שמצדיק הקפצת מחיר משמעותית, ואז יתכן שהעלאת המחירים היא כן ניצול של אי-ידיעתו או תמימותו של אותו אדם, ואפשר שיש בזה אונאה.
אני חוזר ומדגיש שאיני פוסק, ועוד שאיני מכיר את המקורות בנושא. רק העליתי כיווני מחשבה כיצד לבחון את המציאות.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי ביליצר » ה' נובמבר 12, 2015 11:20 pm

עדיאל ברויאר כתב:איני מכיר את המקורות בנושא, אבל כשקראתי את דבריך היה נראה לי מסברת הכרס - אם המחיר עולה בגלל תמימותו של הלקוח (כפי שיש סוחרים שעושים עם תיירים, וכוונתי להפקעת מחירים אישית לתיירים), באמת מסתבר שיש בזה אונאה. אמנם אם המחיר עולה בגלל הביקוש אז לא מסתבר שזו אונאה.
כשצאצא של מחבר "נכנס לשוק" זה מקפיץ בבת-אחת את הביקוש, יש פה אדם שמוכן לשלם יותר, וממילא מסתבר שגם הוגן לבקש ממנו סכום מתאים.
אמנם, גם לאור האמור יש מקום לדון במקרה שיש כמה עותקים ידועים לכמה אנשים, ויש רק צאצא אחד שרוצה לקנות, כך שבאמת לא נראה שיש שינוי משמעותי בביקוש שמצדיק הקפצת מחיר משמעותית, ואז יתכן שהעלאת המחירים היא כן ניצול של אי-ידיעתו או תמימותו של אותו אדם, ואפשר שיש בזה אונאה.
אני חוזר ומדגיש שאיני פוסק, ועוד שאיני מכיר את המקורות בנושא. רק העליתי כיווני מחשבה כיצד לבחון את המציאות.


1מה זה הפקעת מחירים לתיירים ,הרי יש כאן מבקש שמוכן לשלם ,כלל וכלל לא בטוח שהיה מוצא את הספר במקום אחר ,
השוק עובד באופן כזה ,אם אתה מעוניין ,הספר מקבל שווי ,צריך לחלק בין שוק הסוחרים ,האספנים הקבועים,קונה מקרי,
2דיברתי על איתור של יחיד שהצליח למצוא צאצא,

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי קראקובער » א' דצמבר 17, 2017 12:48 pm

הסוחרים שמתירים לעצמם לתת לזקנה שלא מבינה כלום גרושים על מכתב של רב מפורסם כיון שאין מחיר קבוע (נכון שאין אונאה למעלה אבל למטה יש ויש) אם מישהו יקרע את המכתב האם גם אז יגידו ככה שהמזיק ישלם גרושים כיון שאין מחיר אמיתי....?!

זה מפליא איך אנשים יר"א שמים מתירים לעצמם לגנוב ככה ורוב סוחרי עתיקות חשודים על זה.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 17, 2017 1:07 pm

ביליצר כתב:כאחד שמתעסק קצת בשוקא דעתיקי [אגב מוזמנים באישי]מה יש לחברי אתרי דשופריא הדין לחדש בעניין,


שאם אתה רוצה להיות נקי מחשש גזל, גניבה, אונאה, גניבת דעת, זלזול בקדשים, שקר ורמאות, עליך להתרחק מתחום זה כמו מאש. זה לא אומר שאין סוחרים ישרים, יש כאלו, אבל התחום כולו מלא באנשים לא ישרים, ואם אתה נמצא בתחום זה, אין לך מנוס מלהתעסק עם אנשים כאלו ועם חפצים שאתה לא יודע איך הגיעו לאן שהגיעו.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי ביליצר » א' דצמבר 17, 2017 2:13 pm

קראקובער כתב:הסוחרים שמתירים לעצמם לתת לזקנה שלא מבינה כלום גרושים על מכתב של רב מפורסם כיון שאין מחיר קבוע (נכון שאין אונאה למעלה אבל למטה יש ויש) אם מישהו יקרע את המכתב האם גם אז יגידו ככה שהמזיק ישלם גרושים כיון שאין מחיר אמיתי....?!

זה מפליא איך אנשים יר"א שמים מתירים לעצמם לגנוב ככה ורוב סוחרי עתיקות חשודים על זה.


אינני יודע מה סוחרים עושים ובכ"א תדונם יותר לכף זכות כי במושכל ראשון דברי הגיון דברת כמובן אבל שר התורה בחושן משפט בשעתו היה הגאון רב יעקב בלוי זצל והינו כותב בספרו פתחי חושן[הלכות אונאה] לענין עתיקות שאין צורך לומר מה שווי הדבר ומספיק לומר שזה ספר או מכתב ששוה יותר מסתם מכתב או ספר שנמכר בחנויות וכו,

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי ביליצר » א' דצמבר 17, 2017 2:26 pm

שאם אתה רוצה להיות נקי מחשש גזל, גניבה, אונאה, גניבת דעת, זלזול בקדשים, שקר ורמאות, עליך להתרחק מתחום זה כמו מאש. זה לא אומר שאין סוחרים ישרים, יש כאלו, אבל התחום כולו מלא באנשים לא ישרים, ואם אתה נמצא בתחום זה, אין לך מנוס מלהתעסק עם אנשים כאלו ועם חפצים שאתה לא יודע איך הגיעו לאן שהגיעו.

גזל, גניבה, אונאה, גניבת דעת, זלזול בקדשים, שקר ורמאות מאן דכר שמיה חלילה באמתחתי ,
אנשים לא ישרים יש בכל תחום ובחסדי השם עלי עבדתי עד היום עם אנשים סרגלים בלבד וכפי שכתבת ,,יש הרבה ישרים,,
אכן צריך להזהר ולבדוק כפי שבודקים בכל חנות שטר של 200 שח,

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי קראקובער » א' דצמבר 17, 2017 2:34 pm

ביליצר כתב:
קראקובער כתב:הסוחרים שמתירים לעצמם לתת לזקנה שלא מבינה כלום גרושים על מכתב של רב מפורסם כיון שאין מחיר קבוע (נכון שאין אונאה למעלה אבל למטה יש ויש) אם מישהו יקרע את המכתב האם גם אז יגידו ככה שהמזיק ישלם גרושים כיון שאין מחיר אמיתי....?!

זה מפליא איך אנשים יר"א שמים מתירים לעצמם לגנוב ככה ורוב סוחרי עתיקות חשודים על זה.


אינני יודע מה סוחרים עושים ובכ"א תדונם יותר לכף זכות כי במושכל ראשון דברי הגיון דברת כמובן אבל שר התורה בחושן משפט בשעתו היה הגאון רב יעקב בלוי זצל והינו כותב בספרו פתחי חושן[הלכות אונאה] לענין עתיקות שאין צורך לומר מה שווי הדבר ומספיק לומר שזה ספר או מכתב ששוה יותר מסתם מכתב או ספר שנמכר בחנויות וכו,

עיין בסוף התשובה ופשוט שכתב ידו של החפץ חיים לדוגמא יש מחיר שוק (לפחות למטה) ואגב, גם את זה על פי רוב לא מספרים שזה שווה יותר.
https://tvunah.org/%D7%93%D7%99%D7%9F-% ... %9C%D7%9E/

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי ביליצר » א' דצמבר 17, 2017 2:41 pm

באדיבות לינקוקו של הרב קראקובר,
אלא דאף שנתבאר דנראה עיקר שלדידן אין בזה דין אונאה, הנה לכתחילה, גם בפתחי חושן שם כתב בזה"ל: ומ"מ נראה שהקונה חפץ שיש לו ערך סמוי, כגון עתיקות וכיו"ב, והמוכר אינו יודע מכך, צריך להודיעו שיש בזה ערך יותר מסתם חפץ כזה בשוק, ולא מבעיא שלכתחילה צריך לעשות כן משום איסור גניבת דעת עכ"פ, אלא שגם בדיעבד נראה שאם לא הודיעו, אף אם נאמר שאין בזה דין אונאה, נראה דהוי כמין אחר, ויכול לבטל המקח מדין מק"ט, ועכ"פ כדין יפות ונמצאו רעות שהמתאנה יכול לבטל המקח. אלא שנראה שא"צ להודיעו בדיוק כמה שוה, או בכמה יכול למכרו, שכל שהודיעו ששוה יותר, הרי"ז כדין יפות ונמצאו יפות מהן, שאין בזה דין ביטול מקח. ע"ש. ובספר נתיב יושר (פי"ג סי"ג) הוסיף עוד דיש לו להודיע ע"כ למוכר ע"פ מ"ש החפץ חיים בליקוטי אמרים (פרק ב) וז"ל: אם יודע הקונה שסחורה זו שחפץ לקנותה נתייקרה והמוכר אינו יודע מזה, צריך הקונה להודיעו שהסחורה נתייקרה בכך וכך. ע"כ. וכתב עוד דנראה שיש בזה גם מצות השבת אבידה. ע"ש. ובלא"ה נראה דאם אכן מודיעו שידע שסחורה זו יקרה יותר, הרי גם לדעת הסוברים שיש בזה אונאה, הרי בכה"ג שפירש לו כן, חשיב כהתנה, ואין אחר תנאו כלום.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי תוכן » א' דצמבר 17, 2017 6:03 pm

ביליצר כתב:אנשים לא ישרים יש בכל תחום ובחסדי השם עלי עבדתי עד היום עם אנשים סרגלים בלבד וכפי שכתבת ,,יש הרבה ישרים,,
אכן צריך להזהר ולבדוק כפי שבודקים בכל חנות שטר של 200 שח,


אנשים לא ישרים יש בכל תחום, אבל יש תחומים מועדים לפורענות, כגון עו"ד, פסיכולוגים, ועתיקות גרוע מכולם. הבדיקות שצריך לעשות זה הרבה יותר מאשר בדיקה של שטר של 200 ש"ח, שאתה מרים אותו לאור ובודק. פה יכול להיות שגנבו חפץ ורק אחרי עשרה אנשים זה מגיע אליך. ונניח שפתאום אתה מגלה שיש לך חפץ שככל הנראה גנוב וכבר שילמת עליו 20,000 דולר, מה אתה הולך לעשות אז? כמעט בכל מוסד ציבורי היו גניבות, לאן מגיעים כל החומר שגנבו? בסופו של דבר זה מגיע לסוחרים...

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » א' דצמבר 17, 2017 6:42 pm

מלכתחילה רוב הסוחרים קונים סחורה כדי למוכרה לצאצאים ובעלי עניין מיוחד , וא"כ אינו סחיטה כלל וכלל

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דיני אונאה בעתיקות

הודעהעל ידי ביליצר » א' דצמבר 17, 2017 7:01 pm

תוכן כתב
אנשים לא ישרים יש בכל תחום, אבל יש תחומים מועדים לפורענות, כגון עו"ד, פסיכולוגים, ועתיקות גרוע מכולם. הבדיקות שצריך לעשות זה הרבה יותר מאשר בדיקה של שטר של 200 ש"ח, שאתה מרים אותו לאור ובודק. פה יכול להיות שגנבו חפץ ורק אחרי עשרה אנשים זה מגיע אליך. ונניח שפתאום אתה מגלה שיש לך חפץ שככל הנראה גנוב וכבר שילמת עליו 20,000 דולר, מה אתה הולך לעשות אז? כמעט בכל מוסד ציבורי היו גניבות, לאן מגיעים כל החומר שגנבו? בסופו של דבר זה מגיע לסוחרים...


בחפץ חלילה שמתברר שהוא גנוב והנגנב מבקשו מחויב הוא לשלם לך את ההוצאות כך תקנת השוק,ב"ה עדיין לא נתקלתי בזה,
אין הגיון לומר שכל ספר פשוט המוצע למכירה טעון בירור מנין מקורו ,
כשתראה חותמת של מוסד מסויים תוכל להדר ולברר אם עשו מכירה אי פעם ,
על כל פנים בדרך כלל מוסדות ישיבות ובתי מדרשות מקימים מה שנאמר וישן מפני חדש תוציאו ,
המשך הנידון אם תרצה יתקיים בפרטי כדי לא להוציא לעז על אנשים כשרים,


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 279 אורחים