עמוד 1 מתוך 2

דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 4:43 pm
על ידי ישא ברכה
רצוני לברר את דעות החכמים בענין גנרטור בשב"ק, הלכך מי שיוכל לכתוב דעות הרבנים זצלל"ה ושליט"א וסיבתם (מעשה שבת, חילול ה' וכו'). וכן איך התיחסו לחיוב זה אם כחיוב גמור או כחומרא חמורה מאוד (ונפק"מ בשעת הדחק).
כי חוץ מכך שהחזו"א סבר שזה חובה גמורה ואין להקל בזה בשום אופן, לא ידוע לי דבר ברור משאר גדו"י.

ונותן התורה והשבת יברך את כל העוזרים והמסייעים ומרבים דעת האמת.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 4:49 pm
על ידי חובב_ספרים

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 6:58 pm
על ידי מבקש תורה
דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 7:02 pm
על ידי עושה חדשות
מבקש תורה כתב:פסול לעדות.

אף לקולא? ר"ל דאם היה עד קיום על קידושין ה"ה מותרת לעלמא? או רק ספק פסול(ומהני להצטרף לס"ס או כל כה"ג)? או לישנא בעלמא נקט לעורר על חומר האיסור?
(ולענ"ד תפוס לשון אחרון. אמנם אני מסתפק על מה שהתפרסם בשם הגרח"ק והגראי"ל וכו' על מחזיק אייפון שהוא פסול לעדות, דאולי אין הכוונה רק למליצה בעלמא, אלא ס"ל דהוי ספק פסול ממש מחמת החשד, כי עי"ז יוצא מחזקת כשרות. וכעין שפרסמו דחשיב 'פרוץ' לענין יחוד. כך נראה לעניות ותום דעתי).

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 7:43 pm
על ידי חובב_ספרים
מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.

אם הוא אמר זה מסתמא היה רק על דרך הגזמה. שהרי אם העושה כן הוא ע"פ רב המתיר, אף אם רב המתיר טועה בעובדות ואין מקום להתירו מ"מ המשתמש הוי אומר מותר שכשר לעדות כמבואר בחו"מ סי' ל"ד סע' ד'. ומעשה שבת אינו אלא איסור דרבנן, ובפסול מדברנן צריך הכרזה כמבואר שם סע' כ"ג.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 8:24 pm
על ידי ישא ברכה
בקונטרס במובא לעיל מובאים רבנים רבים שסבורים שצריך לעשות גנרטור.

איזה רבנים סבורים שאי"ז חיוב מדינא.

האם ידוע לדוגמא דעת הגר"מ פיינשטין?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 8:44 pm
על ידי צולניק
מרנן הגרי"ז והרב מטשעבין וכן הרה"ק ר' אהרן מבעלזא לא חששו לזה כמו החזו"א.
אך כפי המבואר באשכול שם יש מקום לבדוק אם השתנה המציאות לגריעותא.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' דצמבר 13, 2015 8:49 pm
על ידי חובב_ספרים
הגרי"ז לא השתמש בחשמל של חברת חשמל בשבת. וכן נוהגים ההולכים בדרכיו היום. זה ברור.
לפי הנשמע הרב משטעבין סמך על ר' אהרן מבעלזא בחייו, אבל אחר פטירתו הפסיק מלהשתמש בחשמל אולי נשתנה המציאות מאז שהורה ר' אהרן מבעלזא.
בדעת האג"מ עי' או"ח ח"ד סימן סד ד"ה (ד) בארץ, ואו"ח ח"ה סי' מג ד"ה יז. שימוש.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 8:28 pm
על ידי עושה חדשות
חובב_ספרים כתב:אם הוא אמר זה מסתמא היה רק על דרך הגזמה

ע"ע - viewtopic.php?f=17&t=1715&start=40#p63934
ויל"ע האם לחוש לקידושין, כשא' מעידי הקיום הוא מעשן, יש לו אייפון, ואין לו גנרטור.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 9:55 pm
על ידי צונאמי
עושה חדשות כתב:
חובב_ספרים כתב:אם הוא אמר זה מסתמא היה רק על דרך הגזמה

ע"ע - viewtopic.php?f=17&t=1715&start=40#p63934
ויל"ע האם לחוש לקידושין, כשא' מעידי הקיום הוא מעשן, יש לו אייפון, ואין לו גנרטור.

אתה מתכוון לחוש שאינה מקודשת?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 9:57 pm
על ידי יורה_דעות
שמעתי באומרים לי שבקרוב יצא קונטרס של הרב שילה תלמיד של הרב ברנדייס מרכסים, לבאר דעת רבו שמעיקר הדין מותר להשתמש בחשמל בשבת

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 10:02 pm
על ידי סעדיה
מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.


האם תלמידיו חוששין לדבריו?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 10:17 pm
על ידי יורה_דעות
אם כך היה הדבר צריך לפתוח את רוב התיקים ברבנות ובבתי הדין מחדש, כי לפני ארבעים שנה היו בכל א"י כולה גנרטורים ספורים בלבד.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 10:18 pm
על ידי ישא ברכה
אין ספק שאין כוונתו על השוגגין, ובוודאי כל מי שחושב שיש רבנים שמתירים זאת הרי הוא בכלל השוגגין. (שהרי מקסימום טעותו היא בכך שאף אחד לא יכול לחלוק על החזו"א..)

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 10:27 pm
על ידי שער כותש
יורה_דעות כתב:שמעתי באומרים לי שבקרוב יצא קונטרס של הרב שילה תלמיד של הרב ברנדייס מרכסים, לבאר דעת רבו שמעיקר הדין מותר להשתמש בחשמל בשבת


ואני שמעתי בלחישה, איש מפי מגיד, שדעתו האמיתית של הרב שקד מכפר דרום שטעם האוסרים אינו מחוור, כך לדברי תלמיד תלמידו הרב צור ממעלות תרשיחא

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 10:52 pm
על ידי נוטר הכרמים
יורה_דעות כתב:אם כך היה הדבר צריך לפתוח את רוב התיקים ברבנות ובבתי הדין מחדש, כי לפני ארבעים שנה היו בכל א"י כולה גנרטורים ספורים בלבד.

בדומה לזה מובא בשמו בספר 'ולבנימין אמר' לגבי כשרות סת"ם ע"י מי ש'מחלל שבת' בהשתמשות בחשמל רח"ל, וכמדומה הובאו בעבר.

הרב יורה דעות, מסתמא לא ניחא לך עם הענין, ואולי יש להקיש מכך גם על שאר הפסקים המצוטטים בשמו בהל' פסולי עדות ופסולי מנין....

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 11:25 pm
על ידי סעדיה
נוטר הכרמים כתב:
יורה_דעות כתב:אם כך היה הדבר צריך לפתוח את רוב התיקים ברבנות ובבתי הדין מחדש, כי לפני ארבעים שנה היו בכל א"י כולה גנרטורים ספורים בלבד.

בדומה לזה מובא בשמו בספר 'ולבנימין אמר' לגבי כשרות סת"ם ע"י מי ש'מחלל שבת' בהשתמשות בחשמל רח"ל, וכמדומה הובאו בעבר.


ר"ל שכל ס"ת שאחת מאותיותיה נכתבה ע"י מי שמשתמש בחשמל פסולה??

מימי לא שמעתי מי שמקפיד על כך.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 11:58 pm
על ידי ש. ספראי
מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.


יש לי כמה מכתבים ממרן הגר"ח שליט"א בעניני גנרטור ושימוש בחשמל בשב"ק ומעודי לא שמעתי ולא קראתי שהוא פוסל לצרף למנין, להעלות לתורה או לפסול לעדות.

האם יש לכבודו מקור וסימוכין לדברים אלו בשם הגרח"ק?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 12:05 am
על ידי צונאמי
ש. ספראי כתב:
מבקש תורה כתב:דעת מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
שמי שמשתמש בחשמל בשבת אין לעלותו לתורה ולצרפו למניין ופסול לעדות.


יש לי כמה מכתבים ממרן הגר"ח שליט"א בעניני גנרטור ושימוש בחשמל בשב"ק ומעודי לא שמעתי ולא קראתי שהוא פוסל לצרף למנין, להעלות לתורה או לפסול לעדות.

האם יש לכבודו מקור וסימוכין לדברים אלו בשם הגרח"ק?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 12:16 am
על ידי ש. ספראי
טוב, אם קבלה היא, נקבל.
ואם לדין יש תשובה.
שמעתי ממו"ר הגר"ח קניבסקי שליט"א שאין איסור של לפני עיוור בהושטת דבר שהמשנה ברורה אסרו, כאשר הערוה"ש התירו (וכן רבנים אחרים), ואמר לי הגר"ח: "אפילו שבשמים נפסק כמו המשנה ברורה, אבל יש לו דעה לסמוך עליה"...

ולכן קשה לומר שיהודי שסומך על דעות חשובות שמותר להשתמש בחשמל בשבת, משום היתר החולים וכו', כנודע, נחשב פסול לעדות.

ואולי סבור מרן שליט"א שהכרעת החזו"א בענין היא ללא עוררין, וצע"ג לענ"ד.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 1:42 pm
על ידי יורה_דעות
שער כותש כתב:
יורה_דעות כתב:שמעתי באומרים לי שבקרוב יצא קונטרס של הרב שילה תלמיד של הרב ברנדייס מרכסים, לבאר דעת רבו שמעיקר הדין מותר להשתמש בחשמל בשבת


ואני שמעתי בלחישה, איש מפי מגיד, שדעתו האמיתית של הרב שקד מכפר דרום שטעם האוסרים אינו מחוור, כך לדברי תלמיד תלמידו הרב צור ממעלות תרשיחא


הרב הכותש, אי שם בחו"ל, מעבר ללדרמן, קיימים עוד תלמידי חכמים. וכמה שזה נשמע מצחיק ומגוחך (שיש עוד ת"ח בחו"ל הנ"ל), איכא קלא דלא פסיק שזה נכון.
הגר"י ברנדייס הנ"ל הוא פוסק בעל שיעור קומה מופלג, ואם זה עוזר, הוא אב"ד מטעם הגרנ"ק.
הוא באמת הולך בדרך עצמאית, ולכן יש לו מתנגדים חריפים (ואם לא שהיה ב'עיר החכמים' רכסים, בודאי היה נושא לפולמוסים), אבל מבין בתרי תגובתך נר' שכלל לא שמעת שמעו מעולם, ולכן כ"כ מצחיק אותך שמעבר להרי החושך עזרא ונחמיה, והסמבטיון דבורה הנביאה הזורק פשקוילים ששה ימים בשבוע - ובשבת קורא אותם, יש רבנים...
אגב, דבריו אינם משוללים כפי הנראה. נמתין להוצאת הקונדרוס ונחזי.
---
סתם כך לענין פסול עדות, כל שמורה היתר אין פסול לעדות כנודע, ואין זה סותר לאמירה שפסול לעדות, כי אטו משום שמורה היתר לא נאמר האמת שצריך ללמדו שעוון זה פוסלו, ושלא יורה היתר? להחזו"א הוא איסור חילול ה', ואיסור זה פוסלו לעדות אי לאו דמורי התירא. וגם איסור לשון הרע פוסלו לעדות, אלא שמחמת שמורים היתר אין פוסלים בפועל, אבל בודאי האמת שפסול.
(ומה שאומרים שמוריד אנשים מעדות בחופה, קשה להאמין שעל גנרטור יוריד, אף שצריכים להורות את הפסול לרבים –שהרי יש פסולים שרק ע"י הכרזה נפסל, ובודאי מצוה להכריז עליו-, לא מסתבר שיעשה כן ע"י שמבייש אדם כ"כ. אחרי שסומך על רבנים אחרים גם אם לד' הגרח"ק דעתם משוללת לגמרי. אבל על מכשיר לא כשר בודאי יש להורידו גם מעדות בחופה, שאם יעיד על "וציוונו על העריות" הוי כדובר שקרים, והחשוד על העריות פסול לעדות אשה).
וע"ע בקונטרס של ר' זעפרני שמבאר מ"ט בטלפון לא כשר נפסל לעדות, משום פריצות ו'לא תקרבו', ואף שבלא מעשה אינו נפסל, י"ל שההקשה על המקלדת הויא מעשה...
אמנם לענ"ד הגרח"ק צודק, דחזקה על עניני פריצות דכאש בנעורת וכו', וממילא מי שבכיסו תמיד מכשיר שאינו כשר (ששונה ממחשב גדול כנודע), חזקה שמכור להנ"ל, וגרוע טובא ממשחק בקוביא, והסומך על עדותו של זה אינו אלא פתי (והעדות הראשונה שלו היא: לא נכשלתי... ואפילו אם היה כן "עוצם עיניו מראות ברע רשע", ואם לא נכשל עדיין, הרי עומד להיכשל כל רגע. ועי' אחיעזר ג' כה' שאם ידוע לכל שעובר עבירה חשיב כאילו העידו עליו). ואמנם חכמים לא מנו אלא מי שאינו מן הישוב, ולא דברו על תרבות אנשים חטאים שגם החוטא תמיד נחשב מן הישוב (אף שלפני כמה עשרות שנים אדם כזה שמכור לפריצות, היה נחשב גם אצל חילוניים כאינו מן הישוב, ונפסל לעדות גם אצלם). אבל עדיין חשיב כהעידו עליו וכמעיד על עצמו שנכשל תמיד. ועכ"פ כשדנים בזה אין הנדון על מי שמחזיק "מכשיר שהרב סילמן לא אישר", אלא על מי ש"מכור לפריצות באינטרנט", האם כשר לעדות, האם מותר לשהות בד' אמותיו, האם אפשר לסמוך עליו במשהו, וכדו'.
(אגב, פעם דיברתי עם איזה 'רב' מטעם במקום כל שהוא, שלא ידעתי שהוא מחזיק בטלפון פרוץ, לצרכי עיסוקיו וזיכוי הרבים וכו' וכו', ושחתי לו דרך אגב, שאין שום ספק שהרגיל במכשיר זה מכור לפריצות בשלב כזה או אחר, ונעשו פניו ככרום. ורק אז הבנתי שהתבייש מאד, כי אמרתי מקצת שבחו בפניו, מבלי לדעת...)

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 8:46 pm
על ידי שער כותש
יורה_דעות כתב:
שער כותש כתב:
יורה_דעות כתב:שמעתי באומרים לי שבקרוב יצא קונטרס של הרב שילה תלמיד של הרב ברנדייס מרכסים, לבאר דעת רבו שמעיקר הדין מותר להשתמש בחשמל בשבת


ואני שמעתי בלחישה, איש מפי מגיד, שדעתו האמיתית של הרב שקד מכפר דרום שטעם האוסרים אינו מחוור, כך לדברי תלמיד תלמידו הרב צור ממעלות תרשיחא


הרב הכותש, אי שם בחו"ל, מעבר ללדרמן, קיימים עוד תלמידי חכמים. וכמה שזה נשמע מצחיק ומגוחך (שיש עוד ת"ח בחו"ל הנ"ל), איכא קלא דלא פסיק שזה נכון.
הגר"י ברנדייס הנ"ל הוא פוסק בעל שיעור קומה מופלג, ואם זה עוזר, הוא אב"ד מטעם הגרנ"ק.
הוא באמת הולך בדרך עצמאית, ולכן יש לו מתנגדים חריפים (ואם לא שהיה ב'עיר החכמים' רכסים, בודאי היה נושא לפולמוסים), אבל מבין בתרי תגובתך נר' שכלל לא שמעת שמעו מעולם, ולכן כ"כ מצחיק אותך שמעבר להרי החושך עזרא ונחמיה, והסמבטיון דבורה הנביאה הזורק פשקוילים ששה ימים בשבוע - ובשבת קורא אותם, יש רבנים...
אגב, דבריו אינם משוללים כפי הנראה. נמתין להוצאת הקונדרוס ונחזי.
---
סתם כך לענין פסול עדות, כל שמורה היתר אין פסול לעדות כנודע, ואין זה סותר לאמירה שפסול לעדות, כי אטו משום שמורה היתר לא נאמר האמת שצריך ללמדו שעוון זה פוסלו, ושלא יורה היתר? להחזו"א הוא איסור חילול ה', ואיסור זה פוסלו לעדות אי לאו דמורי התירא. וגם איסור לשון הרע פוסלו לעדות, אלא שמחמת שמורים היתר אין פוסלים בפועל, אבל בודאי האמת שפסול.
(ומה שאומרים שמוריד אנשים מעדות בחופה, קשה להאמין שעל גנרטור יוריד, אף שצריכים להורות את הפסול לרבים –שהרי יש פסולים שרק ע"י הכרזה נפסל, ובודאי מצוה להכריז עליו-, לא מסתבר שיעשה כן ע"י שמבייש אדם כ"כ. אחרי שסומך על רבנים אחרים גם אם לד' הגרח"ק דעתם משוללת לגמרי. אבל על מכשיר לא כשר בודאי יש להורידו גם מעדות בחופה, שאם יעיד על "וציוונו על העריות" הוי כדובר שקרים, והחשוד על העריות פסול לעדות אשה).
וע"ע בקונטרס של ר' זעפרני שמבאר מ"ט בטלפון לא כשר נפסל לעדות, משום פריצות ו'לא תקרבו', ואף שבלא מעשה אינו נפסל, י"ל שההקשה על המקלדת הויא מעשה...
אמנם לענ"ד הגרח"ק צודק, דחזקה על עניני פריצות דכאש בנעורת וכו', וממילא מי שבכיסו תמיד מכשיר שאינו כשר (ששונה ממחשב גדול כנודע), חזקה שמכור להנ"ל, וגרוע טובא ממשחק בקוביא, והסומך על עדותו של זה אינו אלא פתי (והעדות הראשונה שלו היא: לא נכשלתי... ואפילו אם היה כן "עוצם עיניו מראות ברע רשע", ואם לא נכשל עדיין, הרי עומד להיכשל כל רגע. ועי' אחיעזר ג' כה' שאם ידוע לכל שעובר עבירה חשיב כאילו העידו עליו). ואמנם חכמים לא מנו אלא מי שאינו מן הישוב, ולא דברו על תרבות אנשים חטאים שגם החוטא תמיד נחשב מן הישוב (אף שלפני כמה עשרות שנים אדם כזה שמכור לפריצות, היה נחשב גם אצל חילוניים כאינו מן הישוב, ונפסל לעדות גם אצלם). אבל עדיין חשיב כהעידו עליו וכמעיד על עצמו שנכשל תמיד. ועכ"פ כשדנים בזה אין הנדון על מי שמחזיק "מכשיר שהרב סילמן לא אישר", אלא על מי ש"מכור לפריצות באינטרנט", האם כשר לעדות, האם מותר לשהות בד' אמותיו, האם אפשר לסמוך עליו במשהו, וכדו'.
(אגב, פעם דיברתי עם איזה 'רב' מטעם במקום כל שהוא, שלא ידעתי שהוא מחזיק בטלפון פרוץ, לצרכי עיסוקיו וזיכוי הרבים וכו' וכו', ושחתי לו דרך אגב, שאין שום ספק שהרגיל במכשיר זה מכור לפריצות בשלב כזה או אחר, ונעשו פניו ככרום. ורק אז הבנתי שהתבייש מאד, כי אמרתי מקצת שבחו בפניו, מבלי לדעת...)

הרב היורה, אי שם מעבר לתלמידי החזו"א, בנוסף לקדוש ר' יעקב ישראל ותלמידו, מלבד ר' משה ב' וסייעתו, ישנם ת"ח מופלגים, בכפר דרום החרב ובמעלות תרשיחא הנבנית, עד כמה שזה נשמע וגו'.
או אם תרצה, נר' שלא רק לכפור באסקימואים ומושבם הוא מינות גמורה כנודע מהרה"ק הנ"ל, אלא אף להכחיש מציאות חכמי ערי השדה אלה וכיו"ב.
ולדינא כבר מקובלנו מפי החזו"א, שמי שיש ברשותו מכשיר טלוויזיה אינו מציל מיחוד. ואין בין זה לבין מכשיר לא כשר ולא כלום.
והחולק על זה, אינו אלא מי שמחזיק אחד מן המכשירים הנ"ל ויכול להעיד על המוחש. ואז (אין) שומעין דבריו.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 8:50 pm
על ידי יורה_דעות
השבתני על הבדיחות, כעת נשאר רק החלק הרציני.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 9:10 pm
על ידי ישא ברכה
אמנם הרב הגאון הנ"ל שליט"א אינו מפורסם, ותלמידו הרב שילה מפורסם יותר בכמה קונטרסים שהוציא. ובוודאי תלמידיו רשאים לעשות כדעתו.

אבל שאלתי (שפתחה את האשכול) היתה על האיש הפשוט שבכלל ישראל, שמעשיו הם עפ"י רוב חכמי ישראל, או החכמים הגדולים בחכמה, או במקום מחלו' בדאוריתא להחמיר ובדרבנן להקל. ולהמון העם במקום מחלו' הגאון הנ"ל עם החזו"א ברור שחייבים לנהוג כהחזו"א שהוא גדול בחכמה.

ולכן בענין הגנרטור חפצתי לדעת. האם לפי החזו"א זהו איסור מוחלט של חילול ה' (כי הרגשת הלב של הרבה בנ"א, שכשאומרים חילול ה' זהו משל ולא האיסור המבואר בש"ס ופוסקים). ולכאו' אם זהו איסור חילול ה' הרי"ז נידון בחמורות הרבה יותר ממעשה שבת. (ולכן אינני יודע למה מעשה שבת יותר מזיז לאנשים מחילול ה', אלא ע"כ שהם בטוחים שהחזו"א לא התכוין.. וכו' ולכאו' זהו מחשבת שטות).

ב' האם יש חולק ומיהו. ברמה שנוכל לראות אם יש חכם שאפשר להיסמך עליו. כמו ר' משה פיינשטין לדוגמא.

(ת"ח אחד אמר לי, שכל הת"ח שבדור לא הזדעזו מהחילול ה' שהחזו"א ראה בחשמל. ורק מפני גדולת החזו"א לא אמרו דבר, ובפרט בנושא עדין ורגיש כחילול ה' יראו מלהביע דעתם דלא כדבריו.
ובענין מעשה שבת יש מקום להקל מכמה טעמים).

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 10:02 pm
על ידי יורה_דעות
אין הרבה שכתבו במפורש לדון לא כהחזו"א, בשם הגרשז"א כתבו כמה דברים
אבל יתכן וכך מדומני שיש כמה וכמה אנשים גדולים שנהגו בפועל לא כהחזו"א, דהיינו שהיו במקומות שיש חשמל בשבת ונהנו ממנו
וככל שנלך יותר לאחור יותר היו משתמשים אז בחשמל, וגם מגדולי וזקני הדור
(וסיפר לי מו"ז הגרא"פ גילרנטר זצוק"ל, שהשבת שבע ברכות שלו נעשתה ביחד עם השבת שבע ברכות ר' בינוש פינקל בישיבת לומז'א פ"ת, והרבה מגדולי הדור ת"ח וראשי ישיבות השתתפו בשמחה זו והיו שם בשבת, וביניהם החזו"א. אבל באמצע הסעודה התברר לחזו"א שהחשמל אינו ע"י גנרטור, כפי שחשב, או שלא אמרו לו את האמת, וכעס מאד והאדימו פניו, והסתגר בחדר צדדי חשוך, ואמר את משפטו המפורסם "אצלכם חושך ואצלי אור". ועתה נדמיין נא בזמננו, החזו"א כועס ומדבר בנזיפה, עוזב את המקום, וכל הרבנים יושבים וממשיכים לשיר לדרוש ולהתכבד וכו'.....)
ואולי אפשר לומר בהכללה שדעת החזו"א שהדבר איסור גמור מן התורה לא התקבלה לא אצל גדולי הפוסקים ולא אצל המון העם
וגם אם כמעט אף אחד לא רצה ולא טרח לכתוב זאת במפורש, כי ברור שודאי עדיף שלא להשתמש בחילול שבת
מ"מ קול המון כקול שדי שלא מתיחסים לזה כאיסור גמור, עד לפני כמה שנים המים בבני ברק היו ע"י חברת חשמל, כמה מהת"ח, מוצי"ם, ראשי ישיבות, חסידים ואנשי מעשה, נמנעו מלהשתמש במים בשבת? ואמנם אצל תלמידי החזו"א לא מתייחסים לזה כמשפיע על ההלכה, אבל בסה"כ נראה שרוב עולם התורה ובכללו כל מי שאנו שואלים אותם שאלות (מלבד הגרח"ק וחבריו) כך מתייחס לזה, כחומרא ולא כאיסור גמור.
(וגם נראה שהיחס הוא שאין לאדם להיסמך על זה מראש ולתכנן שבתו ע"י חברת חשמל, שזה עיקר החילול ה', אלא מכין לעצמו גנרטור, אבל אינו נמנע מלהשתמש באקראי. שכיון שלא עושים בשבילו יש כאן פחות חילול ה').

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 10:13 pm
על ידי מפתח וחותם
תמהני אם י"ל דמה שכתב החזו"א שהוא חילול השם אינו אלא לפי מה שהיה בזמנו שהוכרחו לעשות מלאכות בשבת כדי שיהיה חשמל בשבת (אך בזה יש היתרים אחרים של חולים וכדו' ואכמ"ל) אבל כיום שהמשתמש מצידו לא אכפת לו שלא יגעו בכלום מכניסת שבת ועד ליציאתה ורק הם עושים מלאכות כדי לחסוך לעצמם כסף. אפשר דלא שייך בזה כ"כ חילול השם.

אמנם איני יודע אם באמת היה כן בזמן החזו"א וצ"ע.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 10:28 pm
על ידי אב בבינה
להרב ישא ברכה,
כפי מה ששמעתי כמעט אין אחד שמתיר החשמל שאינו חולק על המציאות באיזה מלאכות נעשה כו', כלומר בקל ניתן למצוא בכמה ספרם שהדבר מותר כיון שהכל נעשה מאליו [ואפי' בספר בירור הלכה לרב דוד יוסף על סימן שי"ח שיצ"ל לפני חצי שנה עדיין חושב שהכל אוטומטי, ולפלא] כו', אבל למיטב ידיעתי היחיד שמודה שיש מלאכות גמורות שנעשה כל שבת ושבת ועדיין מתיר הדבר הוא הרב יצחק יוסף, שכתב בקו' תחומין לפני כמה חדשים מאמר ארוך בזה, והוא מתיר את הדבר בדיעבד , ואין המאמר תח"י כעת.
עוד היה אשכל אחרת שהיה שם קונטרס להתיר הדבר דיעבד אמנם לענ"ד כל דבריו היו דחוקים מאוד.
מאידך דעת שרוב גדולי ישראל מבואר בקונ' שהובא לעיל.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ה' דצמבר 17, 2015 2:43 am
על ידי שומר הלשון
דעת הגריש בענין בקובץ
דעת הגרח קניבסקי כדרכו מאד החלטית מצורף סיפור על הגרח שמסביר את דרכו דבקות בתורה באופן מוחלט מביא לדבקות בדרך

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:43 pm
על ידי מאור עינים
כולהו רבוותא דנו או מצד מעשה שבת או מצד חילול שבת,
ויש לעורר מטעם אחר ובהקדם יש לדון מי שמרים את ה"פיוז'" בלוח החשמל בביתו, ועי"ז נדלק הרבה נורות וכדו' בביתו, אי חדא איסורא הוא,, או דעובר על כאו"א, ו
אם נאמר כצד השני נמצא דהמשאיר חשמל פתוח בביתו הרי הוא מכשיל לעובד בחברת חשמל בעוד איסור, וזהו שייך גם אם אינו נמצא בביתו, ולא נהנה כלל מזה,
עוד רציתי לעורר על זה שרובא דאינשי שאינם בביתם לא מעבירים החשמל לגנרטור, אף שנהנים שעי"ז המקרר וכדו' דולק וצ"ע

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:51 pm
על ידי מודיעין
האם יש בנותן טעם לומר שאפשר לחלק את התאורה ו המזגן לענין הגנרטור?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 3:07 pm
על ידי אנושי
מודיעין כתב:האם יש בנותן טעם לומר שאפשר לחלק את התאורה ו המזגן לענין הגנרטור?

יש
משום שבלי התאורה אי אפשר ובלי המזגן אפשר ועובדא ידענא בא' שהתיר לו הגרי"ש זצ"ל בדוחק ולאור נסיבות מסוימות להשתמש אך ורק במזגן על חשמל

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 3:36 pm
על ידי פרנקל תאומים
דומני שהחסידים רובם ככולם משתמשים בשבת בחשמל רגיל, הלא כן?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 4:37 pm
על ידי גימפעל
פרנקל תאומים כתב:דומני שהחסידים רובם ככולם משתמשים בשבת בחשמל רגיל, הלא כן?

לא הבנתי את ההכללה של חסידים,
סאטמאר היה הבית כנסת הראשון בירושלים עם גנרטור, וכמדומני שבתולדות אהרן וגרורותיה יש גם גנרטור.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 4:42 pm
על ידי שלמה בן חיים
אנושי כתב:
מודיעין כתב:האם יש בנותן טעם לומר שאפשר לחלק את התאורה ו המזגן לענין הגנרטור?

יש
משום שבלי התאורה אי אפשר ובלי המזגן אפשר ועובדא ידענא בא' שהתיר לו הגרי"ש זצ"ל בדוחק ולאור נסיבות מסוימות להשתמש אך ורק במזגן על חשמל

זה שיש חילוק בין מזגן לתאורה שבלי תאורה אי אפשר ובלי מזגן אפשר כולם יודעים, זה אמנם חילוק השאלה אם החילוק מחלק? היכן מצינו חילוק כזה בדין הנאה ממעשה שבת, שהנאה שאי אפשר בלעדיה אסורה והנאה נוספת שאפשר בלעדיה מותרת? לענ"ד אין מקור לדין זה וודאי שאין לחילוק זה שורש בדין.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 4:56 pm
על ידי לעומקו של דבר
גימפעל כתב:
פרנקל תאומים כתב:דומני שהחסידים רובם ככולם משתמשים בשבת בחשמל רגיל, הלא כן?

לא הבנתי את ההכללה של חסידים,
סאטמאר היה הבית כנסת הראשון בירושלים עם גנרטור, וכמדומני שבתולדות אהרן וגרורותיה יש גם גנרטור.

אכן, בחוגי הקנאים יש גנרטור גם בחוגי החסידים.

בויז'ניץ יש בבתי הכנסת. ולפי בקשת החזו"א וכידוע.

אבל מהיוצאים מהכלל א"א לבטל את הכלל.

למה באמת?
אולי מפני שמהר"א מבעלז לא השתמש בגנרטור. וכן הטשעבינער רב לפחות בתחילה. (ועל דעתו נכתב באשכול על שמו באריכות).

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:01 pm
על ידי תבא
מענין לענין:
אני מחפש חוברת שי"ל לפני כ10 שנים, שהמחבר מעורר על כך שפעם היו מתפרסמות דעות שונות מגדולי הפוסקים,
וכיום אסור להגיד אחרת ממה ש'מקובל ונהוג'.
וכמדומני שהביא כדוגמא את דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בענין מעליות שבת, שבשנים האחרונות לא העיזו לפרסמה כידוע.
או מי שחולק על ההנחה שחשמל בשבת דאורייתא.
האם מישהו יודע על מה מדובר?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:03 pm
על ידי לעומקו של דבר
שפעם היו מתפרסמות דעות שונות מגדולי הפוסקים

אל תהיה סגור על זה במאה אחוז...

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:04 pm
על ידי אב בבינה
שלמה בן חיים כתב:
אנושי כתב:
מודיעין כתב:האם יש בנותן טעם לומר שאפשר לחלק את התאורה ו המזגן לענין הגנרטור?

יש
משום שבלי התאורה אי אפשר ובלי המזגן אפשר ועובדא ידענא בא' שהתיר לו הגרי"ש זצ"ל בדוחק ולאור נסיבות מסוימות להשתמש אך ורק במזגן על חשמל

זה שיש חילוק בין מזגן לתאורה שבלי תאורה אי אפשר ובלי מזגן אפשר כולם יודעים, זה אמנם חילוק השאלה אם החילוק מחלק? היכן מצינו חילוק כזה בדין הנאה ממעשה שבת, שהנאה שאי אפשר בלעדיה אסורה והנאה נוספת שאפשר בלעדיה מותרת? לענ"ד אין מקור לדין זה וודאי שאין לחילוק זה שורש בדין.

אם הסוגיא משום הנאה [ולא לפני עיור וחילול השם וכדו'] בבית הכנסת אז יש חילוק משום סוגיא דאי אפשר ולא קאמכוון. ואף שיש לדון טובא שהנאה של מזגן הוא פסיק רישא, מ"מ יש שיטת הר"ן שמתיר פסי"ר בהנאה, ושיטת התוס' שמתיר פסי"ר באיסור דרבנן.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:08 pm
על ידי אב בבינה
תבא כתב:מענין לענין:
אני מחפש חוברת שי"ל לפני כ10 שנים, שהמחבר מעורר על כך שפעם היו מתפרסמות דעות שונות מגדולי הפוסקים,
וכיום אסור להגיד אחרת ממה ש'מקובל ונהוג'.
וכמדומני שהביא כדוגמא את דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בענין מעליות שבת, שבשנים האחרונות לא העיזו לפרסמה כידוע.
או מי שחולק על ההנחה שחשמל בשבת דאורייתא.
האם מישהו יודע על מה מדובר?

מה זה קשור לחשמל בשבת, הלא טענת האוסרים היא א- שכמעט אין אחד שהתיר את הדבר לכתחילה [כמו שידוע שהגרש"ז כ' שהוא אש זרה כו' על אף שהתיר] ב - שהמציאות שעליה סמכו המתירים [שהוא אוטמטי, או שיש גוים] אינו אמת.
האם ידוע על פוסק אחד היום שמודה שהמציאות הוא שיש מלאכות שנעשה בשבת ע"י ישראלים, ואעפ"כ סובר שאין ענין להקפיד?

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:09 pm
על ידי גימפעל
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:
פרנקל תאומים כתב:דומני שהחסידים רובם ככולם משתמשים בשבת בחשמל רגיל, הלא כן?

לא הבנתי את ההכללה של חסידים,
סאטמאר היה הבית כנסת הראשון בירושלים עם גנרטור, וכמדומני שבתולדות אהרן וגרורותיה יש גם גנרטור.

אכן, בחוגי הקנאים יש גנרטור גם בחוגי החסידים.

בויז'ניץ יש בבתי הכנסת. ולפי בקשת החזו"א וכידוע.

אבל מהיוצאים מהכלל א"א לבטל את הכלל.

למה באמת?
אולי מפני שמהר"א מבעלז לא השתמש בגנרטור. וכן הטשעבינער רב לפחות בתחילה. (ועל דעתו נכתב באשכול על שמו באריכות).

לא הבנתי את כל הפלפול, אך אין מקום להכללות של חסידים ומתנגדים בנושא הזה.