עמוד 1 מתוך 1

אחיזת מפתח הוי מעשה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 5:58 am
על ידי דוב גרין
כתב הרמב"ם הל' ע"ז פי"א:
י. החובר עצמו שאחז בידו כלום, או שעשה מעשה עם דיבורו, אפילו הראה באצבעו--הרי זה לוקה, שנאמר "לא יימצא בך . . . וחובר, חבר" (דברים יח,י-יא).

יא. אבל אם אמר דברים בלבד, ולא הניד לא אצבע ולא ראש, ולא היה בידו כלום, וכן אדם שאמר עליו החובר אותן הקולות, והוא יושב לפניו ומדמה שיש לו בזה הנאה--מכין אותו מכת מרדות, מפני שנשתתף בסכלות החובר.

וצ"ב אמאי אחיזת דבר הוי מעשה בלי שום הזזה. וראה פרישה סי' קע"ט ס"ק ט"ו.

Re: אחיזת מפתח הוי מעשה

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 7:35 pm
על ידי פלתי
איפה כתוב ברמב"ם שאחיזת דבר הוי מעשה. אדרבה משמע שאינו מעשה, רק שגם אחיזת דבר בידו מועיל כמו מעשה.

Re: אחיזת מפתח הוי מעשה

פורסם: ה' מאי 25, 2023 7:26 pm
על ידי דוב גרין
ראיתי בחנויות ספר "מעשה נמשך" כל כולו מוקדש לשאלה זו. ספר מאוד ייחודי ומקורי.
אך לפו"ר לא מצאתי שיביא דוגמא הנ"ל מהל' ע"ז.

Re: אחיזת מפתח הוי מעשה

פורסם: ג' מאי 30, 2023 7:43 am
על ידי HaimL
דוב גרין כתב:כתב הרמב"ם הל' ע"ז פי"א:
וצ"ב אמאי אחיזת דבר הוי מעשה בלי שום הזזה. וראה פרישה סי' קע"ט ס"ק ט"ו.

לדעתי, מפני שא"א במציאות שיאחז אדם דבר בידו, ולא ינידנו.