מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

עם נבל ולא חכם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 8049
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

עם נבל ולא חכם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 03, 2016 1:38 am

ציטוט משיחת הגר"מ שפירא לאחרונה -
נקדים עוד נקודה. בשם הגר"א כתוב בקול אליהו, [וזה מובא מאנשים ששמעו מפיו, בספרים מדורו של הגר"א בעצמו] על הפסוק: "הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם", כתוב על זה בתרגום: עמא דקבילו אורייתא ולא חכימו. "עם נבל", היינו עם שקיבל תורה. לגר"א היה קשה מאד מאד, איך מתרגמים כך את הפסוק. "עם נבל" זה עמא דקבילו אורייתא? איך זה ייתכן? איזה דבר נבלה – חלילה וחס – יש ב'קבילו אורייתא'. כתוב בשם הגר"א שזאת טענה, מדוע אברהם אבינו יכול היה לעמוד לבד ולהגיע לכל התורה כולה. למה אתם הייתם צריכים את מעמד הר סיני, כדי לקבל תורה. למה אתם לא כמו אביכם אברהם, וגם יצחק ויעקב, שהם לא היו צריכים את 'מעמד הר סיני', כדי לקבל את התורה. "נבל" זה כמו "ציץ נובל". דבר שניתק ממקור החיים. "עם נבל", היינו עם שניתק את עצמו ממקור החיים. אם הייתם מחוברים למקור החיים, לא הייתם צריכים את מעמד קבלת התורה. זאת הטענה. חז"ל שואלים מהיכן למד אברהם אבינו תורה. התירוץ הידוע זה שנעשו לו שתי כליותיו כשני רבנים ומהם למד תורה. זה לא התירוץ האחרון. התשובה האחרונה זה שמעצמו למד תורה. וכו' וכו'. כשבאים בטענה אל כלל ישראל ואומרים להם: "עם נבל ולא חכם", עומק הדברים זה: למה הייתם צריכים את מעמד הר סיני, כדי להגיע לאותו "מעצמו למד תורה". אברהם אבינו עשה את זה, בלי מעמד הר סיני, ואילו אתם הייתם צריכים את מעמד הר סיני, כדי שהוא יתן בכם את אותו 'עצמו' - שממנו יוצא ההכרח להתחבר לתורה.

כך מופיע בקול אליהו פ' האזינו. (וזה לכאו' חידוש בפשט, כי בפשטות אפשר לומר דהכוונה היא "למרות" שקיבלו תורה לא חכמו ולכן קרי להו עם נבל).

האם יש עוד מקורות לטענה הזו למה הייתם צריכים לקבל תורה ולא הישגתם אותה לבד? והאם זה מחייב שגם היום יש ענין להשיג כל דבר מעצמו ולא רק דרך הר סיני?

מבני עליה
הודעות: 110
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: עם נבל ולא חכם

הודעהעל ידי מבני עליה » ד' פברואר 03, 2016 2:13 am

להעיר משלהי החולץ מפני מה גרים בזמן הזה מעונין ויסורין באין עליהן אחרים אומרים מפני ששהו עצמם להכנס תחת כנפי השכינה.

גם זו לטובה
הודעות: 2337
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: עם נבל ולא חכם

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' פברואר 03, 2016 2:43 am

עושה חדשות כתב:ציטוט משיחת הגר"מ שפירא לאחרונה -
נקדים עוד נקודה. בשם הגר"א כתוב בקול אליהו, [וזה מובא מאנשים ששמעו מפיו, בספרים מדורו של הגר"א בעצמו] על הפסוק: "הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם", כתוב על זה בתרגום: עמא דקבילו אורייתא ולא חכימו. "עם נבל", היינו עם שקיבל תורה. לגר"א היה קשה מאד מאד, איך מתרגמים כך את הפסוק. "עם נבל" זה עמא דקבילו אורייתא? איך זה ייתכן? איזה דבר נבלה – חלילה וחס – יש ב'קבילו אורייתא'. כתוב בשם הגר"א שזאת טענה, מדוע אברהם אבינו יכול היה לעמוד לבד ולהגיע לכל התורה כולה. למה אתם הייתם צריכים את מעמד הר סיני, כדי לקבל תורה. למה אתם לא כמו אביכם אברהם, וגם יצחק ויעקב, שהם לא היו צריכים את 'מעמד הר סיני', כדי לקבל את התורה. "נבל" זה כמו "ציץ נובל". דבר שניתק ממקור החיים. "עם נבל", היינו עם שניתק את עצמו ממקור החיים. אם הייתם מחוברים למקור החיים, לא הייתם צריכים את מעמד קבלת התורה. זאת הטענה. חז"ל שואלים מהיכן למד אברהם אבינו תורה. התירוץ הידוע זה שנעשו לו שתי כליותיו כשני רבנים ומהם למד תורה. זה לא התירוץ האחרון. התשובה האחרונה זה שמעצמו למד תורה. וכו' וכו'. כשבאים בטענה אל כלל ישראל ואומרים להם: "עם נבל ולא חכם", עומק הדברים זה: למה הייתם צריכים את מעמד הר סיני, כדי להגיע לאותו "מעצמו למד תורה". אברהם אבינו עשה את זה, בלי מעמד הר סיני, ואילו אתם הייתם צריכים את מעמד הר סיני, כדי שהוא יתן בכם את אותו 'עצמו' - שממנו יוצא ההכרח להתחבר לתורה.

כך מופיע בקול אליהו פ' האזינו. (וזה לכאו' חידוש בפשט, כי בפשטות אפשר לומר דהכוונה היא "למרות" שקיבלו תורה לא חכמו ולכן קרי להו עם נבל).

האם יש עוד מקורות לטענה הזו למה הייתם צריכים לקבל תורה ולא הישגתם אותה לבד? והאם זה מחייב שגם היום יש ענין להשיג כל דבר מעצמו ולא רק דרך הר סיני?


ראיתי למאן דהוא בן זמננו שהאריך בזה הרבה ולטענתו זהו סוד טענת "מה תצעק אלי וכו'" כלומר משה ובנ"י היו צריכים להבין לבד מה עליהם לעשות.

מה שנכון נכון
הודעות: 9210
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עם נבל ולא חכם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 03, 2016 2:55 am

בשם הגר"א כתוב בקול אליהו, [וזה מובא מאנשים ששמעו מפיו, בספרים מדורו של הגר"א בעצמו]

כמצויין בקול אליהו מקורו הוא מספר קרבן העני בשלח [לבעל רחמי האב] שנדפס ע"י המחבר בשנת תרלב. ולשונו שם "שמעתי לפרש בשם הגאון מווילנא".
[ועל עיקר דברי התרגום הביא נכד הגר"א פירוש אחר משמו כמובא לפני כן בקול אליהו].

בברכה המשולשת
הודעות: 10624
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עם נבל ולא חכם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 04, 2016 9:35 am

לכאורה עצם הרעיון ניתן להילמד מדברי רס"ג שאפשר להגיע לתורה בשכל או בהתגלות, ומטרת ההתגלות היא לקצר את הזמן ולמנוע טעויות בדרך

אTKH
הודעות: 136
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: עם נבל ולא חכם

הודעהעל ידי אTKH » ה' פברואר 04, 2016 10:24 am

מסתבר שגם אם היו מגיעים לתורה בעצמם עדיין היו זקוקים למעמד הר סיני,
וכדברי הרמב"ם שיסוד אמונתינו הוא משום שהקב"ה נגלה לנו במעמד הר סיני והראה לנו את קיומו ואת יסודות אמונתינו בראיה ברורה שאין בה שום ספק.
אמנם הטענה עדיין קיימת שאת קבלת התורה עצמה, היינו צריכים לקבל גם בלא המעמד.

שיר ורננים
הודעות: 245
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: עם נבל ולא חכם

הודעהעל ידי שיר ורננים » ה' פברואר 04, 2016 9:27 pm

לכאו' איך יתבאר הפסוק בסנה . תעבדון את הא' על ההר הזה? שזה נאמר למשה כנבואה וסימן לכך. דהיינו שהוקבע מראשית היותם לעם על כך.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ברוך00, מורד במלכות ו־ 41 אורחים