הלכה ואין מורין כן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 5836
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 16, 2016 11:53 pm

כידוע מצינו כן הרבה בגמ' ובפוס', והתקשיתי במה מתקיים הא ד"אין מורין כן" אחרי שזה כתוב בגמ' להדיא, בשו"ע להדיא, וכו', שכך היא ההלכה?
(ראה לדוג' מנחות לו: שרב אשי לא מסביר לרבינא את פשר הנהגתו באיזה ענין כי "אין מורין כן", ואנו זוכים ללמוד את ההלכה הזו בגמ' ובשו"ע שחור ע"ג לבן).

שבילי דנהרדעא
הודעות: 478
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ה' פברואר 18, 2016 12:13 am

הכוונה ברור שאין מורין לאדם פרטי לנהוג כן, כמו שמשה רבינו לא הורה לפינחס להרוג את זמרי, ומכל מקום ידע שכן ההלכה.

עזריאל ברגר
הודעות: 2488
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 19, 2016 11:03 am

שבילי דנהרדעא כתב:הכוונה ברור שאין מורין לאדם פרטי לנהוג כן, כמו שמשה רבינו לא הורה לפינחס להרוג את זמרי, ומכל מקום ידע שכן ההלכה.

יש רש"י בעירובין (מו,ב) שמגדיר את שלשת הדרגות: מטין, הלכה, נראין.
וז"ל:

למאי הלכתא - לענין מה נאמרה שמועה זו שפסקו הלכה סתם בכל מקומות יש לסמוך עליה להורות הלכה למעשה כן או דלמא מסברא בעלמא קאמרי כן אבל הלכתא מכללא לא סמכינן עליה למילף:
רבי אסי אמר הלכה - ממש קאמרי רבי יעקב ורבי זריקא למיגמר מעשה מיניה ומיעבד כר' עקיבא היכא דיחיד פליג עליה וכר' יוסי אפי' במקום רבים:
מטין - רבי יעקב ור' זריקא לאו הלכה ממש פסקי אלא מטין ההוראה אחר רבי יוסי ואפילו במקום רבים דאורויי מורינן לאדם יחיד לעשות כרבי יוסי אבל מדרש בפירקי ברבים לא דרשינן:
נראין - אורויי לא מורינן ואם עשה כרבי יוסי לא מהדרינן עובדא:

עזריאל ברגר
הודעות: 2488
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 19, 2016 11:06 am

כמדומני שהלכה ואין מורין כן זה שמלמדים את הענין בשיעור לת"ח, אבל לא בשיעור לציבור (בפירקא), וכן לא עונים בזה למעשה בפועל.

שיף
הודעות: 1900
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי שיף » ש' פברואר 20, 2016 11:59 pm

עזריאל ברגר כתב:
שבילי דנהרדעא כתב:יש רש"י בעירובין (מו,ב) שמגדיר את שלשת הדרגות: מטין, הלכה, נראין.
:

ויש גם 'נהגו'

סמל אישי של המשתמש
מחפש משמעות
הודעות: 72
הצטרף: ג' אפריל 08, 2014 9:43 pm

Re: הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי מחפש משמעות » א' פברואר 21, 2016 12:00 am

כמדומני שרש"י בביצה מפרש שאין מורין כן לעם הארץ הבא לשאול, אבל ודאי לת"ח מורין כן.
אינני בטוח בזה ואין זמני כעת לבדוק אבל אם זה מעניין אותך כעת תבדוק.

עושה חדשות
הודעות: 5836
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 18, 2017 8:43 pm

בסוג' בביצה דכ"ח מתבארים כמה נקודות בענין הנ"ל. וציינתי לזיכרון.

פלוריש
הודעות: 425
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: הלכה ואין מורין כן

הודעהעל ידי פלוריש » ב' ספטמבר 18, 2017 11:06 pm

ליקוטי שיחות, ח"ח עמוד 151:
ויש לומר שזהו גם טעמו של המחבר שהשמיט בשולחן ערוך הדין דקנאין פוגעין בו... כי כל דיני השו"ע הם הוראה לפועל (מה שאין כן ספר ה'יד' לרמב"ם, שהוא "מקבץ לתורה שבעל פה כולה" - וע"ד הדינים שאינם שייכים בזמן הזה), ודין זה דבועל ארמית אין להורותו.

אמנם בהל' יום טוב כן מופיע בשו"ע.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בתבונה, זכרון בספר, מיללער ו־ 16 אורחים