מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' פברואר 19, 2016 9:26 am

יש לדון בשאלה האם מותר לתדלק בכרטיס אשראי, בתחנה שיש בה מחיר למזומן ומחיר לאשראי.

בסיס הצד לאסור הוא, דין טרשא, והיא מכירה בהקפה במחיר יקר יותר, שמותר רק בדבר שאין שומתו ידועה ורק באופן שאינו מפרש.
דלק אולי לא נחשב דבר ששומתו ידועה, ביחס להפרשי המחירים המדוברים.
אך כאשר מפרש אסור.

אם כן, האם מותר לתדלק כאמור?

יש לי כיוון לתשובה, אבל אני לא רוצה לשמוע אולי דברים חדשים. יגדיל תורה ויאדיר.

בברכת שבת שלום.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 19, 2016 10:45 am

לפענ"ד מותר, כי אתה חוסך להם את העמלה שהם משלמים לחברת האשראי (שעלולה להגיע - מפי השמועה - עד 4%).
כמו"כ יש לדון אם זה נקרא ריבית מהלווה למלווה (מיהו הלווה ומיהו המלווה אינני יודע להגדיר).
כמו"כ מדובר על הנחה ולא העלאה במחיר, ובזה ממש אינני בקי.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' פברואר 19, 2016 11:38 am

אחת השאלות היא באמת מה הסיבה שיש את ההנחה.
המלווה היא חברת הדלק, חברת האשראי משלמת להם רק בתאריך החיוב כאשר אני משלם.
זה לא משנה איך שתגדיר את זה, הנחה או ייקור, כאשר יש מחיר לתשלום מיידי ומחיר להקפה זו ריבית דרבנן.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ו' פברואר 19, 2016 12:16 pm

מצוי גם בחנויות סיגריות. תוספת שקל לאשראי.
נידון בארוכה בפוסקי זמננו - עיין נתיבות שלום.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' פברואר 19, 2016 12:53 pm

נשר כתב:מצוי גם בחנויות סיגריות. תוספת שקל לאשראי.
נידון בארוכה בפוסקי זמננו - עיין נתיבות שלום.

אתה זוכר מ"מ בנתיבות שלום.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' פברואר 19, 2016 12:55 pm

סברא שאמר הגר"מ שמואלביץ, שכיון שההתייקרות אינה תלויה במועד החיוב, כלומר, בין תהיה כאן הלוואה ליומיים ובין אם לשלושים יום, היקור הוא אותו ייקור, זה מעלה השערה, שהייקור אינו משום ההלוואה.
מה שאינו מוכרח כמובן, יתכן שהם לוקחים ממוצע.

השיקול העיסקי שלהם הוא כנראה המפתח לתשובה.

צריך גם לקחת בחשבון, שאמנם יש עמלה של חברת אשראי, אבל מאידך, יש גם טרחה של טיפול במזומנים וחשש גניבה, שיש בתשלום במזומן.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ו' פברואר 19, 2016 1:03 pm

יאיר1 כתב:אתה זוכר מ"מ בנתיבות שלום.

זו שאלה?

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » א' פברואר 21, 2016 11:15 pm

יתכן גם, שכיון שיש שער למחיר הדלק, והוא המחיר הקבוע, וכאשר משלם במזומן מוזיל לו ממחיר השוק, מותר.
כיון שניתן להגדיר שהתשלום בהקפה אינו יותר יקר, אלא הוא מחיר כפי השער, ומה שמוכר זה מוכן להוזיל בשביל מזומן, אינו מחשיב את מחיר השער ליקר יותר בשביל המתנת המעות.
ולכאורה דבר זה כתוב ברמב"ם והובא בטור סי' קעה.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי סגי נהור » א' פברואר 21, 2016 11:17 pm

מה פגם יש בסברא שההוזלה היא בגלל האחוזים המשולמים לחברת האשראי (מה שמסתבר ביותר)? איזו ריבית יש כאן?

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 12:10 am

סגי נהור כתב:מה פגם יש בסברא שההוזלה היא בגלל האחוזים המשולמים לחברת האשראי (מה שמסתבר ביותר)? איזו ריבית יש כאן?

מסתבר, אבל לא בטוח.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 12:24 am

א. לכאורה מה שכתוב על השלט בתחנה הוי כמפרש. ולא מסתבר שיש דין אמירה בפה.
ב. בספר ברית יהודה כתב דאף הפוסקים שהתירו תוספת בהמתנה כשאפשר לתלות את התוספת בדברים אחרים אין להתיר זאת כאשר קוראים לזה "אשראי".
ג. עוד כתב בספר הנ"ל שאף להחכמ"א שסןבר שמותר להוזיל מהמחיר למשלם מזומן. זה דווקא אם המחיר הנדר במקומות אחרים הוא המחיר הגבוה ואז אפשר לומר שהמחיר של המזומן הוא הוזלה, אף בכל מקום יש מחיר למזומן ומחיר לאשראי, הוי כמפרש ואסור.

עיי"ש פרק כב סעיפים ו' ז' ח' ובהערות.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 12:28 am

נשר כתב:א. לכאורה מה שכתוב על השלט בתחנה הוי כמפרש. ולא מסתבר שיש דין אמירה בפה.
ב. בספר ברית יהודה כתב דאף הפוסקים שהתירו תוספת בהמתנה כשאפשר לתלות את התוספת בדברים אחרים אין להתיר זאת כאשר קוראים לזה "אשראי".
ג. עוד כתב בספר הנ"ל שאף להחכמ"א שסןבר שמותר להוזיל מהמחיר למשלם מזומן. זה דווקא אם המחיר הנדר במקומות אחרים הוא המחיר הגבוה ואז אפשר לומר שהמחיר של המזומן הוא הוזלה, אף בכל מקום יש מחיר למזומן ומחיר לאשראי, הוי כמפרש ואסור.

עיי"ש פרק כב סעיפים ו' ז' ח' ובהערות.


ג. זה לא מדוייק, כיון שבהרבה תחנות דלק יש רק מחיר מפורסם, שהגבוה ביותר יהיה המחיר המפוקח, ועליו יש קצת הנחות, ובחלק מהתחנות יש מחיר נמוך יותר שהוא במזומן כאשר באשראי זה המחיר המפוקח.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 12:36 am

אם כך, אכן סעיף ג' אינו נוגע לכאן.

אגב, אם בעניני ריבית ודלק עסקינן,
היתה לי פעם שאלה מעניינת,
אדם שוכר רכב מחברת השכרה ביום ב' בערב. ושוכר את הרכב ליום.
בלילה בחצות מחירי הדלק יעלו.
הדלק שיש בטנק ניתן לו כהלוואה וכפי שמסוכם צריך להחזיר אותה כמות.
האם יש בזה איסור רבית? לווה ליטר במחיר אחד על מנת להחזיר ליטר יותר יקר.
(בכל שכירות רכב יש להתיר מדין סאה בסאה ויצא השער אך כאן ידוע שהשער ישתנה ומתחייב לפרוע כפי השער הגבוה)

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 12:43 am

נשר כתב:אם כך, אכן סעיף ג' אינו נוגע לכאן.

אגב, אם בעניני ריבית ודלק עסקינן,
היתה לי פעם שאלה מעניינת,
אדם שוכר רכב מחברת השכרה ביום ב' בערב. ושוכר את הרכב ליום.
בלילה בחצות מחירי הדלק יעלו.
הדלק שיש בטנק ניתן לו כהלוואה וכפי שמסוכם צריך להחזיר אותה כמות.
האם יש בזה איסור רבית? לווה ליטר במחיר אחד על מנת להחזיר ליטר יותר יקר.
(בכל שכירות רכב יש להתיר מדין סאה בסאה ויצא השער אך כאן ידוע שהשער ישתנה ומתחייב לפרוע כפי השער הגבוה)

בכל יציאת שער, יש רגע בו המחיר עולה, האם אסור ללות רגע לפני עליית המחיר?
כרגע יש שער טוב, הוא יכול עתה לקנות.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 12:50 am

מבואר להדיא בפוסקים שאם ידוע שיעלה השער אסור ללוות סאה בסאה.
יש היתרים כאשר זה לא בטוח שיעלה ויתכן שידפון או בצורת וכו'. כאן זה לא שייך.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי שער כותש » ב' פברואר 22, 2016 12:53 am

מה רוצה כאן נשר לא הבנתי,
השוכר יכול לילך בזה הרגע ולמלא ג'ריקן דלק כפי המחיר העכשוי?
אז מה הבעיה?
זה בדיוק היתרא דיצא השער.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 12:56 am

הוא לא יכול. כי צריך להחזיר מחר.
אסור ללות סאה היום במחיר זול ולהתחייב להחזיר בזמן שיהיה יותר יקר. אפילו שהלווה יכול לקנות עכשיו ולא להפסיד כלום.
לפי דבריך אין כזה איסור של סאה בסאה.
יצא השער שייך רק כאשר לא מסכמים על פרעון בזמן היוקר.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי שער כותש » ב' פברואר 22, 2016 1:05 am

דברי בורות.
מותר ללוות סב"ס ביצא השער אפילו בלווה בזמן הזול ע"מ לפרוע בזמן היוקר, כל עוד לא התנו אל תפרעני אלא ביוקר.
ממילא אין שום חשש.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 1:09 am

שער כותש כתב:דברי בורות.
מותר ללוות סב"ס ביצא השער אפילו בלווה בזמן הזול ע"מ לפרוע בזמן היוקר, כל עוד לא התנו אל תפרעני אלא ביוקר.
ממילא אין שום חשש.

היית ודק במידה שווה אם היית מתחיל בשורה השניה :)

ולגופו של ענין אכן כך.
ואם היה לו ג'ריקן אחד בבית כבר לא היתה בעיה אפילו לא יצא השער.
אבל אכן חשיב יצא השער, ויכול עתה לקנות את הדלק ולהחזירו מחר בשעת היוקר. והרי הדלק לא יתקלל.
הוא גם יכול להחזיר היום....
מכל מקום, שאלה יפה ביותר!

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 1:10 am

שער כותש כתב:דברי בורות.
מותר ללוות סב"ס ביצא השער אפילו בלווה בזמן הזול ע"מ לפרוע בזמן היוקר, כל עוד לא התנו אל תפרעני אלא ביוקר.
ממילא אין שום חשש.

זה ידענו.
ומה הדין כשסיכם על זמן מסוים כשידוע שזמן ההוא יהיה ביוקר. למה זה לא נקרא תפרעני בזמן היוקר?

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 1:11 am

נשר כתב:מבואר להדיא בפוסקים שאם ידוע שיעלה השער אסור ללוות סאה בסאה.
יש היתרים כאשר זה לא בטוח שיעלה ויתכן שידפון או בצורת וכו'. כאן זה לא שייך.

לענ"ד כבודו מערבב את המונח 'פעמים כרמים לוקים', שנאמר למיטב זכרוני בענין עיסקה כסברא שאולי לא ירוויח. ואכמ"ל.
בסאה בסאה אינני מכיר כזו מגבלה, ואדרבה יביא מר מקר לדבריו.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 1:14 am

אגב, יש כאן בעיה חמורה יותר, כי מסוכם בחוזה השכירות שאם לא יחזיר דלק יחוייב לפי שער גבוה יותר מהמחיר בשוק. (בדר"כ)
ונמצא אם כן שיש כאן הלוואה וריבית דרך קנס כלומר שאם לא יחזיר יחוייב סכום גדול אך ניתן לפלפל שהוי מכירת הדלק על צד זה והוי צד אחד בריבית.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 1:21 am

נשר כתב:אגב, יש כאן בעיה חמורה יותר, כי מסוכם בחוזה השכירות שאם לא יחזיר דלק יחוייב לפי שער גבוה יותר מהמחיר בשוק. (בדר"כ)
ונמצא אם כן שיש כאן הלוואה וריבית דרך קנס כלומר שאם לא יחזיר יחוייב סכום גדול אך ניתן לפלפל שהוי מכירת הדלק על צד זה והוי צד אחד בריבית.

זה אבל ברור שמחוייב מצד הטורח של החברה ללכת לתדלק.
וזה מוכח מכך שכאשר תחזיר את הרכב נציג החברה שיבחין שהדלק לא מלא ימליץ לך ללכת למלא בעצמך.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 1:25 am

יאיר1 כתב:לענ"ד כבודו מערבב את המונח 'פעמים כרמים לוקים', שנאמר למיטב זכרוני בענין עיסקה כסברא שאולי לא ירוויח. ואכמ"ל.
בסאה בסאה אינני מכיר כזו מגבלה, ואדרבה יביא מר מקר לדבריו.


אכן טעיתי, אך אין זה נוגע לעצם השאלה. אפרש טעותי.
כתב רמ"א סימן קסב סעיף ג' " והא דיכול ללות על שער שבשוק היינו דהלווה יכול יכול לפרוע לו אימתי שירצה אבל אם התנה שלא יקבל הפרעון עד שעת היוקר אסור.
ובשך שם כתב דאם קבע לו זמן מפני שחשש שיוזל אסור לכולי עלמא אפילו לא אמר לו לא אקבל עד זמן פלוני שהרי בכה"ג לא יוכל לפרוע קודם הזמן כדמצינו בחו"מ שאין הלווה רשאי לפרוע קודם הזמן אם חושש מירידת המטבע דמפסיד למלוה.

בכל אופן זה ודאי שאם קבעו זמן ולא יוכל להחזיר קודם הזמן אסור. כאשר בזמן ההוא ודאי יהיה יוקר.
ולכאורה כאן לא יכול לבא לחברת ההשכרה ולהחזיר להם את הדלק ולהגיד זה עבור ההלוואה.
בזמנו שמעתי על זה תשובה מבריקה. אך אני ממתין להסכמה על השאלה

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 22, 2016 1:33 am

למאי נפק"מ מתי הוא ממלא את הדלק? כל עוד הוא מחזיר את הדלק בזמן היוקר, השאלה קיימת.

אבל השאלה היא אם יש כאן הלוואה, שהרי בשכירות עסקינן, וצריך להחזיר את הרכב באותו המצב שלקח אותו. ואולי אינו אלא כמי ששוכר פרה שבעה ומחזירה שבעה, ובינתיים עלה מחיר המזון שלה.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי שער כותש » ב' פברואר 22, 2016 1:34 am

נשר ידידי,
אין כאן שאלה כי יכול לפרוע למשכיר כבר היום בדלק שימלא קודם חצות, וכי אכפת להם אם תביא להם היום את הדלק?
בכל מקרה מוכח מהמתירים ללוות על שער של עיירות למרות שזמן הפרעון בשער היוקר.
כל עוד לא קצצו אל תפרעני אלא בשעת היוקר אין שום חשש.

שער כותש
הודעות: 65
הצטרף: ה' אוקטובר 15, 2015 7:02 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי שער כותש » ב' פברואר 22, 2016 1:36 am

עלה בדעתי שיש מקום לדון מהפוסקים שהצריכו שער הנמשך דלא סגי בשער שעומד להסתיים.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 1:41 am

מה הראיה משער של עיירות . באר.
אל תשכח ששם הוי פסיקה וכאן הוי הלוואה.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי עיק » ב' פברואר 22, 2016 5:34 pm

בעניין קניה באשראי כשיש מחיר במזומן ומחיר בהקפה, השיב לי פעם ת"ח העוסק בעניינים אלו שמאחר שמדובר במקח וממכר הרי שהאיסור הוא דרבנן, שיסודו במקרה זה הוא שמיחזי כריבית. ומכיוון שבאיסור מיחזי עסקינן, די לנו בכך שיש לתלות את המחיר בעמלת אשראי וכיו"ב כדי לצאת מהאיסור.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 6:08 pm

נשר כתב:מה הראיה משער של עיירות . באר.
אל תשכח ששם הוי פסיקה וכאן הוי הלוואה.

בהלוואה בעינן שער אחר מבפסיקה?

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 6:08 pm

שער כותש כתב:עלה בדעתי שיש מקום לדון מהפוסקים שהצריכו שער הנמשך דלא סגי בשער שעומד להסתיים.

כבר נכתב לעיל שאינו נכון.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 6:11 pm

עיק כתב:בעניין קניה באשראי כשיש מחיר במזומן ומחיר בהקפה, השיב לי פעם ת"ח העוסק בעניינים אלו שמאחר שמדובר במקח וממכר הרי שהאיסור הוא דרבנן, שיסודו במקרה זה הוא שמיחזי כריבית. ומכיוון שבאיסור מיחזי עסקינן, די לנו בכך שיש לתלות את המחיר בעמלת אשראי וכיו"ב כדי לצאת מהאיסור.

אתה חוזר לנידון הראשון. אבל מה המקור לכך שבריבית דרבנן סגי בכך שניתן לתלות שאינו בשביל ההמתנה. ומה פירוש אפשר לתלות, הרי יש להם סיבה שניתן לברר.
אול הכוונה שזה אחת הסיבות?
בקיצור, תן קצת יותר ביאור בבקשה.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 6:13 pm

סגי נהור כתב:למאי נפק"מ מתי הוא ממלא את הדלק? כל עוד הוא מחזיר את הדלק בזמן היוקר, השאלה קיימת.

אבל השאלה היא אם יש כאן הלוואה, שהרי בשכירות עסקינן, וצריך להחזיר את הרכב באותו המצב שלקח אותו. ואולי אינו אלא כמי ששוכר פרה שבעה ומחזירה שבעה, ובינתיים עלה מחיר המזון שלה.

נ"ל, שלא משנה מתי ממלא, משנה מתי יכול למלא, שלא יהא נחשב שפסק עימו להחזיר בזמן היוקר.

השוכר פרה אינו מחזיר אוכל, הוא מחזיר פרה, ברכב יש הלוואה של דלק.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 22, 2016 7:11 pm

יאיר1 כתב:
סגי נהור כתב:למאי נפק"מ מתי הוא ממלא את הדלק? כל עוד הוא מחזיר את הדלק בזמן היוקר, השאלה קיימת.

אבל השאלה היא אם יש כאן הלוואה, שהרי בשכירות עסקינן, וצריך להחזיר את הרכב באותו המצב שלקח אותו. ואולי אינו אלא כמי ששוכר פרה שבעה ומחזירה שבעה, ובינתיים עלה מחיר המזון שלה.

נ"ל, שלא משנה מתי ממלא, משנה מתי יכול למלא, שלא יהא נחשב שפסק עימו להחזיר בזמן היוקר.

השוכר פרה אינו מחזיר אוכל, הוא מחזיר פרה, ברכב יש הלוואה של דלק.


1. כוונתי שלא משנה מתי הוא יכול למלא, אלא מתי הוא יכול להחזיר. והוא יכול להחזיר רק בשער היקר, שהרי מועד החזרת הרכב הוא לאחר עליית השער. החברה לא תקבל צנצנת דלק לפני החזרת הרכב...

2. השאלה היא אם יש לראות את הדלק כהלוואה בפ"ע. איני רואה למה לא נאמר שהדלק הוא כאחד מחלקי הרכב שעליו להחזיר.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי עיק » ב' פברואר 22, 2016 9:56 pm

יאיר1 כתב:
עיק כתב:בעניין קניה באשראי כשיש מחיר במזומן ומחיר בהקפה, השיב לי פעם ת"ח העוסק בעניינים אלו שמאחר שמדובר במקח וממכר הרי שהאיסור הוא דרבנן, שיסודו במקרה זה הוא שמיחזי כריבית. ומכיוון שבאיסור מיחזי עסקינן, די לנו בכך שיש לתלות את המחיר בעמלת אשראי וכיו"ב כדי לצאת מהאיסור.

אתה חוזר לנידון הראשון. אבל מה המקור לכך שבריבית דרבנן סגי בכך שניתן לתלות שאינו בשביל ההמתנה. ומה פירוש אפשר לתלות, הרי יש להם סיבה שניתן לברר.
אול הכוונה שזה אחת הסיבות?
בקיצור, תן קצת יותר ביאור בבקשה.


אני כמובן חוזר לנידון הראשון, שהרי בגינו נפתח האשכול. כפי שהבנתי, השאלה היא מתי ריבית האסורה מדרבנן נאסרה מכח היותה מעין ריבית (למשל, כאשר יש הלוואה אך אין קציצה) או מכח היותה נראית כריבית (למשל, במקרה של מקח וממכר). במקרה הראשון ישנו התנאי הבסיסי לריבית - הלוואה, אלא שמן התורה בעינן קציצה וללא קציצה הוי רק דרבנן. לעומת זאת במקרה השני חסר התנאי היסודי של הלוואה, אך מתקיים (לצורך העניין, גם במקרה שלנו) התנאי של קציצה.
כאשר נעשית עסקה של מקח וממכר, וכל הבעיה היא מיחזי כריבית, די לנו בכך שבתשלום מעורב גורם אחר כדי שהדבר כבר לא יראה כריבית. הלא כל עניין מיחזי כמשהו הוא כאשר הדבר נראה כך באופן מובהק - אך כאשר ישנו כנראה גם צד של עמלת אשראי וכדו', גם אם אין זה כל ההסבר לתשלום הגבוה, כבר לא שייך לומר מיחזי כריבית.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 10:31 pm

סגי נהור כתב:
יאיר1 כתב:
סגי נהור כתב:למאי נפק"מ מתי הוא ממלא את הדלק? כל עוד הוא מחזיר את הדלק בזמן היוקר, השאלה קיימת.

אבל השאלה היא אם יש כאן הלוואה, שהרי בשכירות עסקינן, וצריך להחזיר את הרכב באותו המצב שלקח אותו. ואולי אינו אלא כמי ששוכר פרה שבעה ומחזירה שבעה, ובינתיים עלה מחיר המזון שלה.

נ"ל, שלא משנה מתי ממלא, משנה מתי יכול למלא, שלא יהא נחשב שפסק עימו להחזיר בזמן היוקר.

השוכר פרה אינו מחזיר אוכל, הוא מחזיר פרה, ברכב יש הלוואה של דלק.


1. כוונתי שלא משנה מתי הוא יכול למלא, אלא מתי הוא יכול להחזיר. והוא יכול להחזיר רק בשער היקר, שהרי מועד החזרת הרכב הוא לאחר עליית השער. החברה לא תקבל צנצנת דלק לפני החזרת הרכב...

2. השאלה היא אם יש לראות את הדלק כהלוואה בפ"ע. איני רואה למה לא נאמר שהדלק הוא כאחד מחלקי הרכב שעליו להחזיר.

1. אבל היא תקבל את הרכב עם מיכל מלא ברגע שתרצה. הסיבה שלא יקבלו את ג'ריקן של דלק היא לא ענין ממוני אלא טרחה וכדומה.
2. הרכב מושכר על מנת להשתמש בו ולהחזירו כמות שהוא פחות הבלאי. הדלק מולווה על מנת לכלות אותו ולהחזיר דלק אחר שאין בו שום פחת. זו ההגדרה המבדילה הלוואה מהשכרה.

יאיר1
הודעות: 1634
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' פברואר 22, 2016 10:35 pm

עיק כתב:
יאיר1 כתב:
עיק כתב:בעניין קניה באשראי כשיש מחיר במזומן ומחיר בהקפה, השיב לי פעם ת"ח העוסק בעניינים אלו שמאחר שמדובר במקח וממכר הרי שהאיסור הוא דרבנן, שיסודו במקרה זה הוא שמיחזי כריבית. ומכיוון שבאיסור מיחזי עסקינן, די לנו בכך שיש לתלות את המחיר בעמלת אשראי וכיו"ב כדי לצאת מהאיסור.

אתה חוזר לנידון הראשון. אבל מה המקור לכך שבריבית דרבנן סגי בכך שניתן לתלות שאינו בשביל ההמתנה. ומה פירוש אפשר לתלות, הרי יש להם סיבה שניתן לברר.
אול הכוונה שזה אחת הסיבות?
בקיצור, תן קצת יותר ביאור בבקשה.


אני כמובן חוזר לנידון הראשון, שהרי בגינו נפתח האשכול. כפי שהבנתי, השאלה היא מתי ריבית האסורה מדרבנן נאסרה מכח היותה מעין ריבית (למשל, כאשר יש הלוואה אך אין קציצה) או מכח היותה נראית כריבית (למשל, במקרה של מקח וממכר). במקרה הראשון ישנו התנאי הבסיסי לריבית - הלוואה, אלא שמן התורה בעינן קציצה וללא קציצה הוי רק דרבנן. לעומת זאת במקרה השני חסר התנאי היסודי של הלוואה, אך מתקיים (לצורך העניין, גם במקרה שלנו) התנאי של קציצה.
כאשר נעשית עסקה של מקח וממכר, וכל הבעיה היא מיחזי כריבית, די לנו בכך שבתשלום מעורב גורם אחר כדי שהדבר כבר לא יראה כריבית. הלא כל עניין מיחזי כמשהו הוא כאשר הדבר נראה כך באופן מובהק - אך כאשר ישנו כנראה גם צד של עמלת אשראי וכדו', גם אם אין זה כל ההסבר לתשלום הגבוה, כבר לא שייך לומר מיחזי כריבית.

אכן, הדגשתי את זה לצורך המגיבים הבאים שיבינו שהתערבו כאן שני נושאים. דווקא אתה דן בנושא של האשכול... [לא שיש לי בעיה עם מי שהעלה כאן שאלה נוספת...]
לגופו של ענין הסברא נכונה, אבל צריך למצוא דוגמא להיתר הזה, באיזה מקח וממכר הותר לייקר בגלל שיש סיבה נוספת לייקור על אף שיש גם סיבה של אגר נטר. יתכן מאד שיש אבל צריך לחשבן כמה וכמה מקרים ולמצוא.
אני מסכים עם הכיוון.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 22, 2016 10:48 pm

יאיר1 כתב:1. אבל היא תקבל את הרכב עם מיכל מלא ברגע שתרצה. הסיבה שלא יקבלו את ג'ריקן של דלק היא לא ענין ממוני אלא טרחה וכדומה.
2. הרכב מושכר על מנת להשתמש בו ולהחזירו כמות שהוא פחות הבלאי. הדלק מולווה על מנת לכלות אותו ולהחזיר דלק אחר שאין בו שום פחת. זו ההגדרה המבדילה הלוואה מהשכרה.


1. לא ברור לי כ"כ, שהרי יש הסכם מתי צריך הרכב (ובו הדלק) לחזור.
2. מה תאמר על השואל מכשיר חשמלי עם סוללה מוטענת, והשתמש בו והטעינו מחדש, ובינתיים עלה (באופן צפוי מראש) מחיר החשמל?

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי נשר » ב' פברואר 22, 2016 11:55 pm

סגי נהור כתב: מה תאמר על השואל מכשיר חשמלי עם סוללה מוטענת, והשתמש בו והטעינו מחדש, ובינתיים עלה (באופן צפוי מראש) מחיר החשמל?


השאלה היתה דווקא בדלק באופן שידוע מראש שבשעת הפרעון יעלה המחיר. בבטריות לא כל כך מצוי שעולה המחיר בחנויות השעה מסוימת.
אם אתה מחפש דוגמה נוספת, לווה סיגריה מחברו בשעה 23:55 כאשר ברור שיחזיר לו לאחר 24:00 ובדיוק באותו לילה יש עליית מחירים של סיגריות.

יאיר1 כתב:[לא שיש לי בעיה עם מי שהעלה כאן שאלה נוספת...]

אני באמת התלבטתי, אבל נראה לי שמקובל כך בביהמ"ד דידן.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תדלוק בכרטיס אשראי - ריבית

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' פברואר 22, 2016 11:56 pm

לא חיפשתי דוגמא נוספת. כנראה לא קראת את הדיון בינינו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 270 אורחים