מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

גויל או קלף-עפצים או סיד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש וילנא
הודעות: 93
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי איש וילנא » ב' פברואר 29, 2016 8:47 pm

אבקש מתלמידי החכמים דבית מדרשינו לתרום מידע בענין כתיבה על גויל או קלף בימינו ובענין הגירוד והעיבוד.

בברכה המשולשת
הודעות: 10182
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 29, 2016 8:55 pm

יעויין בהרחבה בספר הקלף והגויל להגאון הצדיק הרב עידוא אלבה שליט"א

אליבא דהלכתא
הודעות: 81
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ג' מרץ 01, 2016 10:03 am

יש כמה ספרים שנכתבו בנושא. מצורף ספר עיבוד עפצים. מאת אליהו פרץ שעוסק בעצמו כבר כמה שנים טובות בעיבוד על עפצים.
מידע נוסף - באתר שלו.
http://www.afatzim.com/
קבצים מצורפים
ספר עיבוד עפצים.docx
(287.76 KiB) הורד 964 פעמים

אליבא דהלכתא
הודעות: 81
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ג' מרץ 01, 2016 10:05 am

ומצורף ספר סוגיית הקלף מאת הרב מיכאל חימי, גם הוא ממצדדי העיבוד בעפצים.
קבצים מצורפים
ספר סוגיית הקלף.pdf
(2.01 MiB) הורד 259 פעמים

אליבא דהלכתא
הודעות: 81
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ג' מרץ 01, 2016 10:07 am

לאידך גיסא, קונטרס של הרב מנדלאוי ובסופו התייחסויות של הגר"מ מאזוז בכת"י ורבנים נוספים, המצדדים בעיבוד בסיד.
קבצים מצורפים
הרב שי מנדלאוי.pdf
(949.47 KiB) הורד 295 פעמים

אליבא דהלכתא
הודעות: 81
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ג' מרץ 01, 2016 10:13 am

וכעת כמה מילים משלי - היתרון של העיבוד בעפצים ברור. זה העיבוד שנזכר בגמרא והפוסקים, וכמה וכמה גאונים שדבריהם לא עמדו לפני רבותינו, כתבו להדיא שעיבוד זה הוא לעיכובא. וכך גם נראה מתשובות הרמב"ם שלא עמדו לפני רוב האחרונים (וידועים דברי הגרע"י בהקדמתו לשו"ת פאר הדור בהוצאת מר בנו יבלחט"א, שבמקום שהתגלתה תשובת הרמב"ם, אמרינן שאם מרן היה רואה אותה היה חוזר בו).

החיסרון שכביכול יש לעיבוד בעפצים הוא שבעיבוד זה כותבים את כתיבת הסת"ם על החלק הפנימי של העור, החלק העבה שנקרא 'דרמיס' בלעז, ולא על החלק החיצוני והדק שנקרא 'אפידרמיס' בלעז. ובעוד שלפי הרמב"ם הדרמיס הוא אכן הקלף, לפי התוס' והשו"ע האפידרמיס הוא הקלף, ומי שכותב על דרמיס כותב על דוכסוסטוס ותפיליו פסולות. דא עקא, המנהג הפשוט היה לגרר את האפידרמיס, כך שבפועל גם מי שכתב על סיד, כתב למעשה על הדרמיס ונהג בפועל כמו הרמב"ם ולא כמו השו"ע. ולכן החיסרון של הקלף העפיץ, הוא למעשה חיסרון גם של הסיד. ורק בדורות האחרונות יש כאלה שמקפידים להשאיר את האפידרמיס החיצוני.
והאריך בזה הגר"ד יוסף בספרו הלכה ברורה (כרך ב, שו"ת אוצרות יוסף סי' טז), וכתב בשם אביו הגרע"י זצ"ל ואחרונים נוספים שאין לגרור מצד הקלף אלא מינימום כדי להחליקו ולתקנו, ושלא כאותם אלא שהורידו את כל האפידרמיס. אך הביא שם מדברי אחיו הג"ר יעקב זצ"ל שטען שמבחינה טכנית זה לא ממש מעשי לכתוב על החלק החיצוני והדק - האפידרמיס, ולגרר את כל הדרמיס, והגר"ד השיב על כך: "וכששמעתי דברים אלו בדקתי בעצמי יריעות רבות של ספרי תורה...", אך לכאורה אין בדבריו שם מענה על טענת אחיו זצ"ל. ובמקום להתייחס לטענה המציאותית, הוא מתייחס לזה שהבדיקה שהוא בדק בעצמו העלתה שיש ספרי תורה שפסולים לפי שיטה מסוימת, יעו"ש. וצ"ע.

מן האמור נראה שצריך או לפחות נכון מאוד להקפיד על עיבוד בעפצים דווקא. ובאמת כמה גדולים מפורסמים הביעו דעתם בעד עפצים. ראו בקישור שצירפתי לעיל וכן בקישורים הבאים:
http://web.kosher2all.co.il/Sites8/hadr ... PAGE27.asp
http://www.soferstam.co.il/content.aspx ... 20&lang=he

איש וילנא
הודעות: 93
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי איש וילנא » ד' מרץ 02, 2016 8:34 pm

יישר כח לאליבא דהלכתא על כל החומר העשיר

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי זרע הארץ » ד' מרץ 02, 2016 9:56 pm

מילה אחת.
לא מבורר לנו מספיק מהו הקלף ומהו הדוכסוסטוס.
תכל'ס, מגרדים מעט מצד שיער והרבה מצד בשר.
גם כשמעבדים בעפצים זה מה שעושים, מעט מצד שער והרבה מצד בשר.

הפלפול הידוע של ת"ח מסוימים שבאים לומר שמנהג ישראל דלא כהשו"ע שפסק כהתו' אלא כהרמב"ם, הוא פשוט מוזר, תמיד עשו כהשו"ע וכך ימשיכו עד ביאת גואל.
ואני חוזר ומדגיש, העיבוד בעפצים בהחלט נעשה לפי דעת השו"ע, כך שהוא כשר ומהודר לכו"ע.
הבעיה היחידה של הציבור זה שהוא קצת חום... כמו שהבעיה של הגנרטור שהוא לפעמים נופל...

[עדיין, לפלפולא אפשר לטעון שהרמב"ם והתו' פשוט נחלקו היכן חלוקת קלף ודוכסוסטוס, ושלנו כשר בתורת ממ"נ, ויוסיפו לקח]

נשר
הודעות: 1073
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי נשר » ד' מרץ 02, 2016 11:35 pm

פעם פגשתי יהודי מביתר, שהוציא חוברת בענין הנ"ל ואף הראה לי מגילה מקלף אדמדם וטען שנעשה כפי האמת ולא כפי שעושים.
קראו לו בלסקי או ברסקי.

אליבא דהלכתא
הודעות: 81
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ד' מרץ 02, 2016 11:36 pm

הפלפול הידוע של ת"ח מסוימים שבאים לומר שמנהג ישראל דלא כהשו"ע שפסק כהתו' אלא כהרמב"ם, הוא פשוט מוזר, תמיד עשו כהשו"ע וכך ימשיכו עד ביאת גואל.


תלמידי החכמים המסוימים טוענים שבעיבוד בעפצים ניתן להפריד את העור לשתי שכבות, ואז רואים בעליל שיש דרמיס ויש אפידרמיס, ורק לאחר שהשתכח העיבוד בעפצים נוצר המצב שבו
לא מבורר לנו מספיק מהו הקלף ומהו הדוכסוסטוס.

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי זרע הארץ » ה' מרץ 03, 2016 1:34 am

מי אמר שחלוקה זו של דרמיס ואפידרמיס היא החלוקה של קלף ודוכסוסטוס.
יש בזה המון דיוקים בראשונים, סוגיא שלימה.
עי' בשו"ת שערי יושר להגר"א חנניה ותרוה נחת.

בכל מקרה לדעת החת"ס והחכמ"א חלוקה הנ"ל ודאי אינה נכונה הלכתית.

בלי קשר, כמובן יש להעדיף עפצים ומי שמחפש סופר שמתמחה בכתיבה יפה על עפצים יוכל לפנות אלי באישי ואפנה אותו לסופר תלמיד חכם מיושבי ירושלים ת"ו.

אליבא דהלכתא
הודעות: 81
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » ה' מרץ 03, 2016 8:47 am

מי אמר שחלוקה זו של דרמיס ואפידרמיס היא החלוקה של קלף ודוכסוסטוס.
יש בזה המון דיוקים בראשונים, סוגיא שלימה.
עי' בשו"ת שערי יושר להגר"א חנניה ותרוה נחת.


לגבי השאלה מי אמר - זה נגזר באופן ישיר מכך שהראשונים כתבו על הפרדה לשתי שכבות. ראה תוס' שבת עט, ב: "וכשחולקין אותו לשנים", רמב"ם תפילין א, ז: "וחילקו אותו בעוביו לשנים, כמו שהעבדנין עושין, עד שייעשה שני עורות - אחד דק, הוא שממול השיער; ואחד עבה, והוא שממול הבשר", שו"ת הרמב"ם סי' קנג: "ואם לוקחין העור וחולקין אותו בעוביו כמו שעושין בו העושין הקלפין, ומוציאין ממנו החלק הדק הסמוך למקום הצמר של הבהמה ומעבדין אותו ג"כ עבוד שלם מליח וקמיח ועפיץ, הוא הנקרא דוכסוסטוס. והחלק השני ממנו, והוא העבה יותר והוא שממנו עושים הר"ק הוא אשר נקרא קלף", ר' תנחום הירושלמי במילון שלו ערך דוכסוסטוס: "חילוק אותו לשתי קליפות: האחת דקה מצד השער נקראת דוכסוסטוס, והשניה עבה וחזקה יותר מצד הבשר נקראת קלף מפני שהוסרה קליפתו, ונקרא 'אלרקן', והדוכסוסטוס נקרא 'קשטן'".

וכל מי שמצוי בתחום יודע שבפועל ההפרדה היא בין הדרמיס לאפידרמיס. אז לבוא ולומר שאולי ההפרדה היא בין שני דברים אחרים בכלל, זה חידוש גדול שלכאורה אינו מסתבר כלל. לכאורה אין כאן "דיוקים בראשונים" אלא דברים די פשוטים. "כמו שהעבדנין עושין". אלא שהיו ראשונים שבמקומם כבר לא עיבדו בעפצים, ואז כבר התחילו לדבר על גירוד במקום הפרדה, ואז נוסד זה שלכאורה המנהג אינו כשו"ע, והתעוררו שאלות של "מי אמר".

אבל בוא נראה מה כותב הרב שערי יושר, אשמח אם תוכל להעלות לכאן את דבריו, ולהרוותני נחת.

איש וילנא
הודעות: 93
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי איש וילנא » ה' מרץ 03, 2016 9:45 pm

שמעתי עכשיו שגם בגוויל יש שתי שיטות יש שעושים מעור של בהמה גסה ומגרדים מהבשר(כך שאולי יקבל דין של קלף) ונקרא גוויל מזוקק וכך רוב מעבדי הגוויל בימינו מעבדים ואלה שמשאירים את הגוויל שלם ממש כלשון התוספות מעבדים מגוויל עיזים אשמח לשמוע דעת וידע בעניין.

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי זרע הארץ » ו' מרץ 04, 2016 2:05 am

השו''ת נמצא באוצר.
מדובר בים עצום שקשה לי להעלותו.
אם יהיו לך קושיות תוכל לדבר עם הרב המחבר עצמו שבמקום גאונותו שם ענותו.
עונה בבית ההוראה של אהבת שלום.

אליבא דהלכתא
הודעות: 81
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » א' מאי 28, 2017 12:33 pm

לדאבוני, עד שהגעתי לעיין בדברי הגר"א חנניה, הוא כבר הסתלק מן העולם. זצ"ל.

כמה שאלות על דבריו:
א. לכאורה הוא מבכר את נוסחת הרמב"ם שהובאה באחרונים, ורואה בה נוסח מהימן יותר או משנה אחרונה, אף שנוסח זה הוא נגד כתבי היד ונגד תשובותיו ועדות כמה וכמה ראשונים בשמו. ממילא, אם הולכים לפי כתבי היד והראשונים ותשובות הרמב"ם, יוצא שלפי הרמב"ם דרמיס הוא הקלף.
ב. בדעת הראשונים הוא כותב חידוש גדול מאוד, שקלף ודוכסוסטוס זה לא שכבות שונות של העור, אלא הגדרות יחסיות, וכל שגררו מהצד הפנימי יותר מאשר הצד החיצוני, זה נקרא קלף, אפילו אם מהצד החיצוני גררו את כל האפידרמיס (ה'ליצה'). ומכיון שבעבר כשעיבדו בעפצים, פשוט שהיו מפרידים לשתי שכבות, אזי נראה לכאורה שחידוש זה אינו פשוט כלל ועיקר. וצ"ע.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 307
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » א' מאי 28, 2017 9:31 pm

אליבא דהלכתא כתב:החיסרון שכביכול יש לעיבוד בעפצים הוא שבעיבוד זה כותבים את כתיבת הסת"ם על החלק הפנימי של העור, החלק העבה שנקרא 'דרמיס' בלעז, ולא על החלק החיצוני והדק שנקרא 'אפידרמיס' בלעז.

המצב הוא הפוך - בעיבוד סיד כותבים על הצד הפנימי ובעיבוד עפצים, המשמש בעיקר להכנת גוויל, כותבים על הצד החיצוני.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2297
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' יוני 09, 2017 6:15 am

...
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ד' מאי 02, 2018 4:31 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3021
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 14, 2018 10:58 am

מרדכי וינטרויב כתב:
אליבא דהלכתא כתב:החיסרון שכביכול יש לעיבוד בעפצים הוא שבעיבוד זה כותבים את כתיבת הסת"ם על החלק הפנימי של העור, החלק העבה שנקרא 'דרמיס' בלעז, ולא על החלק החיצוני והדק שנקרא 'אפידרמיס' בלעז.

המצב הוא הפוך - בעיבוד סיד כותבים על הצד הפנימי ובעיבוד עפצים, המשמש בעיקר להכנת גוויל, כותבים על הצד החיצוני.

מר אמר חדא, ומר אמר חדא, ולא פליגי.
'אליבא דהלכתא' מתייחס לכתיבה על קלף, ולא לכתיבה על גוויל.
ומש"כ שבעיבוד סיד כותבים על החיצוני, כוונתו לחלק החיצוני של העור, ולחלק זה עצמו שני צדדים, וכותבים על הצד הפנימי (ראה שו"ע או"ח לב, ז).

לענין
הודעות: 1861
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי לענין » ג' ינואר 15, 2019 12:24 am

.
קבצים מצורפים
קלף ודוכסוסטוס - מתוך ירחון האוצר י''ז.pdf
(590.17 KiB) הורד 48 פעמים

פלוריש
הודעות: 822
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יוני 11, 2019 11:45 am

מה הסבר לדעת רב משה גאון, היחיד מגאוני בבל שהגדיר את הסיד? האם זה לא הורס את הטענה שחכמי אשכנז התירו סיד רק בגלל שלא היה להם עיבוד בעפצים?

לענין
הודעות: 1861
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי לענין » ג' יוני 11, 2019 1:51 pm

והלא רבינו תם כותב את זה בפירוש, שהסיבה שהוא נזקק להיתר הסיד זה בגלל עת לעשות לה' מחוסר ברירה אחרת!

אב בבינה
הודעות: 686
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' יוני 11, 2019 4:44 pm

לא עברתי על כל מה שנכתב כאן.
אבל לפי הבנתי בעיקר נאמרו טענה כזו על הראשונים שהתירו הסיד.
שהלא גם בעיבוד עם העפצים בימי חז"ל, לפני שעשו העיבוד של העפצים עשו עיבוד בסיד, אם כן קלפים שלנו היא היא הדיפתרא של חז"ל.
אמנם העולה מתשובה המצו"ב מבעל ספר המנהיג שרבינו תם ידע שהעיבוד בזמן חז"ל היה עם סיד, רק טען שהעיבוד שלנו עם סיד זה שונה מהעיבוד של חז"ל עם הסיד.
(כמו כן כתוב שמה שהעיבוד שלהם עם עפצים נעשה אחרי "שמשירין את צמרן", ולא שהסיד הסיר את השיער)
קבצים מצורפים
תשובת בעל ספר המנהיג.pdf
(3.93 MiB) הורד 8 פעמים

פלוריש
הודעות: 822
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יוני 11, 2019 8:10 pm

לענין כתב:והלא רבינו תם כותב את זה בפירוש, שהסיבה שהוא נזקק להיתר הסיד זה בגלל עת לעשות לה' מחוסר ברירה אחרת!

אבל רב משה גאון לא נזקק לעת לעשות לה', אז למה הכשיר את הסיד?

לענין
הודעות: 1861
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי לענין » ג' יוני 11, 2019 9:44 pm

לא ירדתי סוף דעתך.
אנו נמשכים אחר רבינו תם וסיעתו שהתירו הסיד.
רבינו תם נזקק לשאלה זו, ומפני שהמושכל ראשון הוא שרק עיבוד בעפצים כשר.
למרות זאת, הכשיר רבינו תם, ומשמע שזה רק דיעבד [ומכח כמה צירופים, ואחד מהם הוא שבדיעבד אפשר להכשיר דפתרא, בשונה מדעת הרמב"ם שפסל גם בדיעבד], וכמו שמציין בהדיא (בספר הישר) שזה בגלל עת לעשות לה', 'ומי שיראה טעם טוב יותר יגיד' (זה בערך הלשון איני זוכר בדיוק ממש. קל למצוא בספר הישר].
אנחנו פוסקים הלכה מכח רבותינו שהלכו בדרכו של רבינו תם, הלא הם הרא"ש הרמב"ן הרשב"א והר"ן, שהובאו דבריהם בטור ובשלחן ערוך.
הואיל, והנ"ל נסמכו על היתרו של ר"ת, ממילא לא יהיו עדיפים ממנו. דהיינו, אם בהיתרו של ר"ת מפורש שזה מפני הדחק, אז ברור שגם הפוסקים שנמשכו ממנו הם לא מכשירים לכתחילה ממש - למרות שלא ציינו זאת בפירוש.

זו דרך ההלכה. אנחנו נוהגים כר"ת - שהובא בראשונים - שהובאו בטוש"ע.
גם אם מצאת 'א שיינע מציאה', שיטת רב משה גאון, זה לא נוגע לנו, כי אנחנו לא פוסקים כמותו. אולי אפשר לצרף אותה מבחינה הלכתית [כדי לא לטעון ששיטת הגאונים היא מוחלטת לפסול עפצים], אבל ההלכה שבידינו וביאור מנהגנו הוא על פי רבינו תם (שזה משום עת לעשות לה') ולא על פי רבי משה גאון (שזה לכתחילה).

פלוריש
הודעות: 822
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 12, 2019 3:20 am

תודה על הפירוט.
זה בדיוק מה ששאלתי. פשט הסוגיה היא שמעבדים בעפצים, ואכן היתרו של ר"ת לעבד בסיד היא דיעבדי.
אז אני מבין שההיתר של רב משה גאון הוא יותר מיקל מההיתר של ר"ת? מה הנימוקים שלו?

לענין
הודעות: 1861
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי לענין » ד' יוני 12, 2019 1:43 pm

פלוריש כתב:תודה על הפירוט.
זה בדיוק מה ששאלתי. פשט הסוגיה היא שמעבדים בעפצים, ואכן היתרו של ר"ת לעבד בסיד היא דיעבדי.
אז אני מבין שההיתר של רב משה גאון הוא יותר מיקל מההיתר של ר"ת? מה הנימוקים שלו?


למיטב ידיעתי, לא נתפרש.
שני דברים אנו יודעים, א' שהוא גם הכשיר בלי עיבוד לשמה (מה שאנו פוסלים גם בדיעבד), ב' רב האי גאון כתב לסמוך עליו במקום של עת לעשות לה'.

פלוריש
הודעות: 822
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 12, 2019 4:48 pm

לענין כתב:
פלוריש כתב:תודה על הפירוט.
זה בדיוק מה ששאלתי. פשט הסוגיה היא שמעבדים בעפצים, ואכן היתרו של ר"ת לעבד בסיד היא דיעבדי.
אז אני מבין שההיתר של רב משה גאון הוא יותר מיקל מההיתר של ר"ת? מה הנימוקים שלו?


למיטב ידיעתי, לא נתפרש.
שני דברים אנו יודעים, א' שהוא גם הכשיר בלי עיבוד לשמה (מה שאנו פוסלים גם בדיעבד), ב' רב האי גאון כתב לסמוך עליו במקום של עת לעשות לה'.

תודה


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים