מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מראה מקום בענין פועל שחזר באמצע היום

חיפושי מקורות וכדומה
שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

מראה מקום בענין פועל שחזר באמצע היום

הודעהעל ידי שפה ברורה » ד' מרץ 16, 2016 11:26 pm

בספר דברי מהרי"א פ' בשלח, כתב בא"ד על טענת גביהה בן פסיסא בדבר רכוש מצרים בזה"ל: ולכאורה אין זו טענה, דהא קי"ל דפועל שיצא באמצע זמן שכירותו אין צריך רבו ליתן לו כלום. גם בחנוכת התורה פ' בא הזכיר דיעה כזו
ואנכי בער ולא אדע איה אפוא קי"ל הכי, ועי' ב"מ ע"ה וע"ו ולא ראיתי שמה שיאמרו שאינו חייב ליתן לו כלום
ואולי יואיל אחד מהחכמים להחכימני לציין בדיוק המקור לזה

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מראה מקום בענין פועל שחזר באמצע היום

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' מרץ 17, 2016 12:51 am

אולי הכוונה להענקה.

ואת"ל שהכוונה על שכר, א' הדין שפועל חוזר בו בחצי היום וידו על העליונה הוא רק מדין כי לי בנ"י עבדים שהוצאתי מארץ מצרים, מה שעדיין לא היה לפני יצי"מ. ב' גם למעשה להלכה בדבר האבד אין מגיע שכר לפועל אם אבדה עבודתו בגלל יציאתו באמצע.

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: מראה מקום בענין פועל שחזר באמצע היום

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' מרץ 17, 2016 4:45 pm

מאיר סובל כתב:אולי הכוונה להענקה.

ואת"ל שהכוונה על שכר, א' הדין שפועל חוזר בו בחצי היום וידו על העליונה הוא רק מדין כי לי בנ"י עבדים שהוצאתי מארץ מצרים, מה שעדיין לא היה לפני יצי"מ. ב' גם למעשה להלכה בדבר האבד אין מגיע שכר לפועל אם אבדה עבודתו בגלל יציאתו באמצע.

בוודאי הכוונה על שכר, וגם אני חשבתי שלפני יציאת מצרים לא היה שייך הך דינא, אבל דא עקא שהמהרי"א כתב דהכי קי"ל, ואנכי אינו רואה שיש דבר האבד ביציאת ישראל ממצרים על מה שכבר עבדו
בר אם נימא דכוונתו על השנים הנותרות דפרעה הצטרך לשלם גם על יתר השנים עד ד' מאות שלא עבדו אותו, מפני שיצאו על ידי חזרתו, והאם לזה אכן יש מקור?

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: מראה מקום בענין פועל שחזר באמצע היום

הודעהעל ידי מאור עינים » ג' אפריל 05, 2016 5:20 pm

עיין ע"ז סה' א', רבא אמר ל"ק הא דאמר ליה העבר לי מאה חביות במאה פרוטות, הא דא"ל העבר לי חבית חבית בפרוטה והתניא השוכר את הפועל, ואמר לו העבר לי מאה חביות במאה פרוטות, ונמצאת חבית של יין נסך ביניהן שכרו אסור, חבית חבית בפרוטה, ונמצאת חבית של יין נסך ביניהן שכרו מותר. וברש"י שם כתב בטעמא דבאמר העבר לי מאה חביות שכרו אסור, דכל כמה דלא אעברינהו לכולהו לא יהיב ליה מידי הלכך כולי אגרא שייך ביה,
ועיין מחנ"א הל' שכירות פועלים פ"ה שעמד בזה ממאי דאמרי' בהשוכר את האומנין,


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים