מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קנין בהתמנות לקרבן פסח. ומתי מקדישים לפני או אחרי הביקור.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1617
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

קנין בהתמנות לקרבן פסח. ומתי מקדישים לפני או אחרי הביקור.

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' מרץ 31, 2016 8:50 pm

שתי שאלות בדיני קרבן פסח.

א. רש"י בפסחים ע: ד"ה מנא ידעי כתב, שהמתמנה צריך לעשות קנין בקרבן, שיטת הירושלמי שסגי בלא קנין, את הירושלמי מביא שו"ת זרע אברהם סי' ו אות ט.
אני מחפש את הירושלמי הזה.

ב. בשאר הקרבנות לפני ההקדשה מביאים הקרבן לביקור כדי שלא יקדיש בעל מום. ישנו דין בקרבן פסח שצריך לבקר את הקרבן ארבעה ימים, השאלה מתי מקדישים את הקרבן? והאם עצם המעשה של הביקור לא חשיב הקדש.
אני מחפש מקורות לנידון זה.

בברכת שנזכה לאכול מן הפסחים עוד השנה

חיס
הודעות: 1384
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: קנין בהתמנות לקרבן פסח. ומתי מקדישים לפני או אחרי הביקור

הודעהעל ידי חיס » ו' אפריל 01, 2016 10:44 am

יאיר1 כתב:שתי שאלות בדיני קרבן פסח.

א. רש"י בפסחים ע: ד"ה מנא ידעי כתב, שהמתמנה צריך לעשות קנין בקרבן, שיטת הירושלמי שסגי בלא קנין, את הירושלמי מביא שו"ת זרע אברהם סי' ו אות ט.
אני מחפש את הירושלמי הזה.
בברכת שנזכה לאכול מן הפסחים עוד השנה


ראה בספר "אמרי בינה" (דיני פסח סימן ב' עמוד מו:) מוכיח דמנוי פסח בעי קנין ממה דילפנין בירושלמי (קידושין פ"א ה"ד) דבהמה דקה נקנית במשיכה, מהא דכתיב
משכו וקחו לכם אצל קרבן פסח עיי"ש.

ועיין בארוכה בטוב טעם בשו"ת "להורות נתן" (ח"א סימן כ"ד) שמביא בשם הירושלמי (פסחים פ"ח ה"ג) הגע בעצמך שהימנה אותו וכו'.

עיין בפסקי תוס' קידושין ריש פ"ב אות פ' וז"ל: זכייה וקניינא בעי בהמנאת הפסח ולא סגי בדיבור בעלמא.

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קנין בהתמנות לקרבן פסח. ומתי מקדישים לפני או אחרי הביקור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 01, 2016 11:44 am

יאיר1 כתב:ב. בשאר הקרבנות לפני ההקדשה מביאים הקרבן לביקור כדי שלא יקדיש בעל מום. ישנו דין בקרבן פסח שצריך לבקר את הקרבן ארבעה ימים, השאלה מתי מקדישים את הקרבן? והאם עצם המעשה של הביקור לא חשיב הקדש.
אני מחפש מקורות לנידון זה.

בברכת שנזכה לאכול מן הפסחים עוד השנה

1. דין הביקור ד׳ ימים אינו רק בפסח.
2. מובאת בגמרא (בסוגיית ע"פ שחל בשבת) תקנת הלל הזקן שלא להקדיש את הפסח (וכמדומני כל קרבן) עד סמוך להקרבתו, שלא יבואו לידי עבודה בקדשים.

אליבא דהלכתא
הודעות: 98
הצטרף: ג' אוגוסט 04, 2015 5:18 pm

Re: קנין בהתמנות לקרבן פסח. ומתי מקדישים לפני או אחרי הביקור.

הודעהעל ידי אליבא דהלכתא » א' אפריל 10, 2016 6:31 pm

לפי הרמב"ם, הביקור הוא כן רק בפסח. יעוין בהרחבה במאמרו של הראל דביר, דין ביקור בתמיד ובפסח, מעלין בקודש כח עמ' 46-37. הנה קישור: http://www.elhamikdash.com/%D7%9E%D7%A2 ... D7%97.html

ויש שם גם התייחסות ליחסים שבין הביקור להקדש, דההקדש הוא הוא ה"מקח" שעליו נאמר בגמרא: מקחו בעשור.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים