במשנה ב"ק קי"ח א' "הפקדתני ואיני יודע אם החזרתי לך חייב לשלם". ודין זה הוא גם בשומר בבעלים (כ"כ הנתיה"מ בסי' רצ"א אך טעמו צ"ע, וכן משמע מרמב"ם ושו"ע). ובחזו"א חו"מ סי' ה' סק"ו כתב דאיירי מתני' שמסתפק הנפקד שמא נתערב הפקדון בין חפציו או החזירו, א"נ שמסתפק הנפקד שמא אכל להפקדון. אך אין הספק של הנפקד שמע פשע בהפקדון כי אז זה לא היה נחשב לאיני יודע אם החזרתי אלא לאיני יודע אם נתחייבתי - עי"ש (וזה לא לכל הראשונים וש"ך). וכ"כ בחו"ב ב"ק קי"ח א'.
וביארו הנ"ל שחיוב זה (שנפקד שאכל להפקדון חייב לשלם) הוא לא מדין אחריות שומרים, אלא הוא חיוב על מה שנטל ולא החזיר.
ולכאורה כוונתם שגם אם אכל באונס, כגון שחלה ושכח וסבר שהפקדון הוא שלו ואכלו, ג"כ חייב. וגם שומר בבעלים הוא בחיוב זה.
ואני שואל, האמנם כך הדין שנפקד שאכל להפקדון באונס חייב לשלם?
ולכאורה מפורש בכתובות ל"ד ב' לא כן, דאי' התם שאם יורשיו של שואל אכלו להפקדון באונס שאינם חייבים כ"א מה שנהנו! ואולי כוונת החזו"א אכן שחייב רק דמי מה שנהנה??
עוד אשאל, נפקד שאכל להפקדון באופן שאין לחייבו מטעם פשיעה דשומרים, כגון בגוונא דמשנה הנ"ל שאינו יודע אם אכל או החזיר (שאין לחייבו מטעם פשיעה כנ"ל בשם החזו"א, וכמו"כ אין לחייבו מטעם גזלן), מה הוא חייב לשלם? האם צריך לקנות מאכל הדומה לפקדון שאכל ולתת למפקיד, ואת"ל שיכול לשלם קרקעות האם משלם מיטב כדין שומרים או זיבורית כדין בע"ח?
---
ובתו' ב"מ ו' מובא שי' ר"ת שאחד משבועות השומרים הוא שבועה שלא אכל להפקדון, ולכאורה הא כבר נשבע שלא פשע (וי"ל), וחשבתי שאולי כוונת ר"ת שצריך לישבע שלא אכלו אפילו באונס, ויתחייב דמי כולו (?) או דמי מה שנהנה. וצ"ע.
אשמח מאוד לעזרתכם!