מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 12, 2016 1:58 am

בקובץ המעיין ניסן תשע"ו שהועלה כאן viewtopic.php?f=7&t=26732
יש מאמר העוסק ביחס החכמים למרד בר-כוכבא.
הכותב, הרב נתנאל אריה, מעלה שאלות נכבדות אף כי פשוטות, ומנסה לברר את הסוגיא.
היות ויצא לי לפגוש בעבר גישות שונות לסוגיא זו ולא נתיישבה בהן דעתי, כתבתי מהלך כלשהו בניסיון להאיר ולו במקצת את אותה פרשה עמומה.
אשמח לקבל ביקורת.
קבצים מצורפים
ארבע הערות בעניין בן כוזיבא.docx
(59.43 KiB) הורד 482 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 12, 2016 8:50 am

א. למיטב זכרוני, היה על זה אשכול ארוך בעבר.
ב. ללפי דברי כת"ר שרבי עקיבא חזר בו, למה הרמב"ם פוסק את ההוו"א של ר"ע ולא מזכיר בכלל את המסקנה?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 12, 2016 9:26 am

בברכה המשולשת כתב:לפי דברי כת"ר שרבי עקיבא חזר בו, למה הרמב"ם פוסק את ההוו"א של ר"ע ולא מזכיר בכלל את המסקנה?

איזה עניין יש לרמב"ם להזכיר את חזרתו של ר"ע? הרמב"ם הוא פוסק. ומכך שר"ע סבר שב"כ הוא משיח יש לנו ללמוד הלכה, שאותה מביא הרמב"ם.

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי בן הרב » ג' אפריל 12, 2016 10:39 am

בברכה המשולשת כתב:א. למיטב זכרוני, היה על זה אשכול ארוך בעבר.

viewtopic.php?f=17&t=22133&p=218077&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%96%D7%99%D7%91%D7%90#p218077
viewtopic.php?f=7&t=19040&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%96%D7%99%D7%91%D7%90#p184522

יאיר1
הודעות: 1628
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אפריל 12, 2016 5:46 pm

זכור לי ששמעתי בשיעור מר' משה [בן רחל] שפירא [שה' ישלח לו רפואה שלמה במהרה], שרע בעיניו שמלמדים שר"ע טעה בבר כוכבא, וזו היא חוצפה לומר על ראש חכמי ישראל שטעה.
נדמה לי שהוא ביאר שאכן היה משיח והיה צריך להתגלות, והדבר היה תלוי במה שתלמידיו יתקנו את חטא השיטים, ובסוף לא תקנו ומתו. [ואולי אני מערבב בין שני שיעורים, סיכוי גדול]

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 12, 2016 10:48 pm

מהרש"א חידושי אגדות מסכת גיטין דף נז עמוד א
גדע בחרי אף כל קרן גו' דרשו האי קרא אחורבן ביתר שהמלכות נקרא ע"ש קרן בכ"מ ובן כוזיבא שמלך בביתר עד שטעה בו ר' עקיבא שיהיה מלך משיח כדאיתא במדרשות וק"ל:

מהרש"א חידושי אגדות מסכת סנהדרין דף צג עמוד ב
בר כוזיבא מלך תרתין שנין כו'. בביתר היה מולך ואיתא במדרשות שגם ר"ע טעה בו מתחלה ודרש עליו דרך כוכב מיעקב ע"ש:

יאיר1
הודעות: 1628
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אפריל 12, 2016 11:09 pm

לא הבנתי כוונתך.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 12, 2016 11:18 pm

המהרש"א אומר את מה שר' משה שפירא טוען שהוא חוצפה לומר.
זכותו של ר' משה שפירא לחשוב כפי שנראה לו, אבל חשוב לדעת שגדולים וטובים ממנו חשבו אחרת.

יאיר1
הודעות: 1628
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' אפריל 12, 2016 11:56 pm

כבודו לא הבין
ברור שכתוב שרבי עקיבא טעה בו
השאלה מה הטעות?
האם טעה, כפי שיכול להיות שהרב שך טעה בזה שבחר עסקן זה או אחר, טעה.
או שיש כאן דבר אמת, שיש בו בסופו של דבר צד טעות.
וקח את זה כמשל: כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, אך הנביא אמר שדוד חטא, אז כדאי לדעת שגדולים וטובים מחז"ל אמרו שהוא חטא?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 13, 2016 12:09 am

אכן.
כמובן שלפי מה שעמד לפני ר"ע הוא צדק בבחירתו.
עובדה היא שהרמב"ם פוסק הלכה למעשה על סמך הכרעתו של ר"ע.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אפריל 13, 2016 12:12 am

אני לא שמעתי שהוא אומר שזו חוצפה. מה שכן שמעתי ממנו זה דיוק מהרמב"ם הל' תעניות פ"ה ה"ג שמונה את הצרות שארעו בת"ב. 'נלכדה עיר גדולה וביתר שמה והיו בה אלפים ורבבות מישראל והיה להם מלך גדול ודמו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא מלך המשיח. ונפל ביד הרומיים ונהרגו כולם והיתה צרה גדולה כמו חורבן בית המקדש'. והוא דייק שמשמע שבאמת היה כאן משהו, ולא טעות בעלמא. כי אחרת מה הרמב"ם מציין את זה בתיאור הצרה.
והוא לומד שבאמת היה שם משהו אמיתי.

יאיר1
הודעות: 1628
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' אפריל 13, 2016 1:34 am

ועל זה אמרו לא שמעתי אינה ראיה...

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 13, 2019 2:44 pm

יחס חריג בקיצוניותו לבן כוזיבא נמצא בפירוש ר"י כספי לזכריה (יא טו):

(טו) ויאמר ה' אלי עוד קח לך כלי רועה אוילי וכו' - זה לפי דעתי בלי ספק על רועה ומלך שקם בישראל אחר חרבן הבית הזה חמישים ושתים שנה, כמו שמבואר ב'ספר הקבלה' (ע' 55 ) שנעשה על פי גדולי ישראל ממה שאירע אחר חורבן בית שני, כמו שנעשה יוסיפון וספר דברי הימים וזולתם. וכתוב שם, כי איש אחד שמו כוזיבא, בדור השני אחר חורבן בית שני, והיה רבי עקיבא ראש ישיבה בישראל אחר רבן גמליאל שנהרג על יד טיטוס; וטען כוזיבא שהוא משיח בן דוד, ומרד בקיסר רומי שמו דומשטיאון והרג משנהו שהיה מושל בארץ ישראל, ותהי ראשית ממלכתו (ע"פ בר' י,י) ביתר. ומת זה כוזיבא במלכותו ומלך בנו אחריו, שמו פירוש, ומת גם הוא ומלך בנו, שמו רומילוס; והתחברו אל כוזיבא ובניו רבבות מישראל, וגם רבי עקיבא האמין בו, כמו שכתב גם המורה ב'איגרת תימן'. ובכלל, עשה הוא ובניו הנהגה רעה, וגם לא היתה מפי ה', כי עדיין לא הגיע עת גאולתינו שעדין אנו מחכים לה, ועבר יותר מאלף שנה. ובימי רומילוס הנזכר התחזק אדריאנוס קיסר רומי ועלה לארץ ישראל וכבש ביתר בתשעה באב, שנת שבעים ושלש לחרבן בית שני; והרג רומילוס וכמה רבבות מישראל, יותר הרבה ממה שהיה על ידי נבוכד נצר וטיטוס. וכתוב שם, כי על זה אמר דניאל "ומשכילי עם יבינו לרבים ונכשלו בחרב ובלהבה ובשבי (בנוסחנו: בשבי) ובבזה ימים" (יא,לג); וזה, כי אז נשרפו חכמים גדולים מישראל כי היו שונים התורה, ובפרט רבי חנינא בן תרדיון וספר תורה עמו. אם כן, מה מאד נראה שהוא אמת בלי ספק, כי אחר חורבן בית שני, שזכר באבוד שלשת רועים רעים ופריצים (ראה לעיל,ח), יזכור וינבא ענין הִשחת עמנו על יד רומי שנית, ושהיה השחתה בעמנו יותר עצומה ממה שהיה מעולם. ובטוב קרא כוזיבא 'אוילי', כי היה משוגע ושוטה, ומעשיו הוכיחו. (יז) וכן תארוֹ 'רעי האליל', כי היה לאין ואפע (ע"פ יש' מא,כד), ונתקיים בו ובזרעו זרועו יבוש תיבש ועינו (לפנינו: ועין ימינו) כהה תכהה. וזה מפורש בתכלית.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 13, 2019 7:02 pm

עקביה כתב:יחס חריג בקיצוניותו לבן כוזיבא נמצא בפירוש ר"י כספי לזכריה (יא טו):

(טו) ויאמר ה' אלי עוד קח לך כלי רועה אוילי וכו' - זה לפי דעתי בלי ספק על רועה ומלך שקם בישראל אחר חרבן הבית הזה חמישים ושתים שנה, כמו שמבואר ב'ספר הקבלה' (ע' 55 ) שנעשה על פי גדולי ישראל ממה שאירע אחר חורבן בית שני, כמו שנעשה יוסיפון וספר דברי הימים וזולתם. וכתוב שם, כי איש אחד שמו כוזיבא, בדור השני אחר חורבן בית שני, והיה רבי עקיבא ראש ישיבה בישראל אחר רבן גמליאל שנהרג על יד טיטוס; וטען כוזיבא שהוא משיח בן דוד, ומרד בקיסר רומי שמו דומשטיאון והרג משנהו שהיה מושל בארץ ישראל, ותהי ראשית ממלכתו (ע"פ בר' י,י) ביתר. ומת זה כוזיבא במלכותו ומלך בנו אחריו, שמו פירוש, ומת גם הוא ומלך בנו, שמו רומילוס; והתחברו אל כוזיבא ובניו רבבות מישראל, וגם רבי עקיבא האמין בו, כמו שכתב גם המורה ב'איגרת תימן'. ובכלל, עשה הוא ובניו הנהגה רעה, וגם לא היתה מפי ה', כי עדיין לא הגיע עת גאולתינו שעדין אנו מחכים לה, ועבר יותר מאלף שנה. ובימי רומילוס הנזכר התחזק אדריאנוס קיסר רומי ועלה לארץ ישראל וכבש ביתר בתשעה באב, שנת שבעים ושלש לחרבן בית שני; והרג רומילוס וכמה רבבות מישראל, יותר הרבה ממה שהיה על ידי נבוכד נצר וטיטוס. וכתוב שם, כי על זה אמר דניאל "ומשכילי עם יבינו לרבים ונכשלו בחרב ובלהבה ובשבי (בנוסחנו: בשבי) ובבזה ימים" (יא,לג); וזה, כי אז נשרפו חכמים גדולים מישראל כי היו שונים התורה, ובפרט רבי חנינא בן תרדיון וספר תורה עמו. אם כן, מה מאד נראה שהוא אמת בלי ספק, כי אחר חורבן בית שני, שזכר באבוד שלשת רועים רעים ופריצים (ראה לעיל,ח), יזכור וינבא ענין הִשחת עמנו על יד רומי שנית, ושהיה השחתה בעמנו יותר עצומה ממה שהיה מעולם. ובטוב קרא כוזיבא 'אוילי', כי היה משוגע ושוטה, ומעשיו הוכיחו. (יז) וכן תארוֹ 'רעי האליל', כי היה לאין ואפע (ע"פ יש' מא,כד), ונתקיים בו ובזרעו זרועו יבוש תיבש ועינו (לפנינו: ועין ימינו) כהה תכהה. וזה מפורש בתכלית.

viewtopic.php?f=7&t=19242&hilit=%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3+%D7%9B%D7%A1%D7%A4%D7%99#p186884

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 13, 2019 7:47 pm

ייש"כ על הקישור.
מדברי ר"י כספי נראה שיש לו ביקורת על ר"ע, וזה די חריג.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' פברואר 14, 2019 1:00 am

בתורה תמימה [במדבר פכ"ד הערה כד] כתב על דרשת ר"ע על בר כוכבא – דרך כוכב מיעקב. וכתב התורה תמימה:
"קאי על בן כוזיבא שהיה בימי ר"ע אשר כנודע טעה בו ר"ע מקודם כסבור שהוא משיח ולבסוף חזר בו והוא נהרג, וקרוב לומר שעל יסוד דרשה נפלאה זו קראוהו בר כוכבא קודם שהכירו בטעותו, ולאחר שהכירו קראוהו בר כוזבא ע"ש שנהפך לאכזב, ובגיטין נ"ז א' נקרא בר דרומא, וי"ל שהיה מעיר כזיב שהיא בדרומה של א"י כנודע".

נמצא שהיו לבר כוזיבא ב' שמות א' בר כוכבא / כוזיבא - ב' בר דרומא על שם עירו.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' פברואר 23, 2019 9:45 pm

בגמ' סנהדרין [צג, ב] מבואר שהרגו חז"ל את בר כוזיבא
ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה רוח דעת ויראת ה' וגו' וכתיב {ישעיה יא-ג} והריחו ביראת ה' אמר רבי אלכסנדרי מלמד שהטעינו מצות ויסורין כריחיים רבא אמר דמורח ודאין דכתיב {ישעיה יא-ג} ולא למראה עיניו ישפוט {ישעיה יא-ד} ושפט בצדק דלים והוכיח במישור לענוי ארץ בר כוזיבא מלך תרתין שנין ופלגא אמר להו לרבנן אנא משיח אמרו ליה במשיח כתיב דמורח ודאין נחזי אנן אי מורח ודאין כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין קטלוהו

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יחסם של חז"ל אל בן כוזיבא

הודעהעל ידי דרומי » ש' פברואר 23, 2019 9:46 pm

זו השגת הראב"ד על הרמב"ם בהל' מלכים פי"א.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים