מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 19, 2016 10:42 pm

בספר 'נפש הרב' מובא ששיטת ר' חיים מבריסק שאורחים מחו"ל אינם צריכים לנהוג יו"ט שני בהיותם בארץ.
אודה מאד למי שיחכימני בפרטים אודות שיטה זו. מקורותיה, והאם יש הנוהגים כך הלכה למעשה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 19, 2016 10:50 pm

מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום)

אבל גם החכ"צ שהוא זה שטוען שאנשי חו"ל אינם צריכים לנהוג יומיים לא טוען את זה כך. וכנראה שהבנת הפוסקים הוא שמנהג אבותיהם הוא לעשות יומיים ולא לדון אם צריך יומים בכל מקום, ואע"פ שיוצא דבר תמוה לפי"ז שכשהיו השלוחים יוצאין לא היו עושין יומים בא"י עכשיו עושין משום שבזה אין חילוק וכעין המקומות שלא היו מגיעין שלוחי תשרי והיו מגיעין שלוחי ניסן.

מפתח וחותם
הודעות: 15
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 2:28 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי מפתח וחותם » ג' אפריל 19, 2016 11:01 pm

אוצר החכמה כתב:מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום)

בעניותי לא הבנתי החילוק בין יושבי א"י ליושבי חו"ל

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אפריל 20, 2016 1:30 am

אוצר החכמה כתב:מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום)

אבל גם החכ"צ שהוא זה שטוען שאנשי חו"ל אינם צריכים לנהוג יומיים לא טוען את זה כך. וכנראה שהבנת הפוסקים הוא שמנהג אבותיהם הוא לעשות יומיים ולא לדון אם צריך יומים בכל מקום, ואע"פ שיוצא דבר תמוה לפי"ז שכשהיו השלוחים יוצאין לא היו עושין יומים בא"י עכשיו עושין משום שבזה אין חילוק וכעין המקומות שלא היו מגיעין שלוחי תשרי והיו מגיעין שלוחי ניסן.

כן הוא באמת טענת הגר"ש סלנט.
ואמנם באגרות משה כתב באו"ח ח"ג סי' ע"ג
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ג סימן עג
אבל מסתבר לע"ד דכיון שזה שצריך בן חו"ל לעשות יום טוב שני גם כשהוא נמצא בא"י, הרי הוא רק מדין מנהג, דמצד הדין מאחר שהוא ביום טוב זה בא"י שכה"ג בזמן שקדשו החדש ע"פ הראיה שהיה ספק ממש בחו"ל אם נזדמן שבן חו"ל היה ביום טוב בא"י לא היה צריך לנהוג אלא יום אחד דהרי בפעם זה יודע הקביעות, אבל כיון שבזה"ז ליכא חלוק בין א"י לחו"ל בידיעת קביעותא דירחא אך שמ"מ נשארו בחו"ל במנהגם לעשות גם יום טוב שני כדשלחו מתם בביצה דף ד', נעשה ממילא חומרא מכפי שהיה הדין כשהיה כספק ממש, דגם כשבא בן חו"ל לא"י כל זמן שדעתו לחזור צריך לנהוג במנהגו דחו"ל לעשות יום טוב שני כדיני המנהגים,

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 20, 2016 9:42 am

ראיתי שבספר 'פסקי תשובות' סי' תצו מביא את דעת החכם צבי והשלחן ערוך הרב שאורחים מחו"ל אינם צריכים לנהוג יו"ט שני בא"י, ובהערה 22 שם מביא דעות שונות מפוסקי זמנינו האם מצרפים דעה זו במקום ספק, או לא.
שאלתי ובקשתי, האם ידוע מנהג הגר"ח מבריסק והגרי"ז בעניין זה? (לפי 'נפש הרב' הגר"ח הורה הלכה למעשה שאורח אינו צריך לנהוג יו"ט שני).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 20, 2016 10:08 am

מפתח וחותם כתב:
אוצר החכמה כתב:מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום)

בעניותי לא הבנתי החילוק בין יושבי א"י ליושבי חו"ל


זה פשוט. יושבי א"י לא נהגו לעשות יומיים למעשה. כי אע"פ שאילו היו בחו"ל היו עושים יומים לא היה מצויים שם ולא שייך לומר שממשיכים את המנהג על מה שלא עשו אותו בפועל.

יושבי חו"ל ממשיכים את המנהג שעשו אותו, אבל המנהג מעיקרו לא היה אלא להחמיר כשנמצאים בחו"ל ואינם יודעים מתי קבעו בי"ד אבל אם נמצאים במקום שהשלוחין מגיעים לא היה מנהג כזה והוא דומה קצת להחמיר בקטניות בסוכות. (כמובן שאפשר גם לחלק כמו שהביאו בשם הגרמ"פ וכמו שכתבתי למעלה בביאור דעת האחרונים אבל רציתי להבליט את הרעיון)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 20, 2016 10:12 am

עקביה כתב:ראיתי שבספר 'פסקי תשובות' סי' תצו מביא את דעת החכם צבי והשלחן ערוך הרב שאורחים מחו"ל אינם צריכים לנהוג יו"ט שני בא"י, ובהערה 22 שם מביא דעות שונות מפוסקי זמנינו האם מצרפים דעה זו במקום ספק, או לא.
שאלתי ובקשתי, האם ידוע מנהג הגר"ח מבריסק והגרי"ז בעניין זה? (לפי 'נפש הרב' הגר"ח הורה הלכה למעשה שאורח אינו צריך לנהוג יו"ט שני).


אם אתה מדבר על למעשה, נראה שהשתנה המנהג בזה שפעם נהגו להחמיר שלא לעשות את זה כ"א בצינעא וכמו שמבואר בהרבה פוסקים והיום עושים בריש גלי ואיני יודע אם זה ע"פ גדולים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 20, 2016 10:26 am

כן הוא באמת טענת הגר"ש סלנט.


איפה מובאים הדברים?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אפריל 20, 2016 3:31 pm

אוצר החכמה כתב:
כן הוא באמת טענת הגר"ש סלנט.


איפה מובאים הדברים?

כמדומה שראיתי כן ביוט"ש כהלכתו בשם ספרו של הגרי"מ טוקיצינסקי, ואינו תח"י כעת

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ד' אפריל 20, 2016 6:22 pm

עקביה כתב:שאלתי ובקשתי, האם ידוע מנהג הגר"ח מבריסק והגרי"ז בעניין זה? (לפי 'נפש הרב' הגר"ח הורה הלכה למעשה שאורח אינו צריך לנהוג יו"ט שני).

בבריסק נוהגים שבני חו"ל עושים יו"ט שני בא"י. הג"ר מאיר סאלאוויציק ז"ל היה עושה נעילת החג בביתו בשמחת תורה, והוא היה שולח הבני חו"ל לאכול בסוכה.
אחד שאל אותו פעם על זה שלכאורה הוא שינוי בפרהסיא, והוא הראה למש"כ בשו"ת אבקת רוכל סימן כו: מי שבא מח"ל לא"י ודעתו לחזו' הוי בכלל בני ח"ל נינהו וכן מעשים בכל יום בכל שנה ושנה עולים לשלש רגלים מח"ל לארץ ועושים יום שני של גליות כתקוניו וכמשפטיו בח"ל. ולא עוד אלא שמתקבצים מנין מבני ח"ל העולי' לרגל ומתפללי' תפילה וקורין בתורה ומפטירין בנביא בברכות תחלה וסוף כמו שעושים ביום טוב שני בח"ל ודבר זה נעשה מימי קדם בפני גדולי עולם ולא פקפק אדם בדבר זה מעולם וזו היא שקשה בענין היאך מתפללים תפלת יום טוב בפרהסייא בא"י והיכי לא חיישינן להאי דתנן ואל ישנה אדם מפני המחלוקת והיה מספיק להם שיתפללו תפילת ח"ל בצינעא ועל כרחינו לומר דסבירא להו לגדולי עולם דע"כ לא תני אל ישנה אדם מפני המחלוקת אלא במלאכה ודכוותא דאפשר למיפק מינה חורבה אבל בתפילה אף אם יתפלל כמנהג מקום שיצא משם לא נפיק מיניה חורבה וליכא למיחש בה למידי עכ"ל, וסברתו לגבי תפילה שייך גם לגבי אכילה בסוכה.

מפתח וחותם
הודעות: 15
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 2:28 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי מפתח וחותם » ד' אפריל 20, 2016 7:42 pm

אוצר החכמה כתב:
מפתח וחותם כתב:
אוצר החכמה כתב:מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום)

בעניותי לא הבנתי החילוק בין יושבי א"י ליושבי חו"ל


זה פשוט. יושבי א"י לא נהגו לעשות יומיים למעשה. כי אע"פ שאילו היו בחו"ל היו עושים יומים לא היה מצויים שם ולא שייך לומר שממשיכים את המנהג על מה שלא עשו אותו בפועל.

יושבי חו"ל ממשיכים את המנהג שעשו אותו, אבל המנהג מעיקרו לא היה אלא להחמיר כשנמצאים בחו"ל ואינם יודעים מתי קבעו בי"ד אבל אם נמצאים במקום שהשלוחין מגיעים לא היה מנהג כזה והוא דומה קצת להחמיר בקטניות בסוכות. (כמובן שאפשר גם לחלק כמו שהביאו בשם הגרמ"פ וכמו שכתבתי למעלה בביאור דעת האחרונים אבל רציתי להבליט את הרעיון)
קשיא רישא לסיפא וסיפא לרישא.
אם אתה דן את המנהג כמנהג שבחו"ל עושים ב' יו"ט ובא"י עושים רק אחד אז אין שום חילוק בין בני א"י לבני חו"ל דגם בני א"י נוהגים בחו"ל לעשות ב' יו"ט רק שאינם נמצאים שם ומה אכפת לן שלא היו שם מעולם וגם אין דעתם לבוא לשם מ"מ כן מנהג כל ישראל וכי משפחה אשכנזית הגרה כמה דורות במקום שאין מצויים קטניות ומעולם לא ראו צורת אורז מותר להם לאכול קטניות בפסח? ואמנם מן הסוגיא מוכח דכיוון שגם בחו"ל ידוע מתי יו"ט אין זה מנהג הנוהג בחו"ל אלא בבני חו"ל וא"כ אין שום חילוק אם הם מצויים בארץ או בחוצה לה.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 20, 2016 8:24 pm

בין גברא לגברא כתב:
עקביה כתב:שאלתי ובקשתי, האם ידוע מנהג הגר"ח מבריסק והגרי"ז בעניין זה? (לפי 'נפש הרב' הגר"ח הורה הלכה למעשה שאורח אינו צריך לנהוג יו"ט שני).

בבריסק נוהגים שבני חו"ל עושים יו"ט שני בא"י. הג"ר מאיר סאלאוויציק ז"ל היה עושה נעילת החג בביתו בשמחת תורה, והוא היה שולח הבני חו"ל לאכול בסוכה.
אחד שאל אותו פעם על זה שלכאורה הוא שינוי בפרהסיא, והוא הראה למש"כ בשו"ת אבקת רוכל סימן כו: מי שבא מח"ל לא"י ודעתו לחזו' הוי בכלל בני ח"ל נינהו וכן מעשים בכל יום בכל שנה ושנה עולים לשלש רגלים מח"ל לארץ ועושים יום שני של גליות כתקוניו וכמשפטיו בח"ל. ולא עוד אלא שמתקבצים מנין מבני ח"ל העולי' לרגל ומתפללי' תפילה וקורין בתורה ומפטירין בנביא בברכות תחלה וסוף כמו שעושים ביום טוב שני בח"ל ודבר זה נעשה מימי קדם בפני גדולי עולם ולא פקפק אדם בדבר זה מעולם וזו היא שקשה בענין היאך מתפללים תפלת יום טוב בפרהסייא בא"י והיכי לא חיישינן להאי דתנן ואל ישנה אדם מפני המחלוקת והיה מספיק להם שיתפללו תפילת ח"ל בצינעא ועל כרחינו לומר דסבירא להו לגדולי עולם דע"כ לא תני אל ישנה אדם מפני המחלוקת אלא במלאכה ודכוותא דאפשר למיפק מינה חורבה אבל בתפילה אף אם יתפלל כמנהג מקום שיצא משם לא נפיק מיניה חורבה וליכא למיחש בה למידי עכ"ל, וסברתו לגבי תפילה שייך גם לגבי אכילה בסוכה.

יישר כוח!

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אפריל 20, 2016 10:06 pm

אוצר החכמה כתב:
כן הוא באמת טענת הגר"ש סלנט.


איפה מובאים הדברים?

ספר אר"י להגרי"מ טוקצינסקי סי' ז' אות ו'. מצו"ב
קבצים מצורפים
רש סלנט.pdf
(136.35 KiB) הורד 227 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 20, 2016 10:40 pm

מפתח וחותם כתב:קשיא רישא לסיפא וסיפא לרישא.
אם אתה דן את המנהג כמנהג שבחו"ל עושים ב' יו"ט ובא"י עושים רק אחד אז אין שום חילוק בין בני א"י לבני חו"ל דגם בני א"י נוהגים בחו"ל לעשות ב' יו"ט רק שאינם נמצאים שם ומה אכפת לן שלא היו שם מעולם וגם אין דעתם לבוא לשם מ"מ כן מנהג כל ישראל וכי משפחה אשכנזית הגרה כמה דורות במקום שאין מצויים קטניות ומעולם לא ראו צורת אורז מותר להם לאכול קטניות בפסח? ואמנם מן הסוגיא מוכח דכיוון שגם בחו"ל ידוע מתי יו"ט אין זה מנהג הנוהג בחו"ל אלא בבני חו"ל וא"כ אין שום חילוק אם הם מצויים בארץ או בחוצה לה.


לא קשה כלום.
ואכן עדה "אשכנזית" שגרה למשל באלסקה מימות בית ראשון/שני ומעולם לא היה להם קטניות ולא נהגו בהם איסור אין עליהם גזירת קטניות.
אין זה מנהג הנוהג בחו"ל אלא בבני חו"ל
בדיוק זה מנהג הנוהג בבני חו"ל שינהגו היום כמו מנהגם שנהגו אז, וכשם שאז לא נהגו מנהג זה אלא במקום שלא היה ידוע כן גם עכשיו.
אם תרצה אבאר לך ביתר פירוט, המנהג הוא שידיעת ה"לוח" כלומר הא דידעינן בקביעא דירחא לא משנה כלום ואנו, בני חו"ל, מתנהגים כאילו איננו בקיאין בקביעא דירחא אבל זה רק ביחס לשינוי הזה שהתחדש אבל ידיעות אחרות שהיו קיימות גם בזמן הספק והתחשבו בהם אז בהם אנו מתחשבים היום כמקדם.
כמו שכתבתי אפשר גם להסביר אחרת וביארתי למעלה את סברת האחרונים, והביאו את דברי הגרמ"פ מה שכתב בזה, אבל קושי אין בהסבר הזה בכלל אלא אדרבה הוא פשוט.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 20, 2016 11:09 pm

זאת מחלוקת ראשונים בפשט של הסיפור בגמרא, שצדדי המחלוקת הם בדיוק הנידון כאן:
שיטת רש"י ותוס׳ היא שמדובר שם על בן ארה"ק בחו"ל (בפסח או בשבועות, שהוא כמו בזמה"ז) וההכרעה היא שביישוב בחו"ל לא יעשה מלאכה, ובמדבר מותר - כדיני "נותנים עליו חומרי מקום שהלך לשם".
אמנם שיטת (ר"ח?) שדובר שם על בן חו"ל בארה"ק, וההכרעה היא שעושה כמקומו הנוכחי (כלומר: שדין יוט"ש איננו כלל תלוי במקום המגורים, וכפי הסברא שהעלתה כאן, והדעת מאוד נוטה לה).

נ.ב. בשיטת אדמו"ר הזקן יש מחלוקת בפרשנות דבריו, ובין רבני חב"ד יש מחלוקת כיצד לנהוג, והאריכו בזה כו"כ רבנים ולמדנים (ואני הקטן בתוכם).

שף ויתיב
הודעות: 179
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי שף ויתיב » ה' אפריל 21, 2016 8:07 am

הרב ברגר מתכוון מן הסתם למה שכתוב במהדורא בתרא שבחו"ל האור של יום טוב מאיר יומיים ויש כאלו שרוצים לפרש זה שתלוי במקום ולא באנשים.
ומלבד זאת במהדו"ק משמע שישנו חילוק בין בני א"י בחו"ל (שצריכים לשמור יומיים) ובני חו"ל בא"י שצריכים לשמור יום אחד.
אולם לא ראיתי מישהו נוהג או פוסק כך, וכן ממכתב אדמו"ר מהורש"ב לתלמידי תו"א משמע דלא כך.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 23, 2016 10:44 pm

שף ויתיב כתב:הרב ברגר מתכוון מן הסתם למה שכתוב במהדורא בתרא שבחו"ל האור של יום טוב מאיר יומיים ויש כאלו שרוצים לפרש זה שתלוי במקום ולא באנשים.
ומלבד זאת במהדו"ק משמע שישנו חילוק בין בני א"י בחו"ל (שצריכים לשמור יומיים) ובני חו"ל בא"י שצריכים לשמור יום אחד.
אולם לא ראיתי מישהו נוהג או פוסק כך, וכן ממכתב אדמו"ר מהורש"ב לתלמידי תו"א משמע דלא כך.

לא אאריך כאן בנימוקים, ובהוראות אדמו"רי חב"ד לדורותיהם, אבל למעשה יש שתי דעות בין רבני חב"ד בדורנו:
א. מי שדעתו לחזור עושה כמקום מגוריו, וכפי פרטי הדינים שבאחרונים (אלא שיש דיונים רחבים לגבי השאלה מה נקרא "דעתו לחזור", ואכמ"ל).
ב. כל אחד עושה כמקומו הנוכחי.
לשתי הדעות אין חילוק עקרוני בין בני א"י בחו"ל לבין בני חו"ל בא"י, אלא ברור שהם נוהגים בדיוק ההיפך זה מזה.
כמובן שבמקרים חריגים, ובפרט בשעת הצורך וכיו"ב - הרבה רבנים מצרפים את דעת החולקים עליהם, כמקובל בשיקולי פסיקה בשאר חלקי התורה.

כבר האריכו בזה יותר מדי בכמה קבצים וספרים וליקוטים, ואינני רואה תועלת לטחון כאן קימחא טחינא באמצע הפסח...

שף ויתיב
הודעות: 179
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' אפריל 26, 2016 4:43 am

עזריאל ברגר כתב:
שף ויתיב כתב:הרב ברגר מתכוון מן הסתם למה שכתוב במהדורא בתרא שבחו"ל האור של יום טוב מאיר יומיים ויש כאלו שרוצים לפרש זה שתלוי במקום ולא באנשים.
ומלבד זאת במהדו"ק משמע שישנו חילוק בין בני א"י בחו"ל (שצריכים לשמור יומיים) ובני חו"ל בא"י שצריכים לשמור יום אחד.
אולם לא ראיתי מישהו נוהג או פוסק כך, וכן ממכתב אדמו"ר מהורש"ב לתלמידי תו"א משמע דלא כך.

לא אאריך כאן בנימוקים, ובהוראות אדמו"רי חב"ד לדורותיהם, אבל למעשה יש שתי דעות בין רבני חב"ד בדורנו:
א. מי שדעתו לחזור עושה כמקום מגוריו, וכפי פרטי הדינים שבאחרונים (אלא שיש דיונים רחבים לגבי השאלה מה נקרא "דעתו לחזור", ואכמ"ל).
ב. כל אחד עושה כמקומו הנוכחי.
לשתי הדעות אין חילוק עקרוני בין בני א"י בחו"ל לבין בני חו"ל בא"י, אלא ברור שהם נוהגים בדיוק ההיפך זה מזה.
כמובן שבמקרים חריגים, ובפרט בשעת הצורך וכיו"ב - הרבה רבנים מצרפים את דעת החולקים עליהם, כמקובל בשיקולי פסיקה בשאר חלקי התורה.

כבר האריכו בזה יותר מדי בכמה קבצים וספרים וליקוטים, ואינני רואה תועלת לטחון כאן קימחא טחינא באמצע הפסח...

בדיוק לזה התכוונתי, שבשו"ע אדמו"ר משמע שיש חילוק (בנוסף על המחלוקת בפשט מהדו"ב), אלא שבפועל אין נוהגים בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 26, 2016 11:31 am

שף ויתיב כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שף ויתיב כתב:הרב ברגר מתכוון מן הסתם למה שכתוב במהדורא בתרא שבחו"ל האור של יום טוב מאיר יומיים ויש כאלו שרוצים לפרש זה שתלוי במקום ולא באנשים.
ומלבד זאת במהדו"ק משמע שישנו חילוק בין בני א"י בחו"ל (שצריכים לשמור יומיים) ובני חו"ל בא"י שצריכים לשמור יום אחד.
אולם לא ראיתי מישהו נוהג או פוסק כך, וכן ממכתב אדמו"ר מהורש"ב לתלמידי תו"א משמע דלא כך.

לא אאריך כאן בנימוקים, ובהוראות אדמו"רי חב"ד לדורותיהם, אבל למעשה יש שתי דעות בין רבני חב"ד בדורנו:
א. מי שדעתו לחזור עושה כמקום מגוריו, וכפי פרטי הדינים שבאחרונים (אלא שיש דיונים רחבים לגבי השאלה מה נקרא "דעתו לחזור", ואכמ"ל).
ב. כל אחד עושה כמקומו הנוכחי.
לשתי הדעות אין חילוק עקרוני בין בני א"י בחו"ל לבין בני חו"ל בא"י, אלא ברור שהם נוהגים בדיוק ההיפך זה מזה.
כמובן שבמקרים חריגים, ובפרט בשעת הצורך וכיו"ב - הרבה רבנים מצרפים את דעת החולקים עליהם, כמקובל בשיקולי פסיקה בשאר חלקי התורה.

כבר האריכו בזה יותר מדי בכמה קבצים וספרים וליקוטים, ואינני רואה תועלת לטחון כאן קימחא טחינא באמצע הפסח...

בדיוק לזה התכוונתי, שבשו"ע אדמו"ר משמע שיש חילוק (בנוסף על המחלוקת בפשט מהדו"ב), אלא שבפועל אין נוהגים בזה.

יש מכתב מהרבי ששולל את ההבנה הפשוטה הזאת, ומסביר שאין זה אלא היפוך סדר הדעות, אבל לא שדעת אדה"ז לחלק.
בפרט ראוי להעיר שאין זה הגיוני לחלק ביניהם.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 06, 2017 8:03 am

האם אתם מכירים שיטה מעין המובא כאן מהגרצ"פ פרנק, מלאכות - כן, תפילות - לא?

מתוך הסכמת הגרח''ג צימבליסט להגרמ''מ קארפ הלכות יו''ט.png
מתוך הסכמת הגרח''ג צימבליסט להגרמ''מ קארפ הלכות יו''ט.png (69.92 KiB) נצפה 7853 פעמים

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' יולי 06, 2017 8:38 am

לכאורה ככה עושים המחמירים לנהוג גם בארץ ישראל יו"ט שני שנזהרים ממלאכות ולא תפילות של יו"ט

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 06, 2017 9:08 pm

שו"ר שכך היא הוראת הגר"ח ג"כ, כמועתק ב'נפש הרב' בשם מסורה כרך ו.

מסורה ו-יח.png
מסורה ו-יח.png (31.85 KiB) נצפה 7841 פעמים

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עמקן » ה' יולי 06, 2017 9:22 pm

עושה חדשות כתב:האם אתם מכירים שיטה מעין המובא כאן מהגרצ"פ פרנק, מלאכות - כן, תפילות - לא?

מתוך הסכמת הגרח''ג צימבליסט להגרמ''מ קארפ הלכות יו''ט.png

צ"ע אם אפשר לסמוך על עדותו של מי שלא דקדק כלל דבריו. הוא מעיד שהגרי"ה פסק לו כשהיה בחו"ל לתקופה קצרה שהעיקר כדעת החכם צבי שלעולם יש לנהגו כמנהג המקום שנמצא שם בין לבן א"י הנמצא בחו"ל. ואין זה נכון כלל, הרי דברי החכ"צ מפורש בסי' קס"ז שדיבר בבן חו"ל בא"י. וטעמו משום שאסור לבני א"י לעשות ב' ימים יו"ט בא"י משום דלא שייך קלקול בא"י. ולדבריו יוצא שבן א"י בחו"ל צריך לנהוג לחומרא במנהג א"י, שהרי בעקרון מותר לנהוג יום אחד בחו"ל שזהו עיקר הדין, ומה שגזרו למעשה ב' ימים אינו משנה זה, ולכל היותר היה עליו לזהר מעשיית מלאכה וניהוג חול בפרהסיא.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עמקן » ה' יולי 06, 2017 9:36 pm

מיכאל1 כתב:לכאורה ככה עושים המחמירים לנהוג גם בארץ ישראל יו"ט שני שנזהרים ממלאכות ולא תפילות של יו"ט

צ"ל המקילים. הרי האבקת רוכל מובא למעלה העיד: מעשים בכל יום בכל שנה ושנה עולים לשלש רגלים מח"ל לארץ ועושים יום שני של גליות כתקוניו וכמשפטיו בח"ל. ולא עוד אלא שמתקבצים מנין מבני ח"ל העולי' לרגל ומתפללי' תפילה וקורין בתורה ומפטירין בנביא בברכות תחלה וסוף כמו שעושים ביום טוב שני בח"ל [url]ודבר זה נעשה מימי קדם בפני גדולי עולם ולא פקפק אדם בדבר זה מעולם[/url]". גם בפאת השולחן העיד שכן המנהג. וזה המנהג עד היום כידוע, למרות מיעוט קטן של פוסקים שחששו קצת לזה. ואיך יעלה מישהו בדעתו לשנות נוסח התפילה שהוא חייב בו כנגד המהג ודעתם של רובם של גדולי הפסוקים מלפני זמן שו"ע עד היום. אתמהה!

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' יולי 06, 2017 10:03 pm

עמקן כתב:
מיכאל1 כתב:לכאורה ככה עושים המחמירים לנהוג גם בארץ ישראל יו"ט שני שנזהרים ממלאכות ולא תפילות של יו"ט

צ"ל המקילים. הרי האבקת רוכל מובא למעלה העיד: מעשים בכל יום בכל שנה ושנה עולים לשלש רגלים מח"ל לארץ ועושים יום שני של גליות כתקוניו וכמשפטיו בח"ל. ולא עוד אלא שמתקבצים מנין מבני ח"ל העולי' לרגל ומתפללי' תפילה וקורין בתורה ומפטירין בנביא בברכות תחלה וסוף כמו שעושים ביום טוב שני בח"ל [url]ודבר זה נעשה מימי קדם בפני גדולי עולם ולא פקפק אדם בדבר זה מעולם[/url]". גם בפאת השולחן העיד שכן המנהג. וזה המנהג עד היום כידוע, למרות מיעוט קטן של פוסקים שחששו קצת לזה. ואיך יעלה מישהו בדעתו לשנות נוסח התפילה שהוא חייב בו כנגד המהג ודעתם של רובם של גדולי הפסוקים מלפני זמן שו"ע עד היום. אתמהה!


אני התכוונתי לבני ארץ ישראל שמחמירים לנהוג יו"ט שני כשיטת היעב"ץ. כן נהגו האבי עזרי והחו"ב ועוד.

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 28, 2017 2:43 am

עקביה כתב:בספר 'נפש הרב' מובא ששיטת ר' חיים מבריסק שאורחים מחו"ל אינם צריכים לנהוג יו"ט שני בהיותם בארץ . .


מובא (לפנ"ז) בס' "רשימות שיעורים" (סוכה) מהגרי"ד (נ.י., תש"נ).

אוצר החכמה כתב:מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום) . .


הנה תשובה פשוטה לכך (מהסכמת ה"בצל החכמה" לס' יום טוב שני כהלכתו).
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ו' ספטמבר 01, 2017 1:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי כרמי שלי » ו' אוגוסט 18, 2017 12:15 am

לבי במערב כתב:
עקביה כתב:בספר 'נפש הרב' מובא ששיטת ר' חיים מבריסק שאורחים מחו"ל אינם צריכים לנהוג יו"ט שני בהיותם בארץ . .


מובא (לפנ"ז) בס' "רשימות שיעורים" (סוכה) מהגרי"ד (נ.י., תש"נ).

ועוד קודם לזה בקובץ הוספות להגש"פ מבית לוי (ירושלים, תשמ"ט) ע' קסו.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוקטובר 03, 2019 8:31 pm

לבי במערב כתב:
אוצר החכמה כתב:מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום) . .


הנה תשובה פשוטה לכך (מהסכמת ה"בצל החכמה" לס' יום טוב שני כהלכתו).

עיינתי כעת בהסכמת ה'בצל החכמה' (אתה העלית אותה לפני למעלה משנתיים ואני עיינתי בה כעת, ומכאן יש ללמוד שאין יאוש בעולם כלל..), ולענ"ד דבריו צריכים עיון טובא, ואבאר:

בביצה (ד:) כתוב:
...והשתא דידעינן בקביעא דירחא מאי טעמא עבדינן תרי יומי? - משום דשלחו מתם: הזהרו במנהג אבותיכם בידיכם, זמנין דגזרו שמדא ואתי לאקלקולי.


וברש"י:
קים לן בקביעא דירחא - על ידי חשבון שמחשבין תולדתו אנו למדים אם נראה ביום שלשים אם לאו.
דגזרי המלכות גזרה - שלא יתעסקו בתורה, וישתכח סוד העיבור מכם ותעבדו נמי חד יומא ואתי לקלקולי ולעשות חסר מלא ומלא חסר, ותאכלו חמץ בפסח.


להבהרת העניין צריך להבדיל בין שלש תקופות:
א. כאשר קידשו ע"פ הראיה ובני חו"ל אינם בקיאים בקביעא דירחא, ובכל מקום שלא הגיעו אליו שלוחי בי"ד עשו יומיים מספק.
ב. כאשר קידשו ע"פ הראיה ובני חו"ל בקיאים בקביעא דירחא.
ג. כאשר פסקו לקדש ע"פ הראיה ותיקנו את לוח השנה בו אנו משתמשים כיום.

הגמרא מדברת על תקופה ב. כאשר הסיבה שעשו יו"ט שני בחו"ל היא לא מפני הספק אלא רק מפני החשש שיחזרו לתקופה א. כלומר מצב בו מקדשים את החודש בא"י, ובחו"ל אינם יודעים מתי ר"ח, ואם לא ישמרו על המנהג לעשות ב' ימים יו"ט קרוב לוודאי שינהגו חול ביו"ט.

'סוד העיבור' שהזכיר רש"י, שאותו עלולים לשכוח, הוא כפי הנראה מה שכתב הרמב"ם (קידוה"ח יא ד):
ואל יהיו דרכים אלו קלים בעיניך מפני שאין אנו צריכין להם בזמן הזה, שאלו הדרכים דרכים רחוקים ועמוקים הן, והוא סוד העיבור שהיו החכמים הגדולים יודעים אותו ואינן מוסרין אותו לכל אדם אלא לסמוכים נבונים, אבל זה החשבון שמחשבין בזמן שאין שם בית דין לקבוע על הראייה שאנו מחשבין בו היום אפילו תינוקות של בית רבן מגיעין עד סופו בשלשה וארבעה ימים.


הרמב"ם מחלק בין 'סוד העיבור', שהוא ידיעת האסטרונומיה הנצרכת להבנת קידוש החודש, לבין 'החשבון שמחשבין בזמן שאין שם בית דין לקבוע על הראייה', כלומר לוח השנה שלנו.
על ידי גזירת המלכות יש חשש שיישכח סוד העיבור, שהוא חשבון רחוק ועמוק, אבל אין חשש שיישכח לוח השנה.

כעת, תורף דברי הרב 'בצל החכמה' הם שעקרונית גם בא"י יכול להיות חשש שתגזור המלכות גזירה וישתכח סוד העיבור, ואז גם בני א"י יהיו חייבים ביו"ט שני בדיוק כבני חו"ל, וא"כ גם עליהם היה ראוי לגזור שיעשו ב' ימים יו"ט, אלא שלא גזרו כיון שהם ואבותיהם לא עשו שני ימים מעולם. ועל זה הוא בונה את המשך דבריו (וגם הם לא פשוטים, ונראים יותר דברי הר"ר משה דביר), יעוי"ש.

אבל טענה זו פלא היא;
וכי ידיעת סוד העיבור היא הסיבה לכך שבני א"י אינם עושים יו"ט שני? ודאי שלא!
הסיבה היא שבי"ד מקדשים את החודש ושלוחיהם מודיעים על כך בא"י ועד מקום שידם מגעת, ובכל אותם מקומות יודעים מתי יו"ט ללא ספק.
ואם כוונתו לכך שמבי"ד עצמם ישתכח סוד העיבור וממילא לא יהיו בני הכי לקדש חודשים, על כך יש לומר (מעבר לכך שמשום חשש רחוק כ"כ לא מסתבר שיש מקום לגזור) שישנן שתי אפשרויות: א. לפני שדבר כזה יקרה בי"ד יתקנו לוח שנה (כפי שאכן עשו בסופו של דבר) ונפתרה הבעיה. ב. אם קרה שאין בי"ד היודעים ויכולים לקדש את החודש ואין לוח שנה, יו"ט שני לא יפתור שום בעיה, שכן במצב כזה אין ראשי חודשים ואין מועדים (ראה רמב"ם קידוה"ח פ"ה ה"א, וסהמ"צ עשה קנג).

כל מה שהוזכר סוד העיבור כסיבה לכך שיודעים בחו"ל מתי יו"ט, הוא רק שיודעים לכוון למה שעשו בי"ד בא"י כאשר אין שלוחים שיודיעו על כך. אבל אין חשש, בהקשר זה, מגזירה שתגזור המלכות בא"י.

---

עוד יש להעיר על כל הנושא, שכל מה שגזרו על בני חו"ל להמשיך במנהג אבותיהם הוא רק בתקופה ב. כאשר יש חשש שיחזרו לתקופה א. כאמור. אבל אנו, העומדים בתקופה ג. לכאורה אין חשש שמחמת גזירה ישתכח הלוח, וא"כ בטל טעם התקנה.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוקטובר 05, 2019 9:30 pm

עקביה כתב:עוד יש להעיר על כל הנושא, שכל מה שגזרו על בני חו"ל להמשיך במנהג אבותיהם הוא רק בתקופה ב. כאשר יש חשש שיחזרו לתקופה א. כאמור. אבל אנו, העומדים בתקופה ג. לכאורה אין חשש שמחמת גזירה ישתכח הלוח, וא"כ בטל טעם התקנה.

בשבת עיינתי בגמ' (ביצה ד:) שוטנשטיין וראיתי שמה שכתבתי אינו פשוט כלל ועיקר.
החת"ס בחידושיו שם כותב להדיא שהגזירה הייתה על תקופה ג. וכך הוא כנראה לפי כמה ראשונים. וגם מדברי הרמב"ם (קידוה"ח ה ה) ישנה משמעות כזו.
עדיין נ"ל שמה שכתבתי נכון לפי רש"י. ועוד צריך להאריך בזה. אולי בפעם אחרת.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 02, 2020 7:23 pm

עזריאל ברגר כתב:
שף ויתיב כתב:הרב ברגר מתכוון מן הסתם למה שכתוב במהדורא בתרא שבחו"ל האור של יום טוב מאיר יומיים ויש כאלו שרוצים לפרש זה שתלוי במקום ולא באנשים.
ומלבד זאת במהדו"ק משמע שישנו חילוק בין בני א"י בחו"ל (שצריכים לשמור יומיים) ובני חו"ל בא"י שצריכים לשמור יום אחד.
אולם לא ראיתי מישהו נוהג או פוסק כך, וכן ממכתב אדמו"ר מהורש"ב לתלמידי תו"א משמע דלא כך.

לא אאריך כאן בנימוקים, ובהוראות אדמו"רי חב"ד לדורותיהם, אבל למעשה יש שתי דעות בין רבני חב"ד בדורנו:
א. מי שדעתו לחזור עושה כמקום מגוריו, וכפי פרטי הדינים שבאחרונים (אלא שיש דיונים רחבים לגבי השאלה מה נקרא "דעתו לחזור", ואכמ"ל).
ב. כל אחד עושה כמקומו הנוכחי.
לשתי הדעות אין חילוק עקרוני בין בני א"י בחו"ל לבין בני חו"ל בא"י, אלא ברור שהם נוהגים בדיוק ההיפך זה מזה.
כמובן שבמקרים חריגים, ובפרט בשעת הצורך וכיו"ב - הרבה רבנים מצרפים את דעת החולקים עליהם, כמקובל בשיקולי פסיקה בשאר חלקי התורה.

כבר האריכו בזה יותר מדי בכמה קבצים וספרים וליקוטים, ואינני רואה תועלת לטחון כאן קימחא טחינא באמצע הפסח...

בחול המועד סוכות האחרון, דיברתי על זה ב"כינוס תורה" שנערך אצלנו בבית כנסת חב"ד "היכל חיים" בתל-ציון.
תכננתי לדבר כ20-30 דקות, אך הקהל השתתף ושאל והקשה והגיב וכו', והארכנו בדברים אלו עד למשך של שעה ו40 דקות...
מצו"ב הקלטה.

אשמח לתגובות, קושיות, הערות, הארות, נזיפות וכו'...
קבצים מצורפים
יום טוב שני.mp3
(23.45 MiB) הורד 100 פעמים

באר בשדה
הודעות: 489
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: יו"ט שני בא"י לאורחים מחו"ל

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' פברואר 05, 2020 7:34 pm

אוצר החכמה כתב:מעולם תמהתי למה לא אומרים את הטענה הפשוטה. שגם מנהגם של אנשי חו"ל לא היה אלא לנהוג כן בחו"ל ולא בארץ ומנהג אבותיהם בידיהם לעשות שני ימים רק כאשר הם בחו"ל.
(לעומת זאת יושבי א"י אינם צריכים לנהוג מעיקר הדין גם בחו"ל כי אין להם את המנהג אלא משום חומרי מקום).

שו"ת הר צבי חאו"ח ח"ב סי' עח:
הר צבי.JPG
הר צבי.JPG (67.07 KiB) נצפה 4742 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים