מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא תקום ולא תטור. האמנם?!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' מאי 05, 2016 11:51 pm

התורה מצוה לא לנקום ולא ליטור, התרגלנו לציווי זה כדבר טריויאלי, אך התבוננות נוספת הביאה אותי לתמוה על מצוה זו, שבעיני היא ממש משונה. [מי שהעיר אותי לזה הם דברי המסילת ישרים, והנקמה לו מתוקה מדבש, כי היא מנוחתו לבדה. אז למה לא מגיע לו מנוחה?]
לא זכור לי ברגע זה מצוה דומה, שבה התורה דורשת מאדם שיתרומם ולא ידון עם מי שפגע בו או הזיקו.
ומי שיש לו ביאורים לזה אשמח.

במפרשי התורה ראיתי הבדל קטן/גדול בביאור הענין.
חיזקוני: 'אמר הקדוש ברוך הוא תנצח האהבה שיש לך עמו את השנאה שיש לך עמו'.
הדר זקנים: 'כך אמר הקדוש ברוך הוא תנצח האהבה שיש לך עמי השנאה שיש לך עמו'.

בתקווה שאין כאן טעות סופר, יש לעיין בחילוק שבדברי הראשונים.
אשמח להסברים.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' מאי 06, 2016 12:04 am

יאיר1 כתב:לא זכור לי ברגע זה מצוה דומה, שבה התורה דורשת מאדם שיתרומם ולא ידון עם מי שפגע בו או הזיקו.

"לא תשנא את אחיך בלבבך", "ואהבת לרעך כמוך", ואין חילוק בין אם הזיקך ובין אם לאו.

יאיר1 כתב:בתקווה שאין כאן טעות סופר, יש לעיין בחילוק שבדברי הראשונים.

לענ"ד הנוסח הנכון הוא בהדר זקנים, וכוונתו לפסוק "ואהבת את ד". ר"ל, שבזכות זה שאתה אוהב את ד', ממילא תרצה לקיים את מצות "לא תשנא את אחיך בלבבך", וכך תצליח לקיים את מצוות "לא תיקום ולא תיטור".
נערך לאחרונה על ידי סתם יהודי ב ו' מאי 06, 2016 12:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10446
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 06, 2016 12:04 am

מצוה דומה "כי תראה חמור שונאך...עזוב תעזוב עמו".

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי מאור עינים » ו' מאי 06, 2016 12:23 am

פלא בעיני שלא הזכירו דברי הגמ' ביומא כג' דהקשו אהא דאמרי' כל ת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו תלמיד חכם, והכתיב לא תקם ולא תטר, ומתרצי' ההוא בממון הוא דכתיב. והייינו דבצער הגוף שרי לנקום,
ואמנם עיין בח"ח לאוין ח-ט ובבאר מים חיים, דכתב דהוא מחלוקת ראשונים אי למסקנא שרי לנקום בצער בגוף, עיי"ש.

סעדיה
הודעות: 1508
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מאי 06, 2016 12:27 am

יאיר1 כתב:התורה מצוה לא לנקום ולא ליטור, התרגלנו לציווי זה כדבר טריויאלי, אך התבוננות נוספת הביאה אותי לתמוה על מצוה זו, שבעיני היא ממש משונה. [מי שהעיר אותי לזה הם דברי המסילת ישרים, והנקמה לו מתוקה מדבש, כי היא מנוחתו לבדה. אז למה לא מגיע לו מנוחה?]

יעויין בתפארת שמשון על אתר.

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' מאי 06, 2016 12:37 am

יאיר כתב:מצוה דומה "כי תראה חמור שונאך...עזוב תעזוב עמו".

לא כל כך נכון, מצות פריקה היא מצער בעלי חיים, וטעינה מצד השבת אבידה. ומפני שאתה שונאו תראה ממונו נאבד ולא תסייעו?
אבל לא כתוב שם שכאשר אתה פורק וטוען לא תאמר לו שאתה מסייעו אפילו שהוא שונאך וכדו'..

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' מאי 06, 2016 12:38 am

מאור עינים כתב:פלא בעיני שלא הזכירו דברי הגמ' ביומא כג' דהקשו אהא דאמרי' כל ת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו תלמיד חכם, והכתיב לא תקם ולא תטר, ומתרצי' ההוא בממון הוא דכתיב. והייינו דבצער הגוף שרי לנקום,
ואמנם עיין בח"ח לאוין ח-ט ובבאר מים חיים, דכתב דהוא מחלוקת ראשונים אי למסקנא שרי לנקום בצער בגוף, עיי"ש.

אני לא כל כך מתפלא שלא הזכרתי את זה...
דבר זה יכול רק להגביר את חוסר ההבנה, שהרי רואים שעצם הנקמה והנטירה אנו דבר שיש בו איסור.

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' מאי 06, 2016 12:38 am

סעדיה כתב:
יאיר1 כתב:התורה מצוה לא לנקום ולא ליטור, התרגלנו לציווי זה כדבר טריויאלי, אך התבוננות נוספת הביאה אותי לתמוה על מצוה זו, שבעיני היא ממש משונה. [מי שהעיר אותי לזה הם דברי המסילת ישרים, והנקמה לו מתוקה מדבש, כי היא מנוחתו לבדה. אז למה לא מגיע לו מנוחה?]

יעויין בתפארת שמשון על אתר.

מה זה הספר הזה והיכן הוא נמצא, ואולי יואיל מר להעלותו הנה. בתודה מראש.

יאיר
הודעות: 10446
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר » ו' מאי 06, 2016 1:14 am

יאיר1 כתב:
יאיר כתב:מצוה דומה "כי תראה חמור שונאך...עזוב תעזוב עמו".

לא כל כך נכון, מצות פריקה היא מצער בעלי חיים, וטעינה מצד השבת אבידה. ומפני שאתה שונאו תראה ממונו נאבד ולא תסייעו?
אבל לא כתוב שם שכאשר אתה פורק וטוען לא תאמר לו שאתה מסייעו אפילו שהוא שונאך וכדו'..

לכן כתבתי דומה...

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' מאי 06, 2016 1:16 am

יאיר כתב:
יאיר1 כתב:
יאיר כתב:מצוה דומה "כי תראה חמור שונאך...עזוב תעזוב עמו".

לא כל כך נכון, מצות פריקה היא מצער בעלי חיים, וטעינה מצד השבת אבידה. ומפני שאתה שונאו תראה ממונו נאבד ולא תסייעו?
אבל לא כתוב שם שכאשר אתה פורק וטוען לא תאמר לו שאתה מסייעו אפילו שהוא שונאך וכדו'..

לכן כתבתי דומה...

דומה אבל שונה :)

סעדיה
הודעות: 1508
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מאי 06, 2016 1:46 am

יאיר1 כתב:
סעדיה כתב:
יאיר1 כתב:התורה מצוה לא לנקום ולא ליטור, התרגלנו לציווי זה כדבר טריויאלי, אך התבוננות נוספת הביאה אותי לתמוה על מצוה זו, שבעיני היא ממש משונה. [מי שהעיר אותי לזה הם דברי המסילת ישרים, והנקמה לו מתוקה מדבש, כי היא מנוחתו לבדה. אז למה לא מגיע לו מנוחה?]

יעויין בתפארת שמשון על אתר.

מה זה הספר הזה והיכן הוא נמצא, ואולי יואיל מר להעלותו הנה. בתודה מראש.

נמצא באוצר - מר"ש פינקוס

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1002
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ו' מאי 06, 2016 2:43 am

ספר החינוך - מצוה רמא
שנמנענו מלקחת נקמה מישראל. והענין הוא כגון ישראל שהרע או ציער לחבירו באחד מכל הדברים, ונוהג רוב בני אדם שבעולם הוא שלא יסורו מלחפש אחרי מי שהרע להן עד שיגמלוהו כמעשהו הרע או יכאיבוהו כמו שהכאיבם. ומזה הענין מנענו השם ברוך הוא באומרו [ויקרא י"ט, י"ח] לא תקום. ולשון ספרא, עד היכן כוחה של נקמה, אמר לו השאילני מגלך ולא השאילו, למחר אמר לו השאילני קרדומך, אמר לו איני משאילך כדרך שלא השאלת לי מגלך, לכך נאמר לא תקום. ועל כגון זה היקש כל הענינים:
משרשי המצוה, שידע האדם ויתן אל לבו כי כל אשר יקרהו מטוב עד רע, הוא סיבה שתבוא עליו מאת השם ברוך הוא, ומיד האדם מיד איש אחיו לא יהיה דבר בלתי רצון השם ברוך הוא, על כן כשיצערהו או יכאיבהו אדם ידע בנפשו כי עוונותיו גרמו והשם יתברך גזר עליו בכך, ולא ישית מחשבותיו לנקום ממנו כי הוא אינו סיבת רעתו, כי העוון הוא המסבב, וכמו שאמר דוד עליו השלום [שמואל ב' ט"ז, י"א] הניחו לו ויקלל כי אמר לו השם יתברך, תלה הענין בחטאו ולא בשמעי בן גרא. ועוד נמצא במצוה תועלת רב להשבית ריב ולהעביר המשטמות מלב בני אדם, ובהיות שלום בין אנשים יעשה השם שלום להם.

אמנם עיין שם גם במצוה שלח ...

שש ושמח
הודעות: 1445
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מאי 06, 2016 2:52 am

ברמב"ם (סוף הל' דעות) משמע שמפרש טעם אחר ממ"ש החינוך, וז"ל:
הנוקם מחבירו עובר בל"ת שנאמר לא תקום, ואע"פ שאינו לוקה עליו דעה רעה היא עד מאד, אלא ראוי לו לאדם להיות מעביר על מדותיו על כל דברי העולם, שהכל אצל המבינים דברי הבל והבאי ואינן כדי לנקום עליהם ... וכן כל הנוטר לא' מישראל עובר בל"ת ... וזו היא הדעה הנכונה שאפשר שיתקיים בה יישוב הארץ ומשאם ומתנם של בני אדם זע"ז.


[ואמנם לא הבנתי, שלכאו' פתח בטעם אחד ומסיים בטעם אחר, שמתחילה כתב שהוא מפני שכל דברי העולם אינם חשובים, ולבסוף נראה מדבריו שהטעם הוא כדי שיתקיים משאם ומתנם של הבריות, וצ"ע].

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' מאי 06, 2016 3:00 am

יאיר1 כתב:
יאיר כתב:לכן כתבתי דומה...

דומה אבל שונה :)


גם שמך דומה לשמו, אבל שונה :)

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' מאי 06, 2016 11:54 am

סתם יהודי כתב:
יאיר1 כתב:
יאיר כתב:לכן כתבתי דומה...

דומה אבל שונה :)


גם שמך דומה לשמו, אבל שונה :)


לא נכון, יש לנו אותו שם, רק הניק שונה :)

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' מאי 06, 2016 11:58 am

דברי החינוך לעיל אינם מתיישבים על ליבי.

למה מי ששרף קמת חברו, לא נאמר שאינו בא מחברו אלא מרצון ה', וייפטר מתשלום.

למה הגמרא מתירה לנטור למי שציערו צער הגוף?

ודברי הרמב"ם גם לא כל כך מובנים, ראשית, למה? למה הכל דברי הבל, או למה שריפת קמה אינה הבל.
וגם לא מובן לי, למה זה קיום העולם, הרי כך אנשים צרי העין לא ישנו דרכם...

שש ושמח
הודעות: 1445
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי שש ושמח » ש' מאי 07, 2016 10:28 pm

אינני בטוח שירדתי לסוף דעת השואל, ומ"מ אכתוב מה שהתקשיתי ותירצתי לעצמי, ואולי תתיישב שאלת השואל.

בתו"כ [ומשם ברש"י עה"ת ושא"ר] איתא, א"ל השאילני מגלך א"ל לאו, למחר א"ל השאילני קרדומך א"ל איני משאילך כדרך שלא השאלתני, זו היא נקימה. עכ"ל. ולכאורה תמוה איך יתכן שאדם רשאי להיות צר עין ולא להשאיל חפציו לשום אדם, ואם מתחסד עם אוהביו ומשאיל להם חפציו ועם שונאיו אינו מתחסד הריהו עובר בלאו.
וי"ל שלא נאמר לא תקום אלא באופן שיש מצוה להשאיל חפציו מדין גמ"ח, ועובר ואינו מקיים המצוה משום שנאתו לפלוני, [ואף שבאינו משאיל משום צרות עינו אינו עובר אלא בעשה וכאן נוסף ל"ת, י"ל דמשום שהיצר מפתה ע"ז הוסיפה התורה לאו, וכהנה רבות], אבל באופן שאינו חייב להשאיל חפציו [כגון חפצים שמצוי שיינזקו ע"י השימוש] אף אם מתחסד עם חבריו ומשאיל להם, ולזה שהרע לו אינו משאיל, אינו עובר בלא תקום. הא למה זה דומה לנותן מתנות לכל סובביו חוץ מזה שהרע לו שלכאו' פשוט דאין בזה משום לא תקום.
אמנם כמדומני שמסתימת הראשונים לא משמע כן, ולא חיפשתי כעת.

ולפי האמור לענ"ד לא קשה מה ששאל פותח האשכול, דהרי נצטוינו ואהבת לרעך כמוך ובגמ"ח וכו', ומהיכ"ת שיותר להרע לו כיון שהוא הרע לי. אשמח לשמוע דעות וראיות בענין מה שכתבתי

ביליצר
הודעות: 1703
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי ביליצר » ש' מאי 07, 2016 10:56 pm

חינוך מצוה דאונאת דברים,

ואולם לפי הדומה, אין במשמע שאם בא ישראל אחד והתחיל והרשיע לצער חבירו בדברים הרעים שלא יענהו השומע, שאי אפשר להיות האדם כאבן שאין לה הופכים, ועוד שיהיה בשתיקתו כמודה על החירופין, ובאמת לא תצוה התורה להיות האדם כאבן שותק למחרפיו כמו למברכיו, אבל תצוה אותנו שנתרחק מן המידה הזאת, ושלא נתחיל להתקוטט ולחרף בני אדם, ובכן יינצל אדם מכל זה, כי מי שאינו בעל קטטה לא יחרפוהו בני אדם, זולתי השוטים הגמורים, ואין לתת לב על השוטים.
ואם אולי יכריחנו מחרף מבני אדם להשיב על דבריו, ראוי לחכם שישיב לו דרך סלסול ונעימות ולא יכעס הרבה, כי כעס בחיק כסילים ינוח, וינצל עצמו אל השומעים מחירופיו וישליך המשא על המחרף, זהו דרך הטובים שבבני אדם. ויש לנו ללמוד דבר זה, שמותר לנו לענות כסיל, לפי הדומה, מאשר התירה התורה הבא במחתרת להקדים ולהורגו, שאין ספק שלא נתחייב האדם לסבול הנזקין מיד חבירו, כי יש לו רשות להינצל מידו, וכמו כן מדברי פיהו אשר מלא מרמות ותוך, בכל דבר שהוא יכול להנצל ממנו.
ואולם יש כת מבני אדם שעולה חסידותם כל כך שלא ירצו להכניס עצמם בהוראה זו להשיב חורפיהם דבר, פן יגבר עליהם הכעס ויתפשטו בעניין יותר מדי, ועליהם אמרו זכרונם לברכה: הנעלבין ואינם עולבין, שומעין חרפתם ואינם משיבין, עליהם הכתוב אומר (שופטים, ה', ל"א): 'ואוהביו כצאת השמש בגבורתו'‏

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » א' מאי 08, 2016 10:54 am

שש ושמח כתב:אינני בטוח שירדתי לסוף דעת השואל, ומ"מ אכתוב מה שהתקשיתי ותירצתי לעצמי, ואולי תתיישב שאלת השואל.

בתו"כ [ומשם ברש"י עה"ת ושא"ר] איתא, א"ל השאילני מגלך א"ל לאו, למחר א"ל השאילני קרדומך א"ל איני משאילך כדרך שלא השאלתני, זו היא נקימה. עכ"ל. ולכאורה תמוה איך יתכן שאדם רשאי להיות צר עין ולא להשאיל חפציו לשום אדם, ואם מתחסד עם אוהביו ומשאיל להם חפציו ועם שונאיו אינו מתחסד הריהו עובר בלאו.
וי"ל שלא נאמר לא תקום אלא באופן שיש מצוה להשאיל חפציו מדין גמ"ח, ועובר ואינו מקיים המצוה משום שנאתו לפלוני, [ואף שבאינו משאיל משום צרות עינו אינו עובר אלא בעשה וכאן נוסף ל"ת, י"ל דמשום שהיצר מפתה ע"ז הוסיפה התורה לאו, וכהנה רבות], אבל באופן שאינו חייב להשאיל חפציו [כגון חפצים שמצוי שיינזקו ע"י השימוש] אף אם מתחסד עם חבריו ומשאיל להם, ולזה שהרע לו אינו משאיל, אינו עובר בלא תקום. הא למה זה דומה לנותן מתנות לכל סובביו חוץ מזה שהרע לו שלכאו' פשוט דאין בזה משום לא תקום.
אמנם כמדומני שמסתימת הראשונים לא משמע כן, ולא חיפשתי כעת.

ולפי האמור לענ"ד לא קשה מה ששאל פותח האשכול, דהרי נצטוינו ואהבת לרעך כמוך ובגמ"ח וכו', ומהיכ"ת שיותר להרע לו כיון שהוא הרע לי. אשמח לשמוע דעות וראיות בענין מה שכתבתי


מדברי החיזקוני מפורש שאת צר העין לא ציותה התורה, אך את הנוקם ציותה. מבואר שלא תקום נאמר כאשר אין חיוב נוסף להשאיל.
וממילא גם החידוש שהעלת אינו נכון, שבכל אופן נאמר איסור נקימה.
והשאלות שלך אכן נכונות, אך עדיין דבר מבואר אינני רואה.

סעדיה
הודעות: 1508
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי סעדיה » א' מאי 08, 2016 11:10 am

יאיר1 כתב:
סעדיה כתב:
יאיר1 כתב:התורה מצוה לא לנקום ולא ליטור, התרגלנו לציווי זה כדבר טריויאלי, אך התבוננות נוספת הביאה אותי לתמוה על מצוה זו, שבעיני היא ממש משונה. [מי שהעיר אותי לזה הם דברי המסילת ישרים, והנקמה לו מתוקה מדבש, כי היא מנוחתו לבדה. אז למה לא מגיע לו מנוחה?]

יעויין בתפארת שמשון על אתר.

מה זה הספר הזה והיכן הוא נמצא, ואולי יואיל מר להעלותו הנה. בתודה מראש.


תפארת שמשון.PDF
(118.76 KiB) הורד 194 פעמים

יאיר1
הודעות: 1347
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' מאי 09, 2016 2:24 pm

סעדיה כתב:
תפארת שמשון.PDF

יש"כ

שש ושמח
הודעות: 1445
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' מאי 09, 2016 3:49 pm

יאיר1 כתב:מדברי החיזקוני מפורש שאת צר העין לא ציותה התורה, אך את הנוקם ציותה. מבואר שלא תקום נאמר כאשר אין חיוב נוסף להשאיל.
וממילא גם החידוש שהעלת אינו נכון, שבכל אופן נאמר איסור נקימה.
והשאלות שלך אכן נכונות, אך עדיין דבר מבואר אינני רואה.

אדרבא, לענ"ד מבואר בחזקוני כפי עיקר הסברא שכתבתי, ואמנם יתכן שכתוב שם נגד הדין הפרטי שכתבתי. שהנה ז"ל החזקוני:
לא תקם. פרש"י אמר לו השאילני מגלך וכו'. וא"ת מאי שנא שאין הקב"ה מזהיר בלאו על אותו שלא רצה על לא דבר להשאיל לחבירו כליו ועל זה שיש לו עליו טענה גדולה שלא רצה להשאילו תחלה הזהיר בלאו. וי"ל שהראשון לא הניח להשאיל לו אלא מחמת צרות עין שהיה מגלו חביב עליו, ואין הקב"ה מכריחו להשאיל כליו שלא מרצונו, אבל זה שהיה משאיל לו לולי השנאה שהוא רוצה להנקם, א"כ מחמת שנאה הוא עושה כך, לפיכך אמר הקב"ה תנצח האהבה שיש לך עמו את השנאה שיש לך עמו ומתוך כך יבא שלום בעולם.

והנה מבואר שהמדובר באופן שאינו משאיל לו משום שנאה, והרי נצטוינו לא תשנא את אחיך בלבבך, וא"כ מובן למה אסרה התורה, דמהיכ"ת שיותר כאן ל"ת שלא תשנא, וכמו שכתבתי. [וכבר כתבתי שאע"פ שכאן נוסף עוד ל"ת אין בזה קושי, שכן הוא בהרבה מקומות שמפני שהיצר מפתה הוסיפו עוד לאו על דבר שאסור ממילא].
ומה שכתב בתחילת דבריו "ואין הקב"ה מכריחו להשאיל כליו שלא ברצונו" מסופקני האם כוונתו שלא נצטווה ע"ז כלל [ומדובר רק בכלים יקרים וכדו' שאין מצוה להשאילם], או שהכוונה שלא נוסף ע"ז ל"ת דלא תקום אלא הוא רק בכלל מ"ע של גמ"ח, כי לענ"ד תמוה מאד שיהיה מוכרח להשאיל כלים שאינם בכלל מ"ע דגמ"ח, וכמו שתמהתי למעלה דאטו כשמחלק מתנות לכל אוהביו חייב לתת גם למי שהרע לו? ועוד דבכה"ג א"א לומר שכשאינו משאיל זהו משום שנאה.

דרומי
הודעות: 7138
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי דרומי » ג' יולי 21, 2020 5:18 pm

ברמב"ם סוף הלכות דיעות:

"כיצד היא הנקימה? אמר לו חבירו 'השאילני קרדומך'. אמר לו: איני משאילך.

למחר צרך לשאול ממנו, אמר לו: 'השאילני קרדומך'. אמר לו: 'איני משאילך כדרך שלא השאלתני כששאלתי ממך' - הרי זה נוקם...

וכן כל הנוטר לאחד מישראל עובר בלא תעשה .. כיצד?

ראובן שאמר לשמעון 'שכור לי בית זה' או 'השאילני שור זה' ולא רצה שמעון.

לימים צרך שמעון לראובן לשאול ממנו או לשכור, ואמר לו ראובן 'הא לך, הריני משאילך ואיני כמותך ולא אשלם לך כמעשיך' - העושה כזה עובר בלא תיטור".

ע"כ לשונו הזהב.

ולא הבנתי, למה לא המשיך הרמב"ם באותה דוגמא שהביא לנקימה, גם לנטירה? [וכן הוא באמת בספר המצוות שלו, ובתו"כ וברש"י בפ' קדושים שמביאים אותה דוגמא גם לנקימה וגם לנטירה]

ולמה בנקימה זה בהשאלת קרדום, ובנטירה זה בשכירות בית ובהשאלת שור?

ועוד קשה, למה בנקימה זה אנשים סתמיים ("אמר לו חבירו"), ואילו בנטירה הם קיבלו שמות - 'ראובן' ו'שמעון'?...

לבנון
הודעות: 664
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: לא תקום ולא תטור. האמנם?!

הודעהעל ידי לבנון » ה' יולי 23, 2020 12:27 am

יאיר1 כתב:התורה מצוה לא לנקום ולא ליטור, התרגלנו לציווי זה כדבר טריויאלי, אך התבוננות נוספת הביאה אותי לתמוה על מצוה זו, שבעיני היא ממש משונה. [מי שהעיר אותי לזה הם דברי המסילת ישרים, והנקמה לו מתוקה מדבש, כי היא מנוחתו לבדה. אז למה לא מגיע לו מנוחה?]
לא זכור לי ברגע זה מצוה דומה, שבה התורה דורשת מאדם שיתרומם ולא ידון עם מי שפגע בו או הזיקו.
ומי שיש לו ביאורים לזה אשמח.

הגמ' ביומא שם מחלקת בין דבר שבממון לבין צער הגוף. ויש שני דרכים בראשונים איך לבאר את החילוק הזה.
דעת היראים (קצז-ח) שהגמ' מדברת על הענין שבו הוא נוקם, שכל מה שנאסרה הנקמה הוא רק בדבר שבממון, ז"א למנוע מחבירו צדקה או גמילות חסדים, אבל לצער אותו צער הגוף, לא נכלל באיסור הנקמה. (פירוש זה אינו כפירושו של הח"ח ביראים, אבל כך נראה מלשונו, עיין בדבריו ותכריע בעצמך). וסברתו מובנת, כי היות והתורה ציוותה אותנו על מצוות אלו, אין לאדם רשות להמנע מקיומם בגלל שחבירו נהג עמו שלא כשורה. וקיום מצוות צדקה וחסד לא תלוי ברצונו וחשקו של האדם, אלא גזירת מלך הם עלינו.
ויש פירוש נוסף, והוא פירושו של המאירי ביומא שם (ועוד מהראשונים) שהגמרא מדברת על הדבר שבעבורו הוא נוקם, שאם חבירו מנע ממנו הטבת ממון אסור לו לנקום ממנו. אבל אם הוא ציער אותו צער הגוף מותר לו לנקום (או לפחות לנטור, לשיטת רבינו יונה שע"ת ג לח). והסברא שבזה, בגלל שאם מישהו ציער אותו, יש לו זכות טענה על המצער. שיש לאדם זכות למנוע את השני מלהזיקו או מלדבר עליו לה"ר וכד', ולכן אם הוא עשה לו משהו מעין אלו, מותר לך לנקום בו. (עיין בפירוש הרמב"ן עה"ת בסוף דבריו, שיש שם משמעות לדברים אלו). אבל אם מישהו מנע ממך טובה, שלא רצה להשאיל לך חפץ, אכן הוא רשע במה שהוא עשה, אבל רשעותו היא כלפי ה', אבל לך אין שום זכות אצלו שישאיל לך את חפציו, או שילווה לך את ממונו. ובמקום שאין לאדם זכות תביעה, גם אין לו זכות לנקום על זה.
כ"ז שמעתי בשם הגר"ה זקס, בתקוה שדייקתי בדברים.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים