מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לקמיה-לקמן

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' מאי 06, 2016 8:38 am

בספרי הכללים כתבו שבמקום שכתב רש"י לקמיה הכוונה בסמוך וכשכתב לקמן הפירוש הוא מופלג... אולם בדרך כלל לא מצאתי כן וצ"ע

מה שנכון נכון
הודעות: 11688
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 06, 2016 10:11 am

בפעמים רבות מדובר על שיבוש. א' המעתיקים קיצר לוכתב לק' או לקמ', והבאים אחריו פענחו כרצונם. וכשמשוים לכת"י אחרים שנכתבה בהם המלה בצורה מלאה רואים שהכלל הנ"ל נכון.

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' מאי 06, 2016 11:32 am

מה שנכון נכון כתב:בפעמים רבות מדובר על שיבוש.

וכן כתב בעל הכלל בעצמו:
קבצים מצורפים
לקמיה.jpg
לקמיה.jpg (41.46 KiB) נצפה 4789 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 14, 2017 2:02 am

ב"ב דף קעב: רד"ה אמר רב הונא - דא"כ הול"ל כדלקמן ממך כו'
ועיין הגהות הב"ח שהגיה כדלקמיה.
וצ"ע כוונתו בזה.

viewtopic.php?t=32051#p342269

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 16, 2017 7:25 pm

בפשוטו, 'לקמיה' = לפניו, זה בהמשך לענין המדובר (כאשר הענין הוא צד שני).
לקמן = לפנינו, זה בהמשך דברינו.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 09, 2018 12:43 am

קו ירוק כתב:בפשוטו, 'לקמיה' = לפניו, זה בהמשך לענין המדובר (כאשר הענין הוא צד שני).
לקמן = לפנינו, זה בהמשך דברינו.

זבחים כד: רש״י ד״ה נדרש - ולא אולקח דכתיב לקמיה כו׳
והכוונה לעיל
ועיין viewtopic.php?t=24518#p253328

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 29, 2018 12:08 am

זבחים מה.
רד״ה ת״ר כו׳ מפרשה לקמיה.

האם מצינו לשון זה בעוד מקומות?
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' פברואר 20, 2019 7:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 20, 2019 5:59 pm

מנחות מז.

רש״י ד״ה אין מקדשין - טעמא מפרש ״לקמן״

ועיין שיטה מקובצת שהגיה ״לקמיה״

ועיין שם בד״ה קדוש ובד״ה ואינו גמור

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

לקמן, לקמיה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ספטמבר 30, 2020 7:32 pm

ברגיל משתמש רש"י בביטוי 'לקמן': 'מפרש לקמן', 'לקמן מפרש', 'אמרינן לקמן', 'לקמן פריך' וכיו"ב.
אך יש ורש"י נוקט את הביטוי 'לקמיה': 'מפרש לקמיה', 'לקמיה מפרש', 'אמרינן לקמיה', 'לקמיה פריך' וכיו"ב.
והאיש משתאה לה:
א. האם יש בדבר שיטה כלשהי?
ב. מה פשרו של התואר 'לפניו' בצירופים האמורים?

מה שנכון נכון
הודעות: 11688
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לקמן, לקמיה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 30, 2020 7:33 pm

נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב א' אוקטובר 04, 2020 9:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 01, 2020 12:34 am

מה שנכון נכון כתב:1. בפעמים רבות מדובר על שיבוש.
2. כשמשוים לכת"י אחרים שנכתבה בהם המלה בצורה מלאה רואים שהכלל הנ"ל נכון.
1. לטעמך יש לשבש את הנוסח במקומות אין ספורות למו. הנה לדוגמה מפרק קמא דשבת:
א. בדף ב ע"א במשנה ד"ה שהן ארבע: 'ולקמן מפרש להו ואזיל', והוא במשנה שלפנינו.
ובדף ו סוף ע"א ד"ה משמשת: 'ולקמיה מפרש לה בשילהי כולהי שמעתתא', והוא בדף ט ע"א.
ב. בדף יג ע"ב ד"ה האוכל: 'הן גזרו באותו היום כדמפרש טעמא לקמן בכולהו', והוא על אתר.
ובדף טז ע"א ד"ה חזרו לטומאתן ישנה: 'לקמיה מפרש טעמא', והוא להלאה בשמעתא שלאחר זו.

2. קשה להאמין.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לקמן, לקמיה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 01, 2020 12:40 am

קו ירוק כתב:בפשוטו, 'לקמיה' = לפניו, זה בהמשך לענין המדובר (כאשר הענין הוא צד שני).
לקמן = לפנינו, זה בהמשך דברינו.
הביננו נא לדעת דבריך.

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' אוקטובר 01, 2020 6:27 am

1. אכן
2. א"צ להאמין אפשר לראות

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 01, 2020 8:26 am

י. אברהם כתב:אפשר לראות.
כך עונים את המעיקות?!

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' אוקטובר 01, 2020 8:40 am

רבים הם וא"א לפורטם
במס' אחרת יותר קל להביא כת"י

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לקמן, לקמיה

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוקטובר 01, 2020 5:35 pm

פשוטם של מילים בארמית.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' מאי 18, 2023 3:48 pm

גיטין ב:

רש״י ד״ה לפי שאין בקיאין לשמה - אין בני מדינת הים בני תורה ואין יודעין שצריך לכתוב הגט לשם האשה וקרא כתיב וכתב לה ספר כריתות (דברים כד) לה דהיינו לשמה הילכך אומר השליח בפני נכתב ובפני נחתם וממילא שיילינן ליה אם נכתב לשמה והוא אומר אין ולקמיה מפרש מאי טעמא לא אצרכוהו נמי למימר לשמה:

לפי שאין עדים מצויין לקיימו - אין שיירות מצויות משם לכאן שאם יבא הבעל ויערער לומר לא כתבתיו שיהו עדים מצויין להכיר חתימת העדים והאמינוהו לשליח ולקמן פריך בין לרבא בין לרבה ליבעי תרי:

לפי כלל הנ״ל צ״ל ״ולקמן״ מפרש, ״ולקמיה״ פריך.

HaimL
הודעות: 806
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי HaimL » א' מאי 21, 2023 8:55 am

לפי פירש"י ז"ל הנ"ל בגיטין, שמא הכלל אחר (ועדיין לא עיינתי במקומות אחרים, כדי לצדק את הדברים).

היכא דמפרש רש"י את הגמרא, והקושיא על הפירוש היא מיניה וביה, כגון הא דמפרש שאין בקיאים לשמה, ואכתי יש להקשות מיניה וביה, דא"כ יאמר בפ"נ ובפ"נ לשמה, נקט רש"י לשון לקמיה, היינו דאכתי לא שבנו מדברי הגמרא, והתם קאי.

אבל היכא דליכא להקשות מיניה וביה, אלא יש לפרש בניחותא, ואז להקשות דבר חדש, כגון הא דפירש משום דאין עדים מצויים לקיימו, דליכא קושיא מיניה וביה, אלא יש להקשות על כללות הסוגיא, דא"כ גם לרבה וגם לרבא ליבעי תרי, א"כ, לבתר דסיים לפרש את דברי הגמרא לגמרי, הדר נקט לשון לקמן, דכבר שבנו מלפרש את דברי הגמרא, והשתא מקשינן לתרוויהו

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לקמיה-לקמן

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 21, 2023 9:32 am

יישר כח! גם אני חשבתי כעי״ז, לקמן (רחוק) ולקמיה (קרוב) לאו דוקא ריחוק וקירוב מקום אלא ריחוק וקירוב להסוגיא וכמוש״כ.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים