מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12643
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 10, 2016 12:16 am

בס' אגרות הגרי"ד הלוי מספר שהיה לו נידון עם כמה גדולי תורה שישבו קמיה הגרא"י פינקל, בהאומר לחבירו צא הרוג את הנפש אם יש שלד"ע, במי צריך להתרות. הללו טענו שההתראה היא בשליח, והוא טען בפניהם שבודאי ההתראה (ויתיר עצמו למיתה...) צריכה להיעשות עם המשלח. ולבסוף הוכיח כדבריו וכו' עד שהודו לו.

ועדיין יל"ע מתי מתרים במשלח, דלכאו' אין טעם להתרות בו לפני המעשה רציחה וכד', בזמן שהוא כבר לא שליט האם לעשות או לחדול, אלא לכאו' נראה דצריך להתרות בו לפני מינוי השליחות.

ובאמת כן נקט בשטלנ"ל קידושין מג. וכן בנובי"ק אבן העזר סי' עה, ועמדו לדון בזה בהל' התראת ספק, עי"ש.

ושמעתי כעת, שבספר היו"ל זה עתה חידושי מהרי"ל דיסקין על חושן משפט, מובא מכתביו (סי' קפג) שהוא ג"כ דן בשלד"ע, במי צריך להתרות.

עוד שמעתי, דמהריל"ד שם נוקט במי שאמר לחבירו - חלל שבת ואם לאו אהרוג אותך, דבכה"ג יש שלד"ע! גם משום שאין לשליח שום עבירה בכה"ג, וגם משום דאין בזה את הסברא דאי בעי לא עביד ודברי הרב וכו'.

אבקש בזאת, מי יכול להעלות את המכתב מאיגרות הגרי"ד, {ביקשתי ולא נעניתי - viewtopic.php?f=7&t=15406&p=277199#p276961 },
וכן את המהריל"ד החדש.

עושה חדשות
הודעות: 12643
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 25, 2016 9:47 pm

שאילה אחרת.
דין הוא (קידושין סב) דמהני עשייה בדלב"ל, אם "בידו", כל שבידו לאו כמחוסר מעשה דמי, ולכן מהני הפרשת תרומה על מחובר כשבידו לתלוש.
ויל"ע בעושה ע"י שליח, האם בעי' שיהיה בידו של השליח, או המשלח, או שניהם.

סגי נהור
הודעות: 5659
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 10:00 pm

עושה חדשות כתב:שאילה אחרת.
דין הוא (קידושין סב) דמהני עשייה בדלב"ל, אם "בידו", כל שבידו לאו כמחוסר מעשה דמי, ולכן מהני הפרשת תרומה על מחובר כשבידו לתלוש.
ויל"ע בעושה ע"י שליח, האם בעי' שיהיה בידו של השליח, או המשלח, או שניהם.

זה תליא לכאורה בחקירה בדין שליח שבלקח טוב בתחילתו.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי ביליצר » ג' יולי 26, 2016 2:59 pm

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:שאילה אחרת.
דין הוא (קידושין סב) דמהני עשייה בדלב"ל, אם "בידו", כל שבידו לאו כמחוסר מעשה דמי, ולכן מהני הפרשת תרומה על מחובר כשבידו לתלוש.
ויל"ע בעושה ע"י שליח, האם בעי' שיהיה בידו של השליח, או המשלח, או שניהם.

זה תליא לכאורה בחקירה בדין שליח שבלקח טוב בתחילתו.[/quote

הרי היד הארוך מוגבל מלתלוש,,?

סגי נהור
הודעות: 5659
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יולי 26, 2016 3:39 pm

ביליצר כתב:
סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:שאילה אחרת.
דין הוא (קידושין סב) דמהני עשייה בדלב"ל, אם "בידו", כל שבידו לאו כמחוסר מעשה דמי, ולכן מהני הפרשת תרומה על מחובר כשבידו לתלוש.
ויל"ע בעושה ע"י שליח, האם בעי' שיהיה בידו של השליח, או המשלח, או שניהם.

זה תליא לכאורה בחקירה בדין שליח שבלקח טוב בתחילתו.[/quote

הרי היד הארוך מוגבל מלתלוש,,?

אזי יכול המשלח לתלוש בידו האחרת. וזה אם נאמר שהמעשה הוא מעשה המשלח. אבל אם המעשה מתייחס לשליח, ורק שמוציא את המשלח י"ח, פשיטא שצ"ל בידו דהשליח. וק"ל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי ביליצר » ג' יולי 26, 2016 8:50 pm

כונתי לדברי רשי כי האי שבידו לתלוש להפריש מ י ד ,
ואם אין בעה"ב לידו אין כאן מיד גם אם תהיה לו יד שלישית,ומאידך אם בעה"ב לידו אף אי נימא דשליח הוי במקום הבעלים הרי בכ"א רצון הבעלים בהפרשה זו ויש סברא טובה לומר שיועיל הפרשה זו ,כי ביד בעה"ב לתלוש תיכף להפרשה ובפרט שגם בידו להפריש בעצמו,

סגי נהור
הודעות: 5659
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יולי 26, 2016 11:39 pm

מה שאתה אומר הוא שאין היכ"ת שהדבר הוא בידו של המשלח. אבל השאלה היתה כמובן על נידון שזה בידו, אם מועיל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי ביליצר » ג' יולי 26, 2016 11:53 pm

כבודו מתכוין שאם נלמד דלא כרש"י דאף אם אפשרות התלישה בכדי דנחשיבו כבידו הוא גם אם בידו לתלוש רק למחרת,[זה כמובן צ"ב דהרי לא מדין כל העומד ליתלש כתלוש דמי אתינן] א"כ שוב יש לדון האם דין דבידו הוא דוקא מי שנקרא המפריש או גם זה שבא במקומו כי ביד הבעלים לתלוש למחר,,

סגי נהור
הודעות: 5659
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 27, 2016 12:04 am

כוונתי שגם לו יהי כדבריך שאין מציאות של בידו במשלח בדוגמא המסוימת של הפרשת תרומה על המחובר (וגם בזה אינני בטוח, ולא נכנסתי לזה) הרי זאת רק דוגמא, והדיון הוא על עצם השאלה אם בידו של המשלח מהני.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי סעדיה » ד' אוגוסט 10, 2016 2:32 pm

עושה חדשות כתב:בס' אגרות הגרי"ד הלוי מספר שהיה לו נידון עם כמה גדולי תורה שישבו קמיה הגרא"י פינקל, בהאומר לחבירו צא הרוג את הנפש אם יש שלד"ע, במי צריך להתרות. הללו טענו שההתראה היא בשליח, והוא טען בפניהם שבודאי ההתראה (ויתיר עצמו למיתה...) צריכה להיעשות עם המשלח. ולבסוף הוכיח כדבריו וכו' עד שהודו לו.

ועדיין יל"ע מתי מתרים במשלח, דלכאו' אין טעם להתרות בו לפני המעשה רציחה וכד', בזמן שהוא כבר לא שליט האם לעשות או לחדול, אלא לכאו' נראה דצריך להתרות בו לפני מינוי השליחות.

ובאמת כן נקט בשטלנ"ל קידושין מג. וכן בנובי"ק אבן העזר סי' עה, ועמדו לדון בזה בהל' התראת ספק, עי"ש.

ושמעתי כעת, שבספר היו"ל זה עתה חידושי מהרי"ל דיסקין על חושן משפט, מובא מכתביו (סי' קפג) שהוא ג"כ דן בשלד"ע, במי צריך להתרות.

עוד שמעתי, דמהריל"ד שם נוקט במי שאמר לחבירו - חלל שבת ואם לאו אהרוג אותך, דבכה"ג יש שלד"ע! גם משום שאין לשליח שום עבירה בכה"ג, וגם משום דאין בזה את הסברא דאי בעי לא עביד ודברי הרב וכו'.

אבקש בזאת, מי יכול להעלות את המכתב מאיגרות הגרי"ד, {ביקשתי ולא נעניתי - viewtopic.php?f=7&t=15406&p=277199#p276961 },
וכן את המהריל"ד החדש.

באהל משה (לראמ"ה) ח"ב סי' ל"ט נקט שמתרים במשלח בשעת הרציחה שיבטל את שליחותו.

עושה חדשות
הודעות: 12643
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 11, 2016 12:11 am

בקונטרס המובא כאן עמוד צא, דן בשליח שקידש אשה לאחר ל', מי יכול לבטל את הקידושין (לר' יוחנן דאמר אתי דיבור ומבטל דיבור), המשלח או השליח או שניהם. האם אין בזה דברים מפורשים באחרו'?

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי איש טלז » ד' פברואר 08, 2017 9:16 pm

העיר את עיני חכ"א שבעיקר הנידון יש שליח לד"ע מי מתחייב האם שניהם ועי"ש רש"י ותורי"ד ראה בפירוש רבינו שמואל בן חפני על התורה ריש פרשת וישלח שגרס בגנ' בדברי ב"ש דיש שליח לד"ע דאף שולחו חייב ועי"ש במהדיר ואכמ"ל

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי איש טלז » ד' פברואר 08, 2017 9:53 pm

עיל"ד בעיקר דין שליחות מה הדין בגוונא שנאנס השליח בקידושין [מכח מעשיו ולא תלויהו וזבין] ולא המשלח האם יש בזה דינא דאונס או כיון שסו"ס המשלח רוצה אין בזה אונס ויל"פ בספיקות הקודמים

נושא ונותן
הודעות: 45
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 10:27 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי נושא ונותן » ו' אפריל 12, 2019 5:19 pm

עושה חדשות כתב:בס' אגרות הגרי"ד הלוי מספר שהיה לו נידון עם כמה גדולי תורה שישבו קמיה הגרא"י פינקל, בהאומר לחבירו צא הרוג את הנפש אם יש שלד"ע, במי צריך להתרות. הללו טענו שההתראה היא בשליח, והוא טען בפניהם שבודאי ההתראה (ויתיר עצמו למיתה...) צריכה להיעשות עם המשלח. ולבסוף הוכיח כדבריו וכו' עד שהודו לו.

ועדיין יל"ע מתי מתרים במשלח, דלכאו' אין טעם להתרות בו לפני המעשה רציחה וכד', בזמן שהוא כבר לא שליט האם לעשות או לחדול, אלא לכאו' נראה דצריך להתרות בו לפני מינוי השליחות.

ובאמת כן נקט בשטלנ"ל קידושין מג. וכן בנובי"ק אבן העזר סי' עה, ועמדו לדון בזה בהל' התראת ספק, עי"ש.

יש להעיר, דהנידון בהתראה במעשה ארוך קיים אף בכל זורק חץ, דהנה הנ"י הנודע (ב"ק כב, א) הוכיח דבאשו משום חיציו שעת העשיה היא זריקת החץ ולא שעת פגיעת החץ, דהרי באותה שעה הוא אנוס וכיצד יתחייב, וע"כ דכל הנידון במזיד ואונס תלוי בשעת הזריקה ולא בסוף, והוסיף לבאר הטעם שאפשר להדליק נרות בע"ש אף שממשיך לדלוק בשבת עצמה. ולעומת זאת בשלד"ע מתחלקים הדברים, דמהשיטה והנוב"י הנ"ל מבו' דעניין אונס ומזיד תלוי בשעת המינוי [ועיי' בנוב"י דלהדיא מיירי אף לעניין מזיד ולא רק לגבי התראה] ואילו שעת העבירה בוודאי היא במעשה השליח, והשולח שליח בע"ש להדליק נר בשבת יהא בזה שליחות (וכן נפסק להלכה דכיוון דיש שליחות לעכו"ם לחומרא אסור לומר לגוי בע"ש לעשות מלאכה בשבת).

כמובן שהדברים אינם דומים והדבר תלוי בהבנת המשמעות של פעולת השליח עצמו בכל שליחות, אבל הנ"מ לדינא מעוררת מחשבה.

נושא ונותן
הודעות: 45
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 10:27 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי נושא ונותן » ו' אפריל 12, 2019 5:23 pm

שכחתי את הנ"מ הנוספת שבדברי הנ"י גבי אשו משום חיציו, והוא שיש שעבוד נכסים כבר משעת זריקת החץ ולא משעת עצם החיוב בהיזק החץ, ויל"ד האם בשליחות יחול השעבוד משעת המינוי או משעת ההיזק. ובזמנו ביקשתי מ"מ בזה עד שראיתי בשער"י (ש"ז פ"ח) שכתב בתו"ד דפשוט שלא יהא שעבוד משעת המינוי, וכך אכן מסתבר.

העיברי
הודעות: 76
הצטרף: ג' יוני 12, 2018 6:10 am

Re: שליח לדבר עבירה, מתי ההתראה? ובמי מתרים?

הודעהעל ידי העיברי » ב' ספטמבר 14, 2020 9:12 am

ידוע מח' רמ"א והש"ך האם יש שליח לד"ע באינו בר חיובא [עי' חו"מ ריש סי' קפ"ב וסו"'ס שמ"ח], ולד' הרמ"א שיש שליחות פשוט שבכה"ג ההתראה בהמשלח, וק"ל.

ובנוגע להשאלה מתי ההתראה לכאו' בשעה ששולח המשלח השליח דמאי שנא מכל התראה שהוא לפני עצם מעשה העבירה, ואין חילוק אם צריך לילך פסיעה אחת או שתי פסיעות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 121 אורחים