מקוה חזון איש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חושבי שמו
הודעות: 9
הצטרף: ו' אוגוסט 03, 2012 3:22 am

מקוה חזון איש

הודעהעל ידי חושבי שמו » ג' מאי 17, 2016 11:16 pm

בבני ברק ברוב המקוואות ישנם שני סוגי בורות טבילה.
אשמח לדעת מה החילוק בין בורות הטבילה הנקראים לשיטת חזון איש, לבורות הטבילה לציבור החסידי.
והאם זאת רק חומרא מסויימת או שצריך להקפיד ע"ז.

חושבי שמו
הודעות: 9
הצטרף: ו' אוגוסט 03, 2012 3:22 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי חושבי שמו » ה' מאי 19, 2016 3:34 pm

אשמח לתשובה על שאלתי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11054
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 19, 2016 6:01 pm

"מקוה חזו"א" הוא מקוה שיש בו רק זריעה בלא השקה. יען כי החזו"א התנגד להשקה מאיזה טעם. מקוה רגיל יש בו גם השקה וגם זריעה. לצאת ידי הראב"ד.
בפועל אם מדובר במקוה העומד בפיקוח הדוק, הרי שטוב יותר לטבול במקוה רגיל מאשר במקוה חזו"א.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1506
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' מאי 19, 2016 9:34 pm

זכורני מדובר שיש הבדל משמעותי בגובה המים. וממילא בכיפוף שעושה בטבילה.
האינו נכון?

גם זו לטובה
הודעות: 2220
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' מאי 20, 2016 3:10 am

איש_ספר כתב:"מקוה חזו"א" הוא מקוה שיש בו רק זריעה בלא השקה. יען כי החזו"א התנגד להשקה מאיזה טעם. מקוה רגיל יש בו גם השקה וגם זריעה. לצאת ידי הראב"ד.
בפועל אם מדובר במקוה העומד בפיקוח הדוק, הרי שטוב יותר לטבול במקוה רגיל מאשר במקוה חזו"א.


א' יש מקוה חזו"א באיזה מקום?
ב' בזריעה בלא השקה, מפסידים את השיטות הסוברים שלדעת רי"ו לא רק השקה שנפסקה לא מהני, אלא ה"ה בזריעה.
ג' כבר העירו שמקווה השקה לא מהני לצאת ידי הראב"ד, משום שבזמן לא ארוך כל המים מתחלפים.

לוי יצחק
הודעות: 28
הצטרף: ד' אפריל 20, 2016 5:35 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי לוי יצחק » א' מאי 29, 2016 4:18 pm

לשאלת "גם זו לטובה", ברוב המקואות בב"ב יש גם מקוה חז"א.

הוגה ומעיין
הודעות: 1394
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' מאי 29, 2016 4:44 pm

במקווה בארי בבני ברק המקווה כשיטת החזו"א הוא בקומה שניה, והבלניות מונחות שלא לספר על קיומו (כנראה כדי שלא ילכו שם בלי ידיעה אלו שחוששים לדעות האחרות), גם כשיש תור ארוך בקומה הראשונה והקומה השניה פנויה.

שיר ורננים
הודעות: 245
הצטרף: ג' דצמבר 08, 2015 10:51 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי שיר ורננים » ב' מאי 30, 2016 8:27 am

גם זו לטובה כתב:
איש_ספר כתב:"מקוה חזו"א" הוא מקוה שיש בו רק זריעה בלא השקה. יען כי החזו"א התנגד להשקה מאיזה טעם. מקוה רגיל יש בו גם השקה וגם זריעה. לצאת ידי הראב"ד.
בפועל אם מדובר במקוה העומד בפיקוח הדוק, הרי שטוב יותר לטבול במקוה רגיל מאשר במקוה חזו"א.


א' יש מקוה חזו"א באיזה מקום?
ב' בזריעה בלא השקה, מפסידים את השיטות הסוברים שלדעת רי"ו לא רק השקה שנפסקה לא מהני, אלא ה"ה בזריעה.
ג' כבר העירו שמקווה השקה לא מהני לצאת ידי הראב"ד, משום שבזמן לא ארוך כל המים מתחלפים.

הבנתי פעם מחבר חזונאישניק שיש ברח' מיימון מקווה שנבנה בפיקוחו האישי של החזו"א. והחזונישניקים הכבדים משתדלים לבא לשם . עד כדי כך שחברי עצמו רואה את זה כהגזמה שיש הבאים מאלעד לשם במיוחד. (שאלתי מה לגבי שבת)

קו ירוק
הודעות: 3177
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 30, 2016 1:43 pm

פעם מישהו ת"ח ובקי במקוואות העלה רעיון טכני מהפכני כדי לעשות מקווה שתתאים לדעת הראב"ד לאורך זמן,
והיות ובעיר המדוברת באו לשאול כל דבר את מרן הגריש"א זצ"ל, הוא השיב להם שהיות ונפסקה הלכה לא כהראב"ד, אל תבנו כך,
כדי לא יאמרו מקווה אחרת איננה מהודרת.
מקווה שהחזו"א עשה היא מקווה מהודרת, מי שבא להחמיר יותר ממנו, יש לו מה לבקש סליחה 'את אשר הקלת החמרתי'.
וזה לא קשור למקוואות חסידים/ליטאיים, לכולם תורה אחת... מלבד חב"ד שמתעקשים על זריעה והשקה כהגר"ז..
לא רק המקוואוות ברחוב אחיעזר בבני ברק הם כאלו, אלא גם מקווה חפץ חיים וגם שיכון ה'. ופעם הגר"ש וואזנר רצה לעשות במקווה חפץ חיים גם זריעה,
והגרח"ש קרליץ הרעיש עליו את העולם שהוא מעז לשנות, וחזר בו כמובן.

מעניין לציין ששמעתי בשנת תשנ"א מהגבאי של ביכ"נ חב"ד ברמת גן (רח' עוזיאל ליד רח' חיבת ציון) הר' גרוזמן ז"ל,
שם יש מקווה נשים הנמצא בשכונת רמת יצחק - מקום רבנותו של הג"ר שמואל אברמוביץ זצ"ל (אביו של הרה"ג ר' יצחק אברמוביץ זצ"ל שהמשיך רבנות אביו, ונפטר לפני 20 שנה בערך),
והרב הנזכר הביא בשעתו את מרן החזו"א לפקח על הוראת בניית המקווה. ולכן הגם שבשנת תשנ"א עשו שיפוץ כללי למקווה, הר' גרוזמן שכבר היה זקן ממש, עמד על דעתו שאת המקוואות שפיקח עליהם החזו"א לא ישנו במאומה, ורק הוסיפו בור שלישי של חב"ד זריעה והשקה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1484
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מאי 30, 2016 7:35 pm

קו ירוק כתב:פעם מישהו ת"ח ובקי במקוואות העלה רעיון טכני מהפכני כדי לעשות מקווה שתתאים לדעת הראב"ד לאורך זמן,
והיות ובעיר המדוברת באו לשאול כל דבר את מרן הגריש"א זצ"ל, הוא השיב להם שהיות ונפסקה הלכה לא כהראב"ד, אל תבנו כך,
כדי לא יאמרו מקווה אחרת איננה מהודרת.
מקווה שהחזו"א עשה היא מקווה מהודרת, מי שבא להחמיר יותר ממנו, יש לו מה לבקש סליחה 'את אשר הקלת החמרתי'.
וזה לא קשור למקוואות חסידים/ליטאיים, לכולם תורה אחת... מלבד חב"ד שמתעקשים על זריעה והשקה כהגר"ז..
לא רק המקוואוות ברחוב אחיעזר בבני ברק הם כאלו, אלא גם מקווה חפץ חיים וגם שיכון ה'. ופעם הגר"ש וואזנר רצה לעשות במקווה חפץ חיים גם זריעה,
והגרח"ש קרליץ הרעיש עליו את העולם שהוא מעז לשנות, וחזר בו כמובן.

מעניין לציין ששמעתי בשנת תשנ"א מהגבאי של ביכ"נ חב"ד ברמת גן (רח' עוזיאל ליד רח' חיבת ציון) הר' גרוזמן ז"ל,
שם יש מקווה נשים הנמצא בשכונת רמת יצחק - מקום רבנותו של הג"ר שמואל אברמוביץ זצ"ל (אביו של הרה"ג ר' יצחק אברמוביץ זצ"ל שהמשיך רבנות אביו, ונפטר לפני 20 שנה בערך),
והרב הנזכר הביא בשעתו את מרן החזו"א לפקח על הוראת בניית המקווה. ולכן הגם שבשנת תשנ"א עשו שיפוץ כללי למקווה, הר' גרוזמן שכבר היה זקן ממש, עמד על דעתו שאת המקוואות שפיקח עליהם החזו"א לא ישנו במאומה, ורק הוסיפו בור שלישי של חב"ד זריעה והשקה.


דומני שיש בתגובתך כמה וכמה דברים הלוקים בחוסר דיוק...

א. מענין לדעת, שלמרות שהשלחן ערוך פוסק שלא כהראב"ד, הש"ך כותב שצריך להחמיר כדבריו. ובכל הדורות כתבו האחרונים והמציאו כל מיני המצאות כיצד לצאת ידי שיטת הראב"ד [כנראה הש"ך לא היה מודע לדברי הגרי"ש אלישיב...].
ב. מקוה של החזון איש אינה מוסכמת כמהודרת שאין להדר אחריה, ורבים מן הרבנים מחמירים לעשות גם זריעה וגם השקה, [בניגוד לדעת החזו"א אשר סבר שהשקה נוספת מקלקלת]. (יש הרבה חששות במקוה שיש בה רק זריעה, כגון חשש ג' לוגין שאובין שנותרו מן הנקיון, או זריעה בזוחלין, ועוד).
ג. אכן לכולם יש תורה אחת. אבל החסידים (ולאו דוקא חסידים, אין לזה שייכות לחסידות, אלא רוב החוגים שלא קבלו את דברי החזו"א כתורה אחרונה שאין להוסיף אחריה), נוהגין לעשות מקוה שיש בה גם זריעה וגם השקה!
ד. מקוה של חב"ד אין לזה שייכות 'לזריעה והשקה' (שבזה נהגו כולם), ואין לזה שייכות לגר"ז. (מקוה של הגר"ז הוא חבית המוטלת בשלשלאות בתוך מעיין).מקוה של חב"ד היא מקוה שבור מי הגשמים הוא מתחת לבור הטבילה (בור על גבי בור) והיא מתקנת הרש"ב.
ה. במקוה חפץ חיים יש מקוואות רבות של זריעה והשקה ביחד, ואכן בניגוד למה שערער רח"ש, ולא חשו לערעורו. ולא חזר בו. ואין החי יכול להכחיש את החי. תברר.

דומני שדי בפרטים הללו להוכיח את חוסר הדיוק שבהערותיך, כדאי לחזור שוב על הסוגיא...

אליעזר בלוי
הודעות: 257
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' דצמבר 21, 2017 12:45 pm

יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

אמיר כרמי
הודעות: 327
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ה' דצמבר 21, 2017 2:33 pm

אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 21, 2017 3:02 pm

אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

למתירים פילטר, אפשר.

אליעזר בלוי
הודעות: 257
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' דצמבר 21, 2017 5:38 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

למתירים פילטר, אפשר.

מה הקשר

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 21, 2017 6:00 pm

אליעזר בלוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

למתירים פילטר, אפשר.

מה הקשר

אפשר שיהיה מקווה נקי בלי להחליף מים.

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ג' אוגוסט 21, 2018 3:56 pm

אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

אני מכיר כמה מקוואות בלי שניהם, כיון שמביאים את המים מאוצר הגשמים, בעיקר במחנות הקיץ פה בארה"ב, שם שוהים במשך שתי חודשים. במשך כמה חדשים טרם ימות הקיץ פותחים את הדרך המוביל לאוצר מי גשמים, ובכל גשם מתמלא האוצר יותר, כך כשמגיע ימות הגשמים יש אוצר גדול של מי גשמים, וממלאים בזה את בורות הטבילה, ובזה טובלים במשך ימות הקיץ, ולא מחליפים את המים במשך כל ימות הקיץ, כיון שמשתמשים עם מסנן שלא עוברים המים לתוכה, רק מושך אליה את הפסולת, דבזה כו"ע מודי שאין שום חשש, ונשאר המים נקיום עד סוף הקיץ.

מצפה
הודעות: 120
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי מצפה » ג' אוגוסט 21, 2018 9:17 pm

אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

למיטב ידיעתי טעמו של החזו"א הוא חשש שמא יסתם חור ההשקה ויהיה פחות משיעור ולא ישימו לב

אמיר כרמי
הודעות: 327
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' אוגוסט 21, 2018 10:12 pm

בסדר כתב:
אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

אני מכיר כמה מקוואות בלי שניהם, כיון שמביאים את המים מאוצר הגשמים, בעיקר במחנות הקיץ פה בארה"ב, שם שוהים במשך שתי חודשים. במשך כמה חדשים טרם ימות הקיץ פותחים את הדרך המוביל לאוצר מי גשמים, ובכל גשם מתמלא האוצר יותר, כך כשמגיע ימות הגשמים יש אוצר גדול של מי גשמים, וממלאים בזה את בורות הטבילה, ובזה טובלים במשך ימות הקיץ, ולא מחליפים את המים במשך כל ימות הקיץ, כיון שמשתמשים עם מסנן שלא עוברים המים לתוכה, רק מושך אליה את הפסולת, דבזה כו"ע מודי שאין שום חשש, ונשאר המים נקיום עד סוף הקיץ.


שמעתי בשם הרב אלישיב שהחמיר גם בזה שמא יבואו להחליף במסנן אחר בעייתי

אמיר כרמי
הודעות: 327
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' אוגוסט 21, 2018 10:13 pm

מצפה כתב:
אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

למיטב ידיעתי טעמו של החזו"א הוא חשש שמא יסתם חור ההשקה ויהיה פחות משיעור ולא ישימו לב

לפי הטעם הזה אין כלל בעיה לעשות גם וגם.
גם זרימה וגם השקה. ככה נוהגים למעשה?

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ג' אוגוסט 21, 2018 10:46 pm

אמיר כרמי כתב:
בסדר כתב:
אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

אני מכיר כמה מקוואות בלי שניהם, כיון שמביאים את המים מאוצר הגשמים, בעיקר במחנות הקיץ פה בארה"ב, שם שוהים במשך שתי חודשים. במשך כמה חדשים טרם ימות הקיץ פותחים את הדרך המוביל לאוצר מי גשמים, ובכל גשם מתמלא האוצר יותר, כך כשמגיע ימות הגשמים יש אוצר גדול של מי גשמים, וממלאים בזה את בורות הטבילה, ובזה טובלים במשך ימות הקיץ, ולא מחליפים את המים במשך כל ימות הקיץ, כיון שמשתמשים עם מסנן שלא עוברים המים לתוכה, רק מושך אליה את הפסולת, דבזה כו"ע מודי שאין שום חשש, ונשאר המים נקיום עד סוף הקיץ.


שמעתי בשם הרב אלישיב שהחמיר גם בזה שמא יבואו להחליף במסנן אחר בעייתי

אולי להביא מקור לזה. זה נראית כחומרא יתירה, כי אם זה תחת השגחת רבנים מובהקים א"כ למה לחשוש לזה. [רוב הגזירות המה בדברים הנוגעים לכלל הציבור, אבל דבר שהוא חתח פיקוח תמידי של רבנים וגאונים, למה לחשוש].

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ג' אוגוסט 21, 2018 10:50 pm

מצפה כתב:
אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

למיטב ידיעתי טעמו של החזו"א הוא חשש שמא יסתם חור ההשקה ויהיה פחות משיעור ולא ישימו לב

איזה השקה? אם המקוה מלאה עם מי גשמים, אין צריכין שום השקה. וסתם לחשוש שלא יהיה במקוה מ' סאה מעולם לא שמענו, הדין הוא שמ' סאה מטהר, ואפוא כתוב גזירה שמא לא יהיה מ' סאה?

אמיר כרמי
הודעות: 327
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' אוגוסט 21, 2018 11:28 pm

בסדר כתב:
אמיר כרמי כתב:
בסדר כתב:
אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

אני מכיר כמה מקוואות בלי שניהם, כיון שמביאים את המים מאוצר הגשמים, בעיקר במחנות הקיץ פה בארה"ב, שם שוהים במשך שתי חודשים. במשך כמה חדשים טרם ימות הקיץ פותחים את הדרך המוביל לאוצר מי גשמים, ובכל גשם מתמלא האוצר יותר, כך כשמגיע ימות הגשמים יש אוצר גדול של מי גשמים, וממלאים בזה את בורות הטבילה, ובזה טובלים במשך ימות הקיץ, ולא מחליפים את המים במשך כל ימות הקיץ, כיון שמשתמשים עם מסנן שלא עוברים המים לתוכה, רק מושך אליה את הפסולת, דבזה כו"ע מודי שאין שום חשש, ונשאר המים נקיום עד סוף הקיץ.


שמעתי בשם הרב אלישיב שהחמיר גם בזה שמא יבואו להחליף במסנן אחר בעייתי

אולי להביא מקור לזה. זה נראית כחומרא יתירה, כי אם זה תחת השגחת רבנים מובהקים א"כ למה לחשוש לזה. [רוב הגזירות המה בדברים הנוגעים לכלל הציבור, אבל דבר שהוא חתח פיקוח תמידי של רבנים וגאונים, למה לחשוש].


כך שמעתי וכן המקווה אצלנו על פי הוראתו

בסדר כתב:
מצפה כתב:
אמיר כרמי כתב:
אליעזר בלוי כתב:יש מקום עפ ההלכה הפשוטה בשוע
למקוה ללא זריעה וללא השקה?

פשוט שמעתי על מקוה ישן שלא היו בו שניהם
ושמעתי שזה תואם לדעת החזוא

לחזון איש לא חייב זריעה אפשר להמשיך ישירות מהגשמים לבור
רק שני בעיות
א. חייבים גשמים כדי למלאות את המקוואות
ב. המקווה לא יוכל להיות נקי כי אחרי כמה טבילות אין מאיפה למלאות(אלא אם כן יש אוצר ענק של מי גשמים)

לגבי הטעם השני שמעתי אומרים שזה "הסוד" שהחזוא רצה זריעה בלבד בשביל הנקיות לנשים.

למיטב ידיעתי טעמו של החזו"א הוא חשש שמא יסתם חור ההשקה ויהיה פחות משיעור ולא ישימו לב

איזה השקה? אם המקוה מלאה עם מי גשמים, אין צריכין שום השקה. וסתם לחשוש שלא יהיה במקוה מ' סאה מעולם לא שמענו, הדין הוא שמ' סאה מטהר, ואפוא כתוב גזירה שמא לא יהיה מ' סאה?

יש כאן אי הבנה
החזון איש הצריך דווקא זריעה ולא השקה.
כי בהשקה יש חשש שמא לא יהיו ארבעים סאה(כך על פי הבנתו לי זה חדש)

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ד' אוגוסט 22, 2018 3:09 am

אמיר כרמי כתב:יש כאן אי הבנה
החזון איש הצריך דווקא זריעה ולא השקה.
כי בהשקה יש חשש שמא לא יהיו ארבעים סאה(כך על פי הבנתו לי זה חדש)

הבנתי שדבריו מוסבים על מש"כ בענין בור הטבילה מ"מי גשמים", וע"ז תמהתי. עכשיו ראיתי שכוונתו היה בכלליות על דעת החזו"א למה רצה זריעה יותר מהשקה.

ספרים וועלט
הודעות: 459
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' אוגוסט 22, 2018 5:54 am

איך נהגו באירופה לפני החזון איש?
בפולין וברוסיה? בהונגריה ובגליציה? בליטה וברומניה?
האם התורה התחילה עם החזון איש והגריש"א?
אם אכן לא נהגו להחמיר לעשות השקה בנוסף לזריעה - כשהיתה האפשרות - אז אולי יש חשש שלא להוציא לעז וכו', אבל למה לא לברר מקודם איך היה המנהג?

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ד' אוגוסט 22, 2018 2:01 pm

עכשיו ראיתי בספר מקוה מים חיים, וז"ל: שמעתי מהגאון הגדול רבי מאיר סלאווייציק בנו של מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל, ששמע מר' אברהם וילהלם, עסקן במקוואות, בעת שסיפר למרן הגרי"ז זצ"ל בטעם הדבר דמרן החזו"א התקיע את עצמו דוקא בתיקון בור זריעה לבד ללא השקה אפי נוסף, על אשר בערי רוסלאנד הסגירו הקאמוניסטן את כל המקוואות לבטל במכוון טהרתן של ישראל, ומענה בפיהם דמימי המקוה מזיק לבריאות האדם ע"י ריבוי הטובלים, שנתרבה בהם הבאצילן בלע"ז [חיידקים] מבורות השקה, שהמים שוהים ימים ושנים. אי לזאת חשש החזו"א דגם בארץ ישראל שנתפשט שם מלכות הרשעה מדינה הציונות, שכל מטרתה לעקירת הדת, ועלולים לבוא במטמוניות לסגירת מקוה טהרה, ותירוצם עמהם דמזיק לבריאות הטובלים, ע"כ עמד והתקין בור זריעה דוקא, דאין להמים המכשירים קשר ע"י נקב לבור הטבילה בעת הטבילה, וממילא לעולם ישארו המים בבור זריעה נקיים, דרך עליהם יעברו המים השאובים בהמשכה למקוה בור הטבילה בכל עת שמחליפים המים בבור הטבילה".

קאצק
הודעות: 235
הצטרף: ד' אוגוסט 28, 2013 1:30 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי קאצק » ד' אוגוסט 22, 2018 4:47 pm

בסדר כתב:עכשיו ראיתי בספר מקוה מים חיים, וז"ל: שמעתי מהגאון הגדול רבי מאיר סלאווייציק בנו של מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל, ששמע מר' אברהם וילהלם, עסקן במקוואות, בעת שסיפר למרן הגרי"ז זצ"ל בטעם הדבר דמרן החזו"א התקיע את עצמו דוקא בתיקון בור זריעה לבד ללא השקה אפי נוסף, על אשר בערי רוסלאנד הסגירו הקאמוניסטן את כל המקוואות לבטל במכוון טהרתן של ישראל, ומענה בפיהם דמימי המקוה מזיק לבריאות האדם ע"י ריבוי הטובלים, שנתרבה בהם הבאצילן בלע"ז [חיידקים] מבורות השקה, שהמים שוהים ימים ושנים. אי לזאת חשש החזו"א דגם בארץ ישראל שנתפשט שם מלכות הרשעה מדינה הציונות, שכל מטרתה לעקירת הדת, ועלולים לבוא במטמוניות לסגירת מקוה טהרה, ותירוצם עמהם דמזיק לבריאות הטובלים, ע"כ עמד והתקין בור זריעה דוקא, דאין להמים המכשירים קשר ע"י נקב לבור הטבילה בעת הטבילה, וממילא לעולם ישארו המים בבור זריעה נקיים, דרך עליהם יעברו המים השאובים בהמשכה למקוה בור הטבילה בכל עת שמחליפים המים בבור הטבילה".




האם בבית בריסק נוהגים כחוז"א

יואל שילה
הודעות: 276
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' אוגוסט 22, 2018 5:03 pm

כדאי לעשות מעט סדר:
מ' סאה מי גשמים מטהרים, אף אם יוסיפו עליהם מים שאובין רבים, אך אם יוסיפו מים שאובין ויוציאו מים מהתערובת - לרוב הראשונים המקוה כשרה לכתחילה כי המים שנוספו נתבטלו והפכו לכשרים, והראב"ד מחמיר לתת לזה דין 'נתן סאה ונטל סאה' - שכשרים רק כל זמן שעדיין יש רוב שיעור ממים כשרים [ושאר הראשונים מעמידים את גמ' זו בתוספת מי פירות ולא בתוספת מים שאובים].
ההלכה נפסקה דלא כראב"ד, אך הש"ך כתב שיש לחוש לזה לכתחילה.
הפשוט ביותר הוא לטבול באותם מי הגשם, אלא שזה טבע המים להתלכלך, ומוכרחים להחליף אותם.
היכן שמצוי שלג בחורף וגשם בקיץ - ניתן להחליף במים כשרים טריים, אך היכן שלא מצויים מים כשרים בכמות גדולה - הוצרכו לפטנטים כדי להחליף את המים, ועם זאת לשמר את כשרותם.
בגמ' מבוארים שני היתרים, שהם הבסיס לפטנטים:
השקה: שנינו (מקואות ו' ח') שגם השקת מקוה שאוב לכשר מועילה להכשירו: "מטהרים את המקואות העליון מן התחתון והרחוק מן הקרוב, כיצד מביא סִלון של חרס או של אֲבר ומניח ידו תחתיו עד שהוא מתמלא מים ומושכו ומשיקו", ונמצא שניתן להשיק בור מים כשרים לבור הטבילה, לאחר שהוחלפו מימיו, ובכך השאובין מתכשרים, ומבואר שלהשקה זו די בכחוט השערה [וכשפוה"נ הצריכו רק להשלמת שיעור מ' סאה]. דרך זו כשרה גם לדעת הראב"ד.
זריעה: שנינו (מקואות ו' ח') שניתן ליצור מקוה כשרה על ידי הוספת מים שאובין למקוה כשרה, כך שהמים השאובין מתבטלים בכשרים - והעודף שהוכשר יורד לבור ריק וממלאו: "היה בעליון ארבעים סאה ובתחתון אין כלום - ממלא בכתף ונותן לעליון עד שירדו לתחתון ארבעים סאה", ודרך הכשר זו מכונה 'זריעה'; זריעת השאובין בכשרים מועילה אף שמי הגשם המקוריים מוחלפים פעמים רבות מאחר והמים הנכנסים לאוצר מתבטלים בו, אך בדעת הראב"ד מצאנו סתירה בין מה שכתב בפרק א' לפרק ג' - באם הזריעה מותרת [וחומרתו בנתן ונתן אמורה רק כשהמים מחלחלים החוצה ולא כשרק העודף גולש מחמת ריבוי המים שנוספו], או שגם בזריעה יש להתיר רק כשהכשרים והשאובין הם מחצה על מחצה.
במשך הדורות מצאנו פטנטים שונים המיועדים לשמר את מי הגשם זמן רב ביותר, הן ע"י מאגר ענק של מי גשמים שמוסיפים ממנו, הן ע"י חלוקת בור ההשקה לשנים, הן ע"י בור השקה תחתי, הן ע"י שתי השקות שבאחת מהן משיקים רק לרגע, ועוד פטנטים.
החזו"א הכריע שיש לחוש לראב"ד רק בנתן וחלחל, ולא בנתן והעודף גלש, כלומר בזריעה, ועוד הכריע שאין לפסול מחמת המים השאובין שנשארים בקרקע המקוה לאחר הניקוי - כי הניצוק שיורד מהאוצר בעת מילויו - מכשיר את מיעוט המים השאובין, ולאור הכרעות אלו יכול היה להכשיר לכתחילה בזריעה, ועוד כתב שאין טעם להוסיף אוצר השקה שבמציאות אינו מסייע בשימור המים, אלא רק גורם להרבות את הלכלוך, ואף חשש (חזו"א מקואות ליקוטים ג' ה') בהשקה לכמה חששות: בהשקה באוצר שאינו גם זריעה מפסידים את נקיון המים, ויש שהבלן שופך חומר ניקוי לאוצר שהוא רוב כנגד המים, ואירע שבלן אחד החליף את מי האוצר בשאובין, ויש שהמקוה זוחלת בעת הטבילה למקוה אחרת שמושקת לאותו אוצר.
חששות החזו"א בד"כ לא רלונטיים במבנה המקוואות המודרניים, ועל כן אין טעם אמיתי כיום שלא לעשות גם השקה, ובהשקה מרויחים את מי שהחמיר בחשש למים השאובין הנותרים על הרצפה לאחר הניקוי, דלא כחזו"א שהיקל בזה.
אמנם, אוצר השקה אכן גורם ללכלוך, מאחר והשערות והשומן שצפים במים - נכנסים אליו ושוקעים בו, וגורמים לרפש וריח וחיידקים - שלא מתנקים בהחלפת מי הטבילה.
לגישת החזו"א גם אין תועלת בהשקה, מאחר והבין שנידון הראב"ד הוא מציאותי, והרי במציאות מי אוצר ההשקה מתחלפים במהירות גדולה [בכל טבילה הרי נכנסים לאוצר ההשקה כעשרים ליטר מהמקוה, ויוצאים ממנה מיידית, וזאת חוץ מכשמונים ליטרים שיוצאים ונכנסים בעת החלפת בור הטבילה], אלא שיש להוכיח שרוב הפוסקים הבינו שנידון הראב"ד איננו מציאותי אלא של תליה, וממילא לא נפ"מ במה שבמציאות המים מתחלפים.
עוד חשש שהעלו חלק מהאחרונים הוא מה שהמים יוצאים מהמקוה לאוצר בעת הטבילה, שאם האוצר והמקוה מושקים בכשפוה"נ - הרי שהם כמקוה אחת, וזרימת המים מהכא להתם לא נחשבת כזחילה הפוסלת, אך אם הנקב קטן, או שסתום במקצת, או שמפלס המים נמוך ואין חיבור כשפוה"נ - הרי שנחשב כמקוואות נפרדים, ומעבר המים ביניהם הוא כזחילה הפוסלת, וזה ביאור החשש האחרון של החזו"א באוצר השקה, והוא לא רלוונטי כשהנקב גדול ופתוח ומפלס המים ממלא את הנקב.
בפילטר יש שני סוגים: פילטר שיושב מחוץ למקוה ומוציא מים מהמקוה - הרי גורם לזחילת המים החוצה, ומותר להשתמש בו רק שלא בזמן הטבילה, ופילטר שיושב בתוך המים - שמצד אחד אין בו חשש שאובין, אך אם עובד בעת הטבילה - יש שחששו שכניסת המים לתוכו נחשבת כזחילה, כי מחשיבים אותו כמקום חשוב בפני עצמו - וממילא איננו טפל למקוה, ויש שחששו לזה אף כשהוא כבוי - כי סוף סוף המים נכנסים בעת הטבילה למקום שאיננו טפל למקוה, ולכן היראים בארץ לא מניחים פילטר במים.

במקוה שתכננתי - יצקו בטון מתחת למפלס המים באוצר ההשקה, והשאירו רק פתח קטן להשקה, ובכך נגרם שבכל טבילה או ריקון נכנסים לאוצר רק כחצי ליטר מים מבור הטבילה, ולא עשרים ליטר, ו'חיי המדף' של מי הגשם מתארכים לכמה חודשים, וגם הנקיון נשמר כי אין ללכלוך גישה לאוצר.
יציקה זו נעשתה לאחר אישור מרנן הגרש"ה זצ"ל ויבלח"ט הגרנ"ק שליט"א, ועוד כמה רבנים חשובים - שראו את היתרון שבזה.
עד כאן על קצה המזלג, ואידך הוספתי בספרי 'מקוה טהרה'.
קבצים מצורפים
מקוה טהרה.pdf
(4.22 MiB) הורד 110 פעמים

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ד' אוגוסט 22, 2018 5:41 pm

קאצק כתב:
בסדר כתב:עכשיו ראיתי בספר מקוה מים חיים, וז"ל: שמעתי מהגאון הגדול רבי מאיר סלאווייציק בנו של מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל, ששמע מר' אברהם וילהלם, עסקן במקוואות, בעת שסיפר למרן הגרי"ז זצ"ל בטעם הדבר דמרן החזו"א התקיע את עצמו דוקא בתיקון בור זריעה לבד ללא השקה אפי נוסף, על אשר בערי רוסלאנד הסגירו הקאמוניסטן את כל המקוואות לבטל במכוון טהרתן של ישראל, ומענה בפיהם דמימי המקוה מזיק לבריאות האדם ע"י ריבוי הטובלים, שנתרבה בהם הבאצילן בלע"ז [חיידקים] מבורות השקה, שהמים שוהים ימים ושנים. אי לזאת חשש החזו"א דגם בארץ ישראל שנתפשט שם מלכות הרשעה מדינה הציונות, שכל מטרתה לעקירת הדת, ועלולים לבוא במטמוניות לסגירת מקוה טהרה, ותירוצם עמהם דמזיק לבריאות הטובלים, ע"כ עמד והתקין בור זריעה דוקא, דאין להמים המכשירים קשר ע"י נקב לבור הטבילה בעת הטבילה, וממילא לעולם ישארו המים בבור זריעה נקיים, דרך עליהם יעברו המים השאובים בהמשכה למקוה בור הטבילה בכל עת שמחליפים המים בבור הטבילה".




האם בבית בריסק נוהגים כחוז"א

אין לי מושג. יש להם מקוה משל עצמם? בירושלים יש בכלל מקוה חזו"א בלי בור השקה?

אמיר כרמי
הודעות: 327
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ד' אוגוסט 22, 2018 10:25 pm

יואל שילה כתב:
במקוה שתכננתי - יצקו בטון מתחת למפלס המים באוצר ההשקה, והשאירו רק פתח קטן להשקה, ובכך נגרם שבכל טבילה או ריקון נכנסים לאוצר רק כחצי ליטר מים מבור הטבילה, ולא עשרים ליטר, ו'חיי המדף' של מי הגשם מתארכים לכמה חודשים, וגם הנקיון נשמר כי אין ללכלוך גישה לאוצר.
יציקה זו נעשתה לאחר אישור מרנן הגרש"ה זצ"ל ויבלח"ט הגרנ"ק שליט"א, ועוד כמה רבנים חשובים - שראו את היתרון שבזה.
עד כאן על קצה המזלג, ואידך הוספתי בספרי 'מקוה טהרה'.

לא הבנתי

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ד' אוגוסט 22, 2018 10:50 pm

יואל שילה כתב:בפילטר יש שני סוגים: פילטר שיושב מחוץ למקוה ומוציא מים מהמקוה - הרי גורם לזחילת המים החוצה, ומותר להשתמש בו רק שלא בזמן הטבילה, ופילטר שיושב בתוך המים - שמצד אחד אין בו חשש שאובין, אך אם עובד בעת הטבילה - יש שחששו שכניסת המים לתוכו נחשבת כזחילה, כי מחשיבים אותו כמקום חשוב בפני עצמו - וממילא איננו טפל למקוה, ויש שחששו לזה אף כשהוא כבוי - כי סוף סוף המים נכנסים בעת הטבילה למקום שאיננו טפל למקוה, ולכן היראים בארץ לא מניחים פילטר במים.

יש עוד פילטר שאין המים נכנסים בו כלל, והוא מסנן ozone. זה עובד שהמסנן מכניס גז ozone לתוך המים, וזה גורם שכל הלכלוליות יצאו מתוך המים אל פני המים, ובכל יום מסירים את כל הלכלוכיות מעל פני המים עם רשת, כך שאין בזה שום חשש לכל הדיעות, לא משום זוחלין ולא משום שאובין, ובאופן זה יכולים להשתמש במי גשמים תוך בור הטבילה, ואין צריכין להחליפם כלל. [כן הסביר לי מומחה בענין זה]

יואל שילה
הודעות: 276
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' אוגוסט 23, 2018 12:54 am

אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?

יואל שילה
הודעות: 276
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' אוגוסט 23, 2018 12:57 am

אמיר כרמי כתב:
יואל שילה כתב:
במקוה שתכננתי - יצקו בטון מתחת למפלס המים באוצר ההשקה, והשאירו רק פתח קטן להשקה, ובכך נגרם שבכל טבילה או ריקון נכנסים לאוצר רק כחצי ליטר מים מבור הטבילה, ולא עשרים ליטר, ו'חיי המדף' של מי הגשם מתארכים לכמה חודשים, וגם הנקיון נשמר כי אין ללכלוך גישה לאוצר.
יציקה זו נעשתה לאחר אישור מרנן הגרש"ה זצ"ל ויבלח"ט הגרנ"ק שליט"א, ועוד כמה רבנים חשובים - שראו את היתרון שבזה.
עד כאן על קצה המזלג, ואידך הוספתי בספרי 'מקוה טהרה'.

לא הבנתי

יש תמונות בחוברת מקוה טהרה שצירפתי
הרעיון הוא שכניסת המים לאוצר, ויציאתן - נובעת מכך שבעת הטבילה פני המים עולים, וממילא נכנסים גם לאוצר, ויוצאים ממנו לאחר שהגוף יוצא מהמים.
אם כל שכבת פני המים תפוסה ע"י חומר מלא, כגון בטון - הרי שלא יוכלו להכנס ולצאת מים.
עדיין צריך להשאיר פתח להשקה דרך הבטון, וכן פתח כניסה לאוצר לצורך ניקוי, ולכן תכננתי פתח השקה שמושק רק למים הסמוכים לו בתוך האוצר [ראה איור ותמונות בחוברת], ואת פתח הכניסה לאוצר - מילאתי בגוש קלקר - שתופס את מקום המים, אך ניתן לשליפה.

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ה' אוגוסט 23, 2018 3:08 am

יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?

פה בארה"ב יש כמה מקוואות במעונות הקיץ שמשתמשים בזה. אם זה נוגע למעשה, תתקשר עמי באישי, ואתן לך את המספר של המומחה שנתן לי את המידע אודות המסנן.
אגב, הספר שצירפת, מפרי מעשי ידיכם להתפאר, זה ממש הפלא ופלא, והאיר לי בכמה ענינים בנושאים אלו. תודה רבה!
נערך לאחרונה על ידי בסדר ב ה' אוגוסט 23, 2018 5:09 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דיוניםבהלכה
הודעות: 78
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ה' אוגוסט 23, 2018 4:11 am

כידוע בס' הלכה ברורה כתב ששמע מהחזו"א שהטעם שהקפיד על בור זריעה היה מטעם שיצטבר נפט בבור ההשקה והשר הבריאות יסגרו המקואות - וכדאי לציין שלפני המלחמה כמעט לא היו מקואות עם בור זריעה

הצעיר באלפי
הודעות: 493
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אוגוסט 23, 2018 5:53 pm

דיוניםבהלכה כתב:כידוע בס' הלכה ברורה כתב ששמע מהחזו"א שהטעם שהקפיד על בור זריעה היה מטעם שיצטבר נפט בבור ההשקה והשר הבריאות יסגרו המקואות - וכדאי לציין שלפני המלחמה כמעט לא היו מקואות עם בור זריעה


תלוי באיזה מקומות.
בהונגריה היה המקוואות רק ע''י בור זריעה, רק בגליציה ופולין וכדו' עשו מקורות ע''י השקה בלי בור זריעה.

בסדר
הודעות: 357
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי בסדר » ה' אוגוסט 23, 2018 6:15 pm

הצעיר באלפי כתב:
דיוניםבהלכה כתב:כידוע בס' הלכה ברורה כתב ששמע מהחזו"א שהטעם שהקפיד על בור זריעה היה מטעם שיצטבר נפט בבור ההשקה והשר הבריאות יסגרו המקואות - וכדאי לציין שלפני המלחמה כמעט לא היו מקואות עם בור זריעה


תלוי באיזה מקומות.
בהונגריה היה המקוואות רק ע''י בור זריעה, רק בגליציה ופולין וכדו' עשו מקורות ע''י השקה בלי בור זריעה.

כידוע המקוה בפרעשבורג עפ"י הוראת החת"ס היה ע"י זריעה, אבל בצורה אחרת לגמרי מבור זריעה הנהוג עפ"י החזו"א

הצעיר באלפי
הודעות: 493
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אוגוסט 23, 2018 7:30 pm

בסדר כתב:
הצעיר באלפי כתב:
דיוניםבהלכה כתב:כידוע בס' הלכה ברורה כתב ששמע מהחזו"א שהטעם שהקפיד על בור זריעה היה מטעם שיצטבר נפט בבור ההשקה והשר הבריאות יסגרו המקואות - וכדאי לציין שלפני המלחמה כמעט לא היו מקואות עם בור זריעה


תלוי באיזה מקומות.
בהונגריה היה המקוואות רק ע''י בור זריעה, רק בגליציה ופולין וכדו' עשו מקורות ע''י השקה בלי בור זריעה.

כידוע המקוה בפרעשבורג עפ"י הוראת החת"ס היה ע"י זריעה, אבל בצורה אחרת לגמרי מבור זריעה הנהוג עפ"י החזו"א

נכון
אבל בעיקרון היה אותו דבר, וגם במקומות אחרים בהונגריה עשו בור זריעה יותר דומה למה שעשה החזו''א.

הצעיר באלפי
הודעות: 493
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אוגוסט 23, 2018 10:00 pm

תמונה מסנן.pdf
(589.54 KiB) הורד 60 פעמים
יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?

יואל שילה
הודעות: 276
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' אוגוסט 23, 2018 10:12 pm

הצעיר באלפי כתב:
תמונה מסנן.pdf
יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?

לא הבנתי
התמונה שצירפת הם מספרו של הרב פוזן שליט"א, שמבאר את אופן הפילטר שלו, והוא הקרוי 'מי גלים' - ואת זה אני מכיר מהספר ומהפרקטיקה.
השאלה היתה איך עובד הפילטר של אוזון - שאמור לעבוד ללא שאיבת המים אלא רק בהחדרת אוזון - שהוא חומר חיטוי טוב יותר מכלור, ונטול ריח וצריבת עינים.

הצעיר באלפי
הודעות: 493
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: מקוה חזון איש

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' אוגוסט 23, 2018 10:14 pm

יואל שילה כתב:
הצעיר באלפי כתב:
תמונה מסנן.pdf
יואל שילה כתב:אינני מכיר פילטר כזה במקוואות דידן, וכאן מצוי הפילטר של 'מי גלים' שעובד כפי שהסברתי.
היכן יש פרטים על פילטר אוזון שכתבת?

לא הבנתי
התמונה שצירפת הם מספרו של הרב פוזן שליט"א, שמבאר את אופן הפילטר שלו, והוא הקרוי 'מי גלים' - ואת זה אני מכיר מהספר ומהפרקטיקה.
השאלה היתה איך עובד הפילטר של אוזון - שאמור לעבוד ללא שאיבת המים אלא רק בהחדרת אוזון - שהוא חומר חיטוי טוב יותר מכלור, ונטול ריח וצריבת עינים.


סליחה טעיתי.
אבל מה שצירפתי זה תמונה מפילטר אחר, לא של הרב פוזן, אלא של רבני מונטריאל, רק שהרב פוזן מביא תמונה ממנו וגם אומר שזה כשר ומהודר.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ביקורת תהיה, שומע ומשמיע ו־ 36 אורחים