לא ישמח אדם בין הבוכים ולא יבכה בין השמחים ולא יהא ער בין הישנים ולא ישן בין הערים ולא עומד בין היושבים ולא יושב בין העומדים כללו של דבר אל ישנה אדם מדעתו חביריו ובני אדם.
אבא יודן כתב:בל נשכח בדדך ארץ ר. ז:לא ישמח אדם בין הבוכים ולא יבכה בין השמחים ולא יהא ער בין הישנים ולא ישן בין הערים ולא עומד בין היושבים ולא יושב בין העומדים כללו של דבר אל ישנה אדם מדעתו חביריו ובני אדם.
ומובא בר"ם בהלכות דעות.
והטורי זהב פסק (או"ח ק"ע), "העובר על הלכות דרך ארץ חייב מכות!"
יבנה כתב:אבא יודן כתב:בל נשכח בדדך ארץ ר. ז:לא ישמח אדם בין הבוכים ולא יבכה בין השמחים ולא יהא ער בין הישנים ולא ישן בין הערים ולא עומד בין היושבים ולא יושב בין העומדים כללו של דבר אל ישנה אדם מדעתו חביריו ובני אדם.
ומובא בר"ם בהלכות דעות.
והטורי זהב פסק (או"ח ק"ע), "העובר על הלכות דרך ארץ חייב מכות!"
זה ענין של דרך ארץ, אבל זה לא מצד חיובי מנהג.
מה שהבאת בשם הט"ז אינו כתוב שם. כנראה התכוונת לס"ק ג', ושם לקו משום שעברו על דברי בעה"ב וכדפירש בפמ"ג. ויש לחלק בינו לשאר דברים.
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שעסק בכל זה הגרי"ח סופר בספרו על מנהג (כמדומני ששמו תוקפו של מנהג או משהו מעין זה)
אבא יודן כתב:יבנה כתב:זה ענין של דרך ארץ, אבל זה לא מצד חיובי מנהג.
מה שהבאת בשם הט"ז אינו כתוב שם. כנראה התכוונת לס"ק ג', ושם לקו משום שעברו על דברי בעה"ב וכדפירש בפמ"ג. ויש לחלק בינו לשאר דברים.
מצוין ! אל זה כוונתי.
אף אם יהיבנא דלית בהו משום מנהג [וזהו האמת] מ"מ יש בהו משום הל' דרך ארץ ולהט"ז העובר ע"ז חייב מכות.
וכתב בדרך פקודיך הק' י: ונ"ל מה שנזכר בדבריהם לשון אסור ופסול לעדות מדבריהם עי"ש.
ומש"כ כבודו לחלק בהלכות דרך ארץ גופא, בבקשה ממך למדנו בינה כי כבד ממני הדבר לא אוכל לחלקו לבדו.
יבנה כתב:בברכה המשולשת כתב:כמדומני שעסק בכל זה הגרי"ח סופר בספרו על מנהג (כמדומני ששמו תוקפו של מנהג או משהו מעין זה)
תודה.
חפשתי בכותרות 75 ספריו שבספה"ל ולא מצאתי את המילים תוקף או מנהג. כך שאיני יודע למה התכוונת.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בהלכות גיטין נאמרה הלכה של 'שלא להוציא לעז על הראשונים'. ובפר"ח הל' יו"ט תצ"ו אות י"ב דן בזה לענין מנהגי היתר, בניקור וכיו"ב
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים