מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צורת החיתוך במעברתא של התפילין (מאמר בבאו"י)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

צורת החיתוך במעברתא של התפילין (מאמר בבאו"י)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יוני 13, 2016 4:45 pm

רצ"ב מאמר בקובץ בית אהרן וישראל, על נושא מאוד מעניין שלא ראיתי שנידון. (תודה גדולה למשנ"נ)
ואלו עיקרי דבריו:
בתפילין, בין התיתורא למעברתא, צריכים לעשות חיתוך, כדי שלא יראה כאילו התיתורא אינה רבועה בשווה אלא בצורת מלבן, כי להלכה קיי"ל שהתיתורא צריכה להיות רבועה.

ויש שלושה אופנים לעשות את החיתוך, ואחד מהם התקבל רק בדורות אחרונים, וזה צורתן:
לכידה.PNG
לכידה.PNG (30.04 KiB) נצפה 2074 פעמים
קבצים מצורפים
מעברתא.pdf
(234.98 KiB) הורד 380 פעמים
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ב' יוני 13, 2016 4:57 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: צורת החיתוך במעברתא של התפילין (מאמר בבאו"י)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יוני 13, 2016 4:48 pm

ברוב המקורות בראשונים, משמע כציור 2.
אמנם במהרש"ל כתוב לעשות באלכסון, וזה כנראה צורה 3
ובדורות האחרונים השתרש כצורה 1

והטענה של המאמר, זה שבצורה 1 אנחנו מפסידים הרבה מהתועלת של החיתוך, כי כל המטרה היא להראות שיש כאן חלק שנפרד וממילא יש בתיתורא ריבוע שלם, אבל כשעושים כך הרי זה נראה כאילו יש מלבן עם המעברתא, רק שיש לו פגימה באמצע.
(ובשם השבט הלוי הוא מביא שם שעושים כך כי זה יותר נאה, ולא ברור כוונתו מה הנוי בזה).

אמנם לכאורה הטענה שלו נכונה גם על ציור 2, כי מה ההבדל בין אלכסון לבין בעיגול, סוף סוף זה נראה כאילו יש ריבוע שלם שיש בו פגימה.

וסוף סוף באמת לא ברור למה המהרש"ל כותב לעשות באלכסון, מה התועלת בדבר.
====

מה שמאוד חסר כאן הוא מחקר היסטורי. הבדיקה שהוא עשה מציורים ישנים, היא די מפוקפקת כמו שהוא עצמו כתב, ציורים הם לא מדוייקים בטח לא בפרטים.
אבל מדוע לבדוק בציורים, הרי יש הרבה תפילין עתיקות, יש ירושות מחכמי הדורות, וכו' וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צורת החיתוך במעברתא של התפילין (מאמר בבאו"י)

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 13, 2016 5:24 pm

ציור 1 הוא הנהוג היום, והוא אכן הנאה והראוי ביותר מסברא, ומה לנו ולציורי דורות הראשונים.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: צורת החיתוך במעברתא של התפילין (מאמר בבאו"י)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יוני 13, 2016 5:44 pm

עושה חדשות כתב:ציור 1 הוא הנהוג היום, והוא אכן הנאה והראוי ביותר מסברא, ומה לנו ולציורי דורות הראשונים.

זה השאלה של המאמר, אם מטרת החיתוך היא שיהיה ניכר שהריבוע מסתיים, הרי בציור 2 המטרה מתקיימת בצורה הרבה יותר טובה, ולמה הצורה שלנו ראויה יותר.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צורת החיתוך במעברתא של התפילין (מאמר בבאו"י)

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 13, 2016 5:46 pm

גם ניכר, וגם נאה!

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: צורת החיתוך במעברתא של התפילין (מאמר בבאו"י)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יוני 13, 2016 5:48 pm

עושה חדשות כתב:גם ניכר, וגם נאה!

צ"ע מה נאה. אבל עניין של טעם.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

צורת התיתורא בתפילין

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 17, 2019 11:00 pm

העירוני למאמר מעניין של הרב וינגרטן בבית אהרן וישראל שבו הוא מעיר הערה חמורה. הוא בא לטעון כי צורת התפלין שלנו היא איננה מרובעת אלא כמו מלבן (אלא שיש בו שתי פגימות משני הצדדים).
ובתפלין של פעם היו עושים ממש ריבוע, אלא שהיו מוציאים את המעברתא בצורת בליטה [וכלשון התקון תפלין 'כמגן קטן'].
ונשאלת השאלה מהיכי תיתי שצורת התפלין שלנו היא אכן נקראת מרובעת, דלכאורה היא מלבן עם פגימות וכנ"ל [תראו את התפלין שלכם מצידם התחתון, לילד הקטן, ומעניין לשמוע איזו צורה הוא יקרא לזה, מלבן או מרובע].
וא"כ לכאורה היה מקום לחתוך יותר את המעברתא משני צידיה [אשר לכאורה אין כל צד הפסד בדבר], וכך אכן זה יראה מרובע - עם בליטה, ולא מלבן - עם פגימות.
מצורף המאמר, ומי שיש לו מה להחכימנו - יבורך מן השמים.
צורת התיתורא בתפלין.PDF
(880.49 KiB) הורד 166 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים