מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפיתרון הסופי רח"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 09, 2016 11:06 pm

גמ' סו"פ חזקת הבתים -
תניא אמר ר' ישמעאל בן אלישע מיום שחרב בית המקדש דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לאכול בשר ולא לשתות יין אלא אין גוזרין גזרה על הצבור אא"כ רוב צבור יכולין לעמוד בה ומיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזירות רעות וקשות ומבטלת ממנו תורה ומצות ואין מנחת אותנו ליכנס לשבוע הבן ואמרי לה לישוע הבן דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין
ופירש רשב"ם -
ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו - בענין טוב ולא ע"י עובדי כוכבים ומצות לא יבטלו עוד.
אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין - במה שלוקחין נשים שאינם סבורים שיש איסור בדבר.
ואל יהיו מזידין - דמשום דלא יוכלו לעמוד בה יבטלוה ונמצאו מזידין הלכך לא גזרינן.


ומבו' דכליון זרעו של אברהם אינה סיבה מספקת שלא לגזור גזירה זו, אלא רק מפני שאין הציבור יכול לעמוד בה, ועד עתה יש איסור בדבר, אלא דכולנו שוגגין(?).

ובאמת התוס' העירו מצד אחר, ז"ל -
תימה הכתיב פרו ורבו ושמא על אותן שכבר קיימו פריה ורביה קאמר והיינו זרעו של אברהם כלה שלא יוליד אלא בן ובת
אבל גם התוס' לא דנו אלא מצד מצ"ע דפרו ורבו, (ועי' תו"ח שתי' דיש כח ביד חכמים לעקור וכו').

אמנם כל הנושא טעון ביאור, פרעה גזר על הזכרים ולבן ביקש לעקור הכל וכו', ואילו כאן משמע שהיה מן הראוי לכלות זרעו של אברהם רח"ל. האם ראוי בכורח שיקולי האבילות על החורבן לעשות דבר נורא שכזה? וכיצד יתקיים העיקר של הגאולה וביאת המשיח אם יימחה שם ישראל מעל האדמה?

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 09, 2016 11:19 pm

כעת ראיתי דברי החת"ס שם שכ' -
ובדרוש אמרתי דכוונת חז"ל הי' כי הקדוש ברוך הוא נשבע בשמו הגדול שלא לכלות זרע ישראל בשום אופן ואלו הי' מלכות גוזר להשמיד ולהרוג ולאבד את כל היהודי' ע"כ הי' הקדוש ברוך הוא גבור ומושיע ית"ש אלא שגוזרי' גזירות וישראל קיימי' והקב"ה מסתיר פנים ע"כ ראוי' שאנחנו ניקום ונגזור כלי' על זרע אברהם ע"י ביטול פ"ו וע"כ יקום ה' ויושיע. אמנם איכא למיחש שהרשעי' שאינם שומעי' לקול חכמי' יזידו וישאו נשים ויולידו וכיון שיתקיים זרע ישראל בשום אופן בעולם לא יהי' הכרח להגאל. ויתמעטו הצדיקי' ויתרבו זרע רשעי ישראל. וזה הי' נ"ל טענת מרים עם עמרם גזירתך קשה משל פרעה כי עמרם גרש אשתו וסבר כל ישראל יגרשו נשותיהם ונמצא זרעו של אאע"ה כלה מאליו וימהר ישועה ויחיש פדות. אבל נכזבה תוחלתו. כי עמדו הצדיקי' וגרשו נשותיהם והרשעי' לא גרשו ע"כ אמרה מרים גזירתך קשה משל פרעה

===
רק להזכיר את המובא בפוס', דמחמת האי דינא לא כייפי' השתא לישא אשה וכן במי ששהה עשר שנים וכו', כי זה נשאר דבר לא ראוי לישא אשה ולהוליד בנים, אף שלא גזרו ע"ז משום דאין הציבור וכו'.
===
ידיעה ממש"ח פ' נח -
שופך דם האדם וכו' ואתם פרו ורבו. שטחיות הכתובים על פי הברייתא בסוף חזקת הבתים: בדין שנגזור על עצמינו שלא נישא נשים (להוליד בנים), ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו - ולא על ידי עובדי כוכבים, רש"י - לזה אמר כי אף בשעה שיש חרב ושפיכות דם הרבה, אין לכם להביט על זה, כי אנכי אדרוש את נפש האדם, ושופך דם האדם הוא ישפך, רק "אתם פרו ורבו", ולא תאמרו למה נלד לבהלה ולכליון, מוטב שיהיה כלה מאליו, אין לכם להביט על זה! ולכן כתיב בשאילתות דרב אחאי, פרשה ברכה, דמצוה ליקח נשים ולהוליד בנים מקרא דירמיה (כט, ו) דאמר: קחו לכם נשים והולידו בנים. כוונתו דאף בעת הגזירה והגלות, מצוה לפרות ולרבות כמו ירמיה שציוה לבני הגולה בבבל. ועיין הגהות מיימוני פרק ט"ו מהלכות אישות בזה, ודו"ק היטב

===
ועדיין צ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 20, 2017 9:30 pm

ובענין מה שאמרו דין הוא שלא נאכל בשר, ע"ע בפי' הרס"ג לדניאל פרק י פס' ג, "שלא אכלו בני הגולה בשר בקר וצאן בגלות בבל".
(וע"ע אליעזר שלוסברג 'לגלגולו של פירוש רס"ג על דניאל' בתוך מחקרים בספרות עם ישראל ותרבות תימן).

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' יולי 21, 2017 12:20 am

עושה חדשות כתב:גמ' סו"פ חזקת הבתים -
תניא אמר ר' ישמעאל בן אלישע מיום שחרב בית המקדש דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לאכול בשר ולא לשתות יין אלא אין גוזרין גזרה על הצבור אא"כ רוב צבור יכולין לעמוד בה ומיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזירות רעות וקשות ומבטלת ממנו תורה ומצות ואין מנחת אותנו ליכנס לשבוע הבן ואמרי לה לישוע הבן דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין
ופירש רשב"ם -
ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו - בענין טוב ולא ע"י עובדי כוכבים ומצות לא יבטלו עוד.
אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין - במה שלוקחין נשים שאינם סבורים שיש איסור בדבר.
ואל יהיו מזידין - דמשום דלא יוכלו לעמוד בה יבטלוה ונמצאו מזידין הלכך לא גזרינן.


ומבו' דכליון זרעו של אברהם אינה סיבה מספקת שלא לגזור גזירה זו, אלא רק מפני שאין הציבור יכול לעמוד בה, ועד עתה יש איסור בדבר, אלא דכולנו שוגגין(?).

ובאמת התוס' העירו מצד אחר, ז"ל -
תימה הכתיב פרו ורבו ושמא על אותן שכבר קיימו פריה ורביה קאמר והיינו זרעו של אברהם כלה שלא יוליד אלא בן ובת
אבל גם התוס' לא דנו אלא מצד מצ"ע דפרו ורבו, (ועי' תו"ח שתי' דיש כח ביד חכמים לעקור וכו').

אמנם כל הנושא טעון ביאור, פרעה גזר על הזכרים ולבן ביקש לעקור הכל וכו', ואילו כאן משמע שהיה מן הראוי לכלות זרעו של אברהם רח"ל. האם ראוי בכורח שיקולי האבילות על החורבן לעשות דבר נורא שכזה? וכיצד יתקיים העיקר של הגאולה וביאת המשיח אם יימחה שם ישראל מעל האדמה?

במחילה
לא הבנתי את התמיהה.
אם יוולדו ילדים ויקום דור של אינם שומרי תומ'צ בגלל גזירות המלכות לבטלם, עדיף שלא יולידו.
ומה שהקשו בתוס' דהואיל ויש מצוה גם בהולדה, א'כ הא לכה'פ ישאר בידינו מצוה זו, ומהיכי תיתי גם לבטל אותה.דאמנם מניעת דור מבטלי מצוות עדיף על הולדה אך מי עדיף מביטול מצוה נוספת.
וקצת להוסיף. לכאורה למה נקטו דנמצא זרעו של אברהם...ולמה לא זרעו של יעקב וכו'?
אולי אפש'ל שאצל אברהם אבינו נתחדשה ההבדלה בין שומרי תומ'צ למי שאינם, דכתיב כי ביצחק יקרא לך זרע. והמלכות רוצה למחוק הבדלה זו. אך עדיף שלא להוליד ולכן זרעו של אברהם כלה.
ומה שהקשה מר בסו'ד דמי יגאל אם יכלו. הנה קשה גם דמי יגאל אם רובם ככולם לא חהיו שומרי תומ'צ?
רק.מה שכן קשה אולי מהא דאיתא בחזקיה ומנשה, בהדי כבשי דרחמנא למה לך. וגם את זה אפשר אולי ליישב ואכמ'ל.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי פלוריש » ו' יולי 21, 2017 5:30 am

עושה חדשות כתב:אמנם כל הנושא טעון ביאור, פרעה גזר על הזכרים ולבן ביקש לעקור הכל וכו', ואילו כאן משמע שהיה מן הראוי לכלות זרעו של אברהם רח"ל. האם ראוי בכורח שיקולי האבילות על החורבן לעשות דבר נורא שכזה? וכיצד יתקיים העיקר של הגאולה וביאת המשיח אם יימחה שם ישראל מעל האדמה?

הסיבה אינה אבילות על החורבן אלא שמד, ומצד איסור כניסה לאונס של הולדת ילד לתוך מציאות בה הוא אנוס מלקיים מצוות.
זה איסור ולא גזירה, למרות הניסוח בגמרא, שהרי כתוב שלמרות שלא גזרו יש כאן דין שוגגים ולא מזידים, ואם לא גזרו איזה איסור יש בדבר?
ופשוט שבזמן שאין שמד החיוב לפרות ולרבות חוזר גם ללא בנין המקדש.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 24, 2018 6:44 pm

וע"ע שו"ת מעיל צדקה סימן לג.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' ינואר 24, 2018 6:53 pm

יעוי' בערוך השולחן אבן העזר סימן א' שדן בשאלה זו ומישבה לפי דרכו, ולמעשה אחר דבריו מסיק שם שלא בטלה מצות פו"ר גם בגלל אבלות החורבן ואין הכוונה אלא על שעת השמד.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' ינואר 25, 2018 8:54 am

אי משום שמא יגזרו עכו"ם על הדת ויחטאו, מאי שנא מהטענה כלפי חזקיה המלך שנמנע מפו"ר כדי שלא יוולד מנשה?

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הפיתרון הסופי רח"ל

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' ינואר 25, 2018 5:36 pm

גם זה נידון בערוה"ש שם


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 224 אורחים