מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מנחם-כהן
הודעות: 314
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי מנחם-כהן » א' יולי 10, 2016 10:50 pm

אשמח לקבל כל הערה והארה כמו מראי מקומות נוספים שעסקו בסוגיא זו ובפרט בדברי ר"ג נדל.
נערך לאחרונה על ידי מנחם-כהן ב ד' אוגוסט 10, 2016 4:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ביטול בורב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי יבנה » ב' יולי 11, 2016 12:32 am

מנחם-כהן כתב:אשמח לקבל כל הערה והארה כמו מראי מקומות נוספים שעסקו בסוגיא זו ובפרט בדברי ר"ג נדל.

viewtopic.php?f=7&t=27151

מנחם-כהן
הודעות: 314
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

Re: ביטול בורב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי מנחם-כהן » ב' יולי 11, 2016 10:43 pm

24 הורדות ואין אפילו תגובה עניינית אחת?

עכ"פ מישהו יודע מי עסק וכתב על דברי הגאון ר' גדליה נדל?

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: ביטול בורב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי יחיאל מ » ב' יולי 11, 2016 11:37 pm

הורדתי את הקובץ הארוך וכיון שהשואל רוצה תגובה מיידית אענה אף שאיני בעניין
כמדומני שראיתי שדין רוב בבי"ד אינו משום סיכוי לכוון לאמת אלא ע"י הרוב נחשב שכל בית הדין בדיעה זו.
ב"ש שהלכו אחר דעתם משום שמחדדי טפי הבינו שכיון שלא היה קיבוץ מוגדר כמו בי"ד וודאי ע"ה שהיה מביע דעתולא היה נחשב, הם סברו שחלק מבית הלל לא הגיעו לרמה לשפוט את דברי ב"ש.
דין רוב אינו משום הסתברות, למשל שלא אומרים בקבוע שם לא נעשה יחידה אחת.
העניין הכללי של פסיקת דין מוכח מעניין קם דינא, שכל שנפסק על ידי שיקולים ראוייים הוא דין אף שלאחר כך פוסקים אחרת.
סליחה על הקיצור. אולי אמצא זמן ללמוד את דברי ר' גדליה נאדל ולהתייחס לפרטיו

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: ביטול בורב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי יחיאל מ » ג' יולי 12, 2016 10:46 am

כיון שאין תגובות אשלח את שכתבתי לפני שנים
לגבי מה נחשב "תורה"


אלו דברי אלקים חיים

היסוד לנושא זה
בירושלמי שבת פי"ט ה"א ופסחים פ"ו ה"א, רבי זעירה בשם רבי אלעזר כל תורה שאין לה בית אב אינה תורה.
בית אב כולל קבלה או היסק מהתורה. כעניין אם הלכה (שקיבלת מרבך - רש"י) נקבל אם לדין יש תשובה. (כריתות ט"ו:). ועיין תנחומא בהעלותך ט"ו, מה הדרבן הזה מכוון את הפרה לחרוש לשוות את התלמים אף דברי חכמים מכוונין את לומדיהם לומר על דבר האיסור אסור ועל המותר מותר ומראין פנים והוראות "מן התורה".
מגילה י"ט:, ואמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן מאי דכתיב (דברים ט') ועליהם ככל הדברים אשר דבר ה' עמכם בהר מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא למשה דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים וכו'. ורש"י, דקדוקי תורה, ריבויין אתין וגמין, מיעוטין אכין ורקין. דקדוקי סופרים, שדקדקו האחרונים מלשון משנת הראשונים.

איזו ראיה נחשבת בית אב.
ירושלמי סנהדרין פ"ד ה"ב, אמר רבי ינאי אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה מה טעם וידבר יי' אל משה אמ' לפניו רבונו של עולם הודיעיני היאך היא ההלכה אמר לו אחרי רבים להטות וכו' כדי שתהא התור' נדרשת מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור. ובמדרש תהלים י"ב, אמר ר' ינאי לא ניתנה דברי תורה חתוכין, אלא על כל דבור שהיה אומר הקב"ה למשה היה אומר מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא. ביאור "חתוכה" כפי שמוכח במדרש תהלים, בהיסק חד משמעי. (יש גם פירושים אחרים)
ועי' גרסת מסכת סופרים פט"ז ה"ה. וזה מ"ש הרמב"ן בהקדמת מלחמות, שהראיות אינן כמופתי התכונה.
במ"ש הרמב"ן שאינו כמופתי התכונה, אין הפירוש שהדין מסור ביד הלומד כחומר ביד היוצר, האופן ההוא כלול ב"שאין לו בית אב", ואינו תורה.

איזו השערה נחשבת תורה.
גם כשיש דיעות חלוקות שכולן אינן נחשבות שגיאה, כלומר בנויות מהשערות סותרות הקשורות לאמור בתורה, לא כל השערה נחשבת ראויה.
בחגיגה ג':, (דברי חכמים כדרבנות וכמשמרות נטועים בעלי אספות נתנו מרעה אחד [קהלת י"ב י"א]), בעלי אספות אלו תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה הללו מטמאין והללו מטהרין הללו אוסרין והללו מתירין הללו פוסלין והללו מכשירין, שמא יאמר אדם היאך אני למד תורה מעתה תלמוד לומר כולם נתנו מרעה אחד, אל אחד נתנן פרנס אחד אמרן מפי אדון כל המעשים ברוך הוא דכתיב (שמות כ') וידבר אלקים את כל הדברים האלה. ורש"י, כולן אל אחד אמרן, אין לך מבני המחלוקת מביא ראיה מתורת אלוה אחר "אלא מתורת אלהינו". ע"כ. וכן מוכרח מלשון הגמרא שמביא וידבר אלקים את כל הדברים.
כלומר כשיש השערה של מה ראוי להכלל או לבאר דברי תורה, השערה זו אינה יכולה להסתמך על דברים שמחוץ לתורה.
(הלימוד הוא מיתור "כל" הדברים. שהיה די לומר את הדברים האלה. במכילתא דורש שהכל נאמרו בדיבור אחד ובשמות רבה מ"ז שגם משנה ותלמוד נאמרו בסיני וכאן מוסיף על זה דברי מחלוקת כיון שידוע מכח קהלת שגם זה בכלל תלמוד. (במדרשים לא הביא את דברים). הכל נדרש משום שקולים - עיקר העניין אינו אופן האמירה, ו"האלה" מעדיף רק תוכן המפורש. מצירוף שניהם למד במדרש שבדיבור אחד נאמרו גם לשאר דברים. אין כאן מקום לפרש יותר).
בפשטות כל השערה שמושפעת ממחשבות שמחוץ לתורה אינה נחשבת כניתנה מהקב"ה.

מקור לדיון ישיר מה נחשב הלכה
סנהדרין ל"ג., דאמר רב ששת אמר רב אסי טעה בדבר משנה חוזר טעה בשיקול הדעת אינו חוזר וכו' היכי דמי שיקול הדעת אמר רב פפא כגון תרי תנאי או תרי אמוראי דפליגי אהדדי ולא איתמר הלכתא לא כמר ולא כמר ואיקרי ועבד כחד מינייהו וסוגיא דשמעתא אזלי כאידך היינו שיקול הדעת, רש"י טועה בדבר משנה שטעותו מצוי בדבר המשנה אין דינו דין לגמרי וחוזר,
טעה בדבר משנה פטור מלשלם משום דלאו כלום עביד, כמ"ש תוס' ב"ק ק'. ד"ה טיהר. וזאת בניגוד לטעה השיקול הדעת. ההבדל הוא כמ"ש בנתיבות סי' כ"ה ס"ק י"א שטעות בשיקול הדעת גם כן ד"ת הוא. ועפי"ז טעה בדבר משנה כיון שאינו תורה לאו מידי עבד. (עיין שם בש"ך ובקצות החושן, ובמפרשים, דיון ארוך וטעמים אחרים לדין טעה בדבר משנה). עכ"פ על עצם דברי פיהמ"ש דלהלן אין מי שחולק. פירוש המשנה לרמב"ם בכורות פ"ד מ"ד, והשני שיטעה בדבר התלוי בסברא והוא כגון שהיה הדבר אפשרי שהוא כמו שאמר אלא שהמעשה בהפכו, וזה נקרא טעה בשקול הדעת. וזה היה לפני חבור התלמוד, אבל בזמנינו זה נתמעטה אפשרות הוית דבר זה, כי אותו שהורה בדבר, אם נמצא במה שנתחבר בתלמוד הפכו הרי הוא טועה בדבר משנה, ואם לא נמצא הפכו והיה שקול דעתו בו "מסתבר לפי המדות התורניים ואף על פי שיש פנים היפך הוראתו" הרי אי אפשר לקבוע עליו שטעה כיון ששקול דעתו אפשרי.

מקרים מצויים.
עי' בשו"ע (חו"מ סי' כ"ה). וברמ"א שם סעי' ב', לא יאמר האדם אפסוק כמי שארצה בדבר שיש בו מחלוקת, ואם עושה כן הרי זה דין שקר, אלא אם הוא חכם גדול ויודע להכריע בראיות, הרשות בידו.

אלו ואלו דברי אלהים חיים.
הלשון "אלו ואלו" אין משמעותה "כל מה שיאמרו".
עירובין י"ג:, אמר רבי אבא אמר שמואל שלש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו יצאה בת קול ואמרה אלו ואלו דברי אלקים חיים הן והלכה כבית הלל. לא נאמר כאן אלא על דברי ב"ש וב"ה, והם והיה שקול דעתם מסתבר לפי המדות התורניים, הנ"ל. ועי' רש"י כתובות נ"ז., ואיכא למימר אלו ואלו דברי אלהים חיים הם זימנין דשייך האי טעמא וזימנין דשייך האי טעמא שהטעם מתהפך לפי שינוי הדברים בשינוי מועט. כלומר לא כל סברא ראויה להיאמר אלא סברא שקיימת באיזה מקום בתורה.
הנראה בהסבר מה שהקדימה בת הקול "אלו ואלו דברי אלקים", שהוא כדי שלא נאמר בנידון ה "לא בשמים היא", שאין בכח נבואה ובת קול (ב"מ נ"ט: ותמורה ט"ז.) אלא בנידון ב"ש וב"ה שהרוצה לעשות כדברי ב"ש עושה (עירובין ו'., חולין מ"ג:) שלשני החולקים יש שיקול מספיק שראוי לסמוך עליו שניהם נחשבים דבי אלקים. אחר שב"ה כבר דברי אלקים ועביד כוותייהו עביד שמים אינם מחדשים תורה כשמודיעים שב"ה צודקים.

בהסבר מחלוקת בית שמאי ובית הלל הלכה כמי מהם,
ביבמות י"ד., למ"ד לא עשו (בית שמאי כדבריהם) דהא ב"ה רובא ומ"ד עשו כי אזלינן בתר רובא היכא דכי הדדי נינהו הכא בית שמאי מחדדי טפי. וכ' בלקח טוב לר' יוסף אנגל כלל ט"ו אות כ"א שמחלוקתם אם האיכות בזה מכריע את ריבוי הכמות או להיפוך דמ"ד עשו ס"ל דנהי דב"ה רוב בכמות עכ"ז כיון דב"ש מחדדי טפי מכריע מעלה איכותית דחידוד שכלם את רוב הכמות דב"ה ומ"ר דלא עשו ס"ל להיפוך דרוב הכמות מכריע. ע"כ. עכ"פ בית הלל ודאי סברו שהכמות מכריעה. יש לתלות בזה את מחלוקתם של ב"ש וב"ה אם להחמיר בדרבנן, החמרה מועילה לאנשי המעלה ומזיקה לפחותים יותר באיכות.
ביסוד מחלוקתם זו, עי' ירושלמי יומא פ"ז ה"ב ונזיר פ"ז ה"א דבית שמאי סוברים תדיר ומקודש מקודש קודם. ועי' מנחות מ"ט: שסותם תדיר ומקודש תדיר עדיף. ועי' בלקח טוב הנ"ל אות י"ט שעדיפות תדיר היא עדיפות כמות ומקודש הוא איכות. (עיי"ש גם דרך אחרת). (ר"ע בירושלמי יומא כב"ש, אבל הוא יסבור שקדש קל אצל חמור הוא כמו חול, עי' קידושין מ"א: לגבי קדשים מול תרומה, ואין ללמוד לעלמא).
ועי' הוריות י"ב:, כל התדיר מחבירו קודם את חבירו וכל המקודש מחבירו קודם את חבירו. מנא הני מילי אמר אביי דאמר קרא (במדבר כ"ח) מלבד עולת הבקר אשר לעולת התמיד מכדי כתיב עולת הבקר עולת התמיד למה לי הכי קאמר רחמנא כל דתדירה קדמה. וכל המקודש מחבירו הוא קודם את חבירו מנלן דתנא דבי רבי ישמעאל וקדשתו (ויקרא כ"א) לכל דבר שבקדושה לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון. לכל אחד מן הלימודים יתרון על חבירו. ועי' יבמות ז': תוס' ד"ה ואמר, דלא ניחא שידחה ביאת כולו דכתיב בהדיא ואל המקדש לא תבא אבל ביאה במקצת לא כתיב בהדיא אלא מהיקשא. כאן הבעיה מה נחשב יותר כתוב בהדיא. בלימוד מקודש קודם מפורש יותר הדין, וקידשתו, אבל לא מפורש חלות הדין של קדימה בשאר מקומות, ואילו לגבי תדיר שלמד מיתור "אשר לעולת התמיד" היתור מלמד להדיא שתדיר קודם מצד עצמו. היינו בכל מקום, אלא שהאמירה פחות מפורשת בכתוב מאמירת וקידשתו.
זו דוגמא של זימנין דשייך האי טעמא וזימנין דשייך האי טעמא שכתב רש"י, וצריך סברא מה להעדיף בנידון, ואין סברא מובהקת להכריע.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יולי 12, 2016 10:12 pm

עיין מן המים חולין סימן ח' נמצא באוצר

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' יולי 14, 2016 7:29 am

א] בהצגת השאלה הועמדה השאלה על הגמ' בחולין אשר משווה 'רובא דאיתא קמן' ל'אחרי רבים להטות' ולכן התחלקה התמיהה על הדימיון לשתי נוסחאות , אבל לא זה מה נתקשו האחרונים והרג"נ, וכמו שהרגשת גם אתה, הקושיא היא על רש"י גיטין נג ומקבילות שלמדו 'ביטול ברוב' מ'אחרי רבים להטות' ועיקר החומר של השאלה הוא שבביטול אנחנו עוקרים איסור בתורת ודאי וכיצד אפשר ללמוד את זה מכל דיני ההנהגות שנאמרו ברוב על סוגיהם דאיתא קמן ודליתא קמן ודדיינים, שהם פושטות את הספק בצורה כזו או אחרת, כמובן שראוי גם לטרוח ולבאר את הילפותא של 'רובא דאיתא קמן' מ'אחרי רבים להטות' אך כאמור לא זו הקושיא הגדולה שבענין, וחבל שהשאלות התערבבו במאמר.
ואגב, התירוץ של הגר"ח מבריסק לא מתרץ את גוף הקושיא, רובו ככולו שנאמר בבית דין ענינו מתיל כאשר נו צריכים לדון מה פסק הבית דין בכללותו ולא מה דעתו של כל דיין ודיין לעצמו ושם יש משמעות לכח הרוב לקבוע מהי פסיקתו של ה'בית דין' כגוף מורכב, אבל בתערובת שורש הדיון הוא למה לדון את כל התערובת כגוף אחד ולתת לה דין ושם אחד בדווקא, למה לא תדון כל חתיכה וחתיכה בנפרד, ואמנם גם אחרי שנאמרה ההלכה לדון אותם כיחידה אחת עדיין יש לדון מהיכא ילפינן לכח הרוב אם ברוב נאמר רק הנהגה המגיעה מחשבון הסטטיסטיקה או הצדדים, אבל שוב לא זוהי חומר הקושיא.
ב] אתה מציג את 'אחרי רבים להטות' כפסיקה שיסודה אינה דמוקרטי כלשונך, אלא כהנהגה המגיעה ובאה לברר את האמת, והנה ברור וא"צ לפנים שהפסיקה במהותה איננה חקיקה יוצרת אלא יש לה משמעות לחשיפת האמת שקדמה לה [אף אם יתכן שבפועל יש לפסיקה גם כח לשנות את ההלכה מאמיתתה שהרי 'לא בשמים היא', אך לכאורה אופי המגמה של הפוסק ושל כללי ההכרעה ההלכתיים אינם מכוונים לתכלית זו של יצירת ההלכה יש מאין, וראה הרחבתי להלן], אלא שבאמת כמו שהצגת את הדברים מהמנ"ח אזי כל האופי של אחרי רבים להטות איננו כלל כח של רוב אלא כח של רבים מול מעטים, דהיינו שיש ריבוי חכמה ברבים מול המעטים ויותר סביר שיקלעו לאמת וככל ריבוי חכמה בשנים הנחלקים ושא' מהם גדול בחכמה ובמנין , ולהמחיש את הנקודה הזו אפשר לומר שממש כשם שבשני דיני תורה נפרדים שבא' ההרכב היה של חמשה אנשים ובשני של שבעה, הרי [אם אנו יוצאים מנקודת ההנחה שעליה בנויה סברת המנ"ח, שכולם שקולים בחכמה, אזי] יש לנו יותר בירור על אמיתות הדין של השבעה מהדין של החמישה הואיל ויש בהם ריבוי אנשים וריבוי חכמה, כך גם בהתנגשות החמישה בשבעה בדין תורה אחד עלינו להעדיף את השבעה מהחמישה. קשה לי להאריך בהערמת הקשיים על דרך חתחתים זו, והברור לענ"ד שלא זהו אופי הרוב וכל כוחו במה שיש כאן ריבוי אנשים ורוב דעות, וענינו בערך [גם אם לא ננקוט את הגדרת הרג"נ] שכדוגמת ההכרעה ברובא איתא קמן שרוב הצדדים להיתר ובשביל להכריע איסור אנו צריכים לסלק את הרוב כ"ה ברוב דיינים להיתר שבכדי לנקוט את צד האיסור אנו צריכים לדחות את רוב הדעות מאשר את צד ההיתר.
ג] גם 'רובא דאיתא קמן' וגם 'רובא דליתא קמן' הם דיני התנהגות ולא חשבון סיכויים סטטיסטי, התורה במהותה אינה תולה את דיני ההכרעה בספיקות על חישוב סיכויים סטטיסטי, והטעם בזה הוא פשוט, שחילול התורה הוא לחשוב שאיסורי התורה יבטלו עפ"י חישוב הסיכויים, כי הנה סוף סוף דרך התנהגות זו אע"פ שהיא לבדה הדרך רציונאלית בספיקות בעניני העולם הזה הרי סו"ס ענינה הוא הימור אשר טבעו להצליח בדר"כ, וכדאיות ההימור הרי נקבעת בעניני העולם הזה בשקלול ההפסד שבהחטאה מול הסיכויים, על כן אין בידי הימור ככל שיהיה רחוק מלהחטיא בכדי להתיר את האסור שאנו משועבדים לו שיעבוד מוחלט, וגם כשהוצרכה התורה להתיר הספיקות בכדי שלא יתגלגלו עד לבלתי תכלית אין שורת הדין לקבוע היתרי ההנהגה עפ"י חישוב הסיכויים, אלא יש בו איזהו כח תורני למסור את ההנהגה אליו ובמק"א הארכנו להשריש שיסודי ההנהגה בספיקות מיוסדים על ביטול חווית האיסור ואכמ"ל.
ד] בעניני 'אלו ואלו' נקטת קו פשטני מידי, ואין לי פנאי להכנס לזה.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי רון » ה' יולי 14, 2016 8:00 am

היה עונג צרוף לקרא את נוסח הדברים וליבונם, ומבין ריסי הדברים ניכר שאין שמו נאה לו.
ומה שכתב מר שליט"א באות ג' [לבד ממה שלא הבנתי מהי "חווית האיסור"?] הלא להר"מ ספיקא דאורייתא מהתורה לקולא, וחזינן מזה, שאף שיתכן בחמישים אחוז שהוא הימור חריף לכל הדיעות לא אסרה התורה, וע"כ לומר שלא אסרה התורה ביסוד האיסור אלא כשודאי לו שפוגע באיסור, ובספק לא אסרה, והוא מוכרח בדעת הר"מ [וזה הרי ברור שאם לבסוף התברר שפגע באיסור צריך כפרה וזה פשוט דאיסור שבו להיכן אזל, ואף שדנו בתראי לענין רוב אם צריך כפרה, אך בספק דאורייתא לפי הר"מ ודאי שכן, ומוכרחים אנו לומר שהדין שמותר לאכול הוא פשוט שמותר לקחת ריזיקה].
וא"כ מה מני יהלוך שגם לראשונים דפליגי על הר"מ נאמר בזה אותו יסוד, אלא שלא סגי בספק רק צריך רוב, ובאופן שיש רוב להתיר לא חייבה התורה להמנע מאיסור

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי יחיאל מ » ה' יולי 14, 2016 3:23 pm

צעיר התלמידים כתב על דברי
ד] בעניני 'אלו ואלו' נקטת קו פשטני מידי, ואין לי פנאי להכנס לזה.
אולי תביא פרט אחד שדברי יוכחו בו כלא מדויקים

כתבתי את דברי רש"י, כולן אל אחד אמרן, אין לך מבני המחלוקת מביא ראיה "מתורת אלוה אחר "אלא מתורת אלהינו.
כמדומני שהגיגים כמו דבריך "אופי המגמה של הפוסק ושל כללי ההכרעה ההלכתיים אינם מכוונים לתכלית זו של יצירת ההלכה יש מאין" "שחילול התורה הוא לחשוב שאיסורי התורה יבטלו עפ"י חישוב הסיכויים" ושאר הגיגים כאלה נובעים מתורת אלוה אחר או מדומה לה.

רוב לפחות מהדברים חוץ מאות ד אינם מתיחסים למה שכתבתי

יחיאל מ
הודעות: 125
הצטרף: א' נובמבר 01, 2015 11:13 pm

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי יחיאל מ » ה' יולי 14, 2016 5:26 pm

אולי ראוי להוסיף את הדברים הבאים
בעניין אלו וטלו דברי אלקים.
תוס' רבינו פרץ עירובין י"ג:, אלא חד מוכח מקרא דברין הי' לו להיות הכי וחד מוכח מקרא דבדין היה לו להיות הכי והא דקאמר אילו ואילו רברי אלהים חיים פי' דמתוך הפסוקים יש משמעות למידרש כמר וכמר אבל ודאי לא היה אלא בענין אחד
ובעניין גיטיו ו':, ותזנה עליו פילגשו רבי אביתר אמר זבוב מצא לה ר' יונתן אמר נימא מצא לה ואשכחיה ר' אביתר לאליהו א"ל מאי קא עביד הקדוש ברוך הוא א"ל עסיק בפילגש בגבעה ומאי קאמר אמר ליה אביתר בני כך הוא אומר יונתן בני כך הוא אומר א"ל ח"ו ומי איכא ספיקא קמי שמיא א"ל אלו ואלו דברי אלהים חיים הן זבוב מצא ולא הקפיד נימא מצא והקפיד.
יש להוסיףמנין שגם היה זבוב ולא הקפיד. נראה שכיון שבזנות ממש לא היה מחזיר אלא היתה פשיעה אחרת כמו "הארץ מזנה את פירותיה, ראוי להרמז מה היתה הפשיעה ומדרכי הדרש להסיק מן הכתוב נותנים ל"תזנה" משמעות נוספת של מזון. אלא שלר' יונתן גם זה לא יתכן שבגללו תברח. אכן יש כאן גדר אין מקרא יוצא מפשוטו לגמרי ומתקיים במקצת.
עי' עוד דרשות הר"ן דרוש שביעי ד"ה וועכשיו, על אגדת ב"מ ספק שיער לבן קדפ לבהרת, ב"מ פ"ו., כי עם היותם יודעים שספק טהור על דרך האמת, היו אומרים טמא, שמאחר שהכרעת התורה נמסרה להם בחייהם, ושכלם היה מחייב לטמא, היה מן הראוי שיהיה טמא אף על פי שהוא בהפך האמת, שכן חייב השכל האנושי, והשאר אף על פי שאומרים אמת אין ראויין לעשות מעשה כן בדרכי התורה
אשמח לכל ביקורת. תורנית.

עניין אחר. לפום ריהטא. (איני בעניין וראיתי רק מקצת מדברי ר' גדליה הערתי עליהם ולא עליו) מקור לזה שאוכל נחשב יחידה אחת עי' חולין צ"ח: בעניין זרוע בשלה באיל נזיר. ועיי"ש מה החידוש שם. יש להוסיף שכיון שדרך בני אדם להתייחס לתבשיל כמו זה שנשאר אחרי הוצאת הזרוע כדבר אחד, אין התיחסות כזו בדין בגדר חידוש.

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' יולי 14, 2016 11:18 pm

הרב יחיאל, מחילה, לא הערתי על דבריך אלא על כותב המאמר הרב מנחם, אני רואה שכבודו ת"ח וחלילה לי להשיב לו כמידתו, בעז"ה אשנה פרק זה

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 10, 2020 11:58 pm

מנחם-כהן כתב:אשמח לקבל כל הערה והארה כמו מראי מקומות נוספים שעסקו בסוגיא זו ובפרט בדברי ר"ג נדל.

אולי תעלה שוב את הקובץ שצירפת?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ביטול ברוב - שקו"ט בדברי ר"ג נדל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 11, 2020 10:27 am



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 199 אורחים