מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ש' יולי 23, 2016 11:42 pm

האם מצינו בראשונים או בגדולי האחרונים, ששינו דין משום שעד עתה פסקו עפ"י נוסח מוטעה, ומשהוברר הנוסח האמיתי, שינו. או שהובררה כוונת הכותב אחרת ממה שחשבו במשך מאות שנים.

ואתן דוגמא כלפי מה הדברים אמורים:
כאן במצו"ב עמ' נ"א התבררה דעת הרמב"ם בענין 'חבילות חבילות'. וזה נגד הראשונים שהבינוהו אחרת עד כה, השאלה היא אם נאמר שאילו היו רואים הוו הדרי בהו, א"ד נאמר שכיון שכך הבינו כולם, תו לא איכפת לי באמת מה דעת הרמב"ם גופיה.

בתודה
קבצים מצורפים
שיעורים שמסר הרמב''ם על הרי''ף פסחים, מכתבי יד של תלמידיו - מתוך ישורון - כ- תשסח.pdf
שיעורי הרמב"ם
(2.43 MiB) הורד 177 פעמים

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי יבנה » ש' יולי 23, 2016 11:53 pm

בהסכמות לדקדוקי סופרים לפי הזכור לי כתבו כמה שיש לשנות את הדין אם יתברר שהוא טעות, וכן מצוי לרוב במ"ב שפסק בניגוד למקובל בגלל ספרי ראשונים שנדפסו מחדש עם הסברים חדשים בדברי הראשונים.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי גימפעל » א' יולי 24, 2016 4:22 am

כמדומני שפעם היה על כך אשכול מחכם באשי.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 24, 2016 6:17 am

ידועים דברי החזון איש באגרתו בקובץ אגרות ח"א מכתב לב. עי"ש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 24, 2016 8:40 am

וידוע שזה לא פשוט כלל (זכורני שרשז"ה עסק בזה ביותר ממאמר אחד)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 24, 2016 9:01 am

ישראל אליהו כתב:האם מצינו בראשונים או בגדולי האחרונים, ששינו דין משום שעד עתה פסקו עפ"י נוסח מוטעה, ומשהוברר הנוסח האמיתי, שינו. או שהובררה כוונת הכותב אחרת ממה שחשבו במשך מאות שנים.

ואתן דוגמא כלפי מה הדברים אמורים:
כאן במצו"ב עמ' נ"א התבררה דעת הרמב"ם בענין 'חבילות חבילות'. וזה נגד הראשונים שהבינוהו אחרת עד כה, השאלה היא אם נאמר שאילו היו רואים הוו הדרי בהו, א"ד נאמר שכיון שכך הבינו כולם, תו לא איכפת לי באמת מה דעת הרמב"ם גופיה.

בתודה

הצגת הדברים היא מאוד פשטנית.
כי הרי הרמב"ם לא נגלה אלינו. אלא יש כאן איזשהו מסמך, שנראה לנו שהוא אותנטי. אבל זה לא מאה אחוז בכלל. אולי כתב את זה תלמיד טועה, תלמיד שוטה, סתם מישהו, זייפן, ועוד הרבה אפשרויות. (בלי להתייחס למסמך הספציפי הר"ב).
אז אין פה "מאה אחוז" מול "מה שהראשונים הבינו".
כמובן שהיחס לדברים בשם הרמב"ם, שהיו לפני כל חכמי הדורות, ועבר את שבט ביקורתם, הוא שונה לחלוטין.
ולכן גנוזות כאלו הם רק עוד שיקול וראיה אבל לא אמת מוחלטת ומאה אחוז.

===
חלק מהדיון על מחק רש"י ור"ש בתפילין התייחס לתפילין גנוזות שנמצאו (כידוע שנחלקו ג"כ מה היה בתפילין של רב האי גאון).
והנה נמצאו תפילין בקברו של יחזקאל (?!) כסדר של ר"ת. לכאורה ראיה מוחצת.
אבל נטענה הטענה, להיפך - מישהו כתב תפילין כסדר ר"ת, ומכיוון שההלכה כרש"י, גנזו את התפילין...

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 24, 2016 9:08 am

אבל הרמב"ם עצמו בתשובתו לחכמי לוניל תלה את פסיקתו (דלא כרבותיו וכל אנשי ספרד, צפו"א ופרובנס) בתפילין של רב האי גאון

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 24, 2016 9:54 am

בברכה המשולשת כתב:אבל הרמב"ם עצמו בתשובתו לחכמי לוניל תלה את פסיקתו (דלא כרבותיו וכל אנשי ספרד, צפו"א ופרובנס) בתפילין של רב האי גאון

אני לא דיברתי על התפילין של רה"ג שהוא מעשה רב כפשוטו אלא על תפילין שנמצאו בגניזה, וההבדל ברור כמובן.
(אלא שעל תפילין דרה"ג גופא יש עדויות אחרות ועיין בשיעור הרב מאזוז שנדפס בשבוע העבר שהאריך בעניין זה, ומזה הסתעף לירושלמי המזוייף ששם היה כתוב כר"ת וכפי שהובא כאן)

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 24, 2016 11:14 am

לעומקו של דבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:אבל הרמב"ם עצמו בתשובתו לחכמי לוניל תלה את פסיקתו (דלא כרבותיו וכל אנשי ספרד, צפו"א ופרובנס) בתפילין של רב האי גאון

אני לא דיברתי על התפילין של רה"ג שהוא מעשה רב כפשוטו אלא על תפילין שנמצאו בגניזה, וההבדל ברור כמובן.
(אלא שעל תפילין דרה"ג גופא יש עדויות אחרות ועיין בשיעור הרב מאזוז שנדפס בשבוע העבר שהאריך בעניין זה, ומזה הסתעף לירושלמי המזוייף ששם היה כתוב כר"ת וכפי שהובא כאן)


מה דעת רב האי גאון עצמה אינה מעניינו של אשכול זה (וידוע מה הסביר בזה ג"ע הבא"ח ובעקבותיו בהרחבה הגרי"מ הלל) אני הבאתי ראיה שהרמב"ם הסתמך על מה שאמרו לו לגבי התפילין של רב האי גאון.
אח"כ חשבתי שאולי כתר"ה נתפס לעניין של הגניזה, אבל אז באמת לא הבנתי, הרי בגניזה הקהירית, למשל, הכניסו כל מה שבלה, בין מה שנכון ובין מה שלא, ולכן הכל צריך עיון מצד עצמו ואין לפסול בצורה גורפת

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 24, 2016 11:21 am

בברכה המשולשת כתב:
לעומקו של דבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:אבל הרמב"ם עצמו בתשובתו לחכמי לוניל תלה את פסיקתו (דלא כרבותיו וכל אנשי ספרד, צפו"א ופרובנס) בתפילין של רב האי גאון

אני לא דיברתי על התפילין של רה"ג שהוא מעשה רב כפשוטו אלא על תפילין שנמצאו בגניזה, וההבדל ברור כמובן.
(אלא שעל תפילין דרה"ג גופא יש עדויות אחרות ועיין בשיעור הרב מאזוז שנדפס בשבוע העבר שהאריך בעניין זה, ומזה הסתעף לירושלמי המזוייף ששם היה כתוב כר"ת וכפי שהובא כאן)


מה דעת רב האי גאון עצמה אינה מעניינו של אשכול זה (וידוע מה הסביר בזה ג"ע הבא"ח ובעקבותיו בהרחבה הגרי"מ הלל) אני הבאתי ראיה שהרמב"ם הסתמך על מה שאמרו לו לגבי התפילין של רב האי גאון.
אח"כ חשבתי שאולי כתר"ה נתפס לעניין של הגניזה, אבל אז באמת לא הבנתי, הרי בגניזה הקהירית, למשל, הכניסו כל מה שבלה, בין מה שנכון ובין מה שלא, ולכן הכל צריך עיון מצד עצמו ואין לפסול בצורה גורפת

נכון. ואני רק זה רציתי, שגם מסמך היסטורי הוא לא מאה אחוז, ואפילו אם החוקרים החליטו שהוא כן אמין - כ"ש אם גם זה לא.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי סתם יהודי » א' יולי 24, 2016 4:55 pm

ישראל אליהו כתב:האם מצינו בראשונים או בגדולי האחרונים, ששינו דין משום שעד עתה פסקו עפ"י נוסח מוטעה, ומשהוברר הנוסח האמיתי, שינו. או שהובררה כוונת הכותב אחרת ממה שחשבו במשך מאות שנים.


הרב עובדיה שינה את פסיקתו המחמירה הקודמת, והקל להניח בשבת מאכל מבושל כ"צ "שרובו" יבש בתוך כלי שעל גבי כלי המונח על האש (אגב הוא סובר שפלטה דינה כדין כעג"כ המונח על האש - אבל זה עניין אחר), וזאת בעקבות מציאת כתב היד של רבנו ירוחם - שהוא מרא דשמעתא (כמובא בב"י) להניח בשבת מאכל מבושל כ"צ "שכולו" יבש (או "שרובו" יבש לפי כתב היד) בתוך כעג"כ המונח על האש.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2082
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' יולי 24, 2016 5:17 pm

לעומקו של דבר כתב:
חלק מהדיון על מחק רש"י ור"ש בתפילין התייחס לתפילין גנוזות שנמצאו (כידוע שנחלקו ג"כ מה היה בתפילין של רב האי גאון).
והנה נמצאו תפילין בקברו של יחזקאל (?!) כסדר של ר"ת. לכאורה ראיה מוחצת.
אבל נטענה הטענה, להיפך - מישהו כתב תפילין כסדר ר"ת, ומכיוון שההלכה כרש"י, גנזו את התפילין...


מהיחס של הכותב לטענה זו נראה כי הוא חשב שטענה זו נטענה ע"י איזה חוקר בדור האחרון, אך לאמיתו של דבר הוזכרה טענה זו בראשונים, ומובא גם בב"י.
רק למען הדיוק: התפילין היו כסדר רש"י. (וכמו"כ - קבר יחזקאל קיים עד היום בבבל).
וגם הטענה שלכן גנזו את התפילין - נדחתה ע"י הפוסקים, כי הרי אין צריך לגנוז אלא להחליף את הסדר.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 24, 2016 5:21 pm

יוצא פוניבז' כתב:
לעומקו של דבר כתב:
חלק מהדיון על מחק רש"י ור"ש בתפילין התייחס לתפילין גנוזות שנמצאו (כידוע שנחלקו ג"כ מה היה בתפילין של רב האי גאון).
והנה נמצאו תפילין בקברו של יחזקאל (?!) כסדר של ר"ת. לכאורה ראיה מוחצת.
אבל נטענה הטענה, להיפך - מישהו כתב תפילין כסדר ר"ת, ומכיוון שההלכה כרש"י, גנזו את התפילין...


מהיחס של הכותב לטענה זו נראה כי הוא חשב שטענה זו נטענה ע"י איזה חוקר בדור האחרון, אך לאמיתו של דבר הוזכרה טענה זו בראשונים, ומובא גם בב"י.
רק למען הדיוק: התפילין היו כסדר רש"י. (וכמו"כ - קבר יחזקאל קיים עד היום בבבל).
וגם הטענה שלכן גנזו את התפילין - נדחתה ע"י הפוסקים, כי הרי אין צריך לגנוז אלא להחליף את הסדר.

הכל שפיר. אבל זה מדגים שממצא היסטורי הוא לא "מאה אחוז", ודאי לא ביחס לדברי הפוסקים בכל הדורות.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: שינוי דין עפ"י חקירת נוסח וכדו'

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' יולי 24, 2016 10:31 pm

בברכה המשולשת כתב:וידוע שזה לא פשוט כלל (זכורני שרשז"ה עסק בזה ביותר ממאמר אחד)


בדברי החזו"א יש גם דיון של שפיגל בספרו עמודים בתולדות הספר העברי הגהות ומגיהים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים