מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעקבות האשכול על גניבת דעת - שאלה מעשית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

בעקבות האשכול על גניבת דעת - שאלה מעשית

הודעהעל ידי יעקב1 » א' יולי 31, 2016 5:30 pm

שאלה מעשית הנוגעת למעשה - בחור א', גזרו עליו המדינה איזה גזירה שלא כדין (כדרכם) והנה בידו לפטור עצמו מגזירתם ע"י גניבת דעת ושקרים רבים שצריך לעשות כלפי כל מיני אנשי מקצוע פסיכולוגיים וכדו' וחלקם שומרי תו"מ ממש ואם יתנו לו מסמכים כאלו ואחרים שמצבו כך וכך יפטרו אותו.
והנה לשקר לרשע להציל עצמו ודאי מותר כדתנן נשבעין לאנסין וכו' אבל השאלה אם מותר לשקר לאלו שלא באו להזיק לו כלל כגון הרופא במרפאה ויתירה מזו יתכן שאם יתגלה תרמיתו יתכן וגם הרופא יסתבך עכ"פ במעט שיחשדו שהוא שיתף פעולה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14236
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בעקבות האשכול על גניבת דעת - שאלה מעשית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 31, 2016 7:17 pm

יעויין בשו"ת חבל נחלתו לרה"ג יעקב הלוי אפשטיין (איני זוכר כרגע באיזה בחלק) שהאריך בשאלה זו

פרי יהושע
הודעות: 3163
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בעקבות האשכול על גניבת דעת - שאלה מעשית

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' יולי 31, 2016 10:52 pm

יעקב1 כתב:שאלה מעשית הנוגעת למעשה - בחור א', גזרו עליו המדינה איזה גזירה שלא כדין (כדרכם) והנה בידו לפטור עצמו מגזירתם ע"י גניבת דעת ושקרים רבים שצריך לעשות כלפי כל מיני אנשי מקצוע פסיכולוגיים וכדו' וחלקם שומרי תו"מ ממש ואם יתנו לו מסמכים כאלו ואחרים שמצבו כך וכך יפטרו אותו.
והנה לשקר לרשע להציל עצמו ודאי מותר כדתנן נשבעין לאנסין וכו' אבל השאלה אם מותר לשקר לאלו שלא באו להזיק לו כלל כגון הרופא במרפאה ויתירה מזו יתכן שאם יתגלה תרמיתו יתכן וגם הרופא יסתבך עכ"פ במעט שיחשדו שהוא שיתף פעולה.

גניבת דעת ידוע שנחלקו בזה רבינו יונה עם הרמב"ם אם זה שייך לגנבה או לשקר, ולשון רבינו יונה "שהאמת ביסודי הנפש", ולכן לכו"ע אף בנכרי אסור, וה"ה שאסור כלפי רשויות (שלדעתו) נהגו בו שלא כדין.

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: בעקבות האשכול על גניבת דעת - שאלה מעשית

הודעהעל ידי יעקב1 » ב' אוגוסט 01, 2016 5:11 pm

פרי יהושע כתב:
יעקב1 כתב:שאלה מעשית הנוגעת למעשה - בחור א', גזרו עליו המדינה איזה גזירה שלא כדין (כדרכם) והנה בידו לפטור עצמו מגזירתם ע"י גניבת דעת ושקרים רבים שצריך לעשות כלפי כל מיני אנשי מקצוע פסיכולוגיים וכדו' וחלקם שומרי תו"מ ממש ואם יתנו לו מסמכים כאלו ואחרים שמצבו כך וכך יפטרו אותו.
והנה לשקר לרשע להציל עצמו ודאי מותר כדתנן נשבעין לאנסין וכו' אבל השאלה אם מותר לשקר לאלו שלא באו להזיק לו כלל כגון הרופא במרפאה ויתירה מזו יתכן שאם יתגלה תרמיתו יתכן וגם הרופא יסתבך עכ"פ במעט שיחשדו שהוא שיתף פעולה.

גניבת דעת ידוע שנחלקו בזה רבינו יונה עם הרמב"ם אם זה שייך לגנבה או לשקר, ולשון רבינו יונה "שהאמת ביסודי הנפש", ולכן לכו"ע אף בנכרי אסור, וה"ה שאסור כלפי רשויות (שלדעתו) נהגו בו שלא כדין.


אבל מפורש במשנה נדרים כז: נודרין להרגין ולחרמין ולמוכסים וכו' ובשו"ע רל"ב יד "הנודר או הנשבע לאנס לא הוי נדר ולא שבועה. לפיכך נודרים להורגים ולמוכסים אם הוא מוכס העומד בלא ציווי המלך, או שבא ליטול ממנו יותר מקצבתו וכו'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים