מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שימוש בניקים דעת היהדות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 03, 2016 8:39 am

כבר כתבו על כך בפורם אבל מזוית שונה, האם דבר זה לא בא אלינו ממחוזות שפלים, מצד שני מאפשר חופש פעולה גדול אולי גם אימוץ זהות אישית שלא עפ"י הסטנדרטים החברתיים, גם צנעת הפרט סך הכל זה שיחה ולא ספר, גם ספרים בעלום שם היו מקובלים מאז ומעולם ולא משום רצון להסתתר אלא כדי לתת לתוכן לדבר בעד עצמו, או מטעם בושה וכדו'. מה דעת החכמים בנושא זה?

ונתנו ידידים
הודעות: 1147
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' אוגוסט 03, 2016 8:48 am

כבר אמרו חכמים ילבש שחורים וילך למקום שאין מכירין אותו

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אוגוסט 03, 2016 10:10 am

לי אין בעיה שידעו את שמי.
הנושא הוא שאני לא מעוניין להופיע ברשות הרבים. כמו שלא הייתי מדבר בקולי קולות באוטובוס.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוגוסט 03, 2016 11:04 am

הסתרת האישיות היא חיסרון, ענינה הוא שהאדם אינו מעונין שיכירו וידעו מיהו הדובר או העושה, וזאת אומרת שאינו במצב שלם עם הדברים הנאמרים או הנעשים על ידו, בין אם שכלו אינו שלם אם הדברים והיינו ששכלו מכיר בבעיה בדברים ובין אם מצבו החיצוני אינו שלם עם הדברים (דהיינו שהחברה שלו איננה מקבלת את הדיבורים הללו וכיוצב"ז).
מצב כזה ללא ספק הוא בעיה, והנכון הוא שהאדם יהיה שלם במחשבתו ובמעשיו ואנשי חברתו יהיו תואמים את השקפותיו וכדו', אחרת לא יוכל לממש כראוי את השקפת חייו כי האדם לא חי במסתרים, כך האלוקים ברא את האדם ולא מומלץ להילחם עם זה. ואכמ"ל.

מלבד זה לבושה יש תפקיד מאד חיובי והיא להגן על האדם מיצרו הרע, כי הבושה הנובעת מהשכל מונעת מהאדם עשיית מעשים גרועים בין מצד המעשה ובין מצד החברה. והעדר בושה זה בתכתובת סמויה הוא אכן בעיה, כי היצר הרע אינו מוגבל במגבלות הבושה.

אמנם מאידך ודאי שיש גם מעלה גדולה, כי הרבה אנשים עם שאלות וכדו' שאינם מעיזים להציעם בריש גלי מחמת הבושה האמורה (ואי"ז בושה חיובית אלא בושה שלילית כי זו בושה חברתית. כי ודאי האדם צריך לברר את האמת), שואלים ומקבלים תשובות באמצעים אלו. והמציאות היא שאנו אנשים שחיים עם חברה משפיעה והחברה הזו (כמדומה לכו"ע) איננה שלימה במחשבה ובמעשה, ויש מה לברר וללבן ולהוסיף דעת. (ודרך העולם שבאופן נסתר ישנה פתיחות יתר). ויש גם את המעלה המוזכרת לעיל לתת לתוכן לדבר ולא לערב שיקולים נוספים במודע או בתת מודע.

מ"מ בפורום אוצר החכמה, יש איזון מיוחד, ראשית יש את מנהלי הפורום שמשתדלים לפקח על הנעשה, ולדאוג שהדיונים יהיו לרצון לפניו ית', ולא יהא מו"מ שהבורא ית' אינו מתיר לדון מכל בחינה שהיא, אלא עיקר הדיונים הם בידיעת הבורא כל יכול וידיעת רצונו ותורתו הן חובות הלבבות אהבה/יראה/דביקות/ביטחון/אמונות ודעות (הקב"ה מתיר לברר את האמונה וכדו'), והן חובת המעשים על כל הנהגת האדם כרצון הבורא. וגם נייעס תורני שזה עדיף על כל נייעס אחר..

חוץ מזה ברבות הזמן יש הכרות יותר אישית, אם באישי, ואם ע"י הכרות מתוך ריבוי הודעות ופרטים וצירוף פרטים וכו' וכו'. (אעפ"כ - יש כאן ת"ח שהייתי מעונין לדעת מי הם היכן הם גרים ומאיזה ביהמ"ד הם..) עכ"פ ממילא אין את החסרונות הנ"ל.

הבורא ית' יזכנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 03, 2016 12:02 pm

בקצרה, אנטנרט זה דבר מסוכן כדי לחשוף עצמך ושמך המלא לעיני כל (ויש לי כמה דוגמאות לכך)...

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 03, 2016 10:59 pm

חוץ מזה ברבות הזמן יש הכרות יותר אישית, אם באישי, ואם ע"י הכרות מתוך ריבוי הודעות ופרטים וצירוף פרטים וכו' וכו'. (אעפ"כ - יש כאן ת"ח שהייתי מעונין לדעת מי הם היכן הם גרים ומאיזה ביהמ"ד הם..) עכ"פ ממילא אין את החסרונות הנ"ל.

הבורא ית' יזכנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות[/quote]

אמנם נכון שרצונו להכיר הת"ח הכתובים כאן מתוך אהבת תורה הניכרת בו, אבל האם זה לא על חשבון צנעת הפרט הנסיון של המעקב הזה, אין ספק שהסקרנות היא חלק מאדם, אבל אדם צריך לכבד את הרצון של זולתו, להישאר אלמוני. בנית פרופיל על סמך כל מיני מעקבים יש בה משהו שפל ומציצני לא כן?, [וחלילה לא התכוונתי אליכם].

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אוגוסט 04, 2016 9:15 am

פרי יהושע כתב:חוץ מזה ברבות הזמן יש הכרות יותר אישית, אם באישי, ואם ע"י הכרות מתוך ריבוי הודעות ופרטים וצירוף פרטים וכו' וכו'. (אעפ"כ - יש כאן ת"ח שהייתי מעונין לדעת מי הם היכן הם גרים ומאיזה ביהמ"ד הם..) עכ"פ ממילא אין את החסרונות הנ"ל.

הבורא ית' יזכנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות


אמנם נכון שרצונו להכיר הת"ח הכתובים כאן מתוך אהבת תורה הניכרת בו, אבל האם זה לא על חשבון צנעת הפרט הנסיון של המעקב הזה, אין ספק שהסקרנות היא חלק מאדם, אבל אדם צריך לכבד את הרצון של זולתו, להישאר אלמוני. בנית פרופיל על סמך כל מיני מעקבים יש בה משהו שפל ומציצני לא כן?, [וחלילה לא התכוונתי אליכם].[/quote]

לא הכונה לשבת עם רשימות בבית ולערוך השוואות וצירופי השוואות וכו', אבל מתוך המו"מ השוטף יש בניית איזה פורפיל מסוים (שלא מתוך כוונה לחפור. אלא כמו שאתה מכיר את השכן שלך), לדוגמא הרבה מציינים מי הם רבותיהם או היכן למדו וכו' וכו'. ופשוט.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אוגוסט 04, 2016 9:16 am

פרי יהושע כתב:חוץ מזה ברבות הזמן יש הכרות יותר אישית, אם באישי, ואם ע"י הכרות מתוך ריבוי הודעות ופרטים וצירוף פרטים וכו' וכו'. (אעפ"כ - יש כאן ת"ח שהייתי מעונין לדעת מי הם היכן הם גרים ומאיזה ביהמ"ד הם..) עכ"פ ממילא אין את החסרונות הנ"ל.

הבורא ית' יזכנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות


אמנם נכון שרצונו להכיר הת"ח הכתובים כאן מתוך אהבת תורה הניכרת בו, אבל האם זה לא על חשבון צנעת הפרט הנסיון של המעקב הזה, אין ספק שהסקרנות היא חלק מאדם, אבל אדם צריך לכבד את הרצון של זולתו, להישאר אלמוני. בנית פרופיל על סמך כל מיני מעקבים יש בה משהו שפל ומציצני לא כן?, [וחלילה לא התכוונתי אליכם].[/quote]

לא הכונה לשבת עם רשימות בבית ולערוך השוואות וצירופי השוואות וכו', אבל מתוך המו"מ השוטף יש בניית איזה פורפיל מסוים (שלא מתוך כוונה לחפור. אלא כמו שאתה מכיר את השכן שלך), לדוגמא הרבה מציינים מי הם רבותיהם או היכן למדו וכו' וכו'. ופשוט.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' אוגוסט 04, 2016 1:09 pm

אולי כדאי לציין שמרן החזון איש בקובץ כנסת ישראל הסתתר תחת הניק "מפי השמועה"...

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שימוש בניקים דעת היהדות

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוגוסט 04, 2016 1:54 pm

השואל מרבו כתב:אולי כדאי לציין שמרן החזון איש בקובץ כנסת ישראל הסתתר תחת הניק "מפי השמועה"...

גם את הספר "חזון איש" חיבר בעילום שם, אלא שאתה מוסיף שטרח לאמץ לעצמו זהות אנונימית ואכן יצר סקרנות גדולה בראות הכל את חדשנותו ויופי נפשו, אולם שם המניעים היו טהורים, והשאלה האם גם כאן זה כך, איני אומר שלא אבל יש מקום לעיין בזה לעתים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים