מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' אוגוסט 05, 2016 10:38 am

כל יהודי יודע, שבחגים וזמנים וחדשים, קוראים ההפטרה בעניין היום. ר"ח, יו"ט, וכו'.
אלא שיתכן לומר שבעצם אין כזה מושג שהיום מחייב את קריאת ההפטרה.
אלא שהפטרה תמיד תהיה מעניין הקריאה. ולעולם אין דין שהזמן או היו"ט מחייב שיקראו הפטרה מעניינו.
וכל מה שמפטירים בעניין היום, הוא מהסיבה הפשוטה, שמכיוון שקראו בעניין היום, ההפטרה מעניין הקריאה תהיה ג"כ בעניין היום שהוא עניין הקריאה.
וזה ודאי ביו"ט, ואפילו בר"ח ובד' פרשיות וכה"ג שקוראים גם את הפרשה מסדר פרשיות, אבל מכיוון שאת הקריאה של ר"ח וד' פרשיות קוראים באחרונה, יש דין שההפטרה צריכה להיות מעניינא דסליק ביה. ולכן ההפטרה בהם היא מעניין הקריאה.
ויצא בזה חידוש גדול (ואולי לא), שאין מושג של הפטרה מעניין הזמן.

===
צריך כמובן להדגיש שכל החקירה היא רק לפי הגמ' בסוף מגילה (כמבואר שם בסוגיא ולהדיא בתוס' ל"א: ד"ה ר"ח) שאין מושג כזה שלושה דפורענותא שבעה דנחמתא ושנים דתיובתא אלא ממשיכים להפטיר כסדרן. כי שם אין קריאה כעניין ההפטרה.


===
לדעתי עדיין נפ"מ למעשה לדידן מחקירה זו בעניינא דיומא, לעניין הגדול שהאריכו בו הפוסקים בסי' תכ"ה, מה הדין כשנופל ר"ח על שבת דפורענותא או דנחמתא. ועיין.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוגוסט 05, 2016 10:49 am

באותה שבת שמת רב שרירא קראו בתורה בפרשת פינחס "יפקד ה' אלוהי הרוחות לכל בשר", וקראו את ההפטרה "ויקרבו ימי דוד למות", ובמקום לקרוא "ושלמה ישב על כיסא דוד אביו, ותכון מלכותו מאוד" אמרו "והאיי ישב על כיסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאוד".

מה עם הפטרת 'מחר חודש'? 'שבת הגדול' וכו?

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אוגוסט 05, 2016 11:35 am

כיון שההפטרה תוקנה במקום הקריאה אינה מעניין הקריאה אלא במקומה. מה שכן, צריך לדעת עם כל דין ההפטרות הם אחד או ההפטרות של זמנים מסוימים הם משהו אחר, ונוספו אחר שהיה מושג של הפטרות לעורר הציבור, [ולכן יש תמיד מנהגים שונים, שיש כמו האטלינים שנצמדים לפרשה כמו התקנה הראשונה, ויש שמפטרים מעניין היום כשבת שובה וכדו' וכנהוג ברוב הקהילות].

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי חברא » ו' אוגוסט 05, 2016 2:35 pm

אבודרהם, סדר הפרשיות וההפטרות
כתב רבינו סעדיה שבת שיהיה בו הספד לחכם מפטירין פרשת גלה כבוד מישראל.
ומצאתי כתוב בתשובת שאלה להר' שמואל ב"ר גרשון וזה לשונו ומה שהוגד לך כי כשנפטר הרמב"ם ז"ל שנכנסו הקהל לבית הכנסת וקראו ברכות וקללות והפטירו בנביא משה עבדי מת כן שמענו ג"כ גם אבא מורי ז"ל כתב בהלכות אבל ששמע כי שנפטר רבינו שרירא אביו של רבינו האיי קראו באותו שבת בפרשת (במדבר כז, טז) יפקוד ה' אלהי הרוחות לכל בשר וגו' והפטירו (מ"א ב) ויקרבו ימי דוד למות. ובמקום פסוק ושלמה ישב על כסא דוד קראו והאיי ישב על כסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאד ע"כ.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוגוסט 05, 2016 2:55 pm

הפטרת שוש אשיש לחתן

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי הכהן » ו' אוגוסט 05, 2016 5:44 pm

א"ת ערך הפטרה

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי גימפעל » ו' אוגוסט 05, 2016 5:51 pm

לעומקו של דבר כתב:וזה ודאי ביו"ט,

איזה הפטרה קוראים ביו"ט הראשון של פסח, ומה הקשר לקריאת התורה שלפניה ?
וכנ"ל בהפטרת שבת חוה"מ פסח,
וכנ"ל בהפטרת שבת חנוכה,
וכנ"ל בהפטרת שמיני עצרת.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' אוגוסט 06, 2016 9:35 pm

הפטרת תעניות אינה מעניין הקריאה אלא מעניינא דיומא.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 12:52 pm

לייטנר כתב:
באותה שבת שמת רב שרירא קראו בתורה בפרשת פינחס "יפקד ה' אלוהי הרוחות לכל בשר", וקראו את ההפטרה "ויקרבו ימי דוד למות", ובמקום לקרוא "ושלמה ישב על כיסא דוד אביו, ותכון מלכותו מאוד" אמרו "והאיי ישב על כיסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאוד".

מה עם הפטרת 'מחר חודש'? 'שבת הגדול' וכו?


חברא כתב:אבודרהם, סדר הפרשיות וההפטרות
כתב רבינו סעדיה שבת שיהיה בו הספד לחכם מפטירין פרשת גלה כבוד מישראל.
ומצאתי כתוב בתשובת שאלה להר' שמואל ב"ר גרשון וזה לשונו ומה שהוגד לך כי כשנפטר הרמב"ם ז"ל שנכנסו הקהל לבית הכנסת וקראו ברכות וקללות והפטירו בנביא משה עבדי מת כן שמענו ג"כ גם אבא מורי ז"ל כתב בהלכות אבל ששמע כי שנפטר רבינו שרירא אביו של רבינו האיי קראו באותו שבת בפרשת (במדבר כז, טז) יפקוד ה' אלהי הרוחות לכל בשר וגו' והפטירו (מ"א ב) ויקרבו ימי דוד למות. ובמקום פסוק ושלמה ישב על כסא דוד קראו והאיי ישב על כסא שרירא אביו ותכון מלכותו מאד ע"כ.


ברזילי כתב:הפטרת שוש אשיש לחתן


אחי ורעי, בקיאים אתם במנהגי ישראל
אבל כל דברי היו רק לפי סדר ההפטרות שבמשנה ובגמ' סוף מגילה. שאין שם ג' דפורענותא וז' דנחמתא, וכ"ש וכ"ש שאין הפטרות מיוחדות לחתן ולהספד ולהכתרת גאונים וכו'.
ההפטרה היחידה היוצאת דופן היא אכן מחר חודש.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 1:05 pm

גימפעל כתב:
לעומקו של דבר כתב:וזה ודאי ביו"ט,

איזה הפטרה קוראים ביו"ט הראשון של פסח, ומה הקשר לקריאת התורה שלפניה ?
וכנ"ל בהפטרת שבת חוה"מ פסח,
וכנ"ל בהפטרת שבת חנוכה,
וכנ"ל בהפטרת שמיני עצרת.


אפרקסתא דעניא כתב:הפטרת תעניות אינה מעניין הקריאה אלא מעניינא דיומא.



באופן עקרוני, המשוואה היא שאם הקריאה היא מעניין החג וההפטרה היא מעניין החג ממילא ההפטרה היא מעניין הקריאה .
שמע"צ למשל בדקתי עכשיו, ההפטרה היא ויהי ככלות שלמה, זה מפני שהיה כ"ז בסוכות. והקריאה היא בג' רגלים עשר תעשר.

אגב הפטרת שמע"צ בא"י היא לכאו' דווקא ראיה למהלך זה, שכן ההפטרה היא מעניין וזאת הברכה (ויהי אחרי מות משה), ואין בה כלל מעניין החג דשמע"צ. אלא ששם זה אולי יוצא דופן מפני שגם בקריאה אין מזכירים עניינא דיומא אלא רק עניין גמרה של תורה.
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב א' אוגוסט 07, 2016 1:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 1:12 pm

הדברים אינם פרי מוחי, יסודם טהור בתוס' ובמאירי במגילה שם (וקרדיט לס' תהלה ליונה).

בית הבחירה למאירי מסכת מגילה דף כט עמוד א כתב:בחמישית חוזרין לכסדרן [היינו אחרי קריאת ד' פרשיות], פי' בגמ' לסדר הפטרות, והוא שבאותן שבתות של ארבע פרשיות מניחין הפטרה של סדר היום ומפטירין בהפטרות של פרשיות מפני שבהפטרה הולכין אחר קריאת ספר האחרון והוא ענין דסליק מינה ואין יוצאין מכלל זה אלא במחר חדש שמפטירין בה אף על פי שלא קראו בה אלא בסדר היום מטעם הכרזה


ולכאורה משמע במאירי כן, שכל מה שמשתנות ההפטרות תמיד הוא רק מפני שהקריאה משתנה, ומכיוון שהקריאות הנוספות (של ד' פרשיות ור"ח וכו') הם האחרונות לאחר קריאת פרשת השבוע, והולכין אחר ספר האחרון, לכן יוצא שההפטרה היא מעניין היום.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 1:32 pm

ומדברי התוס', לאו בפירוש איתמר אלא מכללא איתמר.
תוספות מסכת מגילה דף לא עמוד א כתב:מפטיר ויאמר לו יהונתן מחר חדש - קשיא אמאי אין עושין כן כשחל ר"ח אדר וראש חדש ניסן באחד בשבת ואמאי מפטירין ביהוידע ובראשון באחד לחדש וי"ל משום דהפטרה דיהוידע מדברת בשקלים ומזכרת שראש חדש אדר יהיה באותו שבוע. [א"ה וכמובן גם הפטרת החודש עוסקת בר"ח, וזה לא ראו התוס' צורך להאריך אחר שהזכירו בשאלה שההפטרה היא "בראשון באחד לחודש וק"ל]


והנה קשה מאוד, ראשית מניין הניחו תוס' כדבר ברור שהפטרת מחר חודש תדחה הפטרה דד' פרשיות, מהי תיתי הי עדיף.
ושנית, למה לא שאלו תוס' מד' פרשיות שחלו בר"ח למה אין קורין השמים כסאי, בפרט שהמקרה של תוס' אינו מפורש בגמ' ואילו זה מפורש בגמ', (שם ל.) "תנו רבנן: ראש חודש אדר שחל להיות בשבת - קורין כי תשא ומפטירין ביהוידע".
(או אם תרצו, אפשר לשאול הפוך: אחרי שראו תוס' שמפורש בגמ' שהפטרת ר"ח נדחית מפני הפטרת ד' פרשיות, למה סברו שהפטרת מחר חודש לא תדחה).

והנה לפי המאירי זה כפתור ופרח כמובן, כי הפטרת ר"ח ודאי שנדחית כי הקריאה האחרונה היא קריאת ד' פרשיות, וממילא אין צורך כלל לקרוא הפטרת ר"ח.
אבל הפטרת מחר חודש, הרי כל עיקרה היא דחיית ההפטרה של מעין הקריאה, וא"כ מאי שנא שהיא דוחה מעין הקריאה דפרשת השבוע, ודאי שתדחה גם מעין הקריאה דד' פרשיות, שהרי אין הבדל ביניהם.
ולזה ישבו דסו"ס אם אפשר לקיים גם הכרזה וגם מעין הקריאה, ודאי שעדיף טפי.

ועיין במהרש"א שהקשה כנ"ל ותירץ
וי"ל דודאי בראש חדש אדר או ניסן שחל בשבת הוי הפטורת יהוידע או בראשון לחדש טפי מענין הקריאה במאי דסליק מיניה שהמפטיר קרא בס"ת שלישי בשקלים ובפרשת החדש אבל הפטורת מחר חדש אינה כלל מענין הקריאה ואפ"ה היא דוחה כל הפטרות של סדר השנה שהם מענין הקריאה אמאי לא תדחה גם אלו וק"ל

וזה ודאי רוח הדברים במהרש"א השאלה היא אם התכוון לזה בדיוק.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 1:53 pm

והנה יכולים אתם לומר שבכ"ז אין נפ"מ לדידן, אחר שבסדר ההפטרות אין אנו נוהגים כהגמ' והברייתות דשם. וכמו שפירטתם כמה מיני הפטרות שנוהגים היום או היו נוהגים במשך הדורות ואינם ממין הקריאה כלל. (אגב הפטרת שבת הגדול היא למעשה 'הכרזה' וקרובה קצת למחר חודש אף שאינה מוזכרת בגמ').

אבל מה שכן נפ"מ, זה מפני שעדיין מוצאים בפוסקים שבכ"א הם מתייחסים לסדר ההפטרות שבגמ'.

לדוגמא מה שרמזתי לעיל, שדנו הפוסקים באריכות (בסי' תכ"ה) בדין הפטרת שבת ר"ח אב ואלול או שבת ער"ח אלול (ער"ח אב לא נופל בשבת), האם קורין הפטרת ר"ח או ממשיכים בסדר פורענותא או דנחמתא. וזה מפני שהם מייחסים חשיבות להפטרה המפורשת בגמ' אע"פ שברור להם שלפי הגמ' אין מפטירין כלל פורענותא ונחמתא (חוץ מבר"ח אב שחל בשבת עיי"ש).
כי לפי המהלך הנ"ל, על ר"ח לכאורה אין פה מה לדון, כי אין בגמ' איזה דין מיוחד בהפטרת ר"ח, אלא שבגמ' כתוב רק מה להפטיר מעין הקריאה כשהקריאה היא קריאת ר"ח. ואם אנחנו נוהגים (כהפסיקתא) שבימים אלו צריך לקרוא הפטרה שאינה מעניין הקריאה, מ"ש אם משנים את ההפטרה הרגילה של פרשת השבוע או שמשנים את ההפטרה של ר"ח.
ורק על מחר חודש אפשר לדון, האם דוחה הפטרה זו כשם שדוחה כל ההפטרות (כדחזינן בתוס' הנ"ל), או דילמא דוחה רק הפטרה של מעין הקריאה אבל הפטרה מעניינא דיומא של נחמתא אינו דוחה.

ואילו בפוסקים כן יש אריכות גדולה על הפטרת ר"ח האם דוחה הפטרות אלו או לאו. (ובט"ז כתב שהפטרת שמעו דפורענותא קורין בר"ח רק מפני שמוזכר בה גם ר"ח). ומשמע שלמדו דלא ככ"ז.
ודווקא על הפטרת מחר חודש כתב הרמ"א בפשטות שנדחית מפני הפטרת פורענותא. (ובמחבר אין מפורש. מישהו יודע מה מנהג הספרדים? בה"ב אין כה"ח חלק ה'...)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 1:58 pm

שוב התבוננתי שלמעשה כ"ז הוא נגד פשטות הסוגיא שם, שבסוגיא מפורטים באריכות כל ההפטרות דמועדים וד"פ ותעניות וכו', ואילו ההפטרות של הקריאות הרגילות נשמטה הגמ' מלפרט לנו כלל את ההפטרות, משמע מזה שכן יש חשיבות מסויימת בהפטרות דעניינא דיומא. ועיין.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוגוסט 07, 2016 2:02 pm

לעומקו של דבר כתב:לדוגמא מה שרמזתי לעיל, שדנו הפוסקים באריכות (בסי' תכ"ה) בדין הפטרת שבת ר"ח אב ואלול או שבת ער"ח אלול (ער"ח אב לא נופל בשבת), האם קורין הפטרת ר"ח או ממשיכים בסדר פורענותא או דנחמתא. וזה מפני שהם מייחסים חשיבות להפטרה המפורשת בגמ' אע"פ שברור להם שלפי הגמ' אין מפטירין כלל פורענותא ונחמתא (חוץ מבר"ח אב שחל בשבת עיי"ש).
כי לפי המהלך הנ"ל, על ר"ח לכאורה אין פה מה לדון, כי אין בגמ' איזה דין מיוחד בהפטרת ר"ח, אלא שבגמ' כתוב רק מה להפטיר מעין הקריאה כשהקריאה היא קריאת ר"ח. ואם אנחנו נוהגים (כהפסיקתא) שבימים אלו צריך לקרוא הפטרה שאינה מעניין הקריאה, מ"ש אם משנים את ההפטרה הרגילה של פרשת השבוע או שמשנים את ההפטרה של ר"ח.
פשוט שגם למ"ד הפטרה מענין היום ובלי קשר מוכרח למאי דסליק מינה, יש להפטיר בר"ח מענין ר"ח. א"כ שוב שייך להסתפק אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף (וא"צ לעשות בזה מחלוקת בין גמרא למנהג דידן, אלא יש לפרש גם את ההפטרות של הגמ' כמשוייכות לענין היום).

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 2:06 pm

ברזילי כתב:
לעומקו של דבר כתב:לדוגמא מה שרמזתי לעיל, שדנו הפוסקים באריכות (בסי' תכ"ה) בדין הפטרת שבת ר"ח אב ואלול או שבת ער"ח אלול (ער"ח אב לא נופל בשבת), האם קורין הפטרת ר"ח או ממשיכים בסדר פורענותא או דנחמתא. וזה מפני שהם מייחסים חשיבות להפטרה המפורשת בגמ' אע"פ שברור להם שלפי הגמ' אין מפטירין כלל פורענותא ונחמתא (חוץ מבר"ח אב שחל בשבת עיי"ש).
כי לפי המהלך הנ"ל, על ר"ח לכאורה אין פה מה לדון, כי אין בגמ' איזה דין מיוחד בהפטרת ר"ח, אלא שבגמ' כתוב רק מה להפטיר מעין הקריאה כשהקריאה היא קריאת ר"ח. ואם אנחנו נוהגים (כהפסיקתא) שבימים אלו צריך לקרוא הפטרה שאינה מעניין הקריאה, מ"ש אם משנים את ההפטרה הרגילה של פרשת השבוע או שמשנים את ההפטרה של ר"ח.
פשוט שגם למ"ד הפטרה מענין היום ובלי קשר מוכרח למאי דסליק מינה, יש להפטיר בר"ח מענין ר"ח. א"כ שוב שייך להסתפק אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף (וא"צ לעשות בזה מחלוקת בין גמרא למנהג דידן, אלא יש לפרש גם את ההפטרות של הגמ' כמשוייכות לענין היום).

לא הבנתי.
אני התכוונתי כך:
פשוט שרק למ"ד הפטרה מענין היום ובלי קשר מוכרח למאי דסליק מינה, יש להפטיר בר"ח מענין ר"ח. ורק לפי"ד שייך להסתפק אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף .

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוגוסט 07, 2016 2:20 pm

אם כן אני לא הבנתי את הערתך. הפוסקים הבינו שהפטרה היא מענין היום, וגם מה שהגמ' אומרת להפטיר בר"ח השמים כסאי הוא משום שזה ענין היום, ולכן יש מקום לספקם אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף (וגם לטענה שאע"פ ששתי ההפטרות מענין היום, יש להקדים זו המפורשת בגמ').

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 07, 2016 3:28 pm

ברזילי כתב:אם כן אני לא הבנתי את הערתך. הפוסקים הבינו שהפטרה היא מענין היום, וגם מה שהגמ' אומרת להפטיר בר"ח השמים כסאי הוא משום שזה ענין היום, ולכן יש מקום לספקם אם ר"ח עדיף או ז' דנחמתא עדיף (וגם לטענה שאע"פ ששתי ההפטרות מענין היום, יש להקדים זו המפורשת בגמ').

כנים דבריך, ולכן כתבתי בעניי
ואילו בפוסקים כן יש אריכות גדולה על הפטרת ר"ח האם דוחה הפטרות אלו או לאו. (ובט"ז כתב שהפטרת שמעו דפורענותא קורין בר"ח רק מפני שמוזכר בה גם ר"ח). ומשמע שלמדו דלא ככ"ז.


בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: האם יש מושג כזה של "הפטרה מעניינא דיומא"?

הודעהעל ידי בעל קורא » ו' נובמבר 19, 2021 12:03 am

בסדר טרוייש (עמ' 13) כתב: לעולם הפטרות של כל השנה מעניין היום (דהיינו פרשת היום), אך מן שבתות לפני ט' באב עד סוכות מפטירין לפי העת ולא לענין היום, תלתא דפורענותא וכו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 289 אורחים