גילוי מקצת שערות ראשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 15, 2016 6:27 am

לא יודע אם היה אשכול על זה,
אם מותר לאשה להשאיר טפח שער בראשה גלויה?
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' יולי 09, 2018 6:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 4358
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 15, 2016 10:59 am

עד טפח, ראה אג"מ ח"ד או"ח סי' קי"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 9172
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 15, 2016 11:20 am

וכן דעת הגרע"י
ואילו לפי מרן הח"ח במשנ"ב אסור
ויעויין בהרחבה בדברי הרה"ג שמואל הבר בספרו ואת צנועים חכמה

שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 15, 2016 3:19 pm

בברכה המשולשת כתב:וכן דעת הגרע"י
ואילו לפי מרן הח"ח במשנ"ב אסור
ויעויין בהרחבה בדברי הרה"ג שמואל הבר בספרו ואת צנועים חכמה

אין לי ספר הנ"ל

הרוצה להחכים
הודעות: 357
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ב' אוגוסט 15, 2016 5:03 pm

בברכה המשולשת כתב:וכן דעת הגרע"י
ואילו לפי מרן הח"ח במשנ"ב אסור
ויעויין בהרחבה בדברי הרה"ג שמואל הבר בספרו ואת צנועים חכמה

לא ראיתה את ספרו של הבר, אבל לגבי המקורות האחרים שהוזכרו, מהר"ם אלשקר בתשובותיו (כמדומני צ"ה, אאל"ט) כותב שתלוי במנהג המקום, בארצו נהגו הנשים המוסלמיות והעבריות להקל במעט שער ולכן בארצו אין בעיה הלכתית, משא"כ בארצות הערלים (באירופה הנוצרית) שם נוהגות הנשים לכסות שערותיהן לגמרי, אסור מעיקר הדין. וא"כ מר (הגרע"י) כי אתריה ומר (הח"ח) כי אתריה ולא פלוג. (ויש לדון בדעת הגרע"י, האם המציאות בדורנו השתנתה, שהרי הספרדיות נהגו כאן בארץ לכסות את שערותיהן בעקבות האשכנזיות (עכ"פ בפ"נ) עד שבא והתיר להן, האם לא נשתנה הדין בעקבות המנהג).

בברכה המשולשת
הודעות: 9172
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 15, 2016 5:12 pm

הרוצה להחכים כתב:
בברכה המשולשת כתב:וכן דעת הגרע"י
ואילו לפי מרן הח"ח במשנ"ב אסור
ויעויין בהרחבה בדברי הרה"ג שמואל הבר בספרו ואת צנועים חכמה

לא ראיתה את ספרו של הבר, אבל לגבי המקורות האחרים שהוזכרו, מהר"ם אלשקר בתשובותיו (כמדומני צ"ה, אאל"ט) כותב שתלוי במנהג המקום, בארצו נהגו הנשים המוסלמיות והעבריות להקל במעט שער ולכן בארצו אין בעיה הלכתית, משא"כ בארצות הערלים (באירופה הנוצרית) שם נוהגות הנשים לכסות שערותיהן לגמרי, אסור מעיקר הדין. וא"כ מר (הגרע"י) כי אתריה ומר (הח"ח) כי אתריה ולא פלוג. (ויש לדון בדעת הגרע"י, האם המציאות בדורנו השתנתה, שהרי הספרדיות נהגו כאן בארץ לכסות את שערותיהן בעקבות האשכנזיות (עכ"פ בפ"נ) עד שבא והתיר להן, האם לא נשתנה הדין בעקבות המנהג).


לצערינו המנהג אצל רוב הנשים באתריה דהח"ח היה שלא לכסות כלל...
וכנ"ל לגבי הגרע"י...

הרוצה להחכים
הודעות: 357
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ב' אוגוסט 15, 2016 5:17 pm

לכאורה לגבי קביעת מנהג בודקים איך נוהגות הנשים הצנועות. ובטח אשתו של הח"ח ואמו כיסו את שערותיהן בפ"נ כדת וכדין.

בברכה המשולשת
הודעות: 9172
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 15, 2016 5:20 pm

הרוצה להחכים כתב:לכאורה לגבי קביעת מנהג בודקים איך נוהגות הנשים הצנועות. ובטח אשתו של הח"ח ואמו כיסו את שערותיהן בפ"נ כדת וכדין.


לגבי אמו ואשתו של מרנא הח"ח פשיטא.
רק שאין זה כה פשוט לגבי כל הנשים בדור ההוא ה"י (גם שומרות המצוות, וכבר נדון בפורום בכו"כ אשכולות)

לייטנר
הודעות: 4358
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 15, 2016 5:53 pm

בברכה המשולשת כתב:
הרוצה להחכים כתב:לכאורה לגבי קביעת מנהג בודקים איך נוהגות הנשים הצנועות. ובטח אשתו של הח"ח ואמו כיסו את שערותיהן בפ"נ כדת וכדין.


לגבי אמו ואשתו של מרנא הח"ח פשיטא.
רק שאין זה כה פשוט לגבי כל הנשים בדור ההוא ה"י (גם שומרות המצוות, וכבר נדון בפורום בכו"כ אשכולות)


האם הנשים בתמונה הידועה עם ר' לייב הן קנה מידה?

שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 15, 2016 6:30 pm

למסקנה מותר או אסור?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15428
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 15, 2016 6:34 pm

מה כוונת השאלה האחרונה? אם אומרים שיש בדבר מחלוקת הפוסקים מה שייך לשאול למסקנה, כאן בפורום יושבים מורי הוראה שיכריעו בזה ?

שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 09, 2018 6:07 am

ראיתי בספר אחד שהביא מכמה פוסקים שאמרו שהגאון רב משה ז״ל לא התיר באופן כללי...

אולם מלשון התשובה מבואר לא כן וע״ש שכתב שאפילו ת״ח יכול לישא אשה שאינה מקפדת בזה כל זמן שהיא יראת שמים כו׳

אשמח אם מישהו יודע מ״מ בזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15428
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 09, 2018 7:06 am

הרוצה להחכים כתב:לכאורה לגבי קביעת מנהג בודקים איך נוהגות הנשים הצנועות. ובטח אשתו של הח"ח ואמו כיסו את שערותיהן בפ"נ כדת וכדין.


כבוד הרב הרוצה להחכים. בלי קשר לנושא הדיון כלל שים לב שטענה זו שטענת היא טענת יעקב אבינו הלך עם כיפה.
איך אנחנו יודעים אם צריך לכסות את כל ראשה בודקים בנשים הצנועות.
איך אנחנו יודעים איך הולכות הנשים הצנועות? היעלה על הדעת שהצנועות לא כיסו כל ראשם?

המעיין
הודעות: 1136
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי המעיין » ב' יולי 09, 2018 8:05 am

או קיי. התקפת אותו והראית שזו טענה עם בעייה לוגית.
אבל מה תעשה עם העובדה ששתי הטענות שלו צודקות.
א. שמסתבר שבודקים בצנועות.
ב. שקשה לנו לחשוב שהצנועות לא הלכו בכיסוי כל ראשם.

לי יש איזה תשובה אבל מה התשובה שלך.

לייטנר
הודעות: 4358
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יולי 09, 2018 9:37 am

הבדיקה היא לא בצנועות ולא בפרוצות, אלא ברובא דעלמא.

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 09, 2018 10:02 am

המעיין כתב:או קיי. התקפת אותו והראית שזו טענה עם בעייה לוגית.
אבל מה תעשה עם העובדה ששתי הטענות שלו צודקות.
א. שמסתבר שבודקים בצנועות.
ב. שקשה לנו לחשוב שהצנועות לא הלכו בכיסוי כל ראשם.

לי יש איזה תשובה אבל מה התשובה שלך.

אם הוא הראה ששתי הטענות אינן מוכחות מדוע הוא צריך להתמודד עם העובדה שלך ברור ששתי הטענות צודקות?

בעל קורא
הודעות: 233
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי בעל קורא » ב' יולי 09, 2018 9:37 pm

הרוצה להחכים כתב:לכאורה לגבי קביעת מנהג בודקים איך נוהגות הנשים הצנועות. ובטח אשתו של הח"ח ואמו כיסו את שערותיהן בפ"נ כדת וכדין.

לענ"ד ברור ופשוט שלא בודקים בצנועות.
הרי כל הטעם שזה תלוי במנהג המקום הוא משום שבמקום שרגילים כך זה לא מביא לידי הרהור (וכמובן שלרוב הפוסקים זה לא נאמר על מקומות המכוסים ממש, אלא רק על דברים התלויים במנהג כגון ידיה עד המרפק וכפות רגליה וכדו', ויש הסוברים שגם על מקצת שערות ראשה), ואם כן מה זה משנה מה נוהגות כמה צנועות, מה שמשנה זה אך ורק מה נוהגות רוב נשות אותו המקום.

לייטנר
הודעות: 4358
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יולי 09, 2018 9:41 pm

בעל קורא כתב:
הרוצה להחכים כתב:לכאורה לגבי קביעת מנהג בודקים איך נוהגות הנשים הצנועות. ובטח אשתו של הח"ח ואמו כיסו את שערותיהן בפ"נ כדת וכדין.

לענ"ד ברור ופשוט שלא בודקים בצנועות.
הרי כל הטעם שזה תלוי במנהג המקום הוא משום שבמקום שרגילים כך זה לא מביא לידי הרהור (וכמובן שלרוב הפוסקים זה לא נאמר על מקומות המכוסים ממש, אלא רק על דברים התלויים במנהג כגון ידיה עד המרפק וכפות רגליה וכדו', ויש הסוברים שגם על מקצת שערות ראשה), ואם כן מה זה משנה מה נוהגות כמה צנועות, מה שמשנה זה אך ורק מה נוהגות רוב נשות אותו המקום.


לייטנר כתב:הבדיקה היא לא בצנועות ולא בפרוצות, אלא ברובא דעלמא.

שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 09, 2018 10:09 pm

שמואל דוד כתב:ראיתי בספר אחד שהביא מכמה פוסקים שאמרו שהגאון רב משה ז״ל לא התיר באופן כללי...

אולם מלשון התשובה מבואר לא כן וע״ש שכתב שאפילו ת״ח יכול לישא אשה שאינה מקפדת בזה כל זמן שהיא יראת שמים כו׳

אשמח אם מישהו יודע מ״מ בזה.

??

מלבב
הודעות: 852
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי מלבב » ב' יולי 09, 2018 10:17 pm

בברכה המשולשת כתב:וכן דעת הגרע"י
ואילו לפי מרן הח"ח במשנ"ב אסור
ויעויין בהרחבה בדברי הרה"ג שמואל הבר בספרו ואת צנועים חכמה

איפה החפץ חיים?

ידידיה
הודעות: 971
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: גילוי שער ראשה

הודעהעל ידי ידידיה » ב' יולי 09, 2018 11:23 pm

הרוצה להחכים כתב:לכאורה לגבי קביעת מנהג בודקים איך נוהגות הנשים הצנועות. ובטח אשתו של הח"ח ואמו כיסו את שערותיהן בפ"נ כדת וכדין.
קבצים מצורפים
Screenshot_2018-07-09-23-15-27.png
Screenshot_2018-07-09-23-15-27.png (356.47 KiB) נצפה 1692 פעמים
Screenshot_2018-07-09-23-16-59.png
Screenshot_2018-07-09-23-16-59.png (91.18 KiB) נצפה 1692 פעמים

ידידיה
הודעות: 971
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי ידידיה » ב' יולי 09, 2018 11:33 pm


עובר ושב
הודעות: 582
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ג' יולי 10, 2018 1:23 am

שמואל דוד כתב:לא יודע אם היה אשכול על זה,
אם מותר לאשה להשאיר טפח שער בראשה גלויה?


מצינו בזה רק שני מתירים: הגר"ע יוסף והגר"מ פיינשטיין זצ"ל. שניהם התירו בדיעבד ולא לכתחילה. ולא התירו אורך טפח, אלא טפח מרובע, שהוא רוחב שתי אצבעות לרוחב הראש.

הגר"ע יוסף כתב את ההיתר ביביע אומר חלק ד אה"ע סימן ג. תלה דבריו במהר"ם אלשקר, וראה להלן שלא קרב זה אל זה. בכל אופן, הוא כתב בלשון דיעבד גדול: "ודמי למ"ש מהר"ם אלשקר (סי' לה) להתיר במקום שנהגו הנשים לצאת בשערות שחוץ לצמתן. ע"ש. ואף שהצמח צדק מליבאוויטש בתשו' (חאה"ע סי' קלט), ובחי' הש"ס (פ"ג דברכות ד"ה ע"א) האריך לחלוק על המהר"ם אלשקר... בודאי שהנשים הנוהגות היתר בדבר אין מזניחין אותן ויש להן ע"מ שיסמוכו".

בנו, הרב יצחק יוסף שליט"א, כתב להתיר עד פחות מטפח מרובע, דהיינו פחות משתי אצבעות לרוחב הראש: "נשים הנוהגות לגלות אצבע או שתים משערות ראשן כלפי פנים, אין למחות בידן, שכן מנהגינו. ומרן אאמו"ר מורה ובא שהוא כשיעור שתי אצבעות (כארבע סנטימטר) ונכון יותר כשיעור אצבע אחת בלבד. והסביר הרה"ג משה לוי דטעמו הוא משום דהוי פחות מרובו של טפח" (ילקוט יוסף אוצר דינים לאשה ולבת, כרך כז, עמ' שסח).

והגר"מ פיינשטיין התיר בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א' סי' נ"ח לגלות רוחב שתי אצבעות:

"ולכן לדינא אף שמן הראוי שיחמירו הנשים לכסות כדסובר החת"ס הואיל ויצא מפומיה דגאון גדול כמותו בין בדין הראשון בין בדין השני, ובדין השני הא איכא גם מעלה דצניעות דקמחית שכתב הד"מ, אבל פשוט שאלו הרוצות להקל בשני הדינים אין להחשיבן לעוברות על דת יהודית ח"ו, ואין להמנע אפילו לת"ח ויר"ש מלישא אשה כזו אם היא יראת שמים ומדקדקת במצות ובעלת מדות. אבל הוא רק ערך ב' אצבעות בגובה שהפנים הוא ערך אורך ב' טפחים ויהיה בצרוף פחות מטפח ויותר אסורה".

וכפי שציינתי, מה שרצו להסתמך על מהר"ם אלשקר ולהתיר גילוי הראש עצמו עד אצבע או שתי אצבעות, אין לזה שחר בדברי מהר"ם אלשקר, כי כי כל דבריו היו לגבי שיער שחוץ לצמתה, דהיינו שיער הצדעים וכיו"ב שאינו מתכסה ע"י המטפחת בשום אופן, ולא התיר מעולם גילוי מקצת שערות משטח הראש עצמו, וכמבואר בשו"ת דת והלכה סימן א', ומצטט מילים חריפות ביותר משו"ת משא מלך:

"ובשדי חמד מביא עוד מספר "משא למלך" דקצת חכמים שלמדו בבחרותם ושנו ופירשו, רצו לפקפק בהסכמתם, ותלו עצמם באילן גדול המהר"ם אלשקר, אמנם טח עיניהם מראות מהשכיל לבותם, ותלו בוקי סריקי באיש אלהים קדוש, דכל השקלא וטריא שלו היא בשערות שיצאו חוץ לצמתן וכו' ולא בכל הראש או אפי' קצת שיער".

ואכן, המעיין בשו"ת מהר"ם אלשקר יראה ש"משא מלך" צודק בטענתו, וזה לשון שו"ת מהר"ם אלשקר סימן לה:

"וכתב הרשב"א ז"ל בחדושיו בברכות זה לשונו, והא דאמר רבי יצחק טפח באשה ערוה ואוקימנא באשתו לק"ש, פירש הראב"ד ז"ל דאפשר במקום צנוע שבה, ועלה קאתי רב חסדא למימר דשוק מקום צנוע וערוה הוא אפי' לגבי בעלה, אף על פי שאינו מקום צנוע באיש. אבל פניה ידיה ורגליה וקול דיבורה שאינו זמר, ושערה חוץ לצמתה שאינו מתכסה, אין חוששין להם מפני שהוא רגיל בהם ולא טריד. ובאשה אחרת אסור להסתכל אפילו באצבע קטנה ובשערה ע"כ. וכן נמי כתב בעל אורחות חיים אבל פניה ידיה ורגליה ושערה מחוץ לצמתה שאינו מתכסה אין חוששין להם, מפני שהוא רגיל בהן. וכן שמעתי שכתב בעל המכתם. ואין זה צריך לפנים, דלדברי כולם אין בו צד איסור כלל, אדרבה, שהתירוהו בפירוש, ואפילו לק"ש, והעידו שנהגו לגלותו, ובודאי כי כן היו נוהגות בנות ישראל בימי חכמי המשנה והתלמוד ז"ל, ואפשר דאפילו בעודן על אדמתן, בזמן שבית המקדש קיים, כדאיתא בהדיא בפרק חזקת הבתים, דאמרינן התם עושה אשה כל תכשיטיה ומשיירת דבר מועט. מאי היא, רב אמר בת צדעא, שנאמר אם אשכחך ירושלם וגו', ופירש בעל הערוך ז"ל, דכתיב בתשובות כשהאשה קולעת שערה משיירת ממנו דבר מועט בין אזניה לפדחתה כנגד צדעתה, ומביאה סיד טרוף כשהוא חבוט, וטחה אותו שיער, ואינה קולעת אותו אלא מטילה כנגד פניה זה עושה בת עניים. אבל עשירה שורקתו בבשמים ובשמן טוב כדי שיתחברו שערות זו בזו ולא תהיה כאבלות ויתייפו ע"כ. וזה המנהג בעצמו הוא מנהג הנשים היום, שהאשה קולעת כל שערה ומשיירת שיער הצדעים יורד על פניה והוא הנקרא בלשון חכמים בת צידעא כמו שנתבאר".

וההגדרה המדוייקת לחילוק בין שטח הראש (עיקרי השיער) לשיער שחוץ לצמתן, הובאה בשו"ת דת והלכה להגר"מ שטרנבוך, בשם החזון איש, וזה לשונו:

"ולפני הרבה שנים נתפשטה שמועה בעיה"ק ירושלים על אחד שם שהתיר גילוי שערות עד טפח, ונכנסתי לרבינו החזון איש זצ"ל ושאלתי אותו מהי דעתו בזה, והוא ענה מיד שכל השערות אסורין בגילוי מדינא, ואלו שיצאו חוץ לצמתן אסורין ממנהג ישראל דור אחר דור. ושאלתי אותו האם האיסור במקצת שערות הוא מן התורה, והשיב שכן, הדבר אסור מהתורה. ושוב ביקשתי ממנו לפרש מהו שערות שיצאו חוץ לצמתן, ואמר שהכוונה השערות בצדדין או במצח, אבל בראש גופא אסור מן התורה כל גילוי, ואמר לי שאוכל לפרסם דבר זה משמו".

ואיסור גילוי שערות מבעד למטפחת נאסר מדינא לדעת פוסקים רבים, ולשיטתם אין מדובר רק בחומרא שהחמיר הזוהר. כי הוא דיבר בבית פנימה: "ומה בביתא האי", כנ"ל, ודוקא שם הוא מילי דחסידותא. אבל ברחובה של עיר, וגילוי אצבע אחת או שתיים מהשערות, שבזה מצוי המכשול, אסור מדינא, וזה מוכח מהגמ' והרמב"ם והשו"ע שהצריכו כמה כיסויים כדי שיהיה השיער מכוסה בשלימות, מפני שמטפחת לבדה מחליקה מהראש ונראה השיער.

וכן כתב הגאון בעל משנה ברורה (ביאור הלכה סי' ע"ה), וזה לשונו: "ולענין עיקר איסור גילוי שיער דאשה, כתב מגן אברהם בשם התוס' דכתובות דדוקא בשוק אסור, אבל בחצר שאין אנשים מצויים שם מותרים לילך בגילוי הראש... אבל בזוהר פרשת נשא החמיר מאוד שלא יראה שום שיער מאשה, וכן ראוי לנהוג, עכ"ל המג"א... ובעל הבית שמואל בסימן קט"ו כתב דלפי מנהגינו הוי דת יהודית בגלוי ממש אפילו בחצרה וחדרה, ואפילו אי תימא שלא תצא עבור זה בלי כתובה, עכ"פ איסורא איכא, וכ"כ בתשובת חת"ס סימן ל"ו, דכיון דכבר קבלו עלייהו אבות אבותינו בכל מקום ששמענו שנפוצים ישראל לאסור בזה, א"כ ה"ל דין גמור שקיבלו עלייהו כהך דעה האוסרת, וכמש"כ המג"א סימן תקנ"א ס"ק ז', וע"ש שהאריך הרבה בזה, וכתב לבסוף דבארצותינו שנתפשט המנהג ע"פ הזוהר איסור גמור הוא, ויש לחוש לרביצת האלה האמור בזוהר, ומי שחפץ בברכה ירחיק ממנו עכ"ל. וכל זה לענין חצרה וחדרה, אבל לילך בשוק וחצר של רבים לכו"ע אף אם תלך במטפחת לבד לכסות שערה מיקרי עוברת על דת יהודית עד שתלך ברדיד מלמעלה ככל הנשים, כן מבואר שם בסי' קט"ו". עכ"ל. ומפורש בדבריו שהזוהר ומג"א שהביאו בסי' ע"ה שם דיברו על חומרא שראוי להחמיר בבית, ויש שפסקו זאת לדינא, אבל בשוק פשיטא שאין לגלות מן הדין אפי' שערה אחת.

וראה בספר כבודה בת מלך עמ' ל"ט, שאסף כעמיר גורנה את כל הפוסקים שאסרו גילוי מקצת שערות:

"עינינו תחזנה חבל פוסקים רבים מתנבאים בסגנון אחד, דאסור לנשים לגלות שערן אף במקצת ואף שערותיהן שחוץ לצמתן אסור בגילוי. ומהם: "מגן אברהם" (או"ח סי' ע"ה ס"ק ד'). "משא מלך" (חלק ז' חקירה י', הובאו דבריו בכנסת הגדולה אה"ע סי' כ"א בהגה"ט טו"ז ובשיירי כנה"ג יו"ד סי' רי"ד): "מעולם לא ראיתי נשים הנשואות שמגלות שיער ראשן, גם אין מוציאים שום שערות להתנאות בהן כי אם הבתולות בעודן בבית אביהן, ומנהג יפה הוא". "ישועות יעקב" (או"ח סי' ע"ה ס"ק ג'): "אם השערות ארוכות ויוצאות חוץ למגבעות יש להחמיר".

שו"ת "מים רבים" (סי' ל'), הביא דברי משא מלך הנ"ל, וגם הוא צווח ככרוכיא על זה וכתב: "מעתה אצעק חמס וריב על אשר ראו עיני ולא זר במקצת מקומות שעברתי שהנשים הנשואות מתקשטות בשערן ממש הדבוק לראשן, ומראות השיער לעין כל, אוי לעיניים שכך רואות ואוי לנו מיום הדין ומיום התוכחה, ומלבד שהאיסור שלפי הפוסקים יש בדבר ג"כ פגם למעלה כי לפי סודות הקבלה אין לאשה להראות שערה לחוץ וכפי אשר כתב הרב בעל הלבושים באה"ע סי' כ"א. ואסיים בלישנא דזוהר קדישא הכתוב בפרשת נשא... לכן השומע ישמע והחדל יחדל ועליו תבא ברכת טוב". ו"ודאי לא מיירי המים רבים בפרועות ראש ממש דזה דאורייתא היא, א"כ על כרחך מיירי בכעין המנהג שהביא מהר"ם אלשקר" (שו"ת צמח צדק אה"ע סי' קל"ט ובמילואים לשו"ת ח"א סי' מ"ה, וראה שדי חמד לקמן). שו"ת "תשובה מאהבה" (ח"א סי' מ"ח): "בשערות עצמן יאות להחמיר מאוד, אף באלו שיוצאין חוץ לצמתן".

ספר "לחמי תודה" (ד,ב. הביאו בספר ברך את אברהם פרשת בחוקותי, ובשדי חמד לקמן) בשם אביו בעל ההפלאה על מסכת כתובות, דאיכא בזה מכשלה גדולה, ושזה כמה שנים שיצא הכרוז מפי אביו הגאון הנ"ל בצירוף שני בתי דין בחרם על זה וכו'. ועיין ב"שדי חמד" דכוונתו על הנדון דידן. שו"ת "חתם סופר" (או"ח סי' ל"ו): "כל שום שיער בשום מקום בראש ופדחת בנשואה אפי' בחדרה ערוה היא". וגם על דבר אותה שורה שבין אוזן לפדחתה סיים: "בפרט דלפירוש רשב"ם (בבא בתרא) אין כאן מחלוקת, א"כ איסור גמור הוא, ויש לחוש לרביצת האלה האמורה בזוהר הנ"ל, ומי שחפץ בברכה ירחק ממנו"... שו"ת "מהר"ץ חיות", כתב שהמהרא"ל "הפריז על המדה להקל" (אלא שלא גילה טעמו בסתירת הוראתו), והעלה להחמיר משום מנהג המקום. והביא ממעשה דקמחית ודברי הזוהר, ואף העיד אשר "במדינתנו (פולין) וגם במדינת אשכנז אשר מאז נהגו לכסות כל השיער ולא היו נוהגים מעולם בהיתר השערות התלויות חוץ לצמתן". שו"ת "צמח צדק" וחידושיו על הש"ס באריכות, דגם בגילוי מקצת שיער היוצא חוץ לצמתה, כולל אותה שורה שבין אוזן לפדחת, איכא "איסור גמור" מצד שיער באשה ערוה ולפני עיוור ודת יהודית.

ספר "משא חיים" (פלאג'י, מנהגים מע' נ' אות ק"נ). "תוכחות חיים" (פלאג'י) בסוף הספר (מאת בנו), אריכות בנדון דידן: "שלא לגלות אפי' שערה אחת בחוץ, שכל אשה שיש עליה עוון זה תיענש כענשו של אבשלום, שיתלו אותה בשערה, ותרד לשבעה מדורי גיהנם". "קדושת ישראל" (להגאון רבי עקיבא פרוש, נדפס בסוף ספר אבני שוהם): "אפי' לגלות שיער שחוץ לצמתן, אפי' בצינעא, אין מתירין, וצריך למסור נפשו". שו"ת "וישב יוסף" (חלק יו"ד סי' ב'): "ואי משום דכתב הרשב"א... הרואה יראה דברי הרשב"א המובא בבית יוסף, עינו יראה ולבבו יבין דאינו אלא לענין ק"ש ובאשתו, דכיון דרגילי בשערה שחוץ לצמתן לא טריד... וכן משמע מדברי מור"ם ז"ל, וכן מפורש יוצא מסוגיית הש"ס בפרק מי שמתו". שדי חמד (אס"ד מערכת דת יהודית), הביא דעת כמה מהאוסרים בנדוננו וכתב בחומרא נגד אלה הרוצים להסתמך על הוראתו של המהרא"ל ולגלות שיער הצדעים, והמה "חכמים להרע", אחרי שהוראתו נסתרה ע"י הגאונים החת"ס והצ"צ וכו' ואסרו באיסור גמור כל גילוי שיער.

שו"ת "משיב דברים" (ח"ב סי' קכ"ז): "וגם שיער אחד לא יצא החוצה". "דרכי תשובה" (יורה דעה סי' קצ"ח ס"ק צ"א): "אצלנו בני אשכנז קבלנו באיסור שלא להניחן, רק לספרן [כלומר לגלח לגמרי את שערות האשה]... כיון שזהו מן הנמנעות להיזהר בביתו שלא לגלותן". "ייטב פנים" (מאמר דרוש טוב אות כ"ג): "ובל יראה החוצה שום שערה". מהרש"ם בהגהותיו לאו"ח (סי' תקל"א): "אשה שבולט שערה מחוץ לצעיף מותר לה לגלח בחוה"מ כדי שלא תבוא לידי מכשול בגילוי שערה". וע"ע בתשובותיו (ח"ד סי' קל"ח), דפריעת ראש בנשים איסור תורה: "ומפורסם כמה נפיש חיליה דהאי גאון בבירור הלכה ולא מחלק בין פלגא או קצת משערותיהן, דהכל הוי בכלל פרועי הראש ואסור לברך נגדם שום ברכה" (שו"ת דברי ישראל וועלץ דלקמן). שו"ת "משיב שלום" (סי' ל"ד): "ובענין שיער שרגיל לצאת מצדעתן... החת"ס.... והצ"צ... שניהם לדבר אחד נתכוונו דדוקא לק"ש ובאשתו כתב בחידושי הרשב"א, אבל לא אשת איש בשוק דאסורה בכל גווני. וזהו כתשובת מים רבים".

ספר ערוגת הבושם בצוואתו "הכנה דרבה" (אות י"ח): "והוו זהירים באזהרה יתרה שלא יצא ח"ו אפי' מקצת שיער חוץ לצמתן". "שולחן העזר". "חזון איש": "שערות שיצאו חוץ לצמתן אסורין ממנהג ישראל דור אחר דור" (ספר דת והלכה סי' א' בשמו). שו"ת "דברי ישראל" וועלץ (חלק או"ח סי' ל"ג): "סוף דבר חלילה להקל אפי' במקצת שערה מגולה נגד כל הגדולים". ושם סי' ל"ד: "תבנא לדינא, אסור לנשים נשואות מבנות רחל ולאה לילך כן בשערות ראשן מגולות אפי' רק קצת ראשיהן מלפנים גלויים, והוא איסור גמור". שו"ת "מספר הסופר" (ח"א סי' ו'). "שער התקנות" (להגאב"ד מסאטמר, אות א'). שו"ת "משנה הלכות" (ח"ה סי' רמ"ג). "מבעד לצמתך" (להגר"י גשטטנר, פ"ו). ויש להעיר מפמ"ג (או"ח סי' תקנ"א במשבצות זהב ס"ק י"ג, ומשנ"ב שם ס"ק ע"ט), דאף בשבוע שחל בו תשעה באב אפשר להתיר לאשה לגלח את ריבוי שיער הצדעים (וראה לעיל מדברי המהרש"ם). ועיין עוד "פתחי עולם" (או"ח סי' ע"ה ס"ק ז'). "כף החיים" (או"ח ע"ה ס"ק י"ח). קצוה"ש (סי' ט' בבבה"ש ס"ק י"א). "שולחן מלכים" לקצוש"ע (סי' ה' ס"ק קמ"ו). שו"ת "מנחת יצחק" (ח"ז סי' ג') האריך קצת בנדוננו, וסיים: "כי זה אין ספק שכל בנות ישראל החרדות מסוף עולם עד סופו קבלו עליהם שלא לחלק בין שאר שערות ראשן ובין בת צדעא, ושלא להוציא לחוץ מכיסוי ראשן אפי' שערה אחת".

וכן העידו שזאת לפנים בישראל דקדקו נשי ישראל לכסות את כל שערות ראשן כדין ולא לגלות שום שיער - הגאון בעל עצמות יוסף בספרו משא מלך הנ"ל שם (לשונו הועתק לעיל). שו"ת חת"ס: "אמותינו לא יצאו ונזהרו מאוד". שו"ת מהר"ץ חיות: "במדינתנו וגם במדינת אשכנז אשר מאז נהגו לכסות כל השיער ולא היו נוהגים מעולם בהיתר השערות התלויות חוץ לצמתן". קדושת ישראל: "לצאת בגילוי שיער אפי' אלו שחוץ לצמתן [שיער הצדעים], הגם שהרמ"א ז"ל מיקל, הוא כבר מנהג פשוט בכל ישראל אשכנזים ספרדים תימנים יכב"ץ כהפוסקים ז"ל רשב"ם והערוך וסייעתם האוסרים אפי' אלו שחוץ לצמתן, וגם הרמ"א ז"ל מודה במקום שנהגו שהוא ערוה". וכן העיד גם המהרא"ל (שו"ת מהר"ם אלשקר סי' ל"ה) דהנשים בארצות הערלים (מדינות אשכנז) נוהגות לכסות ראשיהן לגמרי בלי שיור (שיער בצדעים). וכן היו נוהגות בזמן הש"ס, ויש לחשוש בזה משום "אל תיטוש תורת אמך", ועל אחת כמה וכמה דגם חיוב גמור מעיקר הדין איכא לכסות כל שיער".

ובספר משא חיים (להגאון ר' חיים פלאג'י, מנהגים, מערכת נ' אות ק"נ) נדפס האיסור שהסכימו עליו רבני סאלוניקי ובראשם הגאון ר' רפאל אשר קובו (בעל שער אשר), על אשר התחילו הנשים שם לפרוץ גדר ולגלות מקצת שערם, באומרם שסומכות על המהר"ם אלשקר, אז נתוועדו הרבנים הנ"ל והסכימו בחרם גמור ובגזירת נח"ש על אלו הלובשות המלבוש הגורם לגילוי שיער "ואפי' במקצת היוצא מחוץ לצמתן", ואשר יעשה בזדון ולבבו פונה היום באמרו אין איסור בזה, הרי הוא מופרש ומובדל מעדת ישראל ומין ואפיקורס הוא, לא יאבה ה' סלוח לו".

אשר177
הודעות: 270
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי אשר177 » ג' יולי 10, 2018 10:28 pm

ועתה בואו ונצווח על פרצות דורנו בעוה׳׳ר שזה שנים רבות שנפרצו בנות ישראל בעוון זה והולכות בגילוי הראש וכל מה שצעקו לא לעזר ולא להועיל ועתה פשתה המספחת שהנשואות הולכות כמו הבתולות בשערותן אוי לנו שעלתה בימינו כך,
מיהו עכ״פ לדינא נראה שמותר לנו להתפלל ולברך נגד ראשיהן המגולות כיון שעתה רובן הולכות כך והוא כמקומות המגולים שבגופה. וכמ״ש המרדכי בשם ראבי״ה בספ״ג וז׳׳ל כל הדברים שהזכרנו לערווה דווקא בדבר שאין רגילות להגלות אבל בתולה הרגילה בגילוי שיער לא חיישינן דליכא הרהור עכ׳׳ל. וכיון שאצלינו גם הנשואות כן ממילא דליכא הרהור,
ערוה"ש או"ח ע"ה ז'

החושב
הודעות: 797
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי החושב » ג' יולי 10, 2018 11:23 pm

לפי השיטה שכל השער צריך להיות מכוסה, אשמח שתסבירו לי קטע הבא בגמרא:

תלמוד בבלי מסכת שבת דף סד עמוד ב
משנה. יוצאה אשה בחוטי שער, בין משלה, בין משל חבירתה, בין משל בהמה...
גמרא. וצריכא: דאי אשמעינן דידה - משום דלא מאיס, אבל חבירתה דמאיס - אימא לא, ואי אשמעינן דחבירתה - דבת מינה הוא, אבל דבהמה - לאו בר מינה הוא, אימא לא - צריכא. תנא: ובלבד שלא תצא ילדה בשל זקנה, וזקנה בשל ילדה. בשלמא זקנה בשל ילדה - שבח הוא לה, אלא ילדה בשל זקנה אמאי? גנאי הוא לה! איידי דתנא זקנה בשל ילדה תנא נמי ילדה בשל זקנה.
רש"י מסכת שבת דף סד עמוד ב
בחוטי שער - שקולעת בהן שערה.
גמרא. דלא מאיס - וליכא למימר דמשלפא ליה משום דמחכו עלה וממטי ליה בידיה.
דבת מינה הוא - ולא מינכר, ולא מחייכי עלה.
ובלבד שלא תצא זקנה - בחוטי שער של ילדה, וילדה בשל זקנה - דלבנות על שחורות, או שחורות על לבנות - מאיס, ואתי למישלף.


אשה קושרת את שערה עם חוטי שער. לאחר מכן, מן הסתם, היא מכסה את שערה.
אם כן, מה החשש שיצחקו עליה ברשות הרבים? מי רואה?
האם חייבים לומר שמדובר כאן דווקא בפנויה? וגם הזקנה הזו שכבר הלבין שערה (שעליה מדובר בגמרא) היא גם כן אחת שלא זכתה להקים בית בישראל? אם כן, מדוע רש"י ותוספות ור"ן (בשאר מפרשים עוד לא עיינתי) לא זכרו לציין זאת? ובמיוחד שהמשך המשנה מדבר בדווקא בנשואה, שהתירו לה דברים כדי שלא תתגנה על בעלה...
נערך לאחרונה על ידי החושב ב ד' יולי 11, 2018 8:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 849
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' יולי 11, 2018 6:10 am

הרב טשזנר מאופקים טוען שפאה עדיף על מטפחת מאותו סיבה שמטפחת בד"כ אינו מכסה את כל שער הראש ואילו פאה הוי כיסוי מושלם.

שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 11, 2018 8:12 am

עובדיה חן כתב:הרב טשזנר מאופקים טוען שפאה עדיף על מטפחת מאותו סיבה שמטפחת בד"כ אינו מכסה את כל שער הראש ואילו פאה הוי כיסוי מושלם.

כבר קדמו בזה.

עובר ושב
הודעות: 582
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 12:28 am

הרב 'אשר177',

ערוך השולחן בא להתיר קריאת ק"ש נגד שיער אשה נשואה, מפני ששיער הוא דבר התלוי ברגילות ואינו ערוה בעצם,

הרב 'החושב',

בענין חוטי שיער התחבטו האחרונים, יש שגם רצו לפרש דהוא פ"נ. וכן המג"א בסי' ע"ה פירש כך, והפנה לעיין בסי' ש"ג סעיף י"ד, העוסק ביציאה בחוטי שיער לרה"ר. גם הרמ"א שם בדרכי משה דיבר על פ"נ ומשמע שהבין כך. גם הפרישה. גם האליה רבה. גם הגר"א. גם "שבת של מי". וגם ערוך השולחן כתב כן בפירוש: "ויוצאה אשה בחוטי שיער העשויים להניח על ראשה ונקרא בלשוננו פארו"ק".

כל זה כמובן לא מתאים לפרש"י שפירש "שקולעת בהן שערה".

וראה בספר "חן וכבוד" המצ"ב (בעמ' ע', ד"ה "הגמ' אסמכתא בעלמא"), שכתב ביאור מחודש בכל סוגיות הגמרא, ולפי זה יישב כל הקושיות לשני הצדדים. ואיני רוצה להעתיק הכל לכאן, כדי לא להעמיס, ולא לסטות מנושא האשכול, אך תורף הביאור הוא שבזמנם הוציאו הנשים מהכיסוי צמה קלועה, כפי שהיה נהוג עד לא מזמן גם בארצות ערב, ואשה שלא היה לה שיער, השתמשה בשיער חברתה כדי להוציא צמה בעלת נפח, וכמו כן קלעו את הצמה בחוטי שיער, ומובן שחוטים אלה היו מגולים.

בנוסף היה לפעמים שיער שלא הצליח להיקלע עם הצמה, ויצא מחוץ לכיסוי, והוא הנקרא "שיער שחוץ לצמתה" (גם בזה התחבטו האחרונים כיצד לבאר... אבל לביאור זה הכל מובן בפשטות).

ובזמן הגמ' היו הרווקות והנשואות גם יחד מכסות ראשן, כדמשמע מפשט הגמ' ופסק הרמב"ם והשו"ע, ומגלות צמה מאחוריהן, אלא שהרווקות ביום חופתן היו פורעות את הצמה ומפזרות השיער על הכתפיים. וכו' וכו', ע"ש באריכות כיצד הכל מתבאר נפלא.

הרב 'עובדיה חן',

ראה בספר המצ"ב בעמ' תפ"ז, רשימה ארוכה של אחרונים הסוברים כן.
קבצים מצורפים
ספר חן וכבוד.pdf
(8.92 MiB) הורד 341 פעמים

ידידיה
הודעות: 971
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי ידידיה » ו' יולי 13, 2018 12:52 am

עובר ושב כתב:הרב 'אשר177',

ערוך השולחן בא להתיר קריאת ק"ש נגד שיער אשה נשואה, מפני ששיער הוא דבר התלוי ברגילות ואינו ערוה בעצם,

הרב 'החושב',

בענין חוטי שיער התחבטו האחרונים, יש שגם רצו לפרש דהוא פ"נ. וכן המג"א בסי' ע"ה פירש כך, והפנה לעיין בסי' ש"ג סעיף י"ד, העוסק ביציאה בחוטי שיער לרה"ר. גם הרמ"א שם בדרכי משה דיבר על פ"נ ומשמע שהבין כך. גם הפרישה. גם האליה רבה. גם הגר"א. גם "שבת של מי". וגם ערוך השולחן כתב כן בפירוש: "ויוצאה אשה בחוטי שיער העשויים להניח על ראשה ונקרא בלשוננו פארו"ק".

כל זה כמובן לא מתאים לפרש"י שפירש "שקולעת בהן שערה".

וראה בספר "חן וכבוד" המצ"ב (בעמ' ע', ד"ה "הגמ' אסמכתא בעלמא"), שכתב ביאור מחודש בכל סוגיות הגמרא, ולפי זה יישב כל הקושיות לשני הצדדים. ואיני רוצה להעתיק הכל לכאן, כדי לא להעמיס, ולא לסטות מנושא האשכול, אך תורף הביאור הוא שבזמנם הוציאו הנשים מהכיסוי צמה קלועה, כפי שהיה נהוג עד לא מזמן גם בארצות ערב, ואשה שלא היה לה שיער, השתמשה בשיער חברתה כדי להוציא צמה בעלת נפח, וכמו כן קלעו את הצמה בחוטי שיער, ומובן שחוטים אלה היו מגולים.

בנוסף היה לפעמים שיער שלא הצליח להיקלע עם הצמה, ויצא מחוץ לכיסוי, והוא הנקרא "שיער שחוץ לצמתה" (גם בזה התחבטו האחרונים כיצד לבאר... אבל לביאור זה הכל מובן בפשטות).

ובזמן הגמ' היו הרווקות והנשואות גם יחד מכסות ראשן, כדמשמע מפשט הגמ' ופסק הרמב"ם והשו"ע, ומגלות צמה מאחוריהן, אלא שהרווקות ביום חופתן היו פורעות את הצמה ומפזרות השיער על הכתפיים. וכו' וכו', ע"ש באריכות כיצד הכל מתבאר נפלא.

הרב 'עובדיה חן',

ראה בספר המצ"ב בעמ' תפ"ז, רשימה ארוכה של אחרונים הסוברים כן.

ודאי כדברי מר שמלבד החוטים לקליעת השיער היה כיסוי נוסף, הרי במשנה בהמשך (קיא,ב) יש לה גם "סבכה" שהוא מין כובע לפי רשי שם.

החושב
הודעות: 797
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי החושב » ו' יולי 13, 2018 1:11 am

עובר ושב כתב:בענין חוטי שיער התחבטו האחרונים, יש שגם רצו לפרש דהוא פ"נ. וכן המג"א בסי' ע"ה פירש כך, והפנה לעיין בסי' ש"ג סעיף י"ד, העוסק ביציאה בחוטי שיער לרה"ר. גם הרמ"א שם בדרכי משה דיבר על פ"נ ומשמע שהבין כך. גם הפרישה. גם האליה רבה. גם הגר"א. גם "שבת של מי". וגם ערוך השולחן כתב כן בפירוש: "ויוצאה אשה בחוטי שיער העשויים להניח על ראשה ונקרא בלשוננו פארו"ק".

זה מאוד מעניין הפירוש הזה...
לא מצאתי זאת במקורות שציינת (המ"א מצטט רק תחילת המשנה, וכותב "וכו'" וכוונתו למה שכתוב בהמשך המשנה 'פאה נכרית') חוץ מערוך השלחן.
ולא הבנתי כלל כיצד פירוש זה מסתדר עם הגמרא בתחילת במה אשה (נז.) שדנה על חוטי פשתן\צמר\שער וכולם משום חציצה. ואם הפירוש שחוטי שער זה סוג של פאה נכרית - כמדומה, אי אפשר לפרש את הסוגיא שם כלל.
ובמשנה ברורה (שג-לו) לגבי חוטי שער כתב רק שזה לא פאה נכרית. ולא הזכיר שום שיטה חולקת בזה.
ובכלל דבר משונה הוא, שאם שרש"י יפרש פירוש אחד, ואף אחד מהראשונים לא חלק עליו, ויבואו אחרונים ויפרשו פירוש שונה לחלוטין.

עובר ושב
הודעות: 582
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 1:18 am

ידידיה כתב:ודאי כדברי מר שמלבד החוטים לקליעת השיער היה כיסוי נוסף, הרי במשנה בהמשך (קיא,ב) יש לה גם "סבכה" שהוא מין כובע לפי רשי שם.


הביאור המחודש שהבאתי מהספר הנ"ל הוא מסתבר מבחינה הגיונית ומתאים לפרש"י, אבל אין הכרח לפרש פירוש מסויים דוקא.

חוטי שיער הם במשנה בפרק ו', "יוצאה אשה בחוטי שיער, בין משלה בין משל חברתה בין משל בהמה, ובטוטפת ובסנבוטין בזמן שהן תפורין, בכבול ובפ"נ לחצר". במשנה לאחר מכן מובא שהערביות (נשים יהודיות בארצות ערב) יוצאות רעולות. מה שהבאת זה בפרק חמישה עשר, "קושרת אשה מפתח חלוקה וחוטי סבכה" ואין קשר בין חוטי הסבכה לחוטי שיער.

אבל עיין בביאור המחודש שם באריכות, ותראה שרוב ככל הנשים בזמן הגמ' כיסו ראשן בסבכה שהיא כעין כובע רשת של ימינו ותחתיו היו לובשות "כיפה" כדי שלא יראה השיער מבין נקבי הסבכה, ואת הצמה שהיו מוציאות החוצה מבעד לסבכה, היו קושרות עם חוטי שיער הנ"ל, ולכן אם זקנה היתה משתמשת בשל ילדה, או להיפך, היה הדבר ללעג וקלס. ואשה שלא היתה לה צמה, היתה משתמשת בפ"נ של חברתה.

עובר ושב
הודעות: 582
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' יולי 13, 2018 1:25 am

החושב כתב: דבר משונה הוא, שאם שרש"י יפרש פירוש אחד, ואף אחד מהראשונים לא חלק עליו, ויבואו אחרונים ויפרשו פירוש שונה לחלוטין.


אני חושב כמוך, ולדעתי הביאור הנכון בסוגיה הוא כמו שהבאתי לעיל (אחרת אין הבנה גם לפירוש רש"י... כי איך קלעה בהם שערה, ומאידך מוכח בגמ' שהיו מגולים) אבל דברי האחרונים צריכים ביאור בהבנתם.

וראה בספר שצירפתי, בעמ' שע"ז, שם הגר"א פולק מבאר היטב פירוש זה, ואף מביא לו ראיות מהראשונים. תוכל להיעזר במפתחות, יש שם קישורים לחיצים, אני מצרף תמונה להמחשה.
קבצים מצורפים
SmartSelectImage_2018-07-13-01-22-07.png
SmartSelectImage_2018-07-13-01-22-07.png (51.5 KiB) נצפה 1420 פעמים

גלרשטיין
הודעות: 119
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי גלרשטיין » ב' יולי 23, 2018 5:33 pm

עיעהל.pdf
(39.47 KiB) הורד 28 פעמים

געצל
הודעות: 91
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 8:16 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי געצל » ד' יולי 25, 2018 9:00 pm

בשו"ת צמח צדק (האחרון) האריך לחלוק על דברי מהר"ם אלאשקר הנ"ל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 778
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 25, 2018 10:35 pm

דברי הגרמ"פ לא הובאו כמתכונתם.

הרב משה ביאר את דברי הגמ׳ דטפח באשה ערוה, היינו בגוםה במקום שדרכן לכסות. הא דחידשה קרא לומר דגם שער באשה ערוה, היינו דלא רק בגופה נאמרה הך דין דטפח במקום שדרכן לכסות הוי ערוה, אלא גם בשערה. אמנם לא חמיר משאר חלקי הגוף דאינו אסור אלא בטפח.

ואוסיף בזה שבפעם הראשון שראיתי את דבריו, לא הבנתי ראיותיו. אמנם לאחר כמה שנים למדנו מס׳ כתובות בכולל ולמדתי את החת"ס ולא הבנתי דבריו מחמת כמה קושיות. או אז עיינתי בדברי הגרמ"פ והאירו עיני. ע"כ אציע למי שרוצה לדעת את ההלכה לבל יקפוץ למראה מקומות חצאי משפטים ועובדות מסורות מפה לאוזן, רק להתחיל מההתחלה (רצוי בכל סוגיא, ופשוט)

געצל
הודעות: 91
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 8:16 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי געצל » ה' יולי 26, 2018 5:46 pm

בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' ט"ו כתב דפחות מטפח בשערות אם הוי ערוה או לא אם אינה אשתו תלוי במחלוקת המחבר ורמ"א כמו שאר מקומות המכוסים בגוף. וזה סותר למה שכתב בתשובותיו הקודמות. (התשובה הזו נכתבה באחרונה). ולפ"ז אין היתר לאשה לגלות שערותיה אפי' במקצת.

שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 27, 2018 5:47 pm

געצל כתב:בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' ט"ו כתב דפחות מטפח בשערות אם הוי ערוה או לא אם אינה אשתו תלוי במחלוקת המחבר ורמ"א כמו שאר מקומות המכוסים בגוף. וזה סותר למה שכתב בתשובותיו הקודמות. (התשובה הזו נכתבה באחרונה). ולפ"ז אין היתר לאשה לגלות שערותיה אפי' במקצת.

חלק ד?
אגב, למדת כל התשובות של הגרמ״פ ז״ל בענין זה בעיון?
ועוד, קשה להקשות סתירה ולפסוק דין ע״פ זה.

געצל
הודעות: 91
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 8:16 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי געצל » ב' יולי 30, 2018 5:42 pm

שמואל דוד כתב:
געצל כתב:בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' ט"ו כתב דפחות מטפח בשערות אם הוי ערוה או לא אם אינה אשתו תלוי במחלוקת המחבר ורמ"א כמו שאר מקומות המכוסים בגוף. וזה סותר למה שכתב בתשובותיו הקודמות. (התשובה הזו נכתבה באחרונה). ולפ"ז אין היתר לאשה לגלות שערותיה אפי' במקצת.

חלק ד?
אגב, למדת כל התשובות של הגרמ״פ ז״ל בענין זה בעיון?
ועוד, קשה להקשות סתירה ולפסוק דין ע״פ זה.


א. התשובה היא בחלק ד'.
ב. לא פסקתי שום דין, רק כתבתי דלפי התשובה שכתב באחרונה אין היתר לגלות עד טפח, כמבואר לכל מי שלומד כל התשובות בעיון.

שמואל דוד
הודעות: 3144
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 30, 2018 5:52 pm

געצל כתב:
שמואל דוד כתב:
געצל כתב:בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' ט"ו כתב דפחות מטפח בשערות אם הוי ערוה או לא אם אינה אשתו תלוי במחלוקת המחבר ורמ"א כמו שאר מקומות המכוסים בגוף. וזה סותר למה שכתב בתשובותיו הקודמות. (התשובה הזו נכתבה באחרונה). ולפ"ז אין היתר לאשה לגלות שערותיה אפי' במקצת.

חלק ד?
אגב, למדת כל התשובות של הגרמ״פ ז״ל בענין זה בעיון?
ועוד, קשה להקשות סתירה ולפסוק דין ע״פ זה.


א. התשובה היא בחלק ד'.
ב. לא פסקתי שום דין, רק כתבתי דלפי התשובה שכתב באחרונה אין היתר לגלות עד טפח, כמבואר לכל מי שלומד כל התשובות בעיון.

אה״ע חלק ד?

געצל
הודעות: 91
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 8:16 am

Re: גילוי מקצת שערות ראשה

הודעהעל ידי געצל » ב' יולי 30, 2018 6:06 pm

או"ח ח"ד


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים