מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' אוגוסט 15, 2016 4:44 pm

רש"י שם (ישעיה מ ב) פירש: "ולפי פשוטו יתכן לפרש כי לקחה פורענות כפלים. וא''ת, היאך מדתו של הקב''ה לשלם לאדם כפלים בחטאו? מצינו מקרא מלא (ירמיה ט''ז) ושלמתי ראשונה משנה עוונם וחטאתם".
והדבר נראה תמוה ביותר לכאורה, איך יתכן לומר שיעניש ה' יותר מהמגיע על פי דין, והלא א-ל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא?
ויותר קשה, שבמקרא שהביא רש"י מירמיהו פירש רש"י: "את ששנו על עונם לעשות עונות אבותיהם", ולא שיעניש אותם יותר משיעור העונש על החטא.
יודעני שיש הרבה פירושים אחרים במקרא הזה, אך רצוני להבין את שיטת רש"י.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 15, 2016 6:43 pm

על דרך דרוש,
מאת הגאון רבי חיים יצחק קפלן, קטע מתוך שיחה בישי' חברון אב תשע"ג.
viewtopic.php?p=292301#p292280

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אוגוסט 15, 2016 9:50 pm

על דרך הפשט: הרי הקב"ה פוקד עוון אבות על בנים כשאוחזין במעשה אבותיהם. ומה חטאו הבנים שילקו גם על אבותם?

נראה שזה הפשט ב"כפליים", ומ"מ צ"ע מדוע?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' אוגוסט 15, 2016 10:11 pm

אפרקסתא דעניא כתב:על דרך הפשט: הרי הקב"ה פוקד עוון אבות על בנים כשאוחזין במעשה אבותיהם. ומה חטאו הבנים שילקו גם על אבותם?

נראה שזה הפשט ב"כפליים", ומ"מ צ"ע מדוע?

כפי הפירוש שהבאת - אכן משמע בדברי רש"י בירמיהו. אך בפסוק בישעיה קצת קשה להלמו, כיון שהכתוב מדבר על ירושלים בכלל (שכולל את עוונות האבות והבנים גם יחד), ומשמע [לפי רש"י] שקבלה כפלים מכל החטאים יחד.

ונתנו ידידים
הודעות: 1145
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוגוסט 16, 2016 9:34 pm

בקראי את הנידון עלה במוחי רעיון ואיני יודע אם יתכן להאמר, כפלים 'כ'כל חטאתי' לא נאמר שנפרשי שלקתה כפל החטאים, אלא 'ב'כל והכונה שע"י רוב החטאים לקתה כפלים והוא לשון ריבוי.

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי בן הרב » ג' אוגוסט 16, 2016 9:49 pm

בחיפוש פשוט ב'אוצר' רואה אני עשרות רבות של ספרים שעמדו בזה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 17, 2016 1:01 am

ונתנו ידידים כתב:בקראי את הנידון עלה במוחי רעיון ואיני יודע אם יתכן להאמר, כפלים 'כ'כל חטאתי' לא נאמר שנפרשי שלקתה כפל החטאים, אלא 'ב'כל והכונה שע"י רוב החטאים לקתה כפלים והוא לשון ריבוי.

רבים פירשו מעין זה (כגון הראב"ע שפירש 'כפלים' כלפי עונשי שאר האומות, וזה היה בעבור חטאתיה. והרד"ק שפירש 'כפלים' בגלות בבל ורומי וכנ"ל), אני חפשתי פירוש בדברי רש"י שלכאורה כותב בפירוש שהמקרא כמשמעו ממש.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה, היתכן???

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 01, 2016 12:50 am

אפרקסתא דעניא כתב:על דרך הפשט: הרי הקב"ה פוקד עוון אבות על בנים כשאוחזין במעשה אבותיהם. ומה חטאו הבנים שילקו גם על אבותם?

נראה שזה הפשט ב"כפליים", ומ"מ צ"ע מדוע?

תעיין בד' הרס"ג בספר זה, הוא מבאר במקום אחד (אינני זוכר היכן בדיוק) למה ברא מזכה אבא ולמה בן נענש על חטאי אביו, ובקצרה: היות והוא נקל להימשך אחר רשעות אביו, גזרה חכמתו ית' לאיים עליו בעונש גדול יותר כדי להסירו מכך.

ועכ"פ לפי הפשט י"ל שזה באמת חטא גדול יותר, להחזיק בחטא כ"כ, ולתת לו תוקף של דבר העובר מדור לדור.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 265 אורחים