מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקיף שני - חיוב חבישת כובע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' אוגוסט 16, 2016 8:39 am

ידוע בשער בת רבים מנהג חסידים ואנשי מעשה הנוהגים בשעת ברכה ותפילה לכסות את ראשם בכיסוי נוסף מלבד הכיפה.

ולאחר שמאן דהו שאלני למקורו של מנהג ולא עלה בידי, הוסכם אצלי להציע את הדברים לפני חכמי האוצר, וחזקה עליהם שיפרשו את הדברים כשמלה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 16, 2016 8:52 am

יעויין בפסקו"ת (גם בהלכות השכמת הבוקר ןגם בהלכות תפילה) שהביא מקורות (בעיקר חסידיים)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 16, 2016 10:18 am

שלח לי במייל ח"א את התגובה הזאת ובקש שאעלה אותה.
ואני מעלה אותה ללא התייחסות לעצם הדברים.


בכיסוי הראש יש שתי דרגות: דרגת החובה הגמורה בשעת אמירת דברים שבקדושה, ודרגת מנהג בעלמא (שקיבלו עליהם כחובה) בכל שאר היום.
באשר לדרגת החובה הגמורה - הקפידו על שיעור כיסוי הראש כדין, שיתכסה רוב הראש. אבל באשר לדרגת המנהג הקלו כשיעור הקטן או אפילו על פחות מכך, כי הוא לסימן בעלמא וליראת שמים.
אשר על כן הקפידו יהודים כשרים עד לדור האחרון לחבוש כובע גדול לכל דבר שבקדושה ולא לסמוך על הכיפה בלבד, שאינה כשיעור הנדרש (יהודים ממוצא גרמני או אוסטרי היו חובשים את המגבעת ושולפים משם את הכיפה הקטנה). מאידך היו כאלה (כמו בגלילות ליטא) שחבשו כיפה גדולה כדין לאורך כל היום.
זו הסיבה לענ"ד להמצאת "מקיף שני" בעת אמירת דברים שבקדושה, כדי להשלים את השיעור הנדרש בדין. ולכן כיפה שנייה שאינה גדולה יותר מהכיפה הרגילה, אין בה שום תועלת כלל.
ואגב, מכאן שהמנהג לכסות את הראש כל היום נפיק חורבה מיניה, שכיסוי הראש הקטן (שהגיע עד לדרגת "חצי גרוש" רח"ל), שמתאים רק למנהג בלבד ואינו מספק את דרגת החובה הגמורה, הפך להיות הכיסוי הבלעדי גם בשעת אמירת דברים שבקדושה, אעפ"י שהוא לא עונה על הדרישה ההלכתית לכיסוי הראש, ובעצם יוצא שבשביל קיום המנהג דורכים ברגל גסה על דין גמור ואין מכסים את הראש כדין בשעת החובה הגמורה.
במליצה יש לומר על כך: א מנהג ברעכט א דין...

מנחם-כהן
הודעות: 314
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי מנחם-כהן » ג' אוגוסט 16, 2016 10:57 am

יעויין בספר 'אוצר הכיפה'.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי תוכן » ג' אוגוסט 16, 2016 12:02 pm

המקור הוא בירושלמי שאומר שברכת המזון בעי עטיפה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 16, 2016 12:49 pm

עיטוף בברכת המזון (ליתר דיוק בכוס של ברכה) כתוב [גם] בבבלי.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי ביליצר » ג' אוגוסט 16, 2016 1:43 pm

משנה ברורה צא יב מגולה - ובזמנינו צריך להשים בעת התפלה כובע בראשו כדרך שהולך ברחוב ולא בכובע הקטן שתחת הכובע כי אין דרך לעמוד כן לפני אנשים חשובים וכ"ש שלאף מיץ.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' אוגוסט 16, 2016 2:55 pm

ביליצר כתב:משנה ברורה צא יב מגולה - ובזמנינו צריך להשים בעת התפלה כובע בראשו כדרך שהולך ברחוב ולא בכובע הקטן שתחת הכובע כי אין דרך לעמוד כן לפני אנשים חשובים וכ"ש שלאף מיץ.

האם אין טעם הדבר משום 'הכון'?
ואגב, ראוי לברר, האם ענין 'הכון' הוא גם בכל עת שמברך האדם ברכת הנהנין, או דוקא בתפילה?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 16, 2016 5:07 pm

אם הפכתם את כל עניין ה'מקיף' להלכתי בלבד, באנו לשני דיונים (ששניהם, אאל"ט, נטחנו בהרחבה כאן):
האחד, גודל מינימלי של כיסוי ראש.
השני, השפעת מנהגי הלבוש בימינו על חובת הלבוש באמירת דבר דבקדושה וכד'.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אוגוסט 16, 2016 5:17 pm

אוצר החכמה כתב:(יהודים ממוצא גרמני או אוסטרי היו חובשים את המגבעת ושולפים משם את הכיפה הקטנה).


גם בפולין וליטא נהגו להסיר את הכיפה בשעה שחבשו לראשם את הכובע.
הגע בעצמך, וכי הכיפה הפולנית הגבוהה(כמו של חסידי גור)יכלה להיכנס בתוך ה'דאשיק' הנמוך שהיו נוהגים חסידי פולין לחבוש?
או הכיפה הליטאית המרובעת הגדולה, וכי יכלה להיכנס בתוך הקסקט?...

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' אוגוסט 17, 2016 8:43 am

בקשר להנ"ל מישהו שלח לי בפרטי:
ממכתב אדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש באגרות קודש חלק ד:
חקירה וכיפה.png
חקירה וכיפה.png (2.1 MiB) נצפה 4561 פעמים

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי לענין » ד' פברואר 03, 2021 12:31 am


חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: מקיף שני - חיוב חבישת כובע

הודעהעל ידי חיימקה » ה' פברואר 04, 2021 2:40 am

שבת קנו:
ומדרב נחמן בר יצחק נמי, אין מזל לישראל. דאימיה דרב נחמן בר יצחק אמרי לה כלדאי: בריך גנבא הוה. לא שבקתיה גלויי רישיה. אמרה ליה: כסי רישיך, כי היכי דתיהוי עלך אימתא דשמיא, ובעי רחמי. לא הוה ידע אמאי קאמרה ליה. יומא חד יתיב קא גריס תותי דיקלא, נפל גלימא מעילויה רישיה דלי עיניה חזא לדיקלא, אלמיה יצריה, סליק פסקיה לקיבורא בשיניה.
מהרש"א
גילוי רישא א"ל כו'. בשאר אינשי נמי אמרי' פ"ק דקדושין (לא.) דבעי כיסוי ראש, ומשום דשכינה למעלה מראשו, ומאי רבותיה דרב נחמן ב"י? ואיכא למימר דאימיה דרב נחמן ב"י דקדקה לכסות ראשו טפי שיהיה לו כובד ראש ביותר משום יראה שלא יהיה גנב. וניחא השתא דאמר דנפל גלימא מעל רישיה ואנן אמרי' דרבנן הוה להו פריסת סודר על רישיהון כדאמרי' פ' המוציא יין (עז:) סודרא, סוד ה' ליראיו. פי' הערוך יראי ה' יוצאין בו. ובפרק ע"פ (קיא:) סודריה דמר כדרבנן כו'. אלא דאית לן למימר דאימיה דרב נחמן ב"י הוסיפה לכסות ראשו בגלימא כדי שיהיה לו כובד ראש טפי משום הך יראה דא"ל כלדאי וק"ל:


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 219 אורחים