מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול - מה עדיף על מה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ספטמבר 12, 2017 8:20 pm

כדכד כתב:
אש משמים כתב:
כדכד כתב:אדם שמגיע לתפלה כשהצבור מתפללים תפלת עמידה - ליטול ידים קודם התפלה או להצטרף אליהם מידכדי להגביר את הסיכוי להספיק לסיים לפני קדושה או קדיש?

הסברא אומרת שאם יודע שידיו נקיות עדיף שיתפלל מיד.

פרי יהושע כתב:כמו הרמב"ם ובכל התפילות, אנו מדברים גם לא לפי הרמב"ם והגר"א.

השתא דאתינן לשיטת הרמב"ם הרי שלשיטתו לפחות סברת הרב אש משמים אינה פשוטה כלל
[/quote]
רמב"ם הלכות תפילה פ"ד ה"א:
חֲמִשָּׁה דְּבָרִים מְעַכְּבִין אֶת הַתְּפִלָּה אַף עַל פִּי שֶׁהִגִּיעַ זְמַנָּה. טָהֳרַת יָדַיִם.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ספטמבר 12, 2017 8:22 pm

כדכד כתב:נראה לי שהרב פרי יהושע מעלה שלכאורה עדיף לדחות הנטילה הראשונה ולהסמיכה לברכה כדי שיהיה עובר לעשייתן ודלא כהמשנ"ב שהביא מר
אמנם חשבתי לתרץ שלמנהגנו שאין מברכים קודם הנטילה אלא אחריה הרי שממילא לא יהא עובר לעשייתן ואולי לכן לא חשו לזה הפוסקים

הלא מברכים קודם הניגוב, ומקימים בזה עובר לעשיתן.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 13, 2017 11:58 am

בנט"י לאכילה סומכים ע"ז וגם זה דוחק אבל בנט"י של שחרית נדמה לי שנחלקו אם מברכים קודם הניגוב והמנהג שאני מכיר הוא שמברכים לאחר הניגוב

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 13, 2017 11:58 am

בנט"י לאכילה סומכים ע"ז וגם זה דוחק אבל בנט"י של שחרית נדמה לי שנחלקו אם מברכים קודם הניגוב והמנהג שאני מכיר הוא שמברכים לאחר הניגוב

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 14, 2017 10:01 pm

פרי יהושע כתב:אדם נטל מים אחרונים, וכעת חושב שהוא מעט צמא, האם כדאי שיברך וישתה, ואז גם ייצא ידי היראים שלא חשיב שובע בלא שתייה, או דילמא כיון וכבר נטל ידיו לברכה שוב אין לו להפסיק וחשש לשיטת היראים כתב המ"ב שאין לחוש לה כ"כ, ובפרט ששתה בזמן הסעודה רק יש לו רק חשש בעלמא שהוא עדין צמא, [וכגון שמבחינת הברכה על השתייה אין כאן כאן חשש כי מדובר כאן בשתייה מתוקה].


כמה הערות לדברי מר שליט"א:
א. כתבת שכבר שתה בסעודה, ומ"מ חושב שהוא מעט צמא...ונראה שאתה מבאר בשיטת היראים שצריך לשבוע משתיה, כלומר צריך להפיג את כל תאוותו לשתיה ורק כך יצא יד"ח שיטת ה"ושבעת" משתיה. אך זה מנא לן? אולי בסה"כ אמרינן שעיקר השביעה מורכבת משני דברים גם מאכילה וגם משתיה, ולא כהשיטה הרגילה שרק מאכילה. וא"כ הרי כבר שתה משהו, ונתקיים "ושבעת". (לא ראיתי את היראים בפנים, אך תמיד הבנתי שהפשט הוא ששביעתו של אדם מורכבת מ- 2 הדברים, אכילה ושתיה, כאומר, ששותה בשביל להשרות המזון שבמעיו)
וכנראה שאתה מבין שזה בגלל שהאכילה גורמת צמאון, וכל עוד שלא הרווה את כל צמאונו מחמת האכילה, לא נתקיים "ושבעת". (ואם כך הבנת, הרי שצריך לדקדק שהוא צמא מחמת האכילה ואין זה צמאון חדש שלא קשור בהכרח לאכילה).
ב. נניח שכבר יצא את היראים, מה אכפת לן אם יברך וישתה רק בגלל שמתאווה עכשיו לשתות משהו? לא בארת מה בדיוק הבעיה בזה? (והוא גם יחסוך "בורא נפשות"...).

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 14, 2017 10:19 pm

פרי יהושע כתב:אני רואה שנשארתי כאן לבד, אבל רוח היא באנוש אשיחה וירווח לי.

יהודי המקפיד על תקנת עזרא, בשבת בבוקר רוצה ללבוש הטלית בדרך לטבילה כיון ואינו מטלטל, האם יכול ללבשה בלא ברכה, או שמא יעדיף עיקר הדין ויברך, ואל יהיה כערום לא יתרום, [כמדומני שראיתי שמקלים בזה].


למה שלא יברך, אם אם יוצא מביתו וצריך להיות מעוטף כדברי הזוהר, כי בסופו של דבר כוונתו להגיע לבית הכנסת - דרך המקווה...שגם הוא לשיטתו - לצורך התפילה...
אלא מה, כשיפשוט במקוה אולי יתחייב בברכה חדשה...
על זה צריך לעיין לכאורה בדברי הבאה"ל בסימן ח' וז"ל:
"יש אומרים שאין מברכין וכו' — עיין במשנה ברורה במה שכתב דאם לא לבשו מיד אז צריך לברך לכולי עלמא בכל גווני. ועיין בספר ארצות החיים בשם תשובת קול אליהו, דלפי זה היוצא מבית המרחץ צריך ברכה שנית על הטלית קטן, דאיכא הפסק גדול. והביא כן בשם רבני קשישי דירושלים, עכ"ל. והעולם אין נוהגין ליזהר בזה. ואפשר שטעמם, דלא שייך בזה היסח הדעת, שמוכרח הוא לחזור וללבוש את בגדיו. ולכאורה נראה דלא מהני בזה אפילו אם יכוין בבוקר בעת הברכה שיפשטנו ויחזור וילבשנו, כיון דמטעם הפסק אתינן עלה. ואפשר לומר דכשמכוין לזה בעת ברכה בבוקר לא שייך בזה הפסק בין הפשיטה והלבישה, דהברכה קאי על לבישה השנית. תדע, דמשמע מהמגן אברהם דעצה זו מהני אפילו להבית יוסף, דסבירא ליה דתיכף שפשט אזדא לה המצוה ולא מהני מה שהיה דעתו לחזור וללבשו, ועל כרחך משום דהברכה קאי על לבישה השנית. ואפשר לדחות, דסבירא ליה דעל ידי הכוונה שמכוין לזה בשעת ברכה, מהני אחר כך סמיכת הפשיטה להלבישה, וצריך עיון. והנה מדברי הב"ח בסימן זה משמע דמרחץ לא חשיב הפסק לגבי טלית קטן. ואולי יש לחלק בין אם שהה הרבה אם לא, והב"ח איירי דלא שהה. ויותר טוב שיכוין בבוקר בעת הברכה, שלא תפטור בברכה זו להטלית קטן, רק עד שיפשטנו בבית המרחץ, ואז יוכל לברך אחר כך לכולי עלמא. ועיין בשערי תשובה"

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 14, 2017 10:36 pm

עושה חדשות כתב:האם מצינו עדיפות של "לכוף את יצרו" בכל המצוות, (לבחור את הקשה מבין השניים), או רק לגבי פריקה וטעינה?


ואהבת את ה' בכל לבבך - בשני יצריך, ביצר טוב וביצר הרע (משנה ברכות פרק הרואה)
אמנם ביאר בתפארת ישראל על המשנה פשט בזה:
ביצה"ט - למצוות עשה
וביצה"ר - למצוות לא תעשה, שיהיה לו גבול לומר - עד כאן תבוא
כלומר התפא"י חילק את ה"שימוש" ביצרים השונים לשני סוגי המצוות הראשיים, אבל אם נאמר שעל דבר אחד נאמרו (וכך נראה יותר פשט הדברים), נניח על מצוות עשה, א"כ איך אפשר להשתמש בשני היצרים גם יחד לצורך קיום המצווה? הווי אומר שיעדיף את הקשה יותר לביצוע, ובכך יכפה את יצרו הרע מלבד מה ש"השתמש" ביצרו הטוב, לצורך קיום המצווה.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 15, 2017 11:10 am

אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:אדם נטל מים אחרונים, וכעת חושב שהוא מעט צמא, האם כדאי שיברך וישתה, ואז גם ייצא ידי היראים שלא חשיב שובע בלא שתייה, או דילמא כיון וכבר נטל ידיו לברכה שוב אין לו להפסיק וחשש לשיטת היראים כתב המ"ב שאין לחוש לה כ"כ, ובפרט ששתה בזמן הסעודה רק יש לו רק חשש בעלמא שהוא עדין צמא, [וכגון שמבחינת הברכה על השתייה אין כאן כאן חשש כי מדובר כאן בשתייה מתוקה].


כמה הערות לדברי מר שליט"א:
א. כתבת שכבר שתה בסעודה, ומ"מ חושב שהוא מעט צמא...ונראה שאתה מבאר בשיטת היראים שצריך לשבוע משתיה, כלומר צריך להפיג את כל תאוותו לשתיה ורק כך יצא יד"ח שיטת ה"ושבעת" משתיה. אך זה מנא לן? אולי בסה"כ אמרינן שעיקר השביעה מורכבת משני דברים גם מאכילה וגם משתיה, ולא כהשיטה הרגילה שרק מאכילה. וא"כ הרי כבר שתה משהו, ונתקיים "ושבעת". (לא ראיתי את היראים בפנים, אך תמיד הבנתי שהפשט הוא ששביעתו של אדם מורכבת מ- 2 הדברים, אכילה ושתיה, כאומר, ששותה בשביל להשרות המזון שבמעיו)
וכנראה שאתה מבין שזה בגלל שהאכילה גורמת צמאון, וכל עוד שלא הרווה את כל צמאונו מחמת האכילה, לא נתקיים "ושבעת". (ואם כך הבנת, הרי שצריך לדקדק שהוא צמא מחמת האכילה ואין זה צמאון חדש שלא קשור בהכרח לאכילה).
ב. נניח שכבר יצא את היראים, מה אכפת לן אם יברך וישתה רק בגלל שמתאווה עכשיו לשתות משהו? לא בארת מה בדיוק הבעיה בזה? (והוא גם יחסוך "בורא נפשות"...).

הבעיה שנטל מים אחרונים ויש כאן הפסק לברכה אולי עדיף שיברך ברכה"מ ואח"כ יברך וישתה, או דילמא כדי לא לפספס אולי את היראים יברך וישתה כעת, ואולי יטול שוב, שלכא' אכן נראה שאין זה מזיק כלל.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ו' ספטמבר 15, 2017 11:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 15, 2017 11:13 am

אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:אני רואה שנשארתי כאן לבד, אבל רוח היא באנוש אשיחה וירווח לי.

יהודי המקפיד על תקנת עזרא, בשבת בבוקר רוצה ללבוש הטלית בדרך לטבילה כיון ואינו מטלטל, האם יכול ללבשה בלא ברכה, או שמא יעדיף עיקר הדין ויברך, ואל יהיה כערום לא יתרום, [כמדומני שראיתי שמקלים בזה].


למה שלא יברך, אם אם יוצא מביתו וצריך להיות מעוטף כדברי הזוהר, כי בסופו של דבר כוונתו להגיע לבית הכנסת - דרך המקווה...שגם הוא לשיטתו - לצורך התפילה...
אלא מה, כשיפשוט במקוה אולי יתחייב בברכה חדשה...
על זה צריך לעיין לכאורה בדברי הבאה"ל בסימן ח' וז"ל:
"יש אומרים שאין מברכין וכו' — עיין במשנה ברורה במה שכתב דאם לא לבשו מיד אז צריך לברך לכולי עלמא בכל גווני. ועיין בספר ארצות החיים בשם תשובת קול אליהו, דלפי זה היוצא מבית המרחץ צריך ברכה שנית על הטלית קטן, דאיכא הפסק גדול. והביא כן בשם רבני קשישי דירושלים, עכ"ל. והעולם אין נוהגין ליזהר בזה. ואפשר שטעמם, דלא שייך בזה היסח הדעת, שמוכרח הוא לחזור וללבוש את בגדיו. ולכאורה נראה דלא מהני בזה אפילו אם יכוין בבוקר בעת הברכה שיפשטנו ויחזור וילבשנו, כיון דמטעם הפסק אתינן עלה. ואפשר לומר דכשמכוין לזה בעת ברכה בבוקר לא שייך בזה הפסק בין הפשיטה והלבישה, דהברכה קאי על לבישה השנית. תדע, דמשמע מהמגן אברהם דעצה זו מהני אפילו להבית יוסף, דסבירא ליה דתיכף שפשט אזדא לה המצוה ולא מהני מה שהיה דעתו לחזור וללבשו, ועל כרחך משום דהברכה קאי על לבישה השנית. ואפשר לדחות, דסבירא ליה דעל ידי הכוונה שמכוין לזה בשעת ברכה, מהני אחר כך סמיכת הפשיטה להלבישה, וצריך עיון. והנה מדברי הב"ח בסימן זה משמע דמרחץ לא חשיב הפסק לגבי טלית קטן. ואולי יש לחלק בין אם שהה הרבה אם לא, והב"ח איירי דלא שהה. ויותר טוב שיכוין בבוקר בעת הברכה, שלא תפטור בברכה זו להטלית קטן, רק עד שיפשטנו בבית המרחץ, ואז יוכל לברך אחר כך לכולי עלמא. ועיין בשערי תשובה"

הלא הבעיה שהוא מקפיד על ת"ע לא לברך בלא טבילה, ונכנס כאן לחשש של עשית מצווה בלא ברכה (ערום לא יתרום..), או דילמא בכהאי גוונא הותר לו כי בין כה אם לא יככון למצוה לא יעשה המצוה ובכהאי גוונא דילתא לא אמרינן ערום לא יתרום, אלא שלדעת המ"ב והחזו"א כשלא מכוון למצווה נחשב כהולך בד' כנפות בלא ציצית, ולכן כדאי להתנות ע"ז שאם כהמ"ב הריני מתכוון כן למצווה, ומ"מ לא נחשב כערום לא יתרום כנ"ל, שאם לא ילבש כלל בין כה לא יקיים וי"ל.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' ספטמבר 19, 2017 8:21 pm

פרי יהושע כתב:הלא הבעיה שהוא מקפיד על ת"ע לא לברך בלא טבילה, ונכנס כאן לחשש של עשית מצווה בלא ברכה (ערום לא יתרום..), או דילמא בכהאי גוונא הותר לו כי בין כה אם לא יככון למצוה לא יעשה המצוה ובכהאי גוונא דילתא לא אמרינן ערום לא יתרום, אלא שלדעת המ"ב והחזו"א כשלא מכוון למצווה נחשב כהולך בד' כנפות בלא ציצית, ולכן כדאי להתנות ע"ז שאם כהמ"ב הריני מתכוון כן למצווה, ומ"מ לא נחשב כערום לא יתרום כנ"ל, שאם לא ילבש כלל בין כה לא יקיים וי"ל.

בעקבות דברי מר שליט"א הסתפקתי האם תקנו טבילת עזרא גם לברכות או רק לתורה ותפילה.
וחשבתי לתלות ב- 2 הטעמים שנזכרו בזה בגמרא וראשונים, או מצד "שלא יהיו מצויים אצל נשותיהם כתרנגולין" (וכן כתב בשו"ע פ"ח ס"א) או משום שהקרי בא מקלות ראש ודברי תורה צריכים להיות באימה ויראה ברתת וזיע (וכן הביא גם במשנ"ב סק"א במקום, וכנראה שמקורו בטור, שהביא טעם זה).
דא"נ משום "תרנגולין" - א"כ גם ל"ברכות" ניתקן. וא"נ משום קלות ראש, א"כ אפש"ל שניתקן רק על דברי תורה ועל קר"ש (משום ד"ת) ועל תפילה, שבהם באופן מיוחד אדם צריך להיות "רציני" ולא קל דעת. ואילו ב"ברכות" גרידא - אולי לא צריך טבילה.
מהירושלמי ברכות פ"ג הל"ד בדברי ר' יעקב ב"ר אבון שבאר מטעם "תרנגולין" איתא להדיא לכאורה שלא ישמש מיטתו "ועולה יורד ואוכל" - כלומר תקנת עזרא (משום "תרנגולין") היא גם לברכה על אכילה, ולא רק לתורה ותפילה.
וכן, ראיתי מצטטים מפסקי הרי"ד בברכות כ"ב, שאחר היתר התקנה, "כי שרי ר' יהודה בן בתירא דברי תורה, כל שכן תפילה וברכות". משמע להדיא שהתקנה מלכתחילה אסרה גם לברך. אך לא ראיתי אם סובר שטעם התקנה משום "תרנגולין", ואז יש סייעתא לדברים הנ"ל.

בשולי הדברים, בעניין שאלת מר, מה עדיף? שישאר במנהגו שלא לברך לפני טבילה, או שיברך מצד "ערום לא יתרום"?
ולכאורה לא היה מקום להסתפק בזה, שכן חומרת "אנשי מעשה" (שתבוא עליהם ברכה - כדברי המשנ"ב בסימן פ"ח) לא יכולה להיות עדיפה על ביטול הברכה שמקורה בדין "ערום לא יתרום". כי זה רק "חומרא" וזה "דין". ואדרבה חומרו מביא לידי קולו.
ובאמת במשנ"ב בסק"ב שם כתב דאפשר שאין נכון להחמיר בטבילת עזרא אם על ידי זה ימנע מתפילה בציבור.
ולענ"ד נראה שעניין "ביטול ברכה" חמור יותר מ"תפילה בציבור".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ספטמבר 19, 2017 8:28 pm

כנראה לא הבנתי מה הספק שלך. הלא הוא משנה מפורשת בעל קרי וכולי ועל המזון מברך לאחריו ואינו מברך לפניו ר"י אומר מברך לפניהם ולאחריהם.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' ספטמבר 19, 2017 9:59 pm

אוצר החכמה כתב:כנראה לא הבנתי מה הספק שלך. הלא הוא משנה מפורשת בעל קרי וכולי ועל המזון מברך לאחריו ואינו מברך לפניו ר"י אומר מברך לפניהם ולאחריהם.


צדקת ממני, ונתעלמה ממני משנה מפורשת.
ולפי זה כנראה שהטעם הנוסף של "רתת וזיע" הוא טעם מיוחד ונוסף לדברי תורה, ולא במקום "תרנגולין".
יישר כח וכוח"ט

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ספטמבר 19, 2017 11:14 pm

אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:
בשולי הדברים, בעניין שאלת מר, מה עדיף? שישאר במנהגו שלא לברך לפני טבילה, או שיברך מצד "ערום לא יתרום"?
ולכאורה לא היה מקום להסתפק בזה, שכן חומרת "אנשי מעשה" (שתבוא עליהם ברכה - כדברי המשנ"ב בסימן פ"ח) לא יכולה להיות עדיפה על ביטול הברכה שמקורה בדין "ערום לא יתרום". כי זה רק "חומרא" וזה "דין". ואדרבה חומרו מביא לידי קולו.
ובאמת במשנ"ב בסק"ב שם כתב דאפשר שאין נכון להחמיר בטבילת עזרא אם על ידי זה ימנע מתפילה בציבור.
ולענ"ד נראה שעניין "ביטול ברכה" חמור יותר מ"תפילה בציבור".

אמנם אצלך הא בשולי הדברים אבל אצלי עיקר הנידון, הלא פשיטא שדין של ערום לא יתרום הוא דין ברור לעומת ת"ע בזמנינו, אולם מה שהסתפקתי היה משום שכל דין ערום לא יתרום זה אם יכול לתרום כשאינו ערום, אבל אם הברירה לא לעשות המצווה כלל, מהכי תיתי שלא יתרום, ויתכן שבזה נחלקו הרמב"ם והא"ז כמובא ברא"ש פ"ק דחולין ס' ג', אם אחר יכול לעשות המצווה, אבל כאן אפשר כו"ע יודו שאף אחר לא יכול לעשות המצווה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' ספטמבר 29, 2017 11:31 am

פרי יהושע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:
בשולי הדברים, בעניין שאלת מר, מה עדיף? שישאר במנהגו שלא לברך לפני טבילה, או שיברך מצד "ערום לא יתרום"?
ולכאורה לא היה מקום להסתפק בזה, שכן חומרת "אנשי מעשה" (שתבוא עליהם ברכה - כדברי המשנ"ב בסימן פ"ח) לא יכולה להיות עדיפה על ביטול הברכה שמקורה בדין "ערום לא יתרום". כי זה רק "חומרא" וזה "דין". ואדרבה חומרו מביא לידי קולו.
ובאמת במשנ"ב בסק"ב שם כתב דאפשר שאין נכון להחמיר בטבילת עזרא אם על ידי זה ימנע מתפילה בציבור.
ולענ"ד נראה שעניין "ביטול ברכה" חמור יותר מ"תפילה בציבור".

אמנם אצלך הא בשולי הדברים אבל אצלי עיקר הנידון, הלא פשיטא שדין של ערום לא יתרום הוא דין ברור לעומת ת"ע בזמנינו, אולם מה שהסתפקתי היה משום שכל דין ערום לא יתרום זה אם יכול לתרום כשאינו ערום, אבל אם הברירה לא לעשות המצווה כלל, מהכי תיתי שלא יתרום, ויתכן שבזה נחלקו הרמב"ם והא"ז כמובא ברא"ש פ"ק דחולין ס' ג', אם אחר יכול לעשות המצווה, אבל כאן אפשר כו"ע יודו שאף אחר לא יכול לעשות המצווה.

מצאתי בס'ד במעלי יום הגדול המטהר אתכם...
הגר'מ שטרנבוך שליט'א בספר הלכות הגרא ומנהגיו מדקדק מלשון המעשה רב דאיתא שם שרבינו הגרא זצל החמיר מאד בבעל קרי שלא להתפלל עד שטובל.
ודקדק שדוקא לתפילה הקפיד ולא לברכה.
והגרמ'ש בעצמו נסתפק בדבר אם המחמירים היום בטבילת עזרא צריכים להקפיד אף על ברכה, ואם דעת הרמבם להחמיר רק בתפילה, כי זה מה שכתב בהלכות תפילה פרק ד או שברכה בכלל תפילה וגם בזה מחמירים.
ואגב זכורני מקופיא באור הלכה שאומר שיש להחמיר להטיל מים לפני הטבילה למחמירים בטבילת עזרא כדי למנוע חשש טומאה בהטלת מים אחרי הטבילה. ולא כתב שם מה עושים עם ברכת אשר יצר. ולכאורה אם ישהה יותר מדאי זמן עלול להפסיד הברכה. ועל זה כתב הגר'מ שטרנבוך בסוף דבריו שאם יש לחוש שיעבור זמן הברכה שפשיטא שיברך לפני טבילה.
ואחתום דברי בברכת לפני ה' תטהרו

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 08, 2017 12:21 pm

ייש"כ.

מה עדיף הדס משולש בשילוש גמור, או שלא נשר ממנו אפי' עלה אחד?.

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי נריה אור » א' אוקטובר 08, 2017 2:08 pm

פרי יהושע כתב:יש לדון מה עדיף בעיוה"כ טבילה במקווה או תפילת מנחה במניין [מדובר בזקן שאינו יכול לקיים שניהם].

לא הבנתי בכלל מה הספק ברור שתפילת מנחה זה הרי חיוב במנין ולטבול זה רק ענין טוב וז"ל הרא"ש (פ"ח יומא סי' כד') "ונהגו לטבול בערב יוה"כ...ולכן הרבה בני אדם באשכנז נהגו לטבול"עכ"ל ואף שיש כאלה שכתבו לברך על טבילה זו הוי רק מפני דס"ל דמברכים על מנהג ועלכ"פ להלכה ודאי נפסק לו"ע שהוי רק מנהג ועל"כ לא יברך ופשוט שלא יפסיד מנחה במנין שהוא כמעט בגדר חובה!!ובפרט שמהני רחיצה בט' קבין שהעלו כבר האח' להקל שמהני לבעלי קריין.(וכ"ש אם הוא זקן של"צ לכל הא וק"ל).

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי נריה אור » א' אוקטובר 08, 2017 2:20 pm

אליהו בן עמרם כתב:
אבקברד כתב:אכילה או מלאכה ביום כיפור - מה חמור יותר
מעשה שהיה: חולה סכרת שאמרו לו הרופאים שעליו לאכול ביום כיפור
או לחילופין שיבדוק עצמו במהלך היום [בדיקה שכרוכה בהוצאת דם ושימוש במכשיר חשמלי]
מה עדיף על מה?


אינני נכנס לכך שיש לכאורה פתרונות להקל את איסור המלאכה ע"י שינוי, כי השאלה היפה לא הוצגה על מנת לחפש פתרונות מעשיים.

מ"מ לגופו לשל עניין, אענה בשאלה:
האכילה - מטרתה - להסיר את החשש מפני פיקוח נפש, ומכאן סיבת היתרה. (מצב של חשש כזה לפקו"נ - מתיר את האכילה)
אך, המלאכה - מטרתה - לברר האם האכילה מותרת. וזאת מי התיר לנו?

ומה עוד, שיתכן שיעשה את המלאכה ואז יתברר שהוא במצב רפואי המצריך אכילה, ויצא שגם יעשה מלאכה וגם יאכל - ויעבור 2 איסורים, משא"כ אם רק יאכל, שיעשה איסור אחד.

רק להוסיף על דבריך הנעימים שיש לדון גם שהרי באכילה יש איסור כרת משא"כ במלאכה.וצ"ע

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי נריה אור » א' אוקטובר 08, 2017 2:23 pm

יש להסתפק באדם שלא יודע ברכת מעין ז' בע"פ ואין לו סידור האם יברך בורא נפשות או שלא יברך כלל ומה הדין אם זוכר רק חלק מהברכה ג"כ מה עדיף לברך קצת או ב"נ או כלום.{וד.א. ולגבי הברכת מעין ז' כתב על כך ביביע אומר (איני זוכר כרגע איפה) שלא יוצא יד"ח אם חייב בברכה"ז.כמודמני אף בדיעבד.]ויל"ע

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 08, 2017 5:10 pm

נריה אור כתב:
פרי יהושע כתב:יש לדון מה עדיף בעיוה"כ טבילה במקווה או תפילת מנחה במניין [מדובר בזקן שאינו יכול לקיים שניהם].

לא הבנתי בכלל מה הספק ברור שתפילת מנחה זה הרי חיוב במנין ולטבול זה רק ענין טוב וז"ל הרא"ש (פ"ח יומא סי' כד') "ונהגו לטבול בערב יוה"כ...ולכן הרבה בני אדם באשכנז נהגו לטבול"עכ"ל ואף שיש כאלה שכתבו לברך על טבילה זו הוי רק מפני דס"ל דמברכים על מנהג ועלכ"פ להלכה ודאי נפסק לו"ע שהוי רק מנהג ועל"כ לא יברך ופשוט שלא יפסיד מנחה במנין שהוא כמעט בגדר חובה!!ובפרט שמהני רחיצה בט' קבין שהעלו כבר האח' להקל שמהני לבעלי קריין.(וכ"ש אם הוא זקן של"צ לכל הא וק"ל).

טבילה בעיו"כ כתבו הגא' שמברכים עלה, (ולפי זה ל"מ ת"ק) ותפילה במנין כתב הרמב"ם שהיא חובת השתדלות גרידא.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 08, 2017 5:12 pm

נריה אור כתב:יש להסתפק באדם שלא יודע ברכת מעין ז' בע"פ ואין לו סידור האם יברך בורא נפשות או שלא יברך כלל ומה הדין אם זוכר רק חלק מהברכה ג"כ מה עדיף לברך קצת או ב"נ או כלום.{וד.א. ולגבי הברכת מעין ז' כתב על כך ביביע אומר (איני זוכר כרגע איפה) שלא יוצא יד"ח אם חייב בברכה"ז.כמודמני אף בדיעבד.]ויל"ע

ברכת ב"נ לא מהני בודאי לברכת מין ג' כמש"כ הרא"ש בפ' כ"מ, אבל לברכה"מ מסתבר דמהני בדיעבד.

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' אוקטובר 08, 2017 6:40 pm

נריה אור כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
אבקברד כתב:אכילה או מלאכה ביום כיפור - מה חמור יותר
מעשה שהיה: חולה סכרת שאמרו לו הרופאים שעליו לאכול ביום כיפור
או לחילופין שיבדוק עצמו במהלך היום [בדיקה שכרוכה בהוצאת דם ושימוש במכשיר חשמלי]
מה עדיף על מה?


אינני נכנס לכך שיש לכאורה פתרונות להקל את איסור המלאכה ע"י שינוי, כי השאלה היפה לא הוצגה על מנת לחפש פתרונות מעשיים.

מ"מ לגופו לשל עניין, אענה בשאלה:
האכילה - מטרתה - להסיר את החשש מפני פיקוח נפש, ומכאן סיבת היתרה. (מצב של חשש כזה לפקו"נ - מתיר את האכילה)
אך, המלאכה - מטרתה - לברר האם האכילה מותרת. וזאת מי התיר לנו?

ומה עוד, שיתכן שיעשה את המלאכה ואז יתברר שהוא במצב רפואי המצריך אכילה, ויצא שגם יעשה מלאכה וגם יאכל - ויעבור 2 איסורים, משא"כ אם רק יאכל, שיעשה איסור אחד.

רק להוסיף על דבריך הנעימים שיש לדון גם שהרי באכילה יש איסור כרת משא"כ במלאכה.וצ"ע

במלאכה ביוה"כ יש כרת!

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי נריה אור » א' אוקטובר 08, 2017 6:59 pm

פרי יהושע כתב:
נריה אור כתב:
פרי יהושע כתב:יש לדון מה עדיף בעיוה"כ טבילה במקווה או תפילת מנחה במניין [מדובר בזקן שאינו יכול לקיים שניהם].

לא הבנתי בכלל מה הספק ברור שתפילת מנחה זה הרי חיוב במנין ולטבול זה רק ענין טוב וז"ל הרא"ש (פ"ח יומא סי' כד') "ונהגו לטבול בערב יוה"כ...ולכן הרבה בני אדם באשכנז נהגו לטבול"עכ"ל ואף שיש כאלה שכתבו לברך על טבילה זו הוי רק מפני דס"ל דמברכים על מנהג ועלכ"פ להלכה ודאי נפסק לו"ע שהוי רק מנהג ועל"כ לא יברך ופשוט שלא יפסיד מנחה במנין שהוא כמעט בגדר חובה!!ובפרט שמהני רחיצה בט' קבין שהעלו כבר האח' להקל שמהני לבעלי קריין.(וכ"ש אם הוא זקן של"צ לכל הא וק"ל).

טבילה בעיו"כ כתבו הגא' שמברכים עלה, (ולפי זה ל"מ ת"ק) ותפילה במנין כתב הרמב"ם שהיא חובת השתדלות גרידא.

לא הבנתי דבריך להלכה נפסק דלא כהגאונים אלא כד' התוס' ברכות (כב:) ובתשובות הגאונים (שערי תשובה סי' קעה') ועוד ולא נאריך.ומש"כ "ישתדל" כבר העירו גדולי האח' שכוונתו לא באופן שהדבר פשוט אלא אפי' שקשה עליו "ישתדל" אבל ודאי בכה"ג שזה להפסיד טבילה במקווה הדבר פשוט שחייב ללכת לתפילה במנין מאשר טבילה שאיה חובה להלכה כלל וכלל ומהני ט' קבין.כנלענ"ד

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' אוקטובר 08, 2017 10:36 pm

נריה אור כתב:
פרי יהושע כתב:לא הבנתי בכלל מה הספק ברור שתפילת מנחה זה הרי חיוב במנין ולטבול זה רק ענין טוב וז"ל הרא"ש (פ"ח יומא סי' כד') "ונהגו לטבול בערב יוה"כ...ולכן הרבה בני אדם באשכנז נהגו לטבול"עכ"ל ואף שיש כאלה שכתבו לברך על טבילה זו הוי רק מפני דס"ל דמברכים על מנהג ועלכ"פ להלכה ודאי נפסק לו"ע שהוי רק מנהג ועל"כ לא יברך ופשוט שלא יפסיד מנחה במנין שהוא כמעט בגדר חובה!!ובפרט שמהני רחיצה בט' קבין שהעלו כבר האח' להקל שמהני לבעלי קריין.(וכ"ש אם הוא זקן של"צ לכל הא וק"ל).

טבילה בעיו"כ כתבו הגא' שמברכים עלה, (ולפי זה ל"מ ת"ק) ותפילה במנין כתב הרמב"ם שהיא חובת השתדלות גרידא.

לא הבנתי דבריך להלכה נפסק דלא כהגאונים אלא כד' התוס' ברכות (כב:) ובתשובות הגאונים (שערי תשובה סי' קעה') ועוד ולא נאריך.ומש"כ "ישתדל" כבר העירו גדולי האח' שכוונתו לא באופן שהדבר פשוט אלא אפי' שקשה עליו "ישתדל" אבל ודאי בכה"ג שזה להפסיד טבילה במקווה הדבר פשוט שחייב ללכת לתפילה במנין מאשר טבילה שאיה חובה להלכה כלל וכלל ומהני ט' קבין.כנלענ"ד

גם אם לא נפסק כהגאונים שמברכים, רואים את החשיבות של טבילה בעיוה"כ, ויש מקום לומר שיש בה עניין גדול יותר מתפילה במנין שאינה חיוב כל עיקר כברור.

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי נריה אור » ב' אוקטובר 09, 2017 2:05 am

פרי יהושע כתב:
נריה אור כתב:
פרי יהושע כתב:לא הבנתי בכלל מה הספק ברור שתפילת מנחה זה הרי חיוב במנין ולטבול זה רק ענין טוב וז"ל הרא"ש (פ"ח יומא סי' כד') "ונהגו לטבול בערב יוה"כ...ולכן הרבה בני אדם באשכנז נהגו לטבול"עכ"ל ואף שיש כאלה שכתבו לברך על טבילה זו הוי רק מפני דס"ל דמברכים על מנהג ועלכ"פ להלכה ודאי נפסק לו"ע שהוי רק מנהג ועל"כ לא יברך ופשוט שלא יפסיד מנחה במנין שהוא כמעט בגדר חובה!!ובפרט שמהני רחיצה בט' קבין שהעלו כבר האח' להקל שמהני לבעלי קריין.(וכ"ש אם הוא זקן של"צ לכל הא וק"ל).

טבילה בעיו"כ כתבו הגא' שמברכים עלה, (ולפי זה ל"מ ת"ק) ותפילה במנין כתב הרמב"ם שהיא חובת השתדלות גרידא.

לא הבנתי דבריך להלכה נפסק דלא כהגאונים אלא כד' התוס' ברכות (כב:) ובתשובות הגאונים (שערי תשובה סי' קעה') ועוד ולא נאריך.ומש"כ "ישתדל" כבר העירו גדולי האח' שכוונתו לא באופן שהדבר פשוט אלא אפי' שקשה עליו "ישתדל" אבל ודאי בכה"ג שזה להפסיד טבילה במקווה הדבר פשוט שחייב ללכת לתפילה במנין מאשר טבילה שאיה חובה להלכה כלל וכלל ומהני ט' קבין.כנלענ"ד

גם אם לא נפסק כהגאונים שמברכים, רואים את החשיבות של טבילה בעיוה"כ, ויש מקום לומר שיש בה עניין גדול יותר מתפילה במנין שאינה חיוב כל עיקר כברור.

לענ"ד אין מקום לספק כלל כמש"כ שתפילה במנין הוי חיוב וידוע שללא מנין התפילה פחות מתקבלת ואצ"ל בחשיבות תפילה במנין והדברים ידועים וגם אם היו מברכים על הטבילה ודאי שיש בידנו הכלל תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ולכן ודאי שמצוות תפילה בנין יותר חשובה וכי אדם שיש לו או להדליק נרות חנוכה או תפילה במנין(וכגון שהוא לקראת סוף זמן ההדלקה) הדבר פשוט וברור שיתפלל במנין ויפסיד את מצוות נר חנוכה.וה"ה הכא ול"ש

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' אוקטובר 09, 2017 7:36 am

נריה אור כתב:... לענ"ד אין מקום לספק כלל כמש"כ שתפילה במנין הוי חיוב וידוע שללא מנין התפילה פחות מתקבלת ואצ"ל בחשיבות תפילה במנין והדברים ידועים וגם אם היו מברכים על הטבילה ודאי שיש בידנו הכלל תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ולכן ודאי שמצוות תפילה בנין יותר חשובה וכי אדם שיש לו או להדליק נרות חנוכה או תפילה במנין(וכגון שהוא לקראת סוף זמן ההדלקה) הדבר פשוט וברור שיתפלל במנין ויפסיד את מצוות נר חנוכה.וה"ה הכא ול"ש

פשוט וברור??!!
לי פשוט וברור לאידך גיסא; הלא מותר לו לדלג על כל התפילה - למאי דקי"ל תפילת ערבית רשות במקום מצוה עוברת - כל שכן לוותר על תפלה בציבור.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוקטובר 09, 2017 9:50 am

תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ל"מ אלא בעדיפות בקדימה! (ול"מ כאן על תפילת ערבית אלא על מנחה).

עזריאל ברגר
הודעות: 12950
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 10, 2017 10:42 am

פרי יהושע כתב:תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ל"מ אלא בעדיפות בקדימה! (ול"מ כאן על תפילת ערבית אלא על מנחה).

לא כי, אלא גם בעדיפות שהשני יתבטל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוקטובר 11, 2017 3:54 pm

עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ל"מ אלא בעדיפות בקדימה! (ול"מ כאן על תפילת ערבית אלא על מנחה).

לא כי, אלא גם בעדיפות שהשני יתבטל.

אדרבא תן מקור כי לי לא זכור מהגמ'

בתבונה
הודעות: 1301
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בתבונה » ד' אוקטובר 11, 2017 5:39 pm

פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ל"מ אלא בעדיפות בקדימה! (ול"מ כאן על תפילת ערבית אלא על מנחה).

לא כי, אלא גם בעדיפות שהשני יתבטל.

אדרבא תן מקור כי לי לא זכור מהגמ'


זה מחלוקת צל"ח ומג"א מובא ברע"א

רבי עקיבא איגר מסכת ברכות דף כח עמוד א
שם מתפלל של מנחה ואח"כ מתפלל של מוסף, במג"א סי' רפ"ו סק"ג דאם הוא סמוך לערב ואין שהות להתפלל שתיהן יתפלל מוסף דמנחה יש לה תשלומין בערבית, ובצל"ח בחי' כתב דמבואר בירושלמי בהיפוך דאיתא שם תפלת המוספין ותפלת מנחה תפלת מנחה קודמת הוין בעין מימר כשאין שהות להתפלל שתיהן אבל יש שהות מוסף קודם ר"ז אמר אפי' יש שהות מנחה קודם, הרי דבליכא שהות עדיף ולכ"ע מנחה קודם ע"ש, ולע"ד אינו מוכרח די"ל דהירושלמי לא מיירי מדין השלמה, ומיירי בענין דלא יהא באפשר להשלים כגון שמת לו מת בשבת דבלילה יהי' אונן ויעבור זמן ב' תפלות דליכא השלמה אח"כ, גם נלע"ד דדינא דהמג"א רק בשוגג אבל בהזיד והמתין עד סמוך לערב, בזה אם נפסוק דיתפלל מוסף ממילא הוי לגבי מנחה כמזיד, כיון דע"י פשיעתו בא לו שא"י להתפלל מנחה ולא יהא לו תשלומין, מש"ה באמת מנחה קודם, וא"כ י"ל דהירושלמי מיירי במזיד וק"ל.

משנה ברורה סימן רפו ס"ק יג
(יג) אם הגיע וכו' - ואם הוא סמוך לערב ואין לו שהות להתפלל שתיהן יתפלל מוסף דמנחה יש לה תשלומין בערבית משא"כ במוסף ובספר דגול מרבבה חולק עליו מהירושלמי שמפורש להיפוך וכן הקשה עליו בספר בית מאיר ובחידושי הגרע"א מיישבו בדוחק:

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' אוקטובר 13, 2017 10:51 am

ייש"כ, עכ"פ מבואר בירושלמי (אם אכן זה ההסבר שהוא משום שמנחה תדירה כמו שראיתי שם בחרדים בשם התוס'), דאמרינן תדיר קודם גם לעניין ביטול הדבר השני לגמרי.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 05, 2017 6:10 pm

נריה אור כתב:יש להסתפק באדם שלא יודע ברכת מעין ז' בע"פ ואין לו סידור האם יברך בורא נפשות או שלא יברך כלל ומה הדין אם זוכר רק חלק מהברכה ג"כ מה עדיף לברך קצת או ב"נ או כלום.{וד.א. ולגבי הברכת מעין ז' כתב על כך ביביע אומר (איני זוכר כרגע איפה) שלא יוצא יד"ח אם חייב בברכה"ז.כמודמני אף בדיעבד.]ויל"ע

כוונתך כנראה לברכה מעין ג' כי מעין ז' לא שייך לענין

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' דצמבר 05, 2017 6:12 pm

מה עדיף למי שמאחר לתפלה - להתחיל עמידה אחרי הצבור בהנחה שיסיים לפני קדושה או שיחכה לש"צ ויתחיל עמידה עם החזרה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 05, 2017 6:19 pm

כדכד כתב:מה עדיף למי שמאחר לתפלה - להתחיל עמידה אחרי הצבור בהנחה שיסיים לפני קדושה


איך זה אפשרי?

מביט ומבין
הודעות: 83
הצטרף: ג' אוקטובר 03, 2017 4:20 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי מביט ומבין » ג' דצמבר 05, 2017 6:26 pm

בברכה המשולשת כתב:
כדכד כתב:מה עדיף למי שמאחר לתפלה - להתחיל עמידה אחרי הצבור בהנחה שיסיים לפני קדושה


איך זה אפשרי?


למה לא?
כגון אחד שהגיע חמש דק' לאחר שהתחילו

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 05, 2017 6:31 pm

מביט ומבין כתב:
בברכה המשולשת כתב:
כדכד כתב:מה עדיף למי שמאחר לתפלה - להתחיל עמידה אחרי הצבור בהנחה שיסיים לפני קדושה


איך זה אפשרי?


למה לא?
כגון אחד שהגיע חמש דק' לאחר שהתחילו


מעודי תמהתי על זה. הרי אפילו כשמתחילים עם כולם כמעט בלתי אפשרי להספיק לקדושה, אז מי שמתחיל אחרי?

מביט ומבין
הודעות: 83
הצטרף: ג' אוקטובר 03, 2017 4:20 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי מביט ומבין » ג' דצמבר 05, 2017 6:45 pm

בברכה המשולשת כתב:
מביט ומבין כתב:למה לא?
כגון אחד שהגיע חמש דק' לאחר שהתחילו


מעודי תמהתי על זה. הרי אפילו כשמתחילים עם כולם כמעט בלתי אפשרי להספיק לקדושה, אז מי שמתחיל אחרי?


במנין נורמלי וכשבחזן נורמלי עסקינן, אפשר להספיק בד"כ אא"כ אתה מאריך באופן מוגזם

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 05, 2017 7:18 pm

מביט ומבין כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מביט ומבין כתב:למה לא?
כגון אחד שהגיע חמש דק' לאחר שהתחילו


מעודי תמהתי על זה. הרי אפילו כשמתחילים עם כולם כמעט בלתי אפשרי להספיק לקדושה, אז מי שמתחיל אחרי?


במנין נורמלי וכשבחזן נורמלי עסקינן, אפשר להספיק בד"כ אא"כ אתה מאריך באופן מוגזם


אני מדבר על מנין שהלחש הוא כ-10 דקות והש"ץ מתפלל במתינות אך לא באיטיות

מביט ומבין
הודעות: 83
הצטרף: ג' אוקטובר 03, 2017 4:20 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי מביט ומבין » ג' דצמבר 05, 2017 7:59 pm

שים לב לאותיות הקטנות

מביט ומבין
הודעות: 83
הצטרף: ג' אוקטובר 03, 2017 4:20 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי מביט ומבין » ג' דצמבר 05, 2017 8:00 pm

'למעיישה'
בין אם אפשרי ובין אם לאו, מה עדיף?

עזריאל ברגר
הודעות: 12950
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 06, 2017 12:36 am

מביט ומבין כתב:'למעיישה'
בין אם אפשרי ובין אם לאו, מה עדיף?

כמדומני שבפוסקים נאמר במפורש שאם יכול להתחיל ולגמור עד שלא יגיע השץ לקדושה - יתחיל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים