מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול - מה עדיף על מה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הבוחר בעלום
הודעות: 79
הצטרף: ב' דצמבר 04, 2017 3:48 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי הבוחר בעלום » ד' דצמבר 06, 2017 1:11 am

מלשון השו"ע סי' ק"ט משמע שעדיף להתפלל עם הציבור אע"פ שיכול להמתין עד שיתחיל עם הש"ץ, יעויין בסעי' ב' שם שרק "אם התחיל וכו'", ויעויין במשנ"ב שם.
אין באמתחתי כעת הספרים, אך נ"ל שהחת"ס סבר שלהתחיל עם הש"ץ בשווה הרי זה כמתפלל עם הציבור ממש, ויש שחלקו.

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 06, 2017 9:39 am

עיינתי מעט, וראיתי שזו גמרא מפורשת (ברכות כא,ב):
הנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שמתפללין ... ריב''ל אמר אם יכול להתחיל ולגמור עד שלא יגיע ש''צ לקדושה יתפלל ואם לאו אל יתפלל

וכל הפוסקים הכריעו כן להלכה.
זהו סדר העדיפויות למעשה, ומי שאומר אחרת - ה"ה חולק על ריב"ל...
אפשר לדון מאי טעמא, אבל אי אפשר לשנות דינא דגמרא מסברות כרסנו...

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 06, 2017 11:48 am

הרב מביט ומבין והרב בברכה המשולשת - במחילה, הויכוח ביניכם לא קשור לפה בכלל. שאלתי במציאות שקיימת. מה הדין. המתייחסים לגוף השאלה היו הרב עזריאל ברגר והרב הבוחר בעלום.

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 06, 2017 11:57 am

עזריאל ברגר כתב:עיינתי מעט, וראיתי שזו גמרא מפורשת (ברכות כא,ב):
הנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שמתפללין ... ריב''ל אמר אם יכול להתחיל ולגמור עד שלא יגיע ש''צ לקדושה יתפלל ואם לאו אל יתפלל

וכל הפוסקים הכריעו כן להלכה.
זהו סדר העדיפויות למעשה, ומי שאומר אחרת - ה"ה חולק על ריב"ל...
אפשר לדון מאי טעמא, אבל אי אפשר לשנות דינא דגמרא מסברות כרסנו...

נכון, זה כתוב בגמרא וכתוב גם בפוסקים, אך הפוסקים מביאים גם עוד דברים.
המשנ"ב בסי' ק"ט כותב שאם יכול להתחיל עם הש"ץ ולהגחע איתו לקדושה שפיר דמי.
הפוסקים גם דנו במי שמתחיל ומתפלל עם הש"ץ אם נחשב כמתחיל עם הצבור.
לפי זה, השאלה ששאלתי היא: האם עדיף לחכות לש"ץ ולהתפלל איתו כדי שלפי הדעה שתפלה עם הש"ץ נחשבת כתפילה בצבור ייחשב כמתחיל תפלתו עם הצבור שזה עדיף ממתחיל אחרי הצבור או שעדיף להתחיל לפני שהש"ץ מתחיל את החזרה כשהוא משער שגם כך יסיים תפלת לחש לפני שהחזן יגיע לקדושה (ואולי אם אינו בטוח בהשערה זו אז זו גופא סיבה לחכות לחזן) וכך יוכל גם לענות לש"ץ וגם לא להתעכב סתם
ומ"ש "אפשר לדון מאי טעמא, אבל אי אפשר לשנות דינא דגמרא מסברות כרסנו" זה נכון, אבל יש מקום לבדוק אם הראשונים או האחרונים חילקו במקרים מסויימים

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 07, 2017 11:22 am

שאלה נוספת: המניח תפלין דר"ת לאחר שחולץ את של רש"י מתי עדיף להניחם מיד אחרי שחולץ את של רש"י בשחרית כדי להסמיך את הנחות התפלין ואולי שגם הברכה תחול על שתיהן או במנחה (כשזה לא מיחזי כיוהרא) שאז גם יתפלל איתם?

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 07, 2017 11:37 am

כדכד כתב:שאלה נוספת: המניח תפלין דר"ת לאחר שחולץ את של רש"י מתי עדיף להניחם מיד אחרי שחולץ את של רש"י בשחרית כדי להסמיך את הנחות התפלין ואולי שגם הברכה תחול על שתיהן או במנחה (כשזה לא מיחזי כיוהרא) שאז גם יתפלל איתם?

רובא דעלמא נוהגים להניח מיד (זו גם סגולה בדוקה ומנוסה למניעת שכחה...), ומיעוט נוהגים להניח במנחה, ואלו ואלו מתכוונים לשם שמים.

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 07, 2017 11:54 am

אני מסכים לכל מה שכתב מר בהודעה זו אבל עדיין נשאלת השאלה מה עדיף (מי שמניח בקביעות במנחה גם לא ישכח כשם שלא ישכח להתפלל מנחה או להניח בשחרית ונראה שדבריך נסובים יותר על מי שמניח אחר התפלה בבקר שעדיף שיניח מיד גם כדי שלא ישכח)

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 07, 2017 12:46 pm

כדכד כתב:אני מסכים לכל מה שכתב מר בהודעה זו אבל עדיין נשאלת השאלה מה עדיף

חשבתי שזה די ברור מבין השורות של דברי: לדעת הנוהגים כך - עדיף כך, ולדעת הנוהגים כך - עדיף כך...

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 07, 2017 4:59 pm

זה באמת ברור ומה לגבי מי שמתלבט איך לנהוג?

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 07, 2017 5:52 pm

כדכד כתב:זה באמת ברור ומה לגבי מי שמתלבט איך לנהוג?

זה כמו לשאול על "עדיפות" בכל דבר שיש בו מחלוקת.

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 07, 2017 6:00 pm

מה עדיף - אם אדם יאכל בסעודה עם פת דבר שיש אומרים לברך עליו בתוך הסעודה - לברך ולאכול מעט לפני הסעודה או לאכול רק בתוך הסעודה ולא לברך כדי שלא יגרום ברכה שא"צ?

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 11, 2017 6:06 pm

שאלה נוספת: הנוהג להניח תפלין של ר"תבמנחה ובבוקר לא הרגיש טוב ומשום כך התפלל שחרית בלי תפלין של רש"י ובצהרים הרגיש יותר טוב -
מה עדיף להניח תפלין של רש"י במנחה ולאחר מנחה להניח תפלין דר"ת או להניח תפלין דרש"י לפני מנחה ובמנחה להניח תפלין דר"ת?

בברכה המשולשת
הודעות: 10377
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 11, 2017 6:11 pm

כדכד כתב:שאלה נוספת: הנוהג להניח תפלין של ר"תבמנחה ובבוקר לא הרגיש טוב ומשום כך התפלל שחרית בלי תפלין של רש"י ובצהרים הרגיש יותר טוב -
מה עדיף להניח תפלין של רש"י במנחה ולאחר מנחה להניח תפלין דר"ת או להניח תפלין דרש"י לפני מנחה ובמנחה להניח תפלין דר"ת?


הרי יש כו"כ מקורות שמעיקר הדין מנחה טעונה תפילין מצד עצמה, ואז לכאורה פשיטא שרש"י

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 11, 2017 6:31 pm

לפי הנחת היסוד של מר שמנחה טעונה תפלין מצד עצמה ושתפלין דר"ת אינם תפלין אז היה צריך להניח תמיד תפלין דרש"י במנחה.
מי שמניח תפלין דר"ת במנחה כנראה סובר אחרת מאחת משתי הנחות היסוד הנ"ל.
חוץ מזה חידוש כזה של כת"ר ראוי שיובאו לו מקורות ולא יפטור עצמו ב"הרי יש כו"כ מקורות".

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 11, 2017 6:32 pm

שאלה נוספת
אדם שמסיבה כלשהי לא הניח תפלין בשחרית - עדיף שיניח תפלין ברגע שיכול כגון ב11 לפנה"צ או שעדיף שיניחם במנחה (או גם וגם)

תוכן
הודעות: 4668
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי תוכן » ב' דצמבר 11, 2017 6:45 pm

כדכד כתב:שאלה נוספת
אדם שמסיבה כלשהי לא הניח תפלין בשחרית - עדיף שיניח תפלין ברגע שיכול כגון ב11 לפנה"צ או שעדיף שיניחם במנחה (או גם וגם)


כמדומה בפרי מגדים כתוב שצריך להניחם דוקא לתפילה. אל תשאל אותי מ"מ כי אני לא זוכר כרגע.

בברכה המשולשת
הודעות: 10377
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 11, 2017 6:51 pm

כדכד כתב:לפי הנחת היסוד של מר שמנחה טעונה תפלין מצד עצמה ושתפלין דר"ת אינם תפלין אז היה צריך להניח תמיד תפלין דרש"י במנחה.
מי שמניח תפלין דר"ת במנחה כנראה סובר אחרת מאחת משתי הנחות היסוד הנ"ל.
חוץ מזה חידוש כזה של כת"ר ראוי שיובאו לו מקורות ולא יפטור עצמו ב"הרי יש כו"כ מקורות".


ח"ו לי לומר שכסדר ר"ת אינם תפילין אלא שכוונתי היתה שתפילין של רש"י עיקר
כמדומני שהיה על זה פעם מאמר מקיף בכה"ע מקדמי ארץ (איני זוכר מי הרב המחבר, אבל כמדומני ששמו הפרטי הייתי אולי אלירן)
בכ"מ יש על זה תשובה של הרמ"ע מפאנו, וידוע שכך הורה אדוננו הגר"א (מע"ר אות סג: ומתפללים מנחה בטלית ופתילין של רש"י ז"ל דוקא)
ומנהג המקובלים להניח שמושא רבא במנחה, שהוא כסדר רש"י, רק גדול יותר

ממרומי היער
הודעות: 390
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' דצמבר 11, 2017 9:58 pm

פרי יהושע כתב:יש לעיין בשבת לסוברים שאין מעיקר דינא דין סמיכת גאולה לתפילה, האם תפילה בנץ החמה עדיפה ע"פ סמיכה של גאולה לתפילה [וק"ש יכול להספיק קודם הנץ], או שעד כדי כך לא עדיפה, וכן יש להסתפק לעניין תפילה במניין, [שהפוסקים לא דיברו אלא לעניין להפסיק לקדיש או לקדושה וצ"ע.


עיין במשנה ברורה סימן רל"ו סעיף י"א.

פרי יהושע
הודעות: 2936
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' דצמבר 11, 2017 11:12 pm

ממרומי היער כתב:
פרי יהושע כתב:יש לעיין בשבת לסוברים שאין מעיקר דינא דין סמיכת גאולה לתפילה, האם תפילה בנץ החמה עדיפה ע"פ סמיכה של גאולה לתפילה [וק"ש יכול להספיק קודם הנץ], או שעד כדי כך לא עדיפה, וכן יש להסתפק לעניין תפילה במניין, [שהפוסקים לא דיברו אלא לעניין להפסיק לקדיש או לקדושה בין גאולה לתפילה], וצ"ע.


עיין במשנה ברורה סימן רל"ו סעיף י"א.

לא הבנתי, שם מדבר על ערבית לא על שחרית (ולא של שבת) לא כן?.

פלוריש
הודעות: 863
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פלוריש » ג' דצמבר 12, 2017 12:09 am

בברכה המשולשת כתב:
כדכד כתב:לפי הנחת היסוד של מר שמנחה טעונה תפלין מצד עצמה ושתפלין דר"ת אינם תפלין אז היה צריך להניח תמיד תפלין דרש"י במנחה.
מי שמניח תפלין דר"ת במנחה כנראה סובר אחרת מאחת משתי הנחות היסוד הנ"ל.
חוץ מזה חידוש כזה של כת"ר ראוי שיובאו לו מקורות ולא יפטור עצמו ב"הרי יש כו"כ מקורות".


ח"ו לי לומר שכסדר ר"ת אינם תפילין אלא שכוונתי היתה שתפילין של רש"י עיקר
כמדומני שהיה על זה פעם מאמר מקיף בכה"ע מקדמי ארץ (איני זוכר מי הרב המחבר, אבל כמדומני ששמו הפרטי הייתי אולי אלירן)
בכ"מ יש על זה תשובה של הרמ"ע מפאנו, וידוע שכך הורה אדוננו הגר"א (מע"ר אות סג: ומתפללים מנחה בטלית ופתילין של רש"י ז"ל דוקא)
ומנהג המקובלים להניח שמושא רבא במנחה, שהוא כסדר רש"י, רק גדול יותר

מסתמא כוונתך למאמר 'מצוות הנחת תפילין בתפילת מנחה' של הרב אלרן אליעזר מונסונגו, מקדמי ארץ ב' (תשס"ג) [ואולי גם ל'סדר הפרשיות בתפילין' בכרך ג].
המאמרים הנ"ל לא לפני, אבל אפשר לנחש שהסברא היא כך:
עיקר מצוות תפילין היא כל היום, אולם בזה"ז רובא דאינשי מניחים רק בשחרית מחשש נקיות,
ומכיוון שבכל מקרה בשעת תפילת המנחה חובה לשמור על נקיות, סר החשש וממילא עולה המצוה להניח במנחה

ממרומי היער
הודעות: 390
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי ממרומי היער » ג' דצמבר 12, 2017 6:40 am

פרי יהושע כתב:
ממרומי היער כתב:
פרי יהושע כתב:יש לעיין בשבת לסוברים שאין מעיקר דינא דין סמיכת גאולה לתפילה, האם תפילה בנץ החמה עדיפה ע"פ סמיכה של גאולה לתפילה [וק"ש יכול להספיק קודם הנץ], או שעד כדי כך לא עדיפה, וכן יש להסתפק לעניין תפילה במניין, [שהפוסקים לא דיברו אלא לעניין להפסיק לקדיש או לקדושה בין גאולה לתפילה], וצ"ע.


עיין במשנה ברורה סימן רל"ו סעיף י"א.

לא הבנתי, שם מדבר על ערבית לא על שחרית (ולא של שבת) לא כן?.


אם השאלה היא על יום חול שחרית רגיל הרי שהדברים מפורשים בשו"ע סימן קי"א שעדיף סמיכות גאולה לתפילה על פני מניין.
כנראה שהנך שואל על צירוף של שבת שהמשנ"ב פוסק שבשבת עונים לקדיש וקדושה בין גאל ישראל לשמו"ע, ושאלתך האם עושים צירוף מעלת מנין לשבת.

ונדון זה כתב הביאור הלכה בסימן קי"א ד"ה וטוב, ששם פסק למעשה שאין להקל בזה וגאולה לתפילה שחרית של שבת חמור מגאולה לתפילה ערבית של חול.

פרי יהושע
הודעות: 2936
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 12, 2017 7:50 am

ייש"כ, ועדין יש לעי' לעניין מעלת נץ

בברכה המשולשת
הודעות: 10377
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 12, 2017 8:35 am

פלוריש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
כדכד כתב:לפי הנחת היסוד של מר שמנחה טעונה תפלין מצד עצמה ושתפלין דר"ת אינם תפלין אז היה צריך להניח תמיד תפלין דרש"י במנחה.
מי שמניח תפלין דר"ת במנחה כנראה סובר אחרת מאחת משתי הנחות היסוד הנ"ל.
חוץ מזה חידוש כזה של כת"ר ראוי שיובאו לו מקורות ולא יפטור עצמו ב"הרי יש כו"כ מקורות".


ח"ו לי לומר שכסדר ר"ת אינם תפילין אלא שכוונתי היתה שתפילין של רש"י עיקר
כמדומני שהיה על זה פעם מאמר מקיף בכה"ע מקדמי ארץ (איני זוכר מי הרב המחבר, אבל כמדומני ששמו הפרטי הייתי אולי אלירן)
בכ"מ יש על זה תשובה של הרמ"ע מפאנו, וידוע שכך הורה אדוננו הגר"א (מע"ר אות סג: ומתפללים מנחה בטלית ופתילין של רש"י ז"ל דוקא)
ומנהג המקובלים להניח שמושא רבא במנחה, שהוא כסדר רש"י, רק גדול יותר

מסתמא כוונתך למאמר 'מצוות הנחת תפילין בתפילת מנחה' של הרב אלרן אליעזר מונסונגו, מקדמי ארץ ב' (תשס"ג) [ואולי גם ל'סדר הפרשיות בתפילין' בכרך ג].
המאמרים הנ"ל לא לפני, אבל אפשר לנחש שהסברא היא כך:
עיקר מצוות תפילין היא כל היום, אולם בזה"ז רובא דאינשי מניחים רק בשחרית מחשש נקיות,
ומכיוון שבכל מקרה בשעת תפילת המנחה חובה לשמור על נקיות, סר החשש וממילא עולה המצוה להניח במנחה


ייש"כ גדול

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 12, 2017 12:01 pm

כדכד כתב:שאלה נוספת: הנוהג להניח תפלין של ר"תבמנחה ובבוקר לא הרגיש טוב ומשום כך התפלל שחרית בלי תפלין של רש"י ובצהרים הרגיש יותר טוב -
מה עדיף להניח תפלין של רש"י במנחה ולאחר מנחה להניח תפלין דר"ת או להניח תפלין דרש"י לפני מנחה ובמנחה להניח תפלין דר"ת?

מה שעושה בתשעה באב - יעשה גם ביום כזה.

תוכן
הודעות: 4668
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי תוכן » ג' דצמבר 12, 2017 12:06 pm

תוכן כתב:
כדכד כתב:שאלה נוספת
אדם שמסיבה כלשהי לא הניח תפלין בשחרית - עדיף שיניח תפלין ברגע שיכול כגון ב11 לפנה"צ או שעדיף שיניחם במנחה (או גם וגם)


כמדומה בפרי מגדים כתוב שצריך להניחם דוקא לתפילה. אל תשאל אותי מ"מ כי אני לא זוכר כרגע.


אני זוכר במעורפל שיש מאמר בבית אהרן וישראל בשנתיים האחרונות שדן בשאלה זו.

אליהו בן עמרם
הודעות: 930
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' דצמבר 12, 2017 8:42 pm

בישיבה כלשהי נהוג לחלק עוגיות לבחורים מדי יום.
בדרך כלל כל בחור מקבל עוגיה אחת. (סיפור אמיתי...)
בעוגיה אחת - יש ספק שיעור לברכה אחרונה. בשתי עוגיות - יש שיעור וודאי לברכה אחרונה.
בחור אחד זכה וקיבל 2 עוגיות עם שיעור וודאי (בחור אחר נתן לו את שלו), והנה מגיע בחור שני באיחור לחלוקה, ומסתבר שנגמרו כבר כל העוגיות מהחלוקה.
מבקש הבחור השני המאחר מהראשון שייתן לו עוגיה אחת, כי הוא רעב.
מסתפק הבחור הראשון מה עדיף על מה?
מצד אחד - הוא מחויב במצות "חסד" "ואהבת לרעך כמוך" וכו' - לתת לבחור הרעב עוגיה אחת.
מצד שני - אין להכניס עצמו לספק ברכה אחרונה.

והאם יש הבדל בתשובה לנ"ל, אם הבחור הראשון עומד לפני אכילת 2 העוגיות (אולי נאמר לו שלא יאכל אף אחת...), או שכבר אכל את הראשונה ועומד לפני אכילת השניה (אולי אין זה נקרא שמכניס עצמו לספק ברכה, כי רק נמנע מלהמשיך לאכול, ולא שאוכל מלכתחילה רק עוגיה אחת...).

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 13, 2017 11:25 am

לכאורה, לבחור המאחר מגיעה עוגיה בדין ולא בחסד ואין באמת איסור להכניס עצמו לספק ברכה (ואם יש כזה איסור צ"ע על הנהלת הישיבה שמכשילה כל יום את הבחורים באיסור זה) ולכן פשוט שיתן לו עוגיה אחת, ואם אינו רוצה להכנס לספק - שיתן לו את שתיהן או שיקנה מכספו עוגיות נוספות להשלים את הספק

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 13, 2017 11:27 am

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:שאלה נוספת: הנוהג להניח תפלין של ר"תבמנחה ובבוקר לא הרגיש טוב ומשום כך התפלל שחרית בלי תפלין של רש"י ובצהרים הרגיש יותר טוב -
מה עדיף להניח תפלין של רש"י במנחה ולאחר מנחה להניח תפלין דר"ת או להניח תפלין דרש"י לפני מנחה ובמנחה להניח תפלין דר"ת?

מה שעושה בתשעה באב - יעשה גם ביום כזה.

חשבתי לחלק שבת"ב אולי יש ענין לא להניח תפלין עד המנחה (תפלת המנחה) ויש להניח קודם תפלין דרש"י משא:"כ ביום זה שאפשר להניח תפלין אלא גברא הוא דלא חזי

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 13, 2017 11:30 am

בברכה המשולשת כתב:[
בכ"מ יש על זה תשובה של הרמ"ע מפאנו, וידוע שכך הורה אדוננו הגר"א (מע"ר אות סג: ומתפללים מנחה בטלית ותפילין של רש"י ז"ל דוקא)
ומנהג המקובלים להניח שמושא רבא במנחה, שהוא כסדר רש"י, רק גדול יותר

הרמ"ע מפאנו היה מניח תפלין דר"ת במנחה.
מדברי הגר"א ג"כ אין ראיה שהרי הוא אמר להניח דווקא רש"י ולא ר"ת אולם מי שמניח ר"ת במנחה - השאלה איך ינהג
מנהג המקובלים אינו רלוונטי לשאלתי אלא לשאלה אחרת - מקובל שלא הניח תפלין של רש"י ור"ת בשחרית ורוצה להתפלל מנחה עם תפלין - שיניח רש"י ור"ת או שימושא רבה?

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 13, 2017 11:42 am

שאלה נוספת:
מי שמתפלל במנין ובו מתפללים עמידה כמה דקות לפני הנץ החמה - האם עדיף להתחיל עמידה איתם, להתחיל עמידה בנץ שזה מעט אחריהם אך משער שיספיק לקדושה או להתחיל עם הש"ץ שמתחיל חזרה קצת אחרי הנץ ואז יתחיל יחד איתו (ולא באמצע כמו באפשרות האמצעית)?

בברכה המשולשת
הודעות: 10377
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 13, 2017 2:04 pm

כדכד כתב:שאלה נוספת:
מי שמתפלל במנין ובו מתפללים עמידה כמה דקות לפני הנץ החמה - האם עדיף להתחיל עמידה איתם, להתחיל עמידה בנץ שזה מעט אחריהם אך משער שיספיק לקדושה או להתחיל עם הש"ץ שמתחיל חזרה קצת אחרי הנץ ואז יתחיל יחד איתו (ולא באמצע כמו באפשרות האמצעית)?


בדידי הוה עובדא הכי תקופה מסויימת, והייתי מתחיל בהנץ (אבל ידעתי שגם אם הייתי מתחיל איתם לא הייתי מספיק לקדושה)

אליהו בן עמרם
הודעות: 930
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' דצמבר 13, 2017 6:38 pm

כדכד כתב:לכאורה, לבחור המאחר מגיעה עוגיה בדין ולא בחסד ואין באמת איסור להכניס עצמו לספק ברכה (ואם יש כזה איסור צ"ע על הנהלת הישיבה שמכשילה כל יום את הבחורים באיסור זה) ולכן פשוט שיתן לו עוגיה אחת, ואם אינו רוצה להכנס לספק - שיתן לו את שתיהן או שיקנה מכספו עוגיות נוספות להשלים את הספק


כמה הערות/הבהרות:
א. כנראה שמלכתחילה אין מספיק עוגיות לכולם, או שמישהו אחר נטל את שאינו שלו. אך הבחור הראשון קיבל את העוגיה השניה מבחור אחר, ולכן עדיין נלע"ד שכלפי השני אין זה אלא "חסד".
ב. לא להכניס עצמו לספק ברכה אחרונה מצאנו לדגומא ב"בריה" שאין בה שיעור ברכה אחרונה.
ג. ומש"כ מר "שייתן לו את שתיהן" - לא הבנתי. הבחור הראשון רעב וגם השני, וכי נאמר לראשון לתת מלחמו לקיים מצוות חסד. כך צריך? (אלא אולי שייתן לשני כסף לקנות לעצמו עוגיה...אך זה לא אפשרי...מכל מיני סיבות שאכמ"ל)
ד. ושאלתי: מה יהיה הדין, אם כבר אכל הראשון את העוגיה הראשונה, האם עכשיו ייתן לשני את העוגיה השניה, ייחשב כמכניס עצמו לספק ברכה, או שזה נאמר רק לפני אכילת 2 העוגיות?

אליהו בן עמרם
הודעות: 930
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' דצמבר 13, 2017 6:51 pm

אברך אשכנזי שאיננו חסיד - שואל מה עדיף:
יש לו כסף לקנות זוג תפילין נוסף על מה שיש לו, ויש לו רש"י רגילות, שמניח אותם רק ב"שחרית".
האם לקנות ר"ת, ולקבל ע"ע בל"נ להשתדל כל יום להניחם לכמה דקות, לדוגמא בזמן מנחה.
או לקנות תפילין של רש"י קטנות, שיוכל ללכת עימם מתחת לבגדיו חלק מהיום (לא בתפילות, אלא בעת לימודו לבד וכיוצ"ב), אך לא כל יום, כי איננו מעונין שיראו אותו במצב זה, והוא יודע מראש שכנראה לא יוכל כל יום להניחם בסתר.

שמעתי ששואלים שאלה זו את אחד מגדולי הדור, והוא התלבט והתלבט ואמר שקשה להכריע בזה.

פרי יהושע
הודעות: 2936
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 13, 2017 7:05 pm

אליהו בן עמרם כתב:אברך אשכנזי שאיננו חסיד - שואל מה עדיף:
יש לו כסף לקנות זוג תפילין נוסף על מה שיש לו, ויש לו רש"י רגילות, שמניח אותם רק ב"שחרית".
האם לקנות ר"ת, ולקבל ע"ע בל"נ להשתדל כל יום להניחם לכמה דקות, לדוגמא בזמן מנחה.
או לקנות תפילין של רש"י קטנות, שיוכל ללכת עימם מתחת לבגדיו חלק מהיום (לא בתפילות, אלא בעת לימודו לבד וכיוצ"ב), אך לא כל יום, כי איננו מעונין שיראו אותו במצב זה, והוא יודע מראש שכנראה לא יוכל כל יום להניחם בסתר.

שמעתי ששואלים שאלה זו את אחד מגדולי הדור, והוא התלבט והתלבט ואמר שקשה להכריע בזה.

מסתבר מאד שיותר הנחת תפילין עדיף מתפילין ר"ת.

פרי יהושע
הודעות: 2936
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 13, 2017 7:06 pm

אליהו בן עמרם כתב:
כדכד כתב:לכאורה, לבחור המאחר מגיעה עוגיה בדין ולא בחסד ואין באמת איסור להכניס עצמו לספק ברכה (ואם יש כזה איסור צ"ע על הנהלת הישיבה שמכשילה כל יום את הבחורים באיסור זה) ולכן פשוט שיתן לו עוגיה אחת, ואם אינו רוצה להכנס לספק - שיתן לו את שתיהן או שיקנה מכספו עוגיות נוספות להשלים את הספק


כמה הערות/הבהרות:
א. כנראה שמלכתחילה אין מספיק עוגיות לכולם, או שמישהו אחר נטל את שאינו שלו. אך הבחור הראשון קיבל את העוגיה השניה מבחור אחר, ולכן עדיין נלע"ד שכלפי השני אין זה אלא "חסד".
ב. לא להכניס עצמו לספק ברכה אחרונה מצאנו לדגומא ב"בריה" שאין בה שיעור ברכה אחרונה.
ג. ומש"כ מר "שייתן לו את שתיהן" - לא הבנתי. הבחור הראשון רעב וגם השני, וכי נאמר לראשון לתת מלחמו לקיים מצוות חסד. כך צריך? (אלא אולי שייתן לשני כסף לקנות לעצמו עוגיה...אך זה לא אפשרי...מכל מיני סיבות שאכמ"ל)
ד. ושאלתי: מה יהיה הדין, אם כבר אכל הראשון את העוגיה הראשונה, האם עכשיו ייתן לשני את העוגיה השניה, ייחשב כמכניס עצמו לספק ברכה, או שזה נאמר רק לפני אכילת 2 העוגיות?

חסד זה דאו', וברכה וק"ו ספק ברכה מדרבנן, ואף שכאן הוא ספק איסור, וכאן קיום מצוה, מה בכך עדל"ת.

פרי יהושע
הודעות: 2936
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 13, 2017 7:08 pm

כדכד כתב:שאלה נוספת:
מי שמתפלל במנין ובו מתפללים עמידה כמה דקות לפני הנץ החמה - האם עדיף להתחיל עמידה איתם, להתחיל עמידה בנץ שזה מעט אחריהם אך משער שיספיק לקדושה או להתחיל עם הש"ץ שמתחיל חזרה קצת אחרי הנץ ואז יתחיל יחד איתו (ולא באמצע כמו באפשרות האמצעית)?

למה לא יתחיל באמצע אם יספיק עימם, ואפי' לא, הייתי יוצא החוצה, שמעלת נץ עדיפה על מנין, אם זה קבוע עכ"פ.

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 13, 2017 11:33 pm

אליהו בן עמרם כתב:א. כנראה שמלכתחילה אין מספיק עוגיות לכולם, או שמישהו אחר נטל את שאינו שלו. אך הבחור הראשון קיבל את העוגיה השניה מבחור אחר, ולכן עדיין נלע"ד שכלפי השני אין זה אלא "חסד".

אין לאורח רשות לתת את מנתו לאחרים, אפילו לבניו של בעל הבית, וכמעשה שהיה בשנת רעבון, ולפענ"ד העוגיה הזאת היא גזל גמור בידו וחייב לתת אותה למי שלא קיבל.

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 14, 2017 8:52 pm

פרי יהושע כתב:
כדכד כתב:שאלה נוספת:
מי שמתפלל במנין ובו מתפללים עמידה כמה דקות לפני הנץ החמה - האם עדיף להתחיל עמידה איתם, להתחיל עמידה בנץ שזה מעט אחריהם אך משער שיספיק לקדושה או להתחיל עם הש"ץ שמתחיל חזרה קצת אחרי הנץ ואז יתחיל יחד איתו (ולא באמצע כמו באפשרות האמצעית)?

למה לא יתחיל באמצע אם יספיק עימם, ואפי' לא, הייתי יוצא החוצה, שמעלת נץ עדיפה על מנין, אם זה קבוע עכ"פ.

התכוונתי שאינו מתפלל קבוע בנץ ומעלת התפלה במנין יותר היא כשמתחיל עם הציבור והשאלה כאן אם עדיף תפלה פחות במנין ויותר בנץ או איפכא

כדכד
הודעות: 3849
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 14, 2017 8:54 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:א. כנראה שמלכתחילה אין מספיק עוגיות לכולם, או שמישהו אחר נטל את שאינו שלו. אך הבחור הראשון קיבל את העוגיה השניה מבחור אחר, ולכן עדיין נלע"ד שכלפי השני אין זה אלא "חסד".

אין לאורח רשות לתת את מנתו לאחרים, אפילו לבניו של בעל הבית, וכמעשה שהיה בשנת רעבון, ולפענ"ד העוגיה הזאת היא גזל גמור בידו וחייב לתת אותה למי שלא קיבל.

הוא אומר שאינו אורח אלא קיבל את מנתו בדין אבל למעשה נראה לי הצדק עם כת"ר שצריך לתת למי שלא קקיבל כי היא מגיעה לו בדין וכמו שכתבתי לעיל

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשכול - מה עדיף על מה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 15, 2017 10:58 am

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:א. כנראה שמלכתחילה אין מספיק עוגיות לכולם, או שמישהו אחר נטל את שאינו שלו. אך הבחור הראשון קיבל את העוגיה השניה מבחור אחר, ולכן עדיין נלע"ד שכלפי השני אין זה אלא "חסד".

אין לאורח רשות לתת את מנתו לאחרים, אפילו לבניו של בעל הבית, וכמעשה שהיה בשנת רעבון, ולפענ"ד העוגיה הזאת היא גזל גמור בידו וחייב לתת אותה למי שלא קיבל.

הוא אומר שאינו אורח אלא קיבל את מנתו בדין אבל למעשה נראה לי הצדק עם כת"ר שצריך לתת למי שלא קקיבל כי היא מגיעה לו בדין וכמו שכתבתי לעיל

שייך למה שדנו אם בחורי ישיבה יכולים לקיים משלוח-מנות באוכל שבחדר האוכל.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכהן מקולוניא ו־ 26 אורחים