מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרובים העושים את המצווה או העבירה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מרובים העושים את המצווה או העבירה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוגוסט 22, 2016 2:21 pm

נניח שיש מקרה של הצלת נפשות, לדוג' אם פלוני נפל לנהר, ונדרש ממאה אנשים למשוך בחבל יחד ע"מ להצילו. המצילים הפונטציאליים הם מאתיים איש, דא עקא שאף אחד לא יכול לדעת מי מושך בחבל ומי לא, (יש חושך והם אילמים), וממילא כל אחד בפני עצמו אינו יודע האם כבר יש מאה מושכי חבל בלעדיו, או שאין מאה אפילו כשנצרף את משיכתו, או (אפשרות רחוקה סטטיסטית) שהמשיכה שלו בחבל תמלא את המספר הנדרש - מאה.

הבוקר אור, והנה:
-אם נתגלה שמאה משכו ומאה התעצלו, ודאי שהמושכים קיימו מצוה, כולם יחד וכל אחד לחוד, ואילו המתעצלים לא עברו על כלום, כי סו"ס הטובע ניצל.
-אבל אם נתגלה שהיו מאה וחמישים מושכים, יל"ע האם כל אחד בפני עצמו קיים מצווה? הרי יש כאן חמישים מיותרים.
-ואם נתגלה שהיו חמישים מושכים ומאה וחמישים עצלים, (והטובע-רח"ל), האם כל המתרשלים עברו עבירה? הרי כל אחד מהם בפני עצמו לא היה מועיל כלום להצלה?

קשה להגדיר קיום מצוה או עבירת עבירה של קבוצת אנשים, כאשר כל אחד מהם בפני עצמו לא הוסיף ולא שינה כלום אליבא דאמת, ובחירתו הטובה או הרעה היתה חסרת משמעות בייחס לתוצאה. אבל מאידך ברור שיש כאן קיום של כל אחד מהמשתתפים או הנמנעים, או בתור אחד מתוך הכלל, או ברמה של ספק "אחת משתי אחיות", או כיו"ב.

נשמע תיאורטי?
זה ממש הנושא של הצבעה בבחירות, עבור מפלגה חיובית או שלילית, (או להסוברים ששליחת נציג חרדי במדינת ישראל היא עבירה), כל יחיד טוען מה אוסיף בהצבעה או בהימנעות, הרי רחוק מאד שהפתק שלי יהיה משמעותי, (ואז יש צורך בשיקולים של "יורוך" ו"כבוד שמים" וכיו"ב כדי למצוא טעם בהצבעה שאינה מוסיפה או מונעת מנדט או נציג וכו'), אבל יש כאן ממש קיום משותף כמו במקרה הקודם, מי שהצביע בעד הדבר הטוב הרי הוא אחד מתוך המאה וחמישים המצילים, ומי שנמנע הרי הוא אחד מתוך המאה וחמישים הנמנעים, כי תמיד אפשר להוסיף עוד מנדט, וכולם מחוייבים לבחור בטוב אליבא דאמת. והרי אם הטענה הזו נכונה, יוצא שאפילו כלפי הבחירות בארה"ב (לדוגמא), צריך להשקיע המון מחשבה לפני שמחליטים מה לעשות, כי כל מה שיעשה המועמד הנבחר נזקף על ראשו של כל אחד מן המצביעים!

ומצד שני, אם העומד על שפת הנהר קיבל עידכון שיש כאן חמישים מושכים או מאה וחמישים מושכים, (זאת אומרת הוא לא יודע אם יש כאן הצלה או טביעה, אבל מה שבטוח שיש כבר מספיק מצילים או מספיק נמנעים בלעדיו), ודאי שאין לו חיוב להוסיף משיכה שלא יהיה בה שום משמעות. וא"כ הכא נמי הסיכוי של אחד ל... להשפיע על התוצאה, הוא כמו ידיעה ודאית שאין להצבעתו משמעות.

מה דעתכם?
תעשו טובה, בלי תגובות בעניני פוליטיק ובחירות, יש כאן שאילה רצינית ותורנית לדון בה, בלי להיכנס לדברים צדדיים.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מרובים העושים את המצווה או העבירה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 28, 2016 10:02 pm

מענין לענין,
צ"ע בדין כפייה על המצוות כשיש מצוה המוטלת על הרבים ויש כמה שיכולים לקיימה.

עי' ר"ן נדרים מא: "שנכסי רופא אסורים על החולה ומשום הכי לא ירפא בהמתו וכשיש שם רופא אחר דאי לא שרי לרפאותה דהא תנן מחזיר לו אבידתו ואין לך השבה גדולה מזו אלא ודאי כשיש רופא אחר עסקינן".
וברשב"א ח"א סי' תעב "ומכל מקום אם אין אב מוזהר לבית דין ובית דין חייבין למולו. ולפיכך הם מברכין להכניסו בבריתו של אברהם אבינו וכמש"כ הרמב"ם ז"ל. ומצוין למי שיודע למול למולו דלדידהו מזהר רחמנא. וזה שיש לו אב ואין ידו משגת ליתן שכרו הרי הוא כמי שאין לו אב ובית דין מחוייבין למולו. וזה שהוא יודע למול ואין אחר שיודע עליו חל החיוב יותר. ואם אינו רוצה בית דין כופין אותו".


ועדיין צ"ע כשיש השבת אבידה או מילה וכד', ושניים יכולים לקיימה כ"א בפנ"ע, האם ב"ד 'בוחרים' אחד מהם וכופים אותו?

דורש ושואל
הודעות: 8
הצטרף: ש' מאי 21, 2016 11:31 pm

Re: מרובים העושים את המצווה או העבירה

הודעהעל ידי דורש ושואל » א' אוגוסט 28, 2016 10:11 pm

מענין לענין וכו'...
זכורני כעת מהגאון ר"א גינחובסקי שהרבה לפלפל בכעין זה, וכגון בהשבת אבידה שצריך ב' אנשים להחזירה, ונזדמנו ג' באותה העת ושלושתם תופסים באבידה, ונמצא שאחד מהם אינו נצרך למצוה, ויל"ד מי חשיב מקיים המצוה ונפק"מ אם נזדמן לשם עני, מי חשיב עוסק במצוה שיפטר מן המצוה, ועוד כה"ג ואיני זוכר מסקנתו.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מרובים העושים את המצווה או העבירה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 28, 2016 11:16 pm

לכאורה תמיד צריך אדם לראות עצמו כאילו מעשהו הוא המכריע הגורם את ההצלה, כמו שאמרו חז"ל (קידושין מ, סע"א, רמב"ם פ"ג מהל' תשובה) לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי [וכל כל העולם חציו זכאי וחציו חייב]... עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות [וגרם לו ולהם תשועה והצלה].

דומה שיש להוסיף שאלה נוספת - והיא לכאורה החשובה והנוגעת בענין הבחירות: מה יקרה אם כולם יעשו כמוני. וכיון שפשוט שאם כל אחד יורה היתר לעצמו שלא להצביע, תהיה לכך השפעה בוודאי, אין אף אחד רשאי לפטור את עצמו.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מרובים העושים את המצווה או העבירה

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' אוגוסט 29, 2016 9:18 am

סגי נהור כתב:לכאורה תמיד צריך אדם לראות עצמו כאילו מעשהו הוא המכריע הגורם את ההצלה, כמו שאמרו חז"ל (קידושין מ, סע"א, רמב"ם פ"ג מהל' תשובה) לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי [וכל כל העולם חציו זכאי וחציו חייב]... עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות [וגרם לו ולהם תשועה והצלה].

דומה שיש להוסיף שאלה נוספת - והיא לכאורה החשובה והנוגעת בענין הבחירות: מה יקרה אם כולם יעשו כמוני. וכיון שפשוט שאם כל אחד יורה היתר לעצמו שלא להצביע, תהיה לכך השפעה בוודאי, אין אף אחד רשאי לפטור את עצמו.


השאלה "מה יקרה אם כולם יעשו כמוני" אינה רלוונטית למי שאין למעשיו השפעה על אנשים אחרים.

עוד יהודי
הודעות: 146
הצטרף: א' מאי 01, 2016 11:19 pm

Re: מרובים העושים את המצווה או העבירה

הודעהעל ידי עוד יהודי » ב' אוגוסט 29, 2016 12:35 pm

בסוגיא בשבת של שנים שעשאוה יש מקרה דומה של ד' רגלים של בהמה שיכולה לעמוד על ג' בלבד [לענין מרכב הזב], ושם דנים כל רגל לעצמה כזה אינו יכול וזה יכול, דהיינו שכלפי כל רגל יש יחס שהיא לבד לא יכולה והיה נעשה מלבדה, ולא אכפ"ל במה שנדרש לזה כמה שיעשו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: תורה וחיים ו־ 249 אורחים