מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ד' אוגוסט 24, 2016 12:30 am

אנו אומרים ומתפללים 3 פעמים ביום "ותן שכר טוב"לכל הבוטחים בך בשמך באמת
צ"ב מה זה שכר טוב הרי ידוע שאצל הקב"ה מידה טובה כפליים ממידה רעה
וא"כ מה צ"ל" שכר טוב"


חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ד' אוגוסט 24, 2016 12:38 am


ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי ראש » ד' אוגוסט 24, 2016 11:19 am

ידיד הפנה אותי לפירוש המובא בקובץ המצורף. לטענתו לא ראיתי פשט יותר יפה מזה בימי חיי...
ותן שכר.pdf
(110.87 KiB) הורד 548 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 24, 2016 2:17 pm

ראש כתב:ידיד הפנה אותי לפירוש המובא בקובץ המצורף. לטענתו לא ראיתי פשט יותר יפה מזה בימי חיי...
ותן שכר.pdf


מי הרב המחבר? כי מה שמובא לעיל מיניה בעניין ברכת המינים מוכר לי ממקור אחר

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי ראש » ד' אוגוסט 24, 2016 3:49 pm

הרב גולדווסר שליט''א.
נראה לי שהוא משגיח בישיבת אור ישראל.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' אוגוסט 26, 2016 12:38 am

חוקרנוביץ כתב:אנו אומרים ומתפללים 3 פעמים ביום "ותן שכר טוב"לכל הבוטחים בך בשמך באמת
צ"ב מה זה שכר טוב הרי ידוע שאצל הקב"ה מידה טובה כפליים ממידה רעה
וא"כ מה צ"ל" שכר טוב"


במחילה על קוצר בינתי, לא הבנתי הנידון,
הרי פירוש התיבה שכר היינו גמול, אפשר שיהיה רע ואפשר שיהיה טוב, וע''ז בקשתנו שיגמול טוב לבוטחים בו.
ואם כוונתך שנבקש גמול בעלמא ופשוט שגמול הבוטחים הוא טוב, א''כ למה לנו בכלל לבקש הרי פשוט שיגמול.

מלבד ד' חז''ל בההוא שביקש אתון ולא פירש לרכב עליו בתפילתו וקיבל אתון להרכיב על כתפיו וכו'

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוגוסט 26, 2016 8:27 am

ראש כתב:הרב גולדווסר שליט''א.
נראה לי שהוא משגיח בישיבת אור ישראל.


תודה רבה וייש"כ.
בספר מבוארים מקורות הפירוש?

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ו' אוגוסט 26, 2016 11:39 am

אכן הפשט של הרב גולדווסר ניכר דברי אמת ומדויק במילות
יש"כ למי שהביא.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי בתבונה » ו' אוגוסט 26, 2016 3:22 pm

א. מדברי הרב גולדווסר
א. אסור להתפלל על שכר לצדיקים בגלל אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס,
ב. פירוש המילות של שכר טוב הוא חיזוק מידת הביטחון.
ודבריו קשים .
1. בתפילה תמיד מזכירים זכות האבות
2. בשכר לצדיקים יש כבוד שמים וגם על זה אנו מתפללים.
3. אדם שמתפלל על שכר לאחר שהקב"ה הנהיג שכר על המצוות, אין זה אומר שלולא השכר לא היה עושה את המצוות.
4. התפילה היא על הכלל ולכן בודאי שלא עושה את המצוות רק לשם שכר .
5 איך יפרש ברוך משלם שכר טוב ליראיו
5. המשמעות הפשוטה של שכר טוב הוא משכורת טובה ולא הפרשנות הרחוקה שהכוונה לביטחון.
6. ביאור המילות בתפילה אינם רק רמז רחוק ורק פלפול (אף שהם נמצאים בתור תוספת) היה צריך לכתוב ותחזק את ביטחון הבוטחים מובן ופשוט.
עוד שאלות הבנה בברכה זו
1. לכל הבוטחים הכל לאתויי מאי, למה דוקא כאן מכל הדוגמאות בברכה מוסיפים את המילה כל לא אומרים על כל הצדיקים ולא על כל החסידים ולא הזקנים וכו' , וכמעט לא מזכירים בתפילה "כל".
2. מה ההסבר בהמשך ולא נבוש כי בך בטחנו איך זה קשור.

פירוש אחר
הבוטח בה' הרי הוא נמנע מהשתדלות רחוקה או אסורה. ואם אחד מהבוטחים לא מצליח, עלול להתחלל ש"ש, שיהיה נדמה שלא הצליח כי נמנע מהשתדלות הרחוקה או אסורה.
ובזה מתפללים שכל הבוטחים יראו את ההצלחה שלהם מביטחונם, וזה ההמשך שחלילה לא נבוש כי בך בטחנו שלא ייראה כאילו יש בידינו הפסד מהביטחון.
ועוד אפשר שייסורי הצדיקים בעוה"ז כדי שיקבלו שכר שלם בעוה"ב, ובזה התפילה שלעולם שכר הביטחון לא יהיה שייפרע ממנו בעוה"ז ולא יצליח בדבר שבטח, כי יש בכך חילול ש"ש, אלא ששכרו יהיה טוב גם בעולם הזה.

ואין הכוונה למדרגה גבוהה של ביטחון אלא כל אדם המתגבר על נסיון, וסומך על ה' שלא יפסיד מכך, הוא בכלל ביטחון, דרך משל אדם שנמנע מעבודה שיש חשש חילול שבת וזוכר שה' הוא המפרנסו ולא יפסיד אם ימנע מעבודה זו.
ובזה אפשר לבאר את הלשון ,בעבור אבותינו שבטחו בך ותלמדם חוקי חיים", שלכאורה למה קיבלו תורה בשכר הביטחון.
והביאור הוא ע"פ זה בעבור אבותינו שבטחו בך - שהבינו שמרצון ה' רק ירוויחו ולכן קיבלו ברצון את המצוות, לכן - ותלמדם חוקי חיים (שאכן הם מוסיפים חיים בעוה"ז ובעוה"ב) שהלומד ע"מ לעשות מספיקים בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב א' אוגוסט 28, 2016 7:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' אוגוסט 28, 2016 4:27 pm

מה שאני תמיד פירשתי לעצמי:
בוודאי אין מקום לבקש על שכר העולם הבא כי זה מובטח, וזה גופא הכוונה 'שכר טוב', כלומר שכר טוב הנראה והנגלה בעולם הזה. ועל זה יש מקום לבקש כי עיקר השכר הוא בעוה"ב ויש מקום לבקש שנזכה לפירותיהן בעולם הזה.
ומה שמציינים דווקא את הבוטחים באמת נראה שמבוסס על הפסוק באשרי 'קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת'. שזה המקור לביטוי 'באמת'. והיינו שאשרי בכללות עוסק בהנהגת ה' ובסוף המזמור מציין שיש הנהגה מיוחדת לקרובים אל ה', ויש בזה שלש דרגות קוראיו, יריאיו, אוהביו. כלומר שעבור עצם הדבר שהם קוראיו כבר קרוב ה' אליהם ונותן להם יחס מיוחד וממלא את משאלותיהם. ובברכה זו אנו מבקשים שירום קרן הצדיקים בעולם הזה, ותחילה מבקשים על הצדיקים ועל החסידים ואחר כך מוסיפים לבקש שיהיה שכר טוב לא רק לצדיקים והחסידים אלא 'לכל הבוטחים בשמך באמת'. [כלומר הדרגה הראשונה של "לכל אשר יקראוהו באמת" אפילו אם אינם יריאיו ואוהביו].
ונראה שהמילה שכר מתפרשת במיוחד על שמיעת התפילה כמו שנאמר ברחל 'כי יש שכר לפעולתך' וכן בלאה 'נתן אלוקים שכרי'
והלשון לא נבוש כי בך בטחנו יש בכמה מקומות בתהילים כי עצם הדבר שהאדם סומך על ה' אם הוא יצא ריקם הוא שב נכלם, ולכן מבקשים שלא נצא ריקם מבטחוננו בו. וכן איתא במדרש תהילים מזמור כה משל לקיסטון וכו' שאפילו מי שאין לו זכויות זוכה להינצל משום שבוטח בה'.

וה' יאיר עינינו ויתן לנו שכר טוב

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ה' ספטמבר 08, 2016 1:47 am

ותן שכר טוב - וכי יש שכר שאינו טוב, אמנם באבות פרק ד משנה ב: שכר עבירה עבירה. ופירש ר"י נחמיאש [בתוך דבריו]: והיה ראוי לומר ועונש עבירה עבירה, אלא לפי ששכירות משתלמת לבסוף, כינה כל דבר המשתלם לבסוף הן עונש הן שכר בלשון שכר.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' מאי 28, 2019 10:17 pm

התעוררתי היום בשמונה עשרה לפרש כך"ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך באמת":
שמעתי פעם לבאר שיש שכר טוב ושכר שאינו טוב, על פי משל על שני אנשים שהפסידו את הטיסה והתברר שהמטוס נפל, האחד לא קם ממיטתו לצלצול השעון המעורר ולא טרח כלל, וכך ניצל וזהו שכר טוב, אולם רעהו נסע עם המזוודה לשדה התעופה ועבר את כל ביקורת הדרכונים וכו' ובמדרגות לעלייה למטוס נפל ושבר את רגלו ונמנע ממנו לטוס, ובעודו שוכב על מיטת חוליו שמע שלטובתו נשברה רגל פרתו..
גם במידת הביטחון יש את הביטחון האמיתי ויש את הביטחון המזוייף כדברי החזו"א באמו"ב. ובסיפור הטיסה האדם השני אף שבטחונו אינו אמיתי מ"מ כשרואה כזאת השגחה אזי רוממות ההשגחה בפיו, משא"כ אצל האדם הראשון אם אין אמונתו חזקה אזי הוא תולה את הדברים במקרה או שהשעון לא עבד וכדו'.
ואשר על כן אנחנו מבקשים מהקב"ה שבזכות זה שהביטחון שלנו הוא אמיתי ולא רק חיצוני אזי החסד שעושה איתנו הקב"ה יהיה שלם ואמיתי והיינו שכר טוב.

אני לא חושב שזה הפשט אבל הז'ארגון נראה לי טוב
נערך לאחרונה על ידי אוהב עמו ב א' יוני 02, 2019 9:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: פשט במילות התפילה ותן שכר טוב

הודעהעל ידי צביב » ג' מאי 28, 2019 11:48 pm

יש פירוש בסידור האר''י , ( בדרך פירוש ולא בדרך סוד) ולא הבנתי מה כתוב שם.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים