מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' ספטמבר 08, 2016 9:12 am

אין כוונתי דידעינן שלא יבוא לידי גוף האיסור מחמת אומדנא, אלא שטכנית אינו יכול. אין לי כעת ציור לזה (דבאינו יכול לבוא לידי קשוי לא משכחת לה דאע"פ שפטור מ"מ איכא איסור דאורייתא).

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ה' ספטמבר 08, 2016 1:05 pm

תגדיר טוב יותר את השאלה,למשל איסור יחוד קיים גם ללא חשש שיבוא לידי עבירה
כך שלא מובן השאלה ברגע שזה יהיה ברור בטוחני שיבאו הערות

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 08, 2016 1:07 pm

יש דוגמא דומה לעניין חייבי לאוין ביבום שעדל"ת בביאה ראשונה, ומה עם איסור לא תקרבו שלפני הביאה, ותי' האחרונים שאיסור זה הוא סייג, והכא אם יבוא עליה יהיה בהיתר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ספטמבר 08, 2016 1:14 pm

זו דוגמה יפה.
אבל צריך באמת להבין על איזה דוגמה מדבר השואל.
כי כאן מחמת שיהיה בהיתר אין לזה שם קריבה לערווה כי הוא קרב לדבר שכשיפגע (או אם יפגע בו) לא יהיה ערווה.
למשל אתן דוגמה. איש ואשה שהם ערווה זל"ז שנידונו למוות אצל גויים שלא הדרי בהו ועומדים למות עתה והשומרים מניחים לו לקרב אליה ולחבקה. ברור שלא יוכל לבא עליה אבל היא ערווה מבחינת שאם היה בא עליה היתה ערווה להבדיל מהמקרה שלך.
האם זה דוגמה עליה שאל השואל?

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' ספטמבר 08, 2016 1:25 pm

אוצר החכמה כתב:זו דוגמה יפה.
אבל צריך באמת להבין על איזה דוגמה מדבר השואל.
כי כאן מחמת שיהיה בהיתר אין לזה שם קריבה לערווה כי הוא קרב לדבר שכשיפגע (או אם יפגע בו) לא יהיה ערווה.
למשל אתן דוגמה. איש ואשה שהם ערווה זל"ז שנידונו למוות אצל גויים שלא הדרי בהו ועומדים למות עתה והשומרים מניחים לו לקרב אליה ולחבקה. ברור שלא יוכל לבא עליה אבל היא ערווה מבחינת שאם היה בא עליה היתה ערווה להבדיל מהמקרה שלך.
האם זה דוגמה עליה שאל השואל?


נכון.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' ספטמבר 08, 2016 1:26 pm

חוקרנוביץ כתב:תגדיר טוב יותר את השאלה,למשל איסור יחוד קיים גם ללא חשש שיבוא לידי עבירה
כך שלא מובן השאלה ברגע שזה יהיה ברור בטוחני שיבאו הערות


מנין לך זאת?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 08, 2016 1:29 pm

אם איסור ייחוד הוא איסור עצמי או סייג ידועים דברי האבי עזרי והחזו"א, וע"ע בבית ישי.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' ספטמבר 08, 2016 1:32 pm

מה שנכון נכון כתב:אם איסור ייחוד הוא איסור עצמי או סייג ידועים דברי האבי עזרי והחזו"א, וע"ע בבית ישי.


וזה ראיה לקירבה לעריות?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 08, 2016 1:33 pm

השואל מרבו כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם איסור ייחוד הוא איסור עצמי או סייג ידועים דברי האבי עזרי והחזו"א, וע"ע בבית ישי.


וזה ראיה לקירבה לעריות?

לא נכנסתי לזה. רק באתי להשיב על השאלה על חקרנוביץ (לפי מה שהבנתי אותה).

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' ספטמבר 08, 2016 1:35 pm

מה שנכון נכון כתב:
השואל מרבו כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם איסור ייחוד הוא איסור עצמי או סייג ידועים דברי האבי עזרי והחזו"א, וע"ע בבית ישי.


וזה ראיה לקירבה לעריות?

לא נכנסתי לזה. רק באתי להשיב על השאלה על חקרנוביץ (לפי מה שהבנתי אותה).


אני הבנתי, אבל עכשיו אני שואל עוד שאלה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 08, 2016 1:45 pm

לענין סריס ראה בירושלמי שבת פ"ג ה"ג "א"ל אם תראה סריס מחבק עם אשתך שמא אינו רע לך. א"ל אין. א"ל ומכי הוא לה כלום. אמר לו שלא תתפריץ". וכמובן יש לדחות הראיה משם. [וע"ע ביבי"א ח"ג אה"ע ס"ז ס"ק יד].
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ו' ספטמבר 09, 2016 2:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 08, 2016 5:48 pm

מה שנכון נכון כתב:לענין סריס ראה בירושלמי שבת פ"ג ה"ג, וכמובן יש לדחות הראיה משם. [וע"ע ביבי"א ח"ג אה"ע ס"ז ס"ק יד].


זכורני שיש תשובה על גוי הרוצה להתגייר ואשתו לא, והוא אינו רוצה לגרשה, ואין לו יכולת פיזית לבוא עליה.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ה' ספטמבר 08, 2016 6:07 pm

בברכה המשולשת כתב:
מה שנכון נכון כתב:לענין סריס ראה בירושלמי שבת פ"ג ה"ג, וכמובן יש לדחות הראיה משם. [וע"ע ביבי"א ח"ג אה"ע ס"ז ס"ק יד].


זכורני שיש תשובה על גוי הרוצה להתגייר ואשתו לא, והוא אינו רוצה לגרשה, ואין לו יכולת פיזית לבוא עליה.


שאין לו יכולת כלל, או אינו יכול להתקשות (דהמשמש מת אמנם פטור אבל אסור מדאורייתא)?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 08, 2016 8:01 pm

השואל מרבו כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מה שנכון נכון כתב:לענין סריס ראה בירושלמי שבת פ"ג ה"ג, וכמובן יש לדחות הראיה משם. [וע"ע ביבי"א ח"ג אה"ע ס"ז ס"ק יד].


זכורני שיש תשובה על גוי הרוצה להתגייר ואשתו לא, והוא אינו רוצה לגרשה, ואין לו יכולת פיזית לבוא עליה.


שאין לו יכולת כלל, או אינו יכול להתקשות (דהמשמש מת אמנם פטור אבל אסור מדאורייתא)?


התשובה אינה בפני כעת. למיטב זכרוני אינו יכול לשמש כלל (גם לא באיבר מת)

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' ספטמבר 08, 2016 9:54 pm

בקשר לשאלה זו יש שאלה דומה הנפוץ (בעוה"ר) לאחרונה, אצל החסידים נוהגים לרקוד 'מצוה טאנאץ' אחרי גמר החתונה, ובנוהג שבעולם שכל הקרובים רוקדים עם מטפחת או גרטל חוץ מאביה או זקינו של הכלה, וכן החתן, ולאחרונה התחילו אנשים שהיות וגם אחי הכלה רוקדים, שהם ירקדו בלי מטפחת, רק אם הידים.
ולמודעי אני צריך שנוהג זה אינו בגדר מנהג, כי בדרך כלל אצל אנשים יראים ושלמים אין נוהגים כן, רק זה התחיל בעיקר אצל אנשים קצת פחות יראים וד"ל.
כמובן ופשוט דהמעיין בשו"ע (אה"ע סי' כ"א ס"ז) יכול לטעון שאין כאן בית מיחוש, כי אין זה חיבוק או נישוק, שע"ז נאמר שהרי"ז מגונה, אלא סתם אחיזת ידיים בעלמא, אך מצד שני הרי עצם אחיזת הידים לצורך ריקוד בודאי מראה על איזה חיבה יותר מסתם אחיזה ביד, ואולי נכלל במ"ש השו"ע שם "שאין קרבים לערוה כלל", וע"ש בביאור הגר"א אות כ"ו, וכן ראיתי לפני זמן רב בספר הלכה מהגר"א הורביץ שדן בזה וכמדומה שעפי"ד הגר"א דעתו לאיסור ע"ש.
אך יל"ע לפי הנידון כאן באופן שבודאי לא יבואו לידי עבירה בכלל, אי יש איסור, או אולי י"ל דאיה"נ ואין איסור אך מעשה מגונה עדיין איכא וצל"ע בזה.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי יבנה » ה' ספטמבר 08, 2016 11:01 pm

עי' מנחת שלמה ח"א סי' צ"א אות כ"א, ובסנהדרין מה.

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ו' ספטמבר 09, 2016 12:03 am

את"ל שיש בזה לא תקרבו, מהו לענין יהרג ואל יעבור. ויסוד הספק הוא, דהנה הר"ן בכ"מ הביא ראיה דגם באביזרייהו דג' עבירות יהרג וא"י מהא דהעלה לבו טינא. ובספר אור גדול סי' א' הבין דכוונת הר"ן להביא ראיה לעצי אשירה (אפילו היכא דאין הרופא מקפיד), ותמה על זה האור גדול דמה ראיה, דהא לא תקרבו הוא סייג לגוף העבירה וכו', וא"כ י"ל דאה"נ היכא דאיכא חשש שיבוא לידי גוף העבירה יהרג ואל יעבור, וה"נ בעצי אשירה היכא דהרופא מקפיד על עצי אשירה דאיכא חשש שימשכו אחריו, אבל איך יש ראיה לעלין סתם. עכ"ד האור גדול. אולם לענ"ד (וכן מצאתי שהעיר על האו"ג בהערות ר"א שושנה על חי' ר"ד עמ"ס פסחים דף כ"ה) דאין כוונת הר"ן להביא ראיה מגלוי עריות לע"ז, ע"ש היטב בדברי הר"ן. ונפק"מ בגוונא שאינו יכול לבוא לידי ביאה, דאם כוונת הר"ן להביא ראיה לעלין סתם, וכדהבין האו"ג, יוצא דס"ל להר"ן דאין לחלק בזה, וכמו שבע"ז יהרג ואל יעבור אף שאין חשש שיבואו לידי גוף העבירה, ה"נ בגלוי עריות, אולם א"נ דלא כאו"ג יתכן שבאמת בגלוי עריות יהרג וא"י דווקא היכא דאתי לאמשוכי וצ"ע.

ונתנו ידידים
הודעות: 1149
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' ספטמבר 09, 2016 12:10 am

הצעיר באלפי כתב:בקשר לשאלה זו יש שאלה דומה הנפוץ (בעוה"ר) לאחרונה, אצל החסידים נוהגים לרקוד 'מצוה טאנאץ' אחרי גמר החתונה, ובנוהג שבעולם שכל הקרובים רוקדים עם מטפחת או גרטל חוץ מאביה או זקינו של הכלה, וכן החתן, ולאחרונה התחילו אנשים שהיות וגם אחי הכלה רוקדים, שהם ירקדו בלי מטפחת, רק אם הידים.
ולמודעי אני צריך שנוהג זה אינו בגדר מנהג, כי בדרך כלל אצל אנשים יראים ושלמים אין נוהגים כן, רק זה התחיל בעיקר אצל אנשים קצת פחות יראים וד"ל.
כמובן ופשוט דהמעיין בשו"ע (אה"ע סי' כ"א ס"ז) יכול לטעון שאין כאן בית מיחוש, כי אין זה חיבוק או נישוק, שע"ז נאמר שהרי"ז מגונה, אלא סתם אחיזת ידיים בעלמא, אך מצד שני הרי עצם אחיזת הידים לצורך ריקוד בודאי מראה על איזה חיבה יותר מסתם אחיזה ביד, ואולי נכלל במ"ש השו"ע שם "שאין קרבים לערוה כלל", וע"ש בביאור הגר"א אות כ"ו, וכן ראיתי לפני זמן רב בספר הלכה מהגר"א הורביץ שדן בזה וכמדומה שעפי"ד הגר"א דעתו לאיסור ע"ש.
אך יל"ע לפי הנידון כאן באופן שבודאי לא יבואו לידי עבירה בכלל, אי יש איסור, או אולי י"ל דאיה"נ ואין איסור אך מעשה מגונה עדיין איכא וצל"ע בזה.

מהיכי תיתי שלא יבא לידי איסור

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ו' ספטמבר 09, 2016 12:12 am

ונתנו ידידים כתב:
הצעיר באלפי כתב:בקשר לשאלה זו יש שאלה דומה הנפוץ (בעוה"ר) לאחרונה, אצל החסידים נוהגים לרקוד 'מצוה טאנאץ' אחרי גמר החתונה, ובנוהג שבעולם שכל הקרובים רוקדים עם מטפחת או גרטל חוץ מאביה או זקינו של הכלה, וכן החתן, ולאחרונה התחילו אנשים שהיות וגם אחי הכלה רוקדים, שהם ירקדו בלי מטפחת, רק אם הידים.
ולמודעי אני צריך שנוהג זה אינו בגדר מנהג, כי בדרך כלל אצל אנשים יראים ושלמים אין נוהגים כן, רק זה התחיל בעיקר אצל אנשים קצת פחות יראים וד"ל.
כמובן ופשוט דהמעיין בשו"ע (אה"ע סי' כ"א ס"ז) יכול לטעון שאין כאן בית מיחוש, כי אין זה חיבוק או נישוק, שע"ז נאמר שהרי"ז מגונה, אלא סתם אחיזת ידיים בעלמא, אך מצד שני הרי עצם אחיזת הידים לצורך ריקוד בודאי מראה על איזה חיבה יותר מסתם אחיזה ביד, ואולי נכלל במ"ש השו"ע שם "שאין קרבים לערוה כלל", וע"ש בביאור הגר"א אות כ"ו, וכן ראיתי לפני זמן רב בספר הלכה מהגר"א הורביץ שדן בזה וכמדומה שעפי"ד הגר"א דעתו לאיסור ע"ש.
אך יל"ע לפי הנידון כאן באופן שבודאי לא יבואו לידי עבירה בכלל, אי יש איסור, או אולי י"ל דאיה"נ ואין איסור אך מעשה מגונה עדיין איכא וצל"ע בזה.

מהיכי תיתי שלא יבא לידי איסור


נכון. וגם יש להוסיף (ואולי גם לזה התכוונת) "שיכול לבוא לידי גוף האיסור" אין הכוונה דווקא שיבוא לידי גוף האיסור ממש מתוך קירבה זו, אלא ה"ה שיבוא לידי איסור מחמת קירבה זו בהזדמנות אחרת.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי חיי נר » ו' ספטמבר 09, 2016 2:14 pm

באחרונים יש בזה הרבה בעניין ייחוד בפצוע דכא, ייחוד במחוסר הכרה, וכדו'
עיין באוצר החכמה , קובץ בשבילי הרפואה ט, אנציקלופדיה - הלכתית רפואיה ה: נוטה למות, ועוד

השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי השואל מרבו » ו' ספטמבר 09, 2016 2:30 pm

חיי נר כתב:באחרונים יש בזה הרבה בעניין ייחוד בפצוע דכא, ייחוד במחוסר הכרה, וכדו'
עיין באוצר החכמה , קובץ בשבילי הרפואה ט, אנציקלופדיה - הלכתית רפואיה ה: נוטה למות, ועוד

אבל לכאורה גם אם לענין יחוד מותר אכתי לענין קירבה אפשר דאסור.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: קירבה לעריות היכא דודאי לא יבוא לידי גוף האיסור

הודעהעל ידי חיי נר » ש' ספטמבר 10, 2016 11:02 pm

השואל מרבו כתב:
חיי נר כתב:באחרונים יש בזה הרבה בעניין ייחוד בפצוע דכא, ייחוד במחוסר הכרה, וכדו'
עיין באוצר החכמה , קובץ בשבילי הרפואה ט, אנציקלופדיה - הלכתית רפואיה ה: נוטה למות, ועוד

אבל לכאורה גם אם לענין יחוד מותר אכתי לענין קירבה אפשר דאסור.

בקובץ שבילי הרפואה ט: הנ"ל [במאמר הרב נתן גשטטנר, בעניין פצוע דכא במקום פקוח נפש], שהביא לדון גם בהא, והביא שם לספר קרית מלך רב ח"ב סי' כ"ו שנשאל במי שאין לו גבו"א אם מותר בקירוב עריות בחו"נ מי נימא דאיסור הקירוב הוא רק משום שמביא לגלות ערוה ובזה כיון דאף בבא עליה ליכא איסור תורה ממילא ליכא לאו דקירוב, או דנימא דבכל איסורי תורה לא נמצא איסור שאסרה תורה משום הרגל עבירה והקירוב הוא איסור עצמי וע"כ בכל גוונא אסור, ובס' הנ"ל צידד דליכא בזה איסור דאורייתא כיון דאינו יכול לבוא לידי גילוי ערוה עיי"ש. ועי"ש בקובץ הנ"ל שדן אמאי אינו אסור בלאו משום "לבלתי עשות מחוקות התועבות"


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 313 אורחים