יד עדים בראשונה מה הטעם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ש' ספטמבר 10, 2016 9:03 pm

בפשוטו יש"ל שזה עניין של בירור האמת מאחר ואם העדים משקרים הם לא יוכלו להרוג.
אשמח לשמוע טעמים נוספים

קו ירוק
הודעות: 3027
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' ספטמבר 10, 2016 10:57 pm

אם העדים שיקרו בעדותן מסתמא קיל בעיניהם מותו של אותו אדם, אז לא יחששו להרגו בידיים.
ומסתמא טעם שאמרה תורה כן להרחיק רעת מעשיו מליבם מליבם - אשר הוא הסיר בפניהם עולו מעל השם וליגלג על התראתם ועבר בפניהם העבירה, מצווה להרחיק דרכו מנפשותם.
וכן הטעם במסית שמצווה על הניסת להרגו תחילה דכתי' (פרשת ראה) ידך תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה.

עושה חדשות
הודעות: 6999
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 10, 2016 11:12 pm

הרב חוקרנוביץ, כיוונת לרלב"ג, עי'. ואילו ר"י בכור שור מבאר ע"ז הדרך להקל על כולם להורגו כיון שרואים שאין העדים מהססים. עכ"פ שניהם נקטו שלא כהנחת הרב קו ירוק שאם הוקל להם השקר תיקל בעיניהם גם הרציחה בידיים.

וראה לש' הר"מ בפיה"מ -
וכבר ידעת שהעדים הם שהורגים בידיהם איזה מיתה שתהיה, לפי שאותו הדבר אצלם ברור כיון שראוהו בחושיהם, ואצלינו אינו אלא ספור, לפי שאין לנו ידיעה אלא במה ששמענו מהם, ולפיכך צוה ה' שיהיו העדים עצמם ממונים על הדבר. וזה דבר נפלא
והביאור הזה הוא באמת נפלא, למתבונן.

מה שנכון נכון
הודעות: 8470
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ספטמבר 10, 2016 11:17 pm

ראה בשפ"א ריש האזינו [כעין הטעם שכתב הרב קו ירוק].

וע"ע בזכרונות הר' מזא"ה מש"כ לפי דרכו.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' ספטמבר 11, 2016 12:55 am

דברי הקו ירוק לא ברור הדמיון בעדות שקר להריגה,שאם משקרים גם יכולים להרוג,
כמו"כ הדמיון למסית לא ברור מאחר ושם יש עניין שרצו להחטיאם
ולהמיתם מיתה רוחנית לפיכך יש עניין שהם יתחזקו בליבם הגם שזה מחודש,
אומנם כאן זה כמו בכל התראה של עדים לא אמרינן יד העדים בראשונה
למשל בחייבי מלקות ולמה לא נאמר שיד העדים תהיה בראשונה להוציא
מליבם כך שקצ"ב המהלך הזה

קו ירוק
הודעות: 3027
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ספטמבר 11, 2016 1:26 am

מה שכתבו הראשונים שהביא הרב עושה חדשות אינו במתכוין להעיד שקר, אלא מצד שידקדק בעדותו יותר.
ואולי זו היתה סיבת ששאול אמר לדואג סֹב ופגע בכהנים, כי שאול מצידו רצה שהענין יתברר לאמיתו ע"י העד, ולא חשש שדואג יפגע בהם אם אינו בטוח בכך. אמנם דויג עצמו שהרשיע, באמת גם לא חש להורגם (שבהחלט יתכן שמי שלא חש להעיד שקר הגורם למיתת ב"ד, לא יחשוש למיתה עצמה ג"כ - כדואג, רק באמת לא בהכי מיירי קרא בדווקא).
מה שהערת שמחודש לומר שהטעם בכדי שהעדים יתחזקו בלבם ע"י הריגתם בעצמם, א"ז מחודש; ראה אוה"ח עה"ת עה"פ 'צרור את המדינים' (פר' פנחס, במד' כה יז). ולא בכל עבירה נאֶמר כן אלא בחמורות שבחמורות.

עושה חדשות
הודעות: 6999
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 10, 2018 1:10 am

המשגיח ממיר זי"ע מפרש את הענין לפי דרכו, בכמה מקומות, להלן העתקתי קצת.
כדאי להכיר!


דעת חכמה ומוסר ב-נז.png
דעת חכמה ומוסר ב-נז.png (12.23 KiB) נצפה 212 פעמים



דעת תורה - ראה.png
דעת תורה - ראה.png (56.08 KiB) נצפה 212 פעמים



דעת תורה - האזינו.png
דעת תורה - האזינו.png (51.22 KiB) נצפה 212 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 413
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוגוסט 10, 2018 10:20 am

מה שנכון נכון כתב:ראה בשפ"א ריש האזינו.

ז"ל שם: ופשוט הטעם יד העדים בראשונה, שכן צריך להיות שלא יוכל אדם לראות דבר עבירה, ולכן עדים שראו צריכין לסוקלו.
וכוונתו נראה, שהרואה איש מישראל עובר דבר עבירה, התגובה הטבעית שלו צריכה להיות עשיית שפטים בחוטא, ובעצם היה מתבקש מן העדים להרוג את החוטא תיכף ומיד, אלא שאמרה תורה 'לא ימות עד עמדו לפני העדה למשפט', ולכן הם צריכים להביאו לפני סנהדרין שידונו את דינו, אך לאחר שנחרץ דינו – על העדים לבצע את שהיה מוטל עליהם מכבר.

אראל
הודעות: 624
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

הודעהעל ידי אראל » א' אוגוסט 12, 2018 9:54 am

עושה חדשות כתב:הרב חוקרנוביץ, כיוונת לרלב"ג, עי'. ואילו ר"י בכור שור מבאר ע"ז הדרך להקל על כולם להורגו כיון שרואים שאין העדים מהססים. עכ"פ שניהם נקטו שלא כהנחת הרב קו ירוק שאם הוקל להם השקר תיקל בעיניהם גם הרציחה בידיים.

וראה לש' הר"מ בפיה"מ -
וכבר ידעת שהעדים הם שהורגים בידיהם איזה מיתה שתהיה, לפי שאותו הדבר אצלם ברור כיון שראוהו בחושיהם, ואצלינו אינו אלא ספור, לפי שאין לנו ידיעה אלא במה ששמענו מהם, ולפיכך צוה ה' שיהיו העדים עצמם ממונים על הדבר. וזה דבר נפלא
והביאור הזה הוא באמת נפלא, למתבונן.


ראיתי היום בכלי חמדה פ'' שופטים [בשני מקומות], בונה ומסלסל על פי דברי הרמב"ם הללו, עיי"ש בנועם דבריו


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: החתן סופר, הפשוט בפשטותו, ושא_נס, זאב ערבות, מקדש מלך, פלוריש, שמואל דוד ו־ 63 אורחים