עמוד 1 מתוך 1

יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: ש' ספטמבר 10, 2016 9:03 pm
על ידי חוקר ודורש
בפשוטו יש"ל שזה עניין של בירור האמת מאחר ואם העדים משקרים הם לא יוכלו להרוג.
אשמח לשמוע טעמים נוספים

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: ש' ספטמבר 10, 2016 10:57 pm
על ידי קו ירוק
אם העדים שיקרו בעדותן מסתמא קיל בעיניהם מותו של אותו אדם, אז לא יחששו להרגו בידיים.
ומסתמא טעם שאמרה תורה כן להרחיק רעת מעשיו מליבם מליבם - אשר הוא הסיר בפניהם עולו מעל השם וליגלג על התראתם ועבר בפניהם העבירה, מצווה להרחיק דרכו מנפשותם.
וכן הטעם במסית שמצווה על הניסת להרגו תחילה דכתי' (פרשת ראה) ידך תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה.

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: ש' ספטמבר 10, 2016 11:12 pm
על ידי עושה חדשות
הרב חוקרנוביץ, כיוונת לרלב"ג, עי'. ואילו ר"י בכור שור מבאר ע"ז הדרך להקל על כולם להורגו כיון שרואים שאין העדים מהססים. עכ"פ שניהם נקטו שלא כהנחת הרב קו ירוק שאם הוקל להם השקר תיקל בעיניהם גם הרציחה בידיים.

וראה לש' הר"מ בפיה"מ -
וכבר ידעת שהעדים הם שהורגים בידיהם איזה מיתה שתהיה, לפי שאותו הדבר אצלם ברור כיון שראוהו בחושיהם, ואצלינו אינו אלא ספור, לפי שאין לנו ידיעה אלא במה ששמענו מהם, ולפיכך צוה ה' שיהיו העדים עצמם ממונים על הדבר. וזה דבר נפלא
והביאור הזה הוא באמת נפלא, למתבונן.

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: ש' ספטמבר 10, 2016 11:17 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה בשפ"א ריש האזינו [כעין הטעם שכתב הרב קו ירוק].

וע"ע בזכרונות הר' מזא"ה מש"כ לפי דרכו.

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 12:55 am
על ידי חוקר ודורש
דברי הקו ירוק לא ברור הדמיון בעדות שקר להריגה,שאם משקרים גם יכולים להרוג,
כמו"כ הדמיון למסית לא ברור מאחר ושם יש עניין שרצו להחטיאם
ולהמיתם מיתה רוחנית לפיכך יש עניין שהם יתחזקו בליבם הגם שזה מחודש,
אומנם כאן זה כמו בכל התראה של עדים לא אמרינן יד העדים בראשונה
למשל בחייבי מלקות ולמה לא נאמר שיד העדים תהיה בראשונה להוציא
מליבם כך שקצ"ב המהלך הזה

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: א' ספטמבר 11, 2016 1:26 am
על ידי קו ירוק
מה שכתבו הראשונים שהביא הרב עושה חדשות אינו במתכוין להעיד שקר, אלא מצד שידקדק בעדותו יותר.
ואולי זו היתה סיבת ששאול אמר לדואג סֹב ופגע בכהנים, כי שאול מצידו רצה שהענין יתברר לאמיתו ע"י העד, ולא חשש שדואג יפגע בהם אם אינו בטוח בכך. אמנם דויג עצמו שהרשיע, באמת גם לא חש להורגם (שבהחלט יתכן שמי שלא חש להעיד שקר הגורם למיתת ב"ד, לא יחשוש למיתה עצמה ג"כ - כדואג, רק באמת לא בהכי מיירי קרא בדווקא).
מה שהערת שמחודש לומר שהטעם בכדי שהעדים יתחזקו בלבם ע"י הריגתם בעצמם, א"ז מחודש; ראה אוה"ח עה"ת עה"פ 'צרור את המדינים' (פר' פנחס, במד' כה יז). ולא בכל עבירה נאֶמר כן אלא בחמורות שבחמורות.

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 1:10 am
על ידי עושה חדשות
המשגיח ממיר זי"ע מפרש את הענין לפי דרכו, בכמה מקומות, להלן העתקתי קצת.
כדאי להכיר!


דעת חכמה ומוסר ב-נז.png
דעת חכמה ומוסר ב-נז.png (12.23 KiB) נצפה 1957 פעמים



דעת תורה - ראה.png
דעת תורה - ראה.png (56.08 KiB) נצפה 1957 פעמים



דעת תורה - האזינו.png
דעת תורה - האזינו.png (51.22 KiB) נצפה 1957 פעמים

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 10:20 am
על ידי ביקורת תהיה
מה שנכון נכון כתב:ראה בשפ"א ריש האזינו.

ז"ל שם: ופשוט הטעם יד העדים בראשונה, שכן צריך להיות שלא יוכל אדם לראות דבר עבירה, ולכן עדים שראו צריכין לסוקלו.
וכוונתו נראה, שהרואה איש מישראל עובר דבר עבירה, התגובה הטבעית שלו צריכה להיות עשיית שפטים בחוטא, ובעצם היה מתבקש מן העדים להרוג את החוטא תיכף ומיד, אלא שאמרה תורה 'לא ימות עד עמדו לפני העדה למשפט', ולכן הם צריכים להביאו לפני סנהדרין שידונו את דינו, אך לאחר שנחרץ דינו – על העדים לבצע את שהיה מוטל עליהם מכבר.

Re: יד עדים בראשונה מה הטעם

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 9:54 am
על ידי אראל
עושה חדשות כתב:הרב חוקרנוביץ, כיוונת לרלב"ג, עי'. ואילו ר"י בכור שור מבאר ע"ז הדרך להקל על כולם להורגו כיון שרואים שאין העדים מהססים. עכ"פ שניהם נקטו שלא כהנחת הרב קו ירוק שאם הוקל להם השקר תיקל בעיניהם גם הרציחה בידיים.

וראה לש' הר"מ בפיה"מ -
וכבר ידעת שהעדים הם שהורגים בידיהם איזה מיתה שתהיה, לפי שאותו הדבר אצלם ברור כיון שראוהו בחושיהם, ואצלינו אינו אלא ספור, לפי שאין לנו ידיעה אלא במה ששמענו מהם, ולפיכך צוה ה' שיהיו העדים עצמם ממונים על הדבר. וזה דבר נפלא
והביאור הזה הוא באמת נפלא, למתבונן.


ראיתי היום בכלי חמדה פ'' שופטים [בשני מקומות], בונה ומסלסל על פי דברי הרמב"ם הללו, עיי"ש בנועם דבריו