מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוקטובר 26, 2016 11:27 am

בעז"ה ב"ה

מנהג אשכנז שנשים מקיימות מצוות עשה שהזמן גרמא ומברכות ברכת המצוות 'וציוונו וכו', והיאך מברכות כך הלוא לא נצטוו על מצות התלויים בזמן, מסתבר מאד שעמדו על כך חכמי ישראל לדורתיהם, אשמח למראה מקומות או ביאורים בזה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' אוקטובר 26, 2016 12:35 pm

התייחסו לכך בעלי התוספות, כמדומני בשם ר"ת (ואולי דבריו נמצאים גם בספר הישר). אבל איני זוכר בוודאות מהי תשובתם. חיפוש קל במאגרים אמור להעלות את המקורות.
אגב, יש להתפלא שהמנהג הזה קיים כיום רק אצל בני אשכנז, הרי רבים (ואולי אף רוב מוחלט) מהראשונים פסקו כך, וביניהם גם לא מעט מראשוני ספרד ופרובנס.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' אוקטובר 26, 2016 1:52 pm

יש"כ, בתפילה כי יצו ה' לך ברכה עד עולם.

אני מחפש הסבר אייך הם יכולות לברך וציוונו הרי לא נצטוו?

או לחלופין מה זה נקרא שהם מקיימות מצוה הרי לא נצטוו, (ובאנו בזה לנידון מצוה קיומית, אלא שהא גופא, למושג מצוה קיומית לא מצאתי שום מקור חוץ מאופן זה שנשים מברכות על מצוות שאינם חייבות, וע"כ רצוני להבין את ברכת הנשים).

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוקטובר 26, 2016 2:21 pm

ראה בר"ן ר"ה מובא בב"י סימן יז שכיון שהאנשים נצטוו ואף להן יש שכר שפיר י"ל וצונו.
ובמצוות שכבר נהגו הנשים לקיימן עד דשוינהו עלייהו חובה כתבו הפוסקים שניחא בלא"ה.

[ומאידך נחלקו הדעות בברכת מצוות שנשים פטורות מהן כשבנוסח הברכה אין "וצונו" אם בכה"ג לכו"ע רשאות לברך].

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 26, 2016 2:27 pm

תוס' ר"ה ל"ג ע"א ד"ה הא רבי יוסי (מפי בני בכורי נ"י, שאיננו ערב לדיוק המר"מ)

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי מנצפך » ד' אוקטובר 26, 2016 5:25 pm

מה שנכון נכון כתב:[ומאידך נחלקו הדעות בברכת מצוות שנשים פטורות מהן כשבנוסח הברכה אין "וצונו" אם בכה"ג לכו"ע רשאות לברך].

מאי האי?

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי שומע כעונה » ד' אוקטובר 26, 2016 11:25 pm

דעת השו"ע [או"ח תקפ"ט ו] דנשים אינן מברכות על מצוות שהז"ג לעומתו דעת הרמ"א דנשים מברכות, האריכו ע"ז הרבה באחרונים, ושמעתי פעם מאת הרב יצחק יוסף שליט"א, שדעת האשכנזים שנשים יכולות לומר "וציוונו" כיון שזה לשון רבים ולא מתייחס דוקא אליהם אלא על כלל ישראל שהקב"ה ציווה את כלל ישראל בקיום מצוה זו ואף היא בכלל ישראל. והוסיף שלפי זה יש להקפיד שנשים המברכות בהברה חסידית יקפידו לומר "וציוונו" בהברה רגילה ולא בהברה החסידית כיון שבהברה החסידית זה נשמע "וציווני" בלשון יחיד ומשמע שהיא עצמה נצטוותה.

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי מנצפך » ד' אוקטובר 26, 2016 11:35 pm

שומע כעונה כתב:ושמעתי פעם מאת הרב יצחק יוסף שליט"א... יש להקפיד שנשים המברכות בהברה חסידית יקפידו לומר "וציוונו" בהברה רגילה ולא בהברה החסידית כיון שבהברה החסידית זה נשמע "וציווני" בלשון יחיד ומשמע שהיא עצמה נצטוותה.

ודבר תימה היא, שאם אכן יש בעיה הלכתית בכך שזה נשמע כאילו אומרת וציווני, אזי את אותה בעיה יש גם כשגבר חסידי מברך דהוי ליה משנה ממטבע וכו', אלא שדיבר הרב שליט"א בדרך צחות וכשם שכבר העיר פעם אביו זצוקללה"ה על החסידים האומרים בהברתם בריך היא לעילא וכו' , שאינו מבין מי היא זו אשר מבורכת לעילא וכו'... אך ודאי וברור שאצל החסידים 'מלאפום' נשמע כ'חירק' בדיוק כשם שאצל הספרדים 'קמץ' נשמע כ'פתח' ואצל הליטאים כ'חולם' ולית כאן בית מיחוש כלל, כנלענ"ד.

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי שומע כעונה » ה' אוקטובר 27, 2016 12:46 am

מסתבר שהרב יצחק יוסף לא התכוון להיכנס לנושא ההגיה וצורתה אלא דן במקרה דמילה אחת יש לה כמה משמעויות ואחת מן המשמעויות בעייתית כדוגמה זו שלשון יחיד ולשון רבים נהגית באותה צורה

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 27, 2016 1:02 am

מנצפך כתב:
מה שנכון נכון כתב:[ומאידך נחלקו הדעות בברכת מצוות שנשים פטורות מהן כשבנוסח הברכה אין "וצונו" אם בכה"ג לכו"ע רשאות לברך].

מאי האי?

כברכת הבדלה ומאורי האש וברכות ק"ש וברכת הלבנה והחמה ועוד.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי חוקר ודורש » א' מאי 07, 2017 12:15 am

האם נשים אסור להם לברך ברכת הלבנה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 04, 2017 11:39 am

חוקר ודורש כתב:האם נשים אסור להם לברך ברכת הלבנה?

אכן יש אומרים כך.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי דרומי » א' יוני 04, 2017 11:42 am

זה שנשים אינן מברכות ברכת הלבנה הוא גם מטעמים שבקבלה.

ולהעיר עוד שכפי הזכור לי במרוקו כן היו נשים מברכות על מצות עשה שהזמן גרמא (לפחות חלקן), והוא אחד מהדברים שכפו עליהם פה בארץ לקבל את מנהגי ההולכים כדעת הב"י. וד"ל. (אני כותב בחפזי ויתכן והיתה לי טעות, ואם כן אתכם הסליחה).

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 04, 2017 11:51 am

שומע כעונה כתב:דעת השו"ע [או"ח תקפ"ט ו] דנשים אינן מברכות על מצוות שהז"ג לעומתו דעת הרמ"א דנשים מברכות, האריכו ע"ז הרבה באחרונים, ושמעתי פעם מאת הרב יצחק יוסף שליט"א, שדעת האשכנזים שנשים יכולות לומר "וציוונו" כיון שזה לשון רבים ולא מתייחס דוקא אליהם אלא על כלל ישראל שהקב"ה ציווה את כלל ישראל בקיום מצוה זו ואף היא בכלל ישראל. והוסיף שלפי זה יש להקפיד שנשים המברכות בהברה חסידית יקפידו לומר "וציוונו" בהברה רגילה ולא בהברה החסידית כיון שבהברה החסידית זה נשמע "וציווני" בלשון יחיד ומשמע שהיא עצמה נצטוותה.

עד שהוא חושש שמשמע שהיא עצמה נצטוותה, עדיפא הוה ליה לחשוש מזה שהקמץ נשמע כשורוק, ציווּני, ונמצא ר"ל שיש רבים המצווים ולא יחיד.

אלא ודאי מחוורתא כמו שכתבו, שכל הברה והברה נידונה לפי כלליה שלה בלבד, וזה פשוט וברור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 04, 2017 11:59 am

שומע כעונה כתב:דעת השו"ע [או"ח תקפ"ט ו] דנשים אינן מברכות על מצוות שהז"ג לעומתו דעת הרמ"א דנשים מברכות, האריכו ע"ז הרבה באחרונים, ושמעתי פעם מאת הרב יצחק יוסף שליט"א, שדעת האשכנזים שנשים יכולות לומר "וציוונו" כיון שזה לשון רבים ולא מתייחס דוקא אליהם אלא על כלל ישראל שהקב"ה ציווה את כלל ישראל בקיום מצוה זו ואף היא בכלל ישראל. והוסיף שלפי זה יש להקפיד שנשים המברכות בהברה חסידית יקפידו לומר "וציוונו" בהברה רגילה ולא בהברה החסידית כיון שבהברה החסידית זה נשמע "וציווני" בלשון יחיד ומשמע שהיא עצמה נצטוותה.



עד שמקפיד על זה למה לא מקפיד על כל הספרדים שלא מבחינים בשם אדנות הקדוש בין קמץ לפתח ויכול להשמע שמכוון להגיד האדונים שלי לשון חול. אלא צריך לומר וכולי.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי שערי חכמה » א' יוני 04, 2017 10:47 pm

אוצר החכמה כתב:
שומע כעונה כתב:דעת השו"ע [או"ח תקפ"ט ו] דנשים אינן מברכות על מצוות שהז"ג לעומתו דעת הרמ"א דנשים מברכות, האריכו ע"ז הרבה באחרונים, ושמעתי פעם מאת הרב יצחק יוסף שליט"א, שדעת האשכנזים שנשים יכולות לומר "וציוונו" כיון שזה לשון רבים ולא מתייחס דוקא אליהם אלא על כלל ישראל שהקב"ה ציווה את כלל ישראל בקיום מצוה זו ואף היא בכלל ישראל. והוסיף שלפי זה יש להקפיד שנשים המברכות בהברה חסידית יקפידו לומר "וציוונו" בהברה רגילה ולא בהברה החסידית כיון שבהברה החסידית זה נשמע "וציווני" בלשון יחיד ומשמע שהיא עצמה נצטוותה.



עד שמקפיד על זה למה לא מקפיד על כל הספרדים שלא מבחינים בשם אדנות הקדוש בין קמץ לפתח ויכול להשמע שמכוון להגיד האדונים שלי לשון חול. אלא צריך לומר וכולי.


מה אתה משוה?
המבטא הספרדי מבוסס מאד, כמו שהאריך בשו"ת יביע אומר (ח"ו או"ח סי' יא) ואין לכפול הדברים, ואף בני אשכנז היו מבטאים כך בעבר, כידוע שכן מוכח מהפיוט "ברוך ה' יום יום" לרבי שמעון הגדול ממגנצא, שחרז שם ה' עם פתח, וז"ל:
נִסְגַּרְתִּי לֶאֱדוֹם בְּיַד רֵעַי מְדָנַי. שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם מְמַלְאִים כְּרֵסָם מֵעֲדָנַי. עֶזְרָתוֹ עִמִּי לִסְמוֹךְ אֶת אֲדָנַי. וְלֹא נְטַשְׁתַּנִּי כָּל יְמֵי עִדָּנַי. כִּי לֹא יִזְנַח לְעוֹלָם ה'.
וכן מוכח מהפיוט הקדום צור משלו אכלנו, וז"ל:
צוּר מִשֶּׁלּוֹ אָכַלְנוּ, בָּרְכוּ אֱמוּנַי. שָׂבַעְנוּ וְהוֹתַרְנוּ, כִּדְבַר ה'
והמתעקש יתעקש, והמחרף יחרף, והאמת לא תזוז ממקומה.
אבל המבטא החסידי הוא חדש, בן כמה מאות שנים, ומשובש לכל הדעות, מעוות ומסלף ללא תקנה, ובק"ש הם יוצאים יד"ח מדין בכל לשון, ודילוגו עלי אהבה וכו'. אבל בקריאת התורה ופרשת זכור איני יודע להם תקנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 04, 2017 11:33 pm

ההשוואה היא לדבר אחד פשוט. שאם בהברה שהאדם מדבר בה אין הבחנה בין שתי מילים שונות במבטא לדוגמה לא ולו אין זה חיסרון. ותו לא מידי.

במקום לצעוק על המתעקש כדאי לחשוב מה השני אומר.

אם אתה רוצה סתם לפסול את הברת הנשים החסידיות זה כבר עניין אחר להתווכח עליו.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' יוני 05, 2017 12:05 am

אוצר החכמה כתב:ההשוואה היא לדבר אחד פשוט. שאם בהברה שהאדם מדבר בה אין הבחנה בין שתי מילים שונות במבטא לדוגמה לא ולו אין זה חיסרון. ותו לא מידי.

במקום לצעוק על המתעקש כדאי לחשוב מה השני אומר.

אם אתה רוצה סתם לפסול את הברת הנשים החסידיות זה כבר עניין אחר להתווכח עליו.


אם כל הטענה היתה שיש שתי מילים דומות אכן לא היה מקום לדיון, אבל הטענה היא שיש כאן שיבוש, והמשמעות האמיתית של "וציוני" היא אחת - בלשון יחיד.
בנוגע לצעקה, לא צעקתי על איש, רק הקדמתי רפואה למכה שידעתי שמן הסתם תבוא...

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 11, 2017 9:02 pm

ראוי להזכיר שהתוס' בחולין השוו את הנידון של ברכת נשים על מ"ע שהז"ג לברכהמ"צ על טלית שאולה, והתוס' בערכין הוסיפו לדמות דין זה לברכה על מנהג. (ויש שהעירו שהברכה של נשים זה רק באופן שנהגו כן וקיבלוה כחובה, ונפק"מ שלא לברך על סוכה. וכבר דובר ע"ז באורך). ועכ"פ לש' התוס' בערכין נפלא מאד, ז"ל לגבי הלל דר"ח "דטוב לברך ליחיד נמי בתחילה דנהי דודאי אין מחוייב לאמרו מ"מ מאחר שמזקיק עצמו לכך אין זה ברכה לבטלה כמו שהנשים מברכות על נטילת לולב שאינו לבטלה אף על פי דפטורות מ"מ הם רשאות ליטלו ואין זה ברכה לבטלה".

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יוני 11, 2017 9:17 pm

שומע כעונה כתב:דעת השו"ע [או"ח תקפ"ט ו] דנשים אינן מברכות על מצוות שהז"ג לעומתו דעת הרמ"א דנשים מברכות, האריכו ע"ז הרבה באחרונים, ושמעתי פעם מאת הרב יצחק יוסף שליט"א, שדעת האשכנזים שנשים יכולות לומר "וציוונו" כיון שזה לשון רבים ולא מתייחס דוקא אליהם אלא על כלל ישראל שהקב"ה ציווה את כלל ישראל בקיום מצוה זו ואף היא בכל ישראל. והוסיף שלפי זה יש להקפיד שנשים המברכות בהברה חסידית יקפידו לומר "וציוונו" בהברה רגילה ולא בהברה החסידית כיון שבהברה החסידית זה נשמע "וציווני" בלשון יחיד ומשמע שהיא עצמה נצטוותה.

כאחד ששומע הרבה את שיעור הגר"י שליט"א אני בטוח כשאמר זאת נתכוון לבדיחותא בעלמא.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 23, 2018 11:52 pm

עושה חדשות כתב:ראוי להזכיר שהתוס' בחולין השוו את הנידון של ברכת נשים על מ"ע שהז"ג לברכהמ"צ על טלית שאולה, והתוס' בערכין הוסיפו לדמות דין זה לברכה על מנהג.
ראיתי כעת במשנה ראשונה על דמאי שמחדש שיש רשות לברך על הפרשת תרו"מ מדמאי, כמו שנשים מברכות על מצ"ע שהז"ג.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ברכת נשים על מצו"ע שהזמ"ג

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' אפריל 24, 2018 1:11 am

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:ראוי להזכיר שהתוס' בחולין השוו את הנידון של ברכת נשים על מ"ע שהז"ג לברכהמ"צ על טלית שאולה, והתוס' בערכין הוסיפו לדמות דין זה לברכה על מנהג.
ראיתי כעת במשנה ראשונה על דמאי שמחדש שיש רשות לברך על הפרשת תרו"מ מדמאי, כמו שנשים מברכות על מצ"ע שהז"ג.

קצת פלא. האם נתעלמה ממנו שיטת הרמב'ן בשבת כג. על דברי רבא למה לא מברכים על דמאי, כי רוב עמי הארץ מעשרין. וביאר הרמב'ן שם: 'אלא משום דכיון דרוב ע'ה מעשרין הן, עבוד רבנן הכירא דלא לימרו כדאורייתא דמו להו רבנן'.
כלומר בזה אמרו רבנן בדווקא שלא לברך, להכירא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 202 אורחים