נשר כתב:פעמים רבות נשמע הביטוי "לא התעורר משנתו" על אדם שנמצא במיטתו ללא רוח חיים ל"ע.
בספר ציוני הלכה מביא שפעם בא מרן הגריש"א לנחם אבלים ואמרו לו בני המשפחה שהנפטר לא התעורר משנתו.
נענה רבינו ואמר: זה לא יתכן! כתוב בזוהר שכשהאדם שוכב לישון ומפקיד את נשמתו ביד הקב"ה ומאמין בו שיחזירה לו, הקב"ה מקיים את האמונה שהאמין בו ומחזירה לו. אף אם הגיע זמנו למות, או שהוא חייב מיתה. אם כן לא יתכן שלא התעורר משנתו אלא קודם החזירה הקב"ה והתעורר משנתו, ואחר כך אסף הקב"ה את נשמתו.
הקצוה"ח בדר"כ לא מביא זוהר, מלבד פעם אחת שמביא את דברי הזוהר הללו ללמוד מדבריו שאסור לשומר שיתפוס חפץ שהופקד בידו עבור חוב שהמפקיד חייב לו, מאחר והאמין בו שיחזירנו לו.
אריך כתב:מה תגיד באדם שהיה שרוי ב'קומה'? גם שם נוכל לחדש שהוא התעורר קודם שנפטר? את זה היה צריך לראות במכשירים!
ועיקר השאלה לא קשה, דבדברים כאלה לא תמיד צריכים למצוא את הדברים מתבטאים במציאות הנגלית.
אחד מעיר כתב:צריך גם לבדוק אם הסיפור הזה אמיתי..............
אני לא מבין מה בוער כל כך להטיל ספק שהדבר לא נאמר ע"י הגרי"ש אלישיב.חיים ושלו' כתב:סיפר אחד ממקורבי הגריש"א שפעם נכנס אליו בזקנותו, ושאל אותו הגרי"ש "האם אתה מכיר את יוסף שלו' אלישיב?" הלה כמובן נדהם וכבר התחיל לחשוב שהזקנה עושה את שלו, ואמר לו הגריש"א "שמעתי כל כך הרבה מאמרים ופסקים ממנו ורציתי לשאול אותו עליהם"...
אוצר החכמה כתב:מה יותר מחודש בהנחה שקודם הקומה הוא התעורר לרגע מאשר ההנחה שאם מת בשנתו התעורר לרגע קודם שמת?
נשר כתב:אף אחד לא אמר שמישהו מהסובבים צריך להרגיש את זה. ולכן לא ברור מה קשה מ"קומה".
אריך כתב:נשר כתב:אף אחד לא אמר שמישהו מהסובבים צריך להרגיש את זה. ולכן לא ברור מה קשה מ"קומה".
אני מסכים איתך, רק להוסיף שכמו שאף אחד מהסובבים לא הרגישו, גם הוא לא הרגיש את ה'ערנות הזו' כמו אדם שמתעורר וחושב על עצמו במחשבות רגילות מוחיות (ואם לא כך, ודאי שקשה מ'קומה' שיש מכשיר שרושם גלי מוח ולא נרשם שום דבר קודם המיתה).
נשר כתב:אריך כתב:נשר כתב:אף אחד לא אמר שמישהו מהסובבים צריך להרגיש את זה. ולכן לא ברור מה קשה מ"קומה".
אני מסכים איתך, רק להוסיף שכמו שאף אחד מהסובבים לא הרגישו, גם הוא לא הרגיש את ה'ערנות הזו' כמו אדם שמתעורר וחושב על עצמו במחשבות רגילות מוחיות (ואם לא כך, ודאי שקשה מ'קומה' שיש מכשיר שרושם גלי מוח ולא נרשם שום דבר קודם המיתה).
נכון. מסכים לחלוטין. גם הוא עצמו לא הרגיש. אבל הנשמה היתה והסתלקה. וזה לא משמע כשאומרים הלך לישון ולא קם, כאילו הכל התחיל בלילה.
אריך כתב:אני בכלל לא מבין את השאלה מעיקרא. כשאדם מאמין לקב"ה כשמפקיד אצלו נשמתו הכוונה שמאמין לו שלא יעכב אצלו את הפקדון, סתם כך, כאילו יאמר: אתה בין כך עלית אצלי, אז תישאר כאן... אבל אם יש סיבה למה שלא יעכב את נשמתו למעלה. וכשאדם נפטר מחמת סיבה כלשהי, אין בזה שום מעילה בפקדון ח"ו.
אום אני חומה כתב:אם כך מנין לגריש"א שכשאומרים 'לא קם' הכוונה שלא חזרה אליו נשמתו, יתכן מאוד שהכוונה שגופו לא נכנס למצב חדש של עירנות, מה גם הנפטר עצמו לא היה מודע לעירנותו.
סגי נהור כתב:אריך כתב:אני בכלל לא מבין את השאלה מעיקרא. כשאדם מאמין לקב"ה כשמפקיד אצלו נשמתו הכוונה שמאמין לו שלא יעכב אצלו את הפקדון, סתם כך, כאילו יאמר: אתה בין כך עלית אצלי, אז תישאר כאן... אבל אם יש סיבה למה שלא יעכב את נשמתו למעלה. וכשאדם נפטר מחמת סיבה כלשהי, אין בזה שום מעילה בפקדון ח"ו.
ראה להדיא לא כן בלשון הזהר שהובאה לעיל. ומ"מ יש ליישב כעין דבריך, וכמו שכבר כתבתי לעיל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים