מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' נובמבר 24, 2016 8:46 pm

היו לפניו שני מיני אוכלין ובירר ואכל ובירר והניח רב אשי מתני פטור רבי ירמיה מדיפתי מתני חייב רב אשי מתני פטור והא תני חייב כו'
וברש"י והתניא - לעיל חייב ואי בבורר "ומניח" לאלתר, מותר לכתחלה הויא ופטור אבל אסור ליכא:
יש להעיר מדוע כתב רש"י בורר ומניח ולא בורר ואוכל וצע"ק

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 30, 2016 11:29 pm

וחכ"א כתב לי וז"ל לא מדברים בכלל על בירר ואכל. הברייתא אומרת בירר ואכל נקודה ולא ממשיכה כלל לומר מה דינו של בירר ואכל. ואחר כך הברייתא ממשיכה בירר והניח ורק על בירר והניח אומרת "פטור" לרב אשי. התיבה "פטור"בבריתא לא קאי על בירר ואכל. שבירר ואכל נשאר סתום בלי המשך. ורק על בירר והניח נאמר פטור וממילא רק על בירר והניח הקושיא ורק על בירר והניח נאמרו דברי רש"י.
הרי לרבי ירמיה הברייתא אומרת בירר ואכל ובירר והניח חייב. ובהכרח שחייב לא קאי על בירר ואכל. אלא קוראים בירר ואכל נקודה וזה רק הוזכר שיש מקרה כזה ולא נאמר מה דינו, ורק על בירר והניח נאמר מה דינו שחייב. וממילא כך נקרא גם לפי רבי חייא שרק על והניח נאמר שפטור. ועל ואכל אין דין ואין קושיא ואין נדון כלל.
הלשון נשמע משונה בקריאה כזו, אבל כך דרך לשון חז"ל בכמה מקומות. אינני זוכר כעת היכן אבל אני זוכר שיש ברייתות כאלה.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 30, 2016 11:32 pm

והשבתי לו וז"ל מדוע אתה מפרש כן? אפשר ש"חייב ופטור " קאי על בורר ומניח וגם על בורר ואוכל וצ"ע

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 30, 2016 11:33 pm

והשיב וז"ל לשון הגמ':


"אלא אמר אביי: בורר ואוכל לאלתר, ובורר ומניח לאלתר. ולבו ביום לא יברור, ואם בירר נעשה כבורר לאוצר וחייב חטאת. אמרוה רבנן קמיה דרבא, אמר להו שפיר אמר נחמני.

היו לפניו שני מיני אוכלין ובירר ואכל ובירר והניח רב אשי מתני פטור רבי ירמיה מדיפתי מתני חייב רב אשי מתני פטור והא תני חייב לא קשיא הא בקנון ותמחוי הא בנפה וכברה"

לפירש"י קושיית הגמ' על רב אשי היא מהברייתא הקודמת לפי פירוש אביי. ששם תניא חייב ואיך רב אשי אומר שפטור.

אם לא מפרשים כמו שכתבתי (שהברייתא של רב אשי ורבי ירמיה מדפתי מחולקת, שאומרת בירר ואכל נקודה והרישא מסתיים בזה ולא מפרשת את הדין בבירר ואכל, ורב אשי ורבי ירמיה מדברים אך ורק על בירר והניח, וכל הנדון רק על זה ולכן גם רש"י מדבר על והניח), אלא מפרשים כדבריך שפטור של רב אשי וחייב של רבי ירמיה קאי על כל הברייתא, אז צע"ג למה לא מקשה גם על רבי ירמיה מדפתי איך אומר חייב, שהרי לפי פירושך שדיברו על כל הברייתא אז גם בירר ואכל חייב לפי רבי ירמיה, וקשה עליו שלפי הברייתא הקודמת של אביי בירר ואכל מותר ולא חייב.
וגם על רב אשי היה צריך להקשות תרתי, חדא שבירר ואכל מותר ולא פטור, ועוד שבירר והניח חייב ולא פטור, והוא לפי פירושך אמר על שניהם פטור.
אלא בע"כ רב אשי ורבי ירמיה לא אמרו חייב או פטור על בירר ואכל. כי זה חלק נפרד של הברייתא ולא דיברו עליו. ורק על הסיפא של בירר והניח דיברו שלרבי ירמיה חייב ואז לא קשה עליו כלל ולכן הגמ' לא הקשתה עליו, ועל רב אשי קשה רק קושיא אחת למה פטור הרי תניא מקודם לפי אביי שהוא חייב

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 30, 2016 11:35 pm

והשבתי לו וז"ל
אתה אומר דברים טובים, לכאורה .אולם עיין רמב"ן כשהעתיק רש"י שכתב "בורר ואוכל"

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 30, 2016 11:36 pm

שוב כתבתי וז"ל

עיינתי עוד הפעם,
ונראה דהא דרב ירמיה אמר חייב לא קשה שאפשר דמיירי לאחר זמן ולא לאלתר

על "פטור" שאמר רב אשי קשה דממ'נ אי הוי לאלתר אז הוי מותר לכתחילה ואי הוי לאחר זמן אז הוי חייב ודוק' והערתי הדרא לדוכתא

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 30, 2016 11:37 pm

והשיב לי וז"ל. אתה מתכוון שלרבי ירמיה מדפתי נפרש "בירר ואכל" היינו שאכל לאחר זמן?
ולפי זה הברייתא תהיה בירר ואכל לאחר זמן חייב, וכן בירר והניח לאחר זמן חייב.

ולרב אשי יהיה:
בירר ואכל פטור בירר והניח פטור. והגמרא שואלת למה פטור הרי הוא חייב.
ועל זה רש"י אומר שלא ייתכן שמדובר לאלתר, בין אכל לאלתר בין הניח לאלתר, כי אז מותר. ומכיוון שבהכרח הוא לאחר זמןצריך להיות חייב ולמה אמר פטור.
ואז הערתך קיימת.

זה תמוה לי, כי לפי זה אינני יודע מה ההבדל בין בירר ואכל לאחר זמן לבין בירר והניח לאחר זמן. שניהם מדברים שבירר, ואז הניח, ולבסוף אכל. ולמה זה מחולק לשני דיבורים שונים. והפשטות בירר ואכל היינו שלא הניח כלל אלא מייד אכל, ובירר והניח לאלתר היינו שלא מייד אכל, אלא הניח לזמן מועט שעדיין נחשב לאלתר.

ברמב"ן אכן כתוב כדבריך. יתכן שהרמב"ן הוקשה לו שזה זר ותמוה שהברייתא אומרת בירר ואכל ותו לא, ולא אומרת מה הדין בבירר ואכל, וסיפא של הברייתא (חייב לרבי ירמיה ופטור לרב אשי), קאי רק על בירר והניח. ולכן למד כמו שאתה אומר, ואע"פ שדחוק שבירר ואכל היינו אכל לאחר זמן, כי אם הוא לאחר זמן זה נקרא והניח. העדיף לסבול דוחק זה ולא לחתוך את הברייתא ושהרישא שלה יהיה התחלה בלי סיום ובלי לומר מה הדין. וכנראה הרמב"ן הרגיש בהערה שלך על לשון רש"י ותיקן אותו.
ואולי רש"י העדיף ללמוד כמו שאני מרגיש שפחות דחוק, ולכן דייק בלשונו ללמדנו שכך הפשט

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערה בענין בורר ואוכל בורר ומניח רש"י שבת עד

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' נובמבר 30, 2016 11:38 pm

עיינתי בספרים ולא מצאתי מי שדיבר במבוכה זו.
נא לציין מ"מ בזה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים