מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי גנזך » ג' דצמבר 13, 2016 1:53 pm

האם אסורה משום אנוסת אביו לר"י?

תוכן
הודעות: 6264
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי תוכן » ג' דצמבר 13, 2016 2:44 pm

מאי שנא מאשת כהן שנאנסה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 13, 2016 3:09 pm

שונה.
אשת כהן האיסור הוא מחמת שנבעלה תחתיו באיסור. אבל אנוסת אביו הוא משום שנחשבת כעין אשה לאביו ואע"פ שלא נשא אביו ויש מקום לומר שכשם שלרבנן עכשיו שקידשה הבן כבר אינה יכולה להיות אשת אביו שהרי לא תופסים בה קידושין כך לא יכול לחול עליה שם אנוסת אביו אחר שהיא אשת הבן. אפשר גם לומר אחרת אבל זה בכל מקרה שונה מאשת כהן.

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי גנזך » ג' דצמבר 13, 2016 7:40 pm

אוצר החכמה כתב:שונה.
אשת כהן האיסור הוא מחמת שנבעלה תחתיו באיסור. אבל אנוסת אביו הוא משום שנחשבת כעין אשה לאביו ואע"פ שלא נשא אביו ויש מקום לומר שכשם שלרבנן עכשיו שקידשה הבן כבר אינה יכולה להיות אשת אביו שהרי לא תופסים בה קידושין כך לא יכול לחול עליה שם אנוסת אביו אחר שהיא אשת הבן. אפשר גם לומר אחרת אבל זה בכל מקרה שונה מאשת כהן.

דפח"ח. לזה כיוונתי
לע"ע לא ראיתי מי שהעיר בזה
והאירני ת"ח חשוב מאוד שיש לכאו' ראיה מגמ' יבמות י א דלא תני במתני' אנוסת אביו משום דכל דאי לא קתני, ואם היה אסור באופן הנ"ל הרי משכח"ל אנוסת אביו בלא דאי
ולכאו' היא ראיה עצומה כמו שצידדנו שאין איסור באופן זה

ונתנו ידידים
הודעות: 1181
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' דצמבר 13, 2016 11:31 pm

האם מה שאנסה האב אינו נחשב ל'דאי'?

עזריאל ברגר
הודעות: 13142
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 14, 2016 1:22 am

גנזך כתב:
אוצר החכמה כתב:שונה.
אשת כהן האיסור הוא מחמת שנבעלה תחתיו באיסור. אבל אנוסת אביו הוא משום שנחשבת כעין אשה לאביו ואע"פ שלא נשא אביו ויש מקום לומר שכשם שלרבנן עכשיו שקידשה הבן כבר אינה יכולה להיות אשת אביו שהרי לא תופסים בה קידושין כך לא יכול לחול עליה שם אנוסת אביו אחר שהיא אשת הבן. אפשר גם לומר אחרת אבל זה בכל מקרה שונה מאשת כהן.

דפח"ח. לזה כיוונתי
לע"ע לא ראיתי מי שהעיר בזה
והאירני ת"ח חשוב מאוד שיש לכאו' ראיה מגמ' יבמות י א דלא תני במתני' אנוסת אביו משום דכל דאי לא קתני, ואם היה אסור באופן הנ"ל הרי משכח"ל אנוסת אביו בלא דאי
ולכאו' היא ראיה עצומה כמו שצידדנו שאין איסור באופן זה

הת"ח ההוא רמז לדברי רב אשי בגמרא שם(!).
ועכ"פ אין משם ראיה אם היא היתה מותרת לבעלה הראשון, אלא רק שהיא אסורה לאחיו.

אבל אולי מזה שנאסרה על אחיו יש להביא ראיה שנאסרה אף עליו, דאל"ה אין איסור "כנף אביו" חל על איסור אשת אח ואשת איש!

אא"כ נאמר שהאיסור תלוי ועומד והוא חל רק עם מותו של האח וצ"ע.


נ.ב.
ונתנו ידידים כתב:האם מה שאנסה האב אינו נחשב ל'דאי'?

רב אשי אומר שלא.

בתבונה
הודעות: 1310
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי בתבונה » ד' דצמבר 14, 2016 2:02 am

רב אשי כותב שאדם אנס כלתו אשת א' והוליד ממנה בן ומת א' בלא בנים ונפלה אשת א' (שנאנסה) לפני בנה שהוא גם היבם שלה שתפטור צרתה בגלל שהיא אימו, ולא בגלל שהיא אנוסת אביו (שאנוסת אביו אינו ערווה ולא פוטרת צרתה גם לר"י)
לא כתוב כלל שחל עליה דין איסור אנוסת אביו, וגם אין משם ראיה

עזריאל ברגר
הודעות: 13142
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 14, 2016 2:10 am

בתבונה כתב:רב אשי כותב שאדם אנס כלתו אשת א' והוליד ממנה בן ומת א' בלא בנים ונפלה אשת א' (שנאנסה) לפני בנה שהוא גם היבם שלה שתפטור צרתה בגלל שהיא אימו, ולא בגלל שהיא אנוסת אביו (שאנוסת אביו אינו ערווה ולא פוטרת צרתה גם לר"י)
לא כתוב כלל שחל עליה דין איסור אנוסת אביו, וגם אין משם ראיה

אמת, טעיתי.
ואכן כדבריך אין מגמרא זו שום ראיה.

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי גנזך » ד' דצמבר 14, 2016 10:54 am

עזריאל ברגר כתב:
בתבונה כתב:רב אשי כותב שאדם אנס כלתו אשת א' והוליד ממנה בן ומת א' בלא בנים ונפלה אשת א' (שנאנסה) לפני בנה שהוא גם היבם שלה שתפטור צרתה בגלל שהיא אימו, ולא בגלל שהיא אנוסת אביו (שאנוסת אביו אינו ערווה ולא פוטרת צרתה גם לר"י)
לא כתוב כלל שחל עליה דין איסור אנוסת אביו, וגם אין משם ראיה

אמת, טעיתי.
ואכן כדבריך אין מגמרא זו שום ראיה.

הראיה היא ממה שאמרה הגמ' שלא כתבו ציור של בן שנשא אנוסת אביו משום שהוא דבר איסור.
ואם נאמר שבאופן הנ"ל גם כן אסורה, הרי משכחת לה שנשאה בהיתר ואח"כ אנסה אביו, ונמצא שנשוי לאנוסת אביו האסורה לו, וממה שלא ציירו כן, מוכח לכאו' שבאופן הנ"ל לא יחול איסור אנוסת אביו כלל.

בתבונה
הודעות: 1310
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי בתבונה » ד' דצמבר 14, 2016 11:47 am

גנזך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
בתבונה כתב:רב אשי כותב שאדם אנס כלתו אשת א' והוליד ממנה בן ומת א' בלא בנים ונפלה אשת א' (שנאנסה) לפני בנה שהוא גם היבם שלה שתפטור צרתה בגלל שהיא אימו, ולא בגלל שהיא אנוסת אביו (שאנוסת אביו אינו ערווה ולא פוטרת צרתה גם לר"י)
לא כתוב כלל שחל עליה דין איסור אנוסת אביו, וגם אין משם ראיה

אמת, טעיתי.
ואכן כדבריך אין מגמרא זו שום ראיה.

הראיה היא ממה שאמרה הגמ' שלא כתבו ציור של בן שנשא אנוסת אביו משום שהוא דבר איסור.
ואם נאמר שבאופן הנ"ל גם כן אסורה, הרי משכחת לה שנשאה בהיתר ואח"כ אנסה אביו, ונמצא שנשוי לאנוסת אביו האסורה לו, וממה שלא ציירו כן, מוכח לכאו' שבאופן הנ"ל לא יחול איסור אנוסת אביו כלל.

הגמרא שם מחפשת היכי תימצי ליבם שאימו תיפול לפניו לייבום, ותפטור צרתה והגמרא לא מחפשת היכי תימצי שאנוסת אביו נפלה לפניו לייבום.
(והסיבה אגב היא כי באנוסת אביו תופסים קידושין כדמוכח שם בסוגיא ולכן ממילא לא תפטור צרתה)

עזריאל ברגר
הודעות: 13142
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 14, 2016 12:49 pm

גנזך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
בתבונה כתב:רב אשי כותב שאדם אנס כלתו אשת א' והוליד ממנה בן ומת א' בלא בנים ונפלה אשת א' (שנאנסה) לפני בנה שהוא גם היבם שלה שתפטור צרתה בגלל שהיא אימו, ולא בגלל שהיא אנוסת אביו (שאנוסת אביו אינו ערווה ולא פוטרת צרתה גם לר"י)
לא כתוב כלל שחל עליה דין איסור אנוסת אביו, וגם אין משם ראיה

אמת, טעיתי.
ואכן כדבריך אין מגמרא זו שום ראיה.

הראיה היא ממה שאמרה הגמ' שלא כתבו ציור של בן שנשא אנוסת אביו משום שהוא דבר איסור.
ואם נאמר שבאופן הנ"ל גם כן אסורה, הרי משכחת לה שנשאה בהיתר ואח"כ אנסה אביו, ונמצא שנשוי לאנוסת אביו האסורה לו, וממה שלא ציירו כן, מוכח לכאו' שבאופן הנ"ל לא יחול איסור אנוסת אביו כלל.

אתה כותב "וממה שלא ציירו כן" וכו', אבל רב אשי כן צייר ציור זה בדיוק!

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי גנזך » ד' דצמבר 14, 2016 1:07 pm

עזריאל ברגר כתב:אתה כותב "וממה שלא ציירו כן" וכו', אבל רב אשי כן צייר ציור זה בדיוק!

צודק. טעיתי ואין מהגמ' ראיה שהגמ' מחפשת ציור לאמו ולא לאנוסת אביו

חייא
הודעות: 16
הצטרף: ב' ספטמבר 19, 2016 7:57 pm

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי חייא » ה' דצמבר 15, 2016 11:58 am

גנזך כתב:
אוצר החכמה כתב:שונה.
אשת כהן האיסור הוא מחמת שנבעלה תחתיו באיסור. אבל אנוסת אביו הוא משום שנחשבת כעין אשה לאביו ואע"פ שלא נשא אביו ויש מקום לומר שכשם שלרבנן עכשיו שקידשה הבן כבר אינה יכולה להיות אשת אביו שהרי לא תופסים בה קידושין כך לא יכול לחול עליה שם אנוסת אביו אחר שהיא אשת הבן. אפשר גם לומר אחרת אבל זה בכל מקרה שונה מאשת כהן.

דפח"ח. לזה כיוונתי
לע"ע לא ראיתי מי שהעיר בזה
והאירני ת"ח חשוב מאוד שיש לכאו' ראיה מגמ' יבמות י א דלא תני במתני' אנוסת אביו משום דכל דאי לא קתני, ואם היה אסור באופן הנ"ל הרי משכח"ל אנוסת אביו בלא דאי
ולכאו' היא ראיה עצומה כמו שצידדנו שאין איסור באופן זה


לכאורה לא גרע ממה שכתבו תוס' שם שקידש ולא בא
"ואפילו יהא מותר לקדשה חשיב דאי מטעם שאסור לבוא עליה"

עזריאל ברגר
הודעות: 13142
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 15, 2016 5:39 pm

חייא כתב:
גנזך כתב:
אוצר החכמה כתב:שונה.
אשת כהן האיסור הוא מחמת שנבעלה תחתיו באיסור. אבל אנוסת אביו הוא משום שנחשבת כעין אשה לאביו ואע"פ שלא נשא אביו ויש מקום לומר שכשם שלרבנן עכשיו שקידשה הבן כבר אינה יכולה להיות אשת אביו שהרי לא תופסים בה קידושין כך לא יכול לחול עליה שם אנוסת אביו אחר שהיא אשת הבן. אפשר גם לומר אחרת אבל זה בכל מקרה שונה מאשת כהן.

דפח"ח. לזה כיוונתי
לע"ע לא ראיתי מי שהעיר בזה
והאירני ת"ח חשוב מאוד שיש לכאו' ראיה מגמ' יבמות י א דלא תני במתני' אנוסת אביו משום דכל דאי לא קתני, ואם היה אסור באופן הנ"ל הרי משכח"ל אנוסת אביו בלא דאי
ולכאו' היא ראיה עצומה כמו שצידדנו שאין איסור באופן זה


לכאורה לא גרע ממה שכתבו תוס' שם שקידש ולא בא
"ואפילו יהא מותר לקדשה חשיב דאי מטעם שאסור לבוא עליה"

אתה מתווכח עם רב אשי?

גבול ים
הודעות: 816
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן - ??

הודעהעל ידי גבול ים » ו' דצמבר 16, 2016 2:49 am

אין שום רמז בגמרא שם אם מותרת לו גם להבא, וקידושיו הקודמים ודאי לא פוקעים, ואין לזה קשר למש"כ התו' שאסור לו לקדש לאחר שכבר נעשית אנוסת אביו.

עושה חדשות
הודעות: 12723
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נאנסה ע"י האב לאחר שנשאה הבן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 30, 2019 9:20 pm

בשם מרן הגרח"ק שליט"א ראיתי שכתבו "מה אשם הבן שאביו אנס אשתו",
ושמא כוונתו כעין דברי אוצה"ח הנ"ל, וצ"ע.

והאחרונים נקטו דאנוסת אביו נאסרת גם אחרי שנישאת לבן, (ואולי גם פקעי קידושין),
עי' חי' רבי מאיר שמחה יבמות סא,א ובאבני נזר אבהע"ז סי' רכא.

אמנם המהריל"ד בתורת האהל יבמות ד"ט כ' דכה"ג אינה נאסרת כי אי"ז כנף הראוי לאביו,
וע"ע שו"ת בית יצחק אבהע"ז סי' קלד בשולי המכתב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים