"וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 574
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

"וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' דצמבר 18, 2016 2:05 pm

מתורף דברי מהר"ם מינץ בתשובה ק"י, שהובא במג"א סימן ט"ז (ובמשנ"ב) נראה כי:
יש עניין ללכת עם טלית קטן בלי שיעור מחייב - מאשר ללכת בלי כלום, כי כך "יראה" (מצד - "וראיתם") ו"יזכר" (מצד - "וזכרתם").

האם זה אומר גם ש:
1. מי שיש לו רק סוכה מתחת לגג, ואין לו כל אפשרות אחרת לקיים מצוות ישיבת סוכה, שנאמר לו לשבת בסוכה זו (ולא לברך כמובן) - כדי שיזכר ב"סוכות הושבתי" וב"ענני הכבוד"?
2. מי שיש לו רק פחות מכזית מצה בליל הסדר (והוא לא סובר כהשיטות שיש חיוב של "חצי שיעור" במצוות עשה) - שנאמר לו לאכול את ה"חצי שיעור" כדי להזכר ב"משארותם צרורות בשמלותם..." (והוא הדין לחולה ל"א שיכול לאכול מקסימום פירור של מצה...)?
3. באופן כללי, (גם במצוה כלשהי בלי זכר לארוע או משהו מסוים), האם יש עניין לקיים משהו "דומה" או "מאד קרוב" למצוה המחוייבת - רק כדי שלא יתבטל לגמרי ו"ישכח" את המצוה? (וזה נכון גם למצבים קיצוניים ל"א שאדם נמצא על אי בודד או בכלא בסיביר...)

הרוצה להחכים
הודעות: 357
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: "וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » א' דצמבר 18, 2016 4:22 pm

אליהו בן עמרם כתב:3. באופן כללי, (גם במצוה כלשהי בלי זכר לארוע או משהו מסוים), האם יש עניין לקיים משהו "דומה" או "מאד קרוב" למצוה המחוייבת - רק כדי שלא יתבטל לגמרי ו"ישכח" את המצוה? (וזה נכון גם למצבים קיצוניים ל"א שאדם נמצא על אי בודד או בכלא בסיביר...)

ראה במאמרו הנפלא של הרב ישראל דנדרוביץ, "וצוה לעשות סימנים", קובץ עץ חיים כ"ד.

אליהו בן עמרם
הודעות: 574
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: "וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' דצמבר 18, 2016 5:23 pm

הרוצה להחכים כתב:
אליהו בן עמרם כתב:3. באופן כללי, (גם במצוה כלשהי בלי זכר לארוע או משהו מסוים), האם יש עניין לקיים משהו "דומה" או "מאד קרוב" למצוה המחוייבת - רק כדי שלא יתבטל לגמרי ו"ישכח" את המצוה? (וזה נכון גם למצבים קיצוניים ל"א שאדם נמצא על אי בודד או בכלא בסיביר...)

ראה במאמרו הנפלא של הרב ישראל דנדרוביץ, "וצוה לעשות סימנים", קובץ עץ חיים כ"ד.


אשמח אם תעלה את הקטע הרלוונטי לטובתי ולטובת אחרים שאין להם...

הרוצה להחכים
הודעות: 357
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: "וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » א' דצמבר 18, 2016 6:00 pm

אליהו בן עמרם כתב:
הרוצה להחכים כתב:
אליהו בן עמרם כתב:3. באופן כללי, (גם במצוה כלשהי בלי זכר לארוע או משהו מסוים), האם יש עניין לקיים משהו "דומה" או "מאד קרוב" למצוה המחוייבת - רק כדי שלא יתבטל לגמרי ו"ישכח" את המצוה? (וזה נכון גם למצבים קיצוניים ל"א שאדם נמצא על אי בודד או בכלא בסיביר...)

ראה במאמרו הנפלא של הרב ישראל דנדרוביץ, "וצוה לעשות סימנים", קובץ עץ חיים כ"ד.


אשמח אם תעלה את הקטע הרלוונטי לטובתי ולטובת אחרים שאין להם...

אין לי את הקטע הרלוונטי.
דיון בדבריו ראה viewtopic.php?t=23681#p241582

אוצרניק
הודעות: 260
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: "וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

הודעהעל ידי אוצרניק » א' דצמבר 18, 2016 7:12 pm

סוכה דף לא/ב
אמר מר: לא מצא אתרוג, לא יביא לא רמון ולא פריש ולא דבר אחר. פשיטא ! מהו דתימא לייתי, כי היכי שלא תשכח תורת אתרוג, קא משמע לן זימנין דנפיק חורבא מיניה דאתי למסרך.

אליהו בן עמרם
הודעות: 574
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: "וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' דצמבר 18, 2016 7:47 pm

אוצרניק כתב:סוכה דף לא/ב
אמר מר: לא מצא אתרוג, לא יביא לא רמון ולא פריש ולא דבר אחר. פשיטא ! מהו דתימא לייתי, כי היכי שלא תשכח תורת אתרוג, קא משמע לן זימנין דנפיק חורבא מיניה דאתי למסרך.


זה לכאורה איננה קושיא לדברי המהר"ם מינץ הנ"ל, כיון שניתן לכאורה לחלק בין רימון שהוא מין אחר לבין אתרוג חסר - הדומה לטלית שאין בה שיעור, שהוא אותו מין - רק פסול.
ואדרבה אולי משתיקת הגמרא, שלא חידשה חידוש יותר גדול באתרוג חסר, משמע שדווקא זה כן יוכל ליטול, וכדברי המהר"ם מינץ.

אליהו בן עמרם
הודעות: 574
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: "וראיתם אותו"-בלי טלית? האם יש "ענין" לעשות מעשה "דומה" למצוה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' דצמבר 18, 2016 7:54 pm

הרוצה להחכים כתב:אין לי את הקטע הרלוונטי.
דיון בדבריו ראה viewtopic.php?t=23681#p241582


ראיתי קצהו...עד כמה שאפשר לראות במה שהביא מר, ועל כך יישר כוחו.

אך השאלה היא באמת: עד כמה?
עד היכן אפשר "למתוח" את חידושו של המהר"ם מינץ, שנפסק במגן אברהם ובמשנה ברורה סימן ט"ז(וזו "מעלתו" לכאורה לדידנו, שהמקורות הקדמונים האחרים אולי לא הובאו להלכה בספרי הפוסקים האחרונים)?
כלומר, מה הגבולות של ה"עניין" לעשות מעשה "דומה" למצוה? ומה זה ה"דומה" ממש - שלא אתי למיסרך? ומה זה ה"דומה" שאיננו דומה - וכן אתי למיסרך?


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ארזי הלבנון ו־ 26 אורחים